Elikkäs, rupesin alapallonivelen vaihtoon "vartin homma"-asenteella, vaikka henkisesti olin kyllä varautunut että aina alustan kanssa puljatessa voi mennä yksi ilta huhkiessa. Pallonivelen sain nätisti irti olka-akselista (oli vielä tehtaan niiteillä kiinni), irrottelin sitten koko alatukivarren ja porailin niitit pylväsporalla, ja uusi pallonivel pulteilla kiinni. Tähän asti homma tuntui luistavan niinkuin olin alunperin ajatellut.
Sitten takaisin asentaessa iski totaallinen tenkkapoo: saan asennettua joko alapallonivelen olka-akseliin TAI alatukivarren pitkittäisen (lähimpänä keulaa) pultin? Tuntuu että alatukivarsi paikoillaan vetari vaan hannaa vastaan eikä klappia ole sisäänpäin tarpeeksi (n. 1-2cm liian vähän), että saisi pujotettua pallonivelen paikoilleen. Sama toisinpäin jos asentaa pallonivelen ensin ja sitten vasta alatukivarren pultin. En voi ymmärtää mistä moinen hannaus voi uuden pallonivelen kanssa tulla, kun tukivarsi lähti kuitenkin vanhan alapallon kanssa niin nätisti ilman minkäänlaista väkivaltaa?

Illan ihmettelyn jälkeen olenkin yrittänyt pohtia mikä ratkaisisi ongelman. Auttaako jos irrottaa vetarin olka-akselista? Luulisi että se hannaa ihan yhtä paljon sitten pujottaessa sitä navan läpi takaisin kun alapallo ja tukivarsi ovat paikoillaan. Yksi mikä tuli mieleen on, että irrottaa iskarin alapään olka-akselista ja saa sen kanssa hieman pelivaraa. Oli miten oli, en haluaisi tuollaista jännitystä jättää osien välille, porsii vaan lisää sitten ennen pitkää.
Olen aika varma että tässä on nyt kyseessä jonkunlainen käyttäjävika, mutta en vaan keksi mikä.
