Escort -00 takapyöränlaakeri(t) väljät
Escort -00 takapyöränlaakeri(t) väljät
Terve.
Noin puoli vuotta sitten vaihdoin escorttiin uuden takapyörän laakerin kun oli katsastuksessa vähän väljää.
No viime viikolla leimalla takarengas heilui kuin pikkulapsen maitohammas ja katsastusÄIJÄ laitto siitä korjauskehotuksen.
Vein laakerin motonettiin ja sain sen takuuseen ja ostin samalla uuden laakerisarjan. No laakerisarjan vaihdoin toissapäivänä ja vein leimalle, joka pomppasi toisesta syystä mutta laakerin korjauskehotuksen katsuri otti pois.
Tänään sitten lähdin taas töiden jälkeen talliin eskon kanssa painimaan ja toista vikaa päihittäessäni (samaisen takapyörän käsijarrujärjestelmää) huomasin renkaan asennettuani että se heiluu taas samalla tavalla.. vaikka juuri vaihdettu laakeri ja katsastusmiehen hyväksymä vielä.
Escortin takapyörän laakerin momentti on 250 Nm ja sen sain momenttiavaimella verisuonet pullolla väännettyä joka kerralla.
Nyt meinaa miehenalulta itku tulla tuon jatkuvan painimisen, ja etenkin sen häviämisen takia... laakerikehät olen asentanut puristamalla napamutterilla navan avulla ja ainakin silmämääräisesti ne on pohjassa asti.
Mitähän sitä nyt tekisi? onko rumpujarrun keskiössä jotain häikkää vai mitä
Noin puoli vuotta sitten vaihdoin escorttiin uuden takapyörän laakerin kun oli katsastuksessa vähän väljää.
No viime viikolla leimalla takarengas heilui kuin pikkulapsen maitohammas ja katsastusÄIJÄ laitto siitä korjauskehotuksen.
Vein laakerin motonettiin ja sain sen takuuseen ja ostin samalla uuden laakerisarjan. No laakerisarjan vaihdoin toissapäivänä ja vein leimalle, joka pomppasi toisesta syystä mutta laakerin korjauskehotuksen katsuri otti pois.
Tänään sitten lähdin taas töiden jälkeen talliin eskon kanssa painimaan ja toista vikaa päihittäessäni (samaisen takapyörän käsijarrujärjestelmää) huomasin renkaan asennettuani että se heiluu taas samalla tavalla.. vaikka juuri vaihdettu laakeri ja katsastusmiehen hyväksymä vielä.
Escortin takapyörän laakerin momentti on 250 Nm ja sen sain momenttiavaimella verisuonet pullolla väännettyä joka kerralla.
Nyt meinaa miehenalulta itku tulla tuon jatkuvan painimisen, ja etenkin sen häviämisen takia... laakerikehät olen asentanut puristamalla napamutterilla navan avulla ja ainakin silmämääräisesti ne on pohjassa asti.
Mitähän sitä nyt tekisi? onko rumpujarrun keskiössä jotain häikkää vai mitä
Re: Escort -00 takapyöränlaakeri(t) väljät
Toi on ihan odotettua, nykyään laakerivalmistajat laittaa niin minimaalisesti rasvaa laakerehin, et ne ei kummoisia kestä. Ite kun vaihdan laakereita, niin nappaan sen pölysuojan pois, ja laitan kunnolla rasvaa laakereille.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
It`s my way or no way.
It`s my way or no way.
Re: Escort -00 takapyöränlaakeri(t) väljät
Laakerit ei kestä kauaa jos jokin seuraavista tapahtuu:
- Huono tai liian vähäinen rasva
- väärä kiristysmomentti
- asennusvirhe.
Minulla lukee täällä, että 25 uraisella navalla/vetoakselilla kiristysmomentti olisi 220-250, ja 23 uraisella 205-235.
Oliko laakerielementit välissä, kun puristit kehät paikalleen? Jos oli, hajottaa se puristus ne laakerielementit. Kehät tulisi asentaa pohjaan asti yksinään. Tähän voi käyttää lämpösovittamista, tai prässätä tai näpyttää vasaralla vanhaa laakerikehää välikappaleena käyttäen. Kehien pohjaan asti saattamisen jälkeen katsotaan että laakerit on varmasti puhtaat, ja laitetaan riittävästi laadukasta laakerirasvaa sekaan. Laakerielementtejä ei saa puristaa tai painaa tai muutoinkaan käyttää voiman välitykseen asennettaessa.
Jos kehät ei ole menneet loppuun asti, on ne voineet painua sisäänpäin ajossa. Tämä selittäisi tuota klappia. Oletko kokeillut kirrata uudelleen momenttiin napamuttereita, ja sitten tarkastaa häviääkö klappi, pyöriikö rengas ja tuleeko laakerista tärinää tai ääniä?
- Huono tai liian vähäinen rasva
- väärä kiristysmomentti
- asennusvirhe.
