Webasto -ongelma
Webasto -ongelma
Potilaana 2009 2.2 TDCi, jonka Webasto ei useimmiten lähde ajastettuna käyntiin. Tai paremminkin auto ei anna sen lähteä tulille.
Webasto (pahamaineinen Thermo Top V) toimii moitteetta sekä ajonaikaisena lisälämmittimenä (Aux Heater) että "Active Now" -komennolla käskettynä. Laite ei savuta, ei pätki eikä oireile mitenkään muutoinkaan.
Lämmitin toimii ajastettuna mikäli autolla on ajettu muutamia tunteja ennen lämmityksen alkua. Jos auto on ajamatta työpäivän ajan, Webasto ei ole lähtenyt tulille. Mutta "Active Now" -komennolla lähtee siis tuolloinkin kyllä. Eli ajastettuna näyttäisi pätevän tiukemmat kriteerit käynnistysluvalle kuin manuaalisesti komennettuna.
Vikakoodina on useimmiten B1D31 (liekki havaittu ennen lämmittimen käynnistymistä). Mutta pari kertaa on ollut koodi alhaisesta jännitteestä ja kerran polttoilmapuhaltimen ongelmasta. Alhaisen jännitteen koodi tuli vaikka akkulaturi oli tuolloin kytkettynä ja antoi takuulla riittävän jännitteen.
Olen istunut autossa silloin kun Weban olisi pitänyt lähteä tulille. Tällöin mittaristo on pysynyt pimeänä eikä Weba ole yrittänytkään lähteä lämmittämään. Ongelma on siis siinä, että jostain syystä auton ohjainboksi ei anna käynnistyslupaa - lämmitin itsessään siis toimii ongelmitta.
Tuossa TT-V:ssä hehkutulppa toimii oman toimensa ohella liekkivahtina, joten se on tietysti pääepäilty. Mutta nuo muut vikakoodit pistävät epäilemään josko vika onkin Webaston ohjaimessa.
Onko tietoa?
Webasto (pahamaineinen Thermo Top V) toimii moitteetta sekä ajonaikaisena lisälämmittimenä (Aux Heater) että "Active Now" -komennolla käskettynä. Laite ei savuta, ei pätki eikä oireile mitenkään muutoinkaan.
Lämmitin toimii ajastettuna mikäli autolla on ajettu muutamia tunteja ennen lämmityksen alkua. Jos auto on ajamatta työpäivän ajan, Webasto ei ole lähtenyt tulille. Mutta "Active Now" -komennolla lähtee siis tuolloinkin kyllä. Eli ajastettuna näyttäisi pätevän tiukemmat kriteerit käynnistysluvalle kuin manuaalisesti komennettuna.
Vikakoodina on useimmiten B1D31 (liekki havaittu ennen lämmittimen käynnistymistä). Mutta pari kertaa on ollut koodi alhaisesta jännitteestä ja kerran polttoilmapuhaltimen ongelmasta. Alhaisen jännitteen koodi tuli vaikka akkulaturi oli tuolloin kytkettynä ja antoi takuulla riittävän jännitteen.
Olen istunut autossa silloin kun Weban olisi pitänyt lähteä tulille. Tällöin mittaristo on pysynyt pimeänä eikä Weba ole yrittänytkään lähteä lämmittämään. Ongelma on siis siinä, että jostain syystä auton ohjainboksi ei anna käynnistyslupaa - lämmitin itsessään siis toimii ongelmitta.
Tuossa TT-V:ssä hehkutulppa toimii oman toimensa ohella liekkivahtina, joten se on tietysti pääepäilty. Mutta nuo muut vikakoodit pistävät epäilemään josko vika onkin Webaston ohjaimessa.
Onko tietoa?
Re: Webasto -ongelma
Ford merkkihuolto ei tee muuta kuin lukee vikakoodit ja tarvittaessa vaihtaa koko webaston noin 1100e hinta arvio joka voi kasvaa reilustikkin.
