Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti
Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti
Ongelma on seuraava:
DPF poltto lähtee päälle käytännössä heti kun auto lämpenee. Polton päättymisen jälkeen ehkä puolen minuutin päästä alkaa uusi poltto ja tätä jatkuu ja jatkuu. Työmatka on n. 45 min yhteen suuntaan , että auto lämpenee varmasti. Jäähdytysneste lämpenee 80 asteeseen.
Autoon on vaihdettu pcm- moduuli, DPF-loukku, paineanturin letkut, egr-venttiili. Silti homma jatkuu samana. PCM vaihdetttu tosin romutetusta autosta, muut osat uusia.
Paineanturi näyttää kelvollisia lukemia, moottori sammuksissa 0, tyhjäkäynnillä n. 0.4 kpa, täyskiihdytys ~20 kpa.
Öljyn sekaan menee tietty dieseliä ja kulutus pari litraa normaalia korkeampi.
Tiedän että ohjelmoimalla DPF poltto pois ongelma ratkeaa, mutta onhan joku syy oltava miksi auto ei toimi oikein?
Tällä foorumilla oli juttua autoista, joissa polttoväli tihenee ja joissa ratkaisuksi tuli dpf poisto ja ohjelmointi.
Kellään samanlaisia kokemuksia ja vinkkiä ongelman ratkaisuun?
DPF poltto lähtee päälle käytännössä heti kun auto lämpenee. Polton päättymisen jälkeen ehkä puolen minuutin päästä alkaa uusi poltto ja tätä jatkuu ja jatkuu. Työmatka on n. 45 min yhteen suuntaan , että auto lämpenee varmasti. Jäähdytysneste lämpenee 80 asteeseen.
Autoon on vaihdettu pcm- moduuli, DPF-loukku, paineanturin letkut, egr-venttiili. Silti homma jatkuu samana. PCM vaihdetttu tosin romutetusta autosta, muut osat uusia.
Paineanturi näyttää kelvollisia lukemia, moottori sammuksissa 0, tyhjäkäynnillä n. 0.4 kpa, täyskiihdytys ~20 kpa.
Öljyn sekaan menee tietty dieseliä ja kulutus pari litraa normaalia korkeampi.
Tiedän että ohjelmoimalla DPF poltto pois ongelma ratkeaa, mutta onhan joku syy oltava miksi auto ei toimi oikein?
Tällä foorumilla oli juttua autoista, joissa polttoväli tihenee ja joissa ratkaisuksi tuli dpf poisto ja ohjelmointi.
Kellään samanlaisia kokemuksia ja vinkkiä ongelman ratkaisuun?
Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti
Sen verran lisätietoa että mitään vikakoodeja ei Forscanilla löydy..
Edit: Nyt se viimeinenkin liittyvä osa eli paineanturi vaihdettu toimivasta autosta tilalle ja ei vaikutusta. Helpointa olisi vaihtaa auto mutta kiinnostaisi selvittää ongelma.
Edit: Nyt se viimeinenkin liittyvä osa eli paineanturi vaihdettu toimivasta autosta tilalle ja ei vaikutusta. Helpointa olisi vaihtaa auto mutta kiinnostaisi selvittää ongelma.
Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti
Polton saa näköjään loppumaan aiheuttamalla vikakoodin vaikkapa maf-anturin irroittamalla. Täytynee ajella nyt "check engine" -valo taulussa kunnes ratkaisu löytyy.
Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti
Millaista nokilukemaa testeri näyttää heti polton jälkeen?
Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti
Pakkopolton jälkeen ohjelma forscan ilmoittaa 3.4 kpa(kovilla kierroksilla). Kylmänä käynnistäessä tyhjäkäynnillä 0,4 kpa, polton jälkeen tyhjäkäynnillä 0.5-0,9 kpa.
Jos löytyisi tietoa millä perusteella polttotapahtuma lähtee käyntiin, voisi kartoittaa syytä miksi poltto päällä melkein jatkuvasti.
Jos löytyisi tietoa millä perusteella polttotapahtuma lähtee käyntiin, voisi kartoittaa syytä miksi poltto päällä melkein jatkuvasti.
Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti
Tarkoitin ECUn laskemaa nokimäärää, joka näkynee "soot load" tms. -nimisessä kentässä.
Viimeksi muokannut riikomi, 12 Tammi 2018 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti
Ei löydy tuollaista lukemaa Forscanilla. Teki jatkuvaa polttoa tyhjennetyllä dpf:lläkin.
Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti
Oman käsitykseni mukaan poltto lähtee päälle yhdestä noista kolmesta kriteeristä:
- ECUn laskema nokimäärä ylittää raja-arvon
- Edellisen polton jälkeen ajettu km-määrä ylittää raja-arvon
- Paine-ero yli filtterin ylittää raja-arvon
Yleensä ECUsta löytyy testerillä kenttä, josta näkee laskennallisen nokikertymän.
- ECUn laskema nokimäärä ylittää raja-arvon
- Edellisen polton jälkeen ajettu km-määrä ylittää raja-arvon
- Paine-ero yli filtterin ylittää raja-arvon
Yleensä ECUsta löytyy testerillä kenttä, josta näkee laskennallisen nokikertymän.
Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti
Onko dpf:n opitut arvot nollattu ennenkö koitettu tyhjennetyllä suodattimella?
Muuten auto luulee ettei mitään ole muuttunut ja aloittaa taas uuden polton kun joku ehdoista täyttyy.
Käsitykseni mukaan egr:llä voi olla vaikutusta dpf:n polton onnistumiseen.
Kannattaa kokeilla tulpata egr regeneroinnin ajaksi.
Muuten auto luulee ettei mitään ole muuttunut ja aloittaa taas uuden polton kun joku ehdoista täyttyy.
Käsitykseni mukaan egr:llä voi olla vaikutusta dpf:n polton onnistumiseen.
Kannattaa kokeilla tulpata egr regeneroinnin ajaksi.
Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti
Paine-eroanturin opitut arvot on nollattu ennen DPF:n vaihtamista uuteen. Forscanilla näkee sen, että EGR-venttiili menee kiinni polton ajaksi. (Tulppaamistakin olen kokeillut, ei korjaa ongelmaa)
Mistään en ole saanut selville paine-eroanturin arvoja, joiden ylittyessä poltto lähtee käyntiin. Olen verrannut arvoja vastaavaan autoon, jossa poltto toimii oikein.
Tässä mallissa paine-eroanturin letkut menevät moottorin ja rintapellin välin metalliputkissa. Tuli tässä nyt mieleen että täytyy vielä nuo metalliputket testata olisiko hiushalkeamaa tai murtumia niissä.
Mistään en ole saanut selville paine-eroanturin arvoja, joiden ylittyessä poltto lähtee käyntiin. Olen verrannut arvoja vastaavaan autoon, jossa poltto toimii oikein.
Tässä mallissa paine-eroanturin letkut menevät moottorin ja rintapellin välin metalliputkissa. Tuli tässä nyt mieleen että täytyy vielä nuo metalliputket testata olisiko hiushalkeamaa tai murtumia niissä.
Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti
Löytyykö focuksesta erikseen dpf:n opitut arvot ja paine-eroanturin opitut arvot?
http://i11.photobucket.com/albums/a167/ ... 3ab92d.jpg
http://i11.photobucket.com/albums/a167/ ... 3ab92d.jpg
Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti
Löytyy vain DPF:n opitut arvot
Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti
Yleensö jos on paine-ero anturin putkissa murtumia , niin paineey on ~0kpa jolloin poltto ei käynnisty. Mutta kuulostaa tapaukselta että mikä vaan voi olla mahdollista.
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti
MAF anturin irti ollessa poltto toimii normaalisti, eli näyttäisi 300-500 km välein noin 10 minuuttia tekevän regenerointia anturi irrotettuna. Sitä en vain ymmärrä miten tuo anturi liittyy mitenkään polttoprosessiin.
Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti
Tuota toimiiko moottori muka ihan normaalisti MAFfi irti? Ettei mene vikatilaan? Aattelisin että menis ja sillon tuo polttokin vois mennä jonkin muun kuin anturitiedon varassa.
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti
Perstuntumalta toimii normaalisti. Vain moottorin vikavalo syttyy kun anturi irti, muuta eroa en ole huomannut. Itsekin luulin että anturi irroitettuna menisi limp moodiin hetken kuluttua mutta hyvin on vajaa tuhat km mennyt. Täytynee katsella anturin livedataa olisiko anturissa vikaa.
Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti
Katselin maf-anturin arvoja ja näyttäisi arvot muuttuvan kaasua painettaessa. Tutkimukset jatkuvat..
Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti
Hei! Miten tämä asia aikanaan ratkesi? Vai vaihtuuko automerkki?