Minulla lukee täällä, että 25 uraisella navalla/vetoakselilla kiristysmomentti olisi 220-250, ja 23 uraisella 205-235.
Oliko laakerielementit välissä, kun puristit kehät paikalleen? Jos oli, hajottaa se puristus ne laakerielementit. Kehät tulisi asentaa pohjaan asti yksinään. Tähän voi käyttää lämpösovittamista, tai prässätä tai näpyttää vasaralla vanhaa laakerikehää välikappaleena käyttäen. Kehien pohjaan asti saattamisen jälkeen katsotaan että laakerit on varmasti puhtaat, ja laitetaan riittävästi laadukasta laakerirasvaa sekaan. Laakerielementtejä ei saa puristaa tai painaa tai muutoinkaan käyttää voiman välitykseen asennettaessa.
Jos kehät ei ole menneet loppuun asti, on ne voineet painua sisäänpäin ajossa. Tämä selittäisi tuota klappia. Oletko kokeillut kirrata uudelleen momenttiin napamuttereita, ja sitten tarkastaa häviääkö klappi, pyöriikö rengas ja tuleeko laakerista tärinää tai ääniä?
Niihin laitetaan riittävästi, ei liikaa. Ennenvanhaan hyvään aikaan laakerit itse kasattiin ja laitettiin niin paljon rasvaa kuin sinne sai menemään. Vähempikin voi riittää, ja se on nykypäivänä opittu laskemaan, että minkä verran sitä rasvaa sinne tarvitsee, kun ne tulevat valmiiksi kasattuina napapaketteina useissa autoissa. Niillä on takuut ja mitoitetut kestoiät, ei sinne tahallaan jätetä rasvoja laittamati tai menee firmalta maine ja bisnes nurin. Ei sinne tehtaallakaan uutta autoa tehtäessä laiteta sen enempää rasvaa kuin on mitoitettu tarpeelliseksi, gramma lisää rasvaa maksaa autovalmistajalle isossa mittakaavassa yhteensä miljoonan lisää.anon1 kirjoitti:Toi on ihan odotettua, nykyään laakerivalmistajat laittaa niin minimaalisesti rasvaa laakerehin, et ne ei kummoisia kestä. Ite kun vaihdan laakereita, niin nappaan sen pölysuojan pois, ja laitan kunnolla rasvaa laakereille.
Re: Escort -00 takapyöränlaakeri(t) väljät
Kyllä se rasva on mikä pitää laakerit hengissä, jos ei asennusvirheitä tehdä.Mielummin liikaa kun liian vähän.
Kyllä noilla laakerivalmistajilla on hakusessa mikä on riittävästi. Niin kuin kirjoittelin rasvaa on kohtuu niukasti laakereissa. Toisena ääripäänä voisi pitää, noita vetareiden rasvauksia, kun rasvaa oli ilmeisesti liikaa kun ei rasva
pysynyt suojakumien sisällä.
Kyllä noilla laakerivalmistajilla on hakusessa mikä on riittävästi. Niin kuin kirjoittelin rasvaa on kohtuu niukasti laakereissa. Toisena ääripäänä voisi pitää, noita vetareiden rasvauksia, kun rasvaa oli ilmeisesti liikaa kun ei rasva
pysynyt suojakumien sisällä.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
It`s my way or no way.
It`s my way or no way.
Re: Escort -00 takapyöränlaakeri(t) väljät
Tästä olen täysin samaa mieltä. Mutta toki voi olla, että kun ostaa halvan kiinalaakeripaketin, ei siinä välttämättä ole riittävästi rasvaa, tai se on jotain mitä sattui pihalta löytymään -tyyppistä rasvaa. Laadukkaissa laakereissa siellä on riittävästi laadukasta rasvaa, ja moitteetta ne on kestäneet sen mitä alkuperäinenkin. On toki mahdollista että pienen kestoiän lisäyksen saisi laittamalla lisää rasvaa sinne, mutta en ole itse viitsinyt. Riittävästi ovat kestäneet näinkin enkä näe sitä järkevänä ajankuluna alkaa aukomaan napapakettia. Toisaalta "köyhällä ei ole varaa ostaa halpoja" laakereita.anon1 kirjoitti:Kyllä se rasva on mikä pitää laakerit hengissä, jos ei asennusvirheitä tehdä.Mielummin liikaa kun liian vähän.
Kovin tarkasti ne valmistajat vain niitä testaa, laskee ja mallintaa... Eiköhän siellä ole aika tarkkaan tiedossa minkä verran mitäkin rasvaa vaikuttaa mihinkin... Eri asia sitten on että mitä eri valmistajat haluavat tuotteellaan tarjota, halpaa hintaa vai pitkää ikää.
Näihin irtonaisiin tulee sitten laitettua ihan reilulla kädellä, kun itse siitä rasvan määrästä on vastuussa.