Mitä opin oman mondeon vm 2010 2.0 tdci 163hv kohdalta niin Active now komento käynnistää webaston mikäli se on käyntikuntoinen kun taas ajastuksen yhteydessä on autossa mm alijännitesuoja ja paljon muitakin varatoimia jotka voi estää käynnistyksen.
Webastossa on siiten kaksi lämpötila-anturia ja epäilen että omasta oli jäähdytysnestettä tarkkaileva anturi rikki ja liekkö se sit olikin vain vikana. Webasto toimi usean vuoden hyvin vaikka ajastettuna aika oli aina 20 min.. eka talvena kun auto oli meillä eli 2012 lämmitysaika oli riippuvainen pakkaseen ja vaihteli 10-30 minuuttiin. Kyseinen anturi tulee vissiin palopesän mukana ei erikseen vaihdettavissa.
Oman mondeon webasto pari viikkoa sitten lopetti ihan yks kaks käynnistymästä.. yritti mutta ei käynnistynyt edes autocom pakkotestillä vaan ilmoitti tällöin ecu vikaa liekkö sit webaston aivot vai auton ecu tai ihan lukulaite ongelma. Vikakoodin antoi autocomilla luettuna b1d34
Osa kerrallan kokeilemalla tulee äkkiä hintaa korjaukselle ja fordilta uuden ostamisen suljin suoraan pois koska kaukosäätöä kaipasin ja hinta eroa tälläiseen jää vain muutama satanen. Laitatin kokonaan uuden " erillisen" kaukosäädöllä olevan eikä enää tarvitse kikkailla ajotietokoneen kautta.. Kalliimpi oli mutta tyytyväinen olen ollut.
Mitä opin oman mondeon vm 2010 2.0 tdci 163hv kohdalta niin Active now komento käynnistää webaston mikäli se on käyntikuntoinen kun taas ajastuksen yhteydessä on autossa mm alijännitesuoja ja paljon muitakin varatoimia jotka voi estää käynnistyksen.
Webastossa on siiten kaksi lämpötila-anturia ja epäilen että omasta oli jäähdytysnestettä tarkkaileva anturi rikki ja liekkö se sit olikin vain vikana. Webasto toimi usean vuoden hyvin vaikka ajastettuna aika oli aina 20 min.. eka talvena kun auto oli meillä eli 2012 lämmitysaika oli riippuvainen pakkaseen ja vaihteli 10-30 minuuttiin. Kyseinen anturi tulee vissiin palopesän mukana ei erikseen vaihdettavissa.
Oman mondeon webasto pari viikkoa sitten lopetti ihan yks kaks käynnistymästä.. yritti mutta ei käynnistynyt edes autocom pakkotestillä vaan ilmoitti tällöin ecu vikaa liekkö sit webaston aivot vai auton ecu tai ihan lukulaite ongelma. Vikakoodin antoi autocomilla luettuna b1d34
Osa kerrallan kokeilemalla tulee äkkiä hintaa korjaukselle ja fordilta uuden ostamisen suljin suoraan pois koska kaukosäätöä kaipasin ja hinta eroa tälläiseen jää vain muutama satanen. Laitatin kokonaan uuden " erillisen" kaukosäädöllä olevan eikä enää tarvitse kikkailla ajotietokoneen kautta.. Kalliimpi oli mutta tyytyväinen olen ollut.
Viimeksi muokannut jmm79, 26 Tammi 2017 22:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Re: Webasto -ongelma
Onkohan maailma niin pieni, että minä ostin jmm79:n hajonneen Weban itselleni leikkikaluksi?
Re: Webasto -ongelma
Näin taisi käydä enkä osannut kyllä yhdistää ennen kuin mainitsit
Tänään vissiin paketin kävit hakemassa

Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Re: Webasto -ongelma
En tiedä miten muilla mutta kyllä sahuutti käyntiin mondeoo kun pakkasta yli 10 eikä mitään lämmitystä.. ei ollut tupla hehkusta apua. Onneksi ei tarvinnut montaa starttia tehdä ilman webaston lämmitystä.
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Re: Webasto -ongelma
Joo, purin sen tuossa aiemmin illalla.
Poltin oli käytännössä melkolailla finaalissa. Keraaminen ydin oli toki erittäin karstainen mutta myös haljennut, mikä tuntuu olevan tyypillistä TT-V:lle. Purkaessa myös tiivisteet hajosivat aivan käsiin - eli osat eivät kestä niitä lämpöjä mitä pitäisi. Ajattelin mittauttaa hehkun resistanssin jollain elektroniikkakorjaamolla, koska kotimittareilla ei saa luotettavaa lukemaa pienistä resistansseista (vaatii ns nelijohdinmittauksen).
Mutta voi olla että tilaan suosiolla uuden polttimen ulkomailta - sellaisen saanee n. 200 € hintoihin.
Poltin oli käytännössä melkolailla finaalissa. Keraaminen ydin oli toki erittäin karstainen mutta myös haljennut, mikä tuntuu olevan tyypillistä TT-V:lle. Purkaessa myös tiivisteet hajosivat aivan käsiin - eli osat eivät kestä niitä lämpöjä mitä pitäisi. Ajattelin mittauttaa hehkun resistanssin jollain elektroniikkakorjaamolla, koska kotimittareilla ei saa luotettavaa lukemaa pienistä resistansseista (vaatii ns nelijohdinmittauksen).
Mutta voi olla että tilaan suosiolla uuden polttimen ulkomailta - sellaisen saanee n. 200 € hintoihin.
Re: Webasto -ongelma
Väittäisin että useampi kuin yksi hehkutulppa on pimeänä. Oman kokemuksen mukaan 150 tkm jälkeen hehkut alkavat hajota, ja -10 C pakkanen alkaa ilman esilämmitystä tehdä tiukkaa.jmm79 kirjoitti:En tiedä miten muilla mutta kyllä sahuutti käyntiin mondeoo kun pakkasta yli 10 eikä mitään lämmitystä.. ei ollut tupla hehkusta apua. Onneksi ei tarvinnut montaa starttia tehdä ilman webaston lämmitystä.
Re: Webasto -ongelma
Pitäisikö hehkujen jättää vikakoodeja jos pimeinä ovat? Webaston kanssa ei ehdi hehkun merkkivaloa edes nähdä ja ilman lämmitystä valo palaa muutaman sekunnin.. Auto kyllä lähtee kaikilla pyörimään heti tasaisesti kun käynnistyy.. mutta nyt ei tuota ongelmaa kun webasto pelaa..
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Re: Webasto -ongelma
Vikakoodien ilmaantuminen riippuu ECUsta.
Oma autoni antaa vikakoodin vasta kun kaikki 4 ovat pimeinä - todella hyödyllinen ominaisuus!
Jos hehkujen johtimet ovat näkyvillä, niin pihtimittarilla saa selville toimiiko jokainen. Mutta huono käynnistyvyys ilman esilämmitystä on melko varma oire.
Oma autoni antaa vikakoodin vasta kun kaikki 4 ovat pimeinä - todella hyödyllinen ominaisuus!
Jos hehkujen johtimet ovat näkyvillä, niin pihtimittarilla saa selville toimiiko jokainen. Mutta huono käynnistyvyys ilman esilämmitystä on melko varma oire.
Re: Webasto -ongelma
Mittasin hehkut siitä hehkujenliittimestä ja kaikki näytti 0.08 ohmia eli vaukuttaa että olisivat kunnossa jos mittaukseen uskominen.. volvosta mittasit youtube videossa edellä mainitulla tavalla..