Re: Escort -00 takapyöränlaakeri(t) väljät
Noihin pölysuojattuihin laakereihin on helppo lisätä rasvaa poraamalla reikä pölysuojaan ja injektioruiskulla
ruuttaa rasvaa sisään. Tällä voi varmistaa ettei laakeri pyöri ihan kuivana.
ruuttaa rasvaa sisään. Tällä voi varmistaa ettei laakeri pyöri ihan kuivana.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
It`s my way or no way.
It`s my way or no way.
Re: Escort -00 takapyöränlaakeri(t) väljät
Asennusvirhe ei ole poissuljettu vaihtoehto, mutta ihmettelen myös sitä, miksi asennuksen jälkeen ja seuraavana päivänä leimalla laakeri ei ollut väljä. Väljyys tuli ilmi vasta katsastuspäivänä kun avasin rummun ja laitoin sen takaisin.Foorrtti kirjoitti:Laakerit ei kestä kauaa jos jokin seuraavista tapahtuu:
- Huono tai liian vähäinen rasva
- väärä kiristysmomentti
- asennusvirhe.
Kehien pohjaan asti saattamisen jälkeen katsotaan että laakerit on varmasti puhtaat, ja laitetaan riittävästi laadukasta laakerirasvaa sekaan. Laakerielementtejä ei saa puristaa tai painaa tai muutoinkaan käyttää voiman välitykseen asennettaessa.
Jos kehät ei ole menneet loppuun asti, on ne voineet painua sisäänpäin ajossa. Tämä selittäisi tuota klappia. Oletko kokeillut kirrata uudelleen momenttiin napamuttereita, ja sitten tarkastaa häviääkö klappi, pyöriikö rengas ja tuleeko laakerista tärinää tai ääniä?
Momenttiin olen vääntänyt napamutterin monta kertaa mutta väljyys ei poistu millään. Ehkä sitten täytyy ostaa uusi laakeri jälleen ja asentaa ulkokehät jollain mainitsemallasi tavalla
Re: Escort -00 takapyöränlaakeri(t) väljät
Momenttiin ja momenttiin, löysälle jäänyt, se pitää pistää kireelle ei kuitenkaan liian kireelle, tässä tapauksessa löysälle...ei pidä uskoa niitä momenttiavaimia...ebetra kirjoitti: Asennusvirhe ei ole poissuljettu vaihtoehto, mutta ihmettelen myös sitä, miksi asennuksen jälkeen ja seuraavana päivänä leimalla laakeri ei ollut väljä. Väljyys tuli ilmi vasta katsastuspäivänä kun avasin rummun ja laitoin sen takaisin.
Momenttiin olen vääntänyt napamutterin monta kertaa mutta väljyys ei poistu millään. Ehkä sitten täytyy ostaa uusi laakeri jälleen ja asentaa ulkokehät jollain mainitsemallasi tavalla
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Escort -00 takapyöränlaakeri(t) väljät
Joo, noudata annettua ohjetta ulkokehien suhteen. Mulla on vaan sellainen muistikuva, että tämmöiset avattavat/purkautuvat laakerit eivät sisällä myyntipakkauksessa kuin senverran rasvaa, että ne säilyvät hyllyssä ruostumatta. Ja yleensä niissä oleva rasva on ns. varastorasvaa, joka pitäisi ensin pestä pois ja sitten laittaa riittävä määrä kunnon laakerirasvaa tilalle.ebetra kirjoitti: Asennusvirhe ei ole poissuljettu vaihtoehto, mutta ihmettelen myös sitä, miksi asennuksen jälkeen ja seuraavana päivänä leimalla laakeri ei ollut väljä. Väljyys tuli ilmi vasta katsastuspäivänä kun avasin rummun ja laitoin sen takaisin.
Momenttiin olen vääntänyt napamutterin monta kertaa mutta väljyys ei poistu millään. Ehkä sitten täytyy ostaa uusi laakeri jälleen ja asentaa ulkokehät jollain mainitsemallasi tavalla
Re: Escort -00 takapyöränlaakeri(t) väljät
Itse en asentaisi kuin SNR/SKF tekemiä pyöränlaakereita. Se on vaan väärä paikka säästää ja siinä missä halpa sekä huono laakeri kestää sen just 10-15tkm, paremmat laakerit kestävät tyyliin sen +200tkm ajaa kevyesti tai parhaimmillaan koko auton iän.
Re: Escort -00 takapyöränlaakeri(t) väljät
Moi!
omaan escorttiin vaihdoin takalaakerit uusiin (SKF) ja ajettu 1500 km ja kojauskehotus tuli katsastuksessa, siis väljää laakereissa..pitää varmaan kiristää enemmän kuin 250 nm
terv Mauno
omaan escorttiin vaihdoin takalaakerit uusiin (SKF) ja ajettu 1500 km ja kojauskehotus tuli katsastuksessa, siis väljää laakereissa..pitää varmaan kiristää enemmän kuin 250 nm
terv Mauno