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
-
- Viestit: 207
- Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
- Paikkakunta: Ylä-Savo
Re: Webasto -ongelma
Meidän 2.0 TDCi lähtee hehkuilla käyntiin -28 asteen pakkasesta, on päässyt kokeilemaan tänä talvena
Väittäisin, että akku alkaa olla finaalissa jos ei Webasto lähde komentamalla käyntiin? Tuossa meidän Mondeossa on nimittäin sama vaiva, akku jaksaa startata hyvin mutta todennäköisesti jännite on jo sen verran laskenut että Webasto ei salli lähteä käyntiin.
Enkä uusi akkua jos ei ole ihan pakko, auto on nimittäin myynnissä.

Enkä uusi akkua jos ei ole ihan pakko, auto on nimittäin myynnissä.
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi
Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia
facebook.com/tikatechky

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia
facebook.com/tikatechky
Re: Webasto -ongelma
Uusi akku on.. jaksaa startata mutta joutuu sahaamaan.. tämä ongelma siis silloin kun webasto oli rikki.. nyt uusi webasto. Joo se fordin turvasysteemi akkujännitteelle mitä pitää olla starttia varten on todella korkea.. nyt mulla 10.5v kun webasto uusittiin
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Re: Webasto -ongelma
Meikäläisen Webasto-ongelma ratkesi, kun asensin uuden polttimen.
Mittasin sekä vanhasta että uudesta polttimesta hehkutulpan resistanssin ja yllätyksekseni lukemat olivat identtiset. Tietysti resistanssimittaus on tehty nollakuormalla, mutta virtaa syöttämällä tilanne voi olla toinen. Joka tapauksessa ongelma on nyt poissa.
Mittasin sekä vanhasta että uudesta polttimesta hehkutulpan resistanssin ja yllätyksekseni lukemat olivat identtiset. Tietysti resistanssimittaus on tehty nollakuormalla, mutta virtaa syöttämällä tilanne voi olla toinen. Joka tapauksessa ongelma on nyt poissa.
Viimeksi muokannut riikomi, 06 Tammi 2018 17:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Webasto -ongelma
Mistä hommasit ja paljonko kustansi? Omassa alkaa nimittäin kenkkuilemaan myös, välillä vaatii useamman yrityksen jotta syttyy ja savuttaa samalla.riikomi kirjoitti:Mekäläisen Webasto-ongelma ratkesi, kun asensin uuden polttimen.
___________
______
Kimmo
Mondeo 2.0 TDCiA Titanium farkku -08
______
Kimmo
Mondeo 2.0 TDCiA Titanium farkku -08
Re: Webasto -ongelma
Myyjä oli standheizung-braun, ja posteineen hinta 221€.
Osanro: 9021763a
Osanro: 9021763a
Re: Webasto -ongelma
Onkohan fordeissa sama kuin esim sitikoissa, että jos on yksikään hehku pimeänä niin DPF poltto ei onnistu ku polton aikanahan hehkut on päällä. Konehan on periaatteessa melko pitkälti sama molemmissa merkeissä.
Hehkut on kyllä näissä kulutustavaraa. 100 tkm on jo melko utopistinen lukema.
Hehkut on kyllä näissä kulutustavaraa. 100 tkm on jo melko utopistinen lukema.
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Re: Webasto -ongelma
Moi
Tietäskö täällä joku pääseekö tuosta tt-v:stä lukemaan vikakoodit obd portin kautta jollain ohjelmalla.
Auto s-max 2.0 tdci - 11.
Kiitos
Tietäskö täällä joku pääseekö tuosta tt-v:stä lukemaan vikakoodit obd portin kautta jollain ohjelmalla.
Auto s-max 2.0 tdci - 11.
Kiitos
Re: Webasto -ongelma
Vikakoodit näkee ForScan -ohjelmalla. Anturitietoja tuolla ei näe.
Re: Webasto -ongelma
Moro
Forscanilla yritin etsiä vikakoodeja, mutta en kyllä sillä löydä.
Olisko vielä tarkentaa miten löytys.
Elm327 obd-usb palikka käytössä.
Kiitos
Forscanilla yritin etsiä vikakoodeja, mutta en kyllä sillä löydä.
Olisko vielä tarkentaa miten löytys.
Elm327 obd-usb palikka käytössä.
Kiitos
Re: Webasto -ongelma
Löytyykö Webaston ohjainboxi, nimi on jotain AHCM tai sinne päin?
Voihan toki olla, ettei Weba ole antanut vikakoodia...
Voihan toki olla, ettei Weba ole antanut vikakoodia...
Re: Webasto -ongelma
Kiitos tiedosta,
Löytyy näköjään tuolta ms-can puolelta,
Piti vaihtokytkin laittaa elm:iin
Löytyy näköjään tuolta ms-can puolelta,
Piti vaihtokytkin laittaa elm:iin
Re: Webasto -ongelma
Minulla on kans ongelma tuon Thermo top V: n kanssa Mondeo -10 2,0l diesel. Siihen olen hommannut uuden poltinpaketin. Nyt se lähtee "huriseen" päälle ja se on siinä.
Olen testannut vesipumpun manuaalisesti. Lähtee pyörimään ja pyörii myös kun laittaa kaukosäätimestä Webasto päälle. Polttoainepumppu ei sano mitään. Sen käytin irti ja testasin suoraan akusta tulevilla johdoilla niin "nakuttaan" elikkä pumppaa.
Onko ohjelmassa sit vikaa vai oliskohan jostain yhteyspoikki. Sulaketta pelkälle pumpulle en löytänyt ,mutta muuten sulakkeet ehejät.
Vielä sen verran että käytin keskiviikkona kaapelin nokassa. Ei vika koodia ja pakko käynnistyksellä tuli muistaakseni ECU yhteys vikaa ei pelitä.
Olen testannut vesipumpun manuaalisesti. Lähtee pyörimään ja pyörii myös kun laittaa kaukosäätimestä Webasto päälle. Polttoainepumppu ei sano mitään. Sen käytin irti ja testasin suoraan akusta tulevilla johdoilla niin "nakuttaan" elikkä pumppaa.
Onko ohjelmassa sit vikaa vai oliskohan jostain yhteyspoikki. Sulaketta pelkälle pumpulle en löytänyt ,mutta muuten sulakkeet ehejät.
Vielä sen verran että käytin keskiviikkona kaapelin nokassa. Ei vika koodia ja pakko käynnistyksellä tuli muistaakseni ECU yhteys vikaa ei pelitä.
Re: Webasto -ongelma
Thermotop v lämmittimessä on myös yleistä että toinen lämpötila-antureista rikkoontuu niin se alkaa näyttämään yli 100 astetta ja sen takia webasto ei lähde päälle. Tämän näkee vain webaston omalla testerillä ja siitä ei välttämättä tule vikakoodia. Yrittääkö webasto edes käynnistyä? Palopuhaltimen kierrokset nousee syttymishetkellä. Tässä lämpötila-anturipaketti https://goo.gl/images/c5VwgK Näitä on kahdella eri liitin tyypillä.
Oulu
Re: Webasto -ongelma
Kyllä yrittää. Elikkä puhaltimen kierrokset nousevat ja se on sit siinä eikä polttoainepumppu ei reakoi mitenkään. Pystyykö noita lämpötila antureita mittaan mitenkään et ovat kunnossa.
Re: Webasto -ongelma
Pystyy mittaamaan, mutta en muista mitkä piti olla arvot esim 20 asteen lämmössä. Jos se kuitenkin yrittää käyntiin niin silloin en ettisi vikaa antureista vaan polttoainepumpun johdoista. Mittaa webaston boxista polttoainepumpun liittimesta antaako se jännitettä ulos.
Oulu