Moi,
Katsurissa pomppasi esko muun muassa sen takia, että alapallonivel on väljä. Minulla oli jo entuudestaan ostettuna kyseinen nivel ja kun rupesin vanhaa putsailemaan huomasin, että nykyisen kiinnitys on jokseenkin erikoinen, kun sitä ei saa hylsyillä auki. "pultit" ovat molemmin puolin päiltään lukkopultin näköiset.
Onko tarkoituksena siis vaihtaa koko alatukivarsi, jotta saa uuden pallonivelen? Ajattelin kuitenkin auton iän perusteella rälläköidä/porata kiinnitykset pois ja laittaa uuden tilalle, kun ne ovat dimensioiltaan identtiset.
Jos jollakin on kokemusta näistä, niin jakakaa ihmeessä minullekin
Escort alatukivarsi ja pallonivel edessä
Re: Escort alatukivarsi ja pallonivel edessä
Alkuperäinen alapallohan on niiteillä kiinni, ei siis avattavilla pulteilla. Yleensä kai uuden alapallon mukana tulee ihan normaalit lukkomutterilla varustetut pultit, joilla pallo kiinnitetään. Eli rälläköinti + poraus (mahdollisesti pelkkä rälläköinti + sopivalla tuurnalla niitit pois) on ihan oikea irroitusmenetelmä vanhalle pallolle. Jollei sinulla ole valmiina pultteja, ne pitää hankkia, ja ne pitää olla sitten just sopivat niihin reikiin.ebetra kirjoitti:Moi,
Katsurissa pomppasi esko muun muassa sen takia, että alapallonivel on väljä. Minulla oli jo entuudestaan ostettuna kyseinen nivel ja kun rupesin vanhaa putsailemaan huomasin, että nykyisen kiinnitys on jokseenkin erikoinen, kun sitä ei saa hylsyillä auki. "pultit" ovat molemmin puolin päiltään lukkopultin näköiset.
Onko tarkoituksena siis vaihtaa koko alatukivarsi, jotta saa uuden pallonivelen? Ajattelin kuitenkin auton iän perusteella rälläköidä/porata kiinnitykset pois ja laittaa uuden tilalle, kun ne ovat dimensioiltaan identtiset.
Jos jollakin on kokemusta näistä, niin jakakaa ihmeessä minullekin
Re: Escort alatukivarsi ja pallonivel edessä
Moi!
mun mielestä pääset paljon helpommalla jos vaihdat koko tukivarren, seuraavan kerran kun meet katsastamaan niin joku "pusla" varressa on loppu
omaan vaihdoin pallonivelen ja loppui siihen että koko varren otin pois saadakseen porattua niitit veks
terv Mauno
mun mielestä pääset paljon helpommalla jos vaihdat koko tukivarren, seuraavan kerran kun meet katsastamaan niin joku "pusla" varressa on loppu
omaan vaihdoin pallonivelen ja loppui siihen että koko varren otin pois saadakseen porattua niitit veks
terv Mauno
Re: Escort alatukivarsi ja pallonivel edessä
Noniin, nyt on tilanteesta selvitty.
Yritin aluksi rälläköidä + porata nämä niitit pois, mutta ei meinannut millään lähteä. No otin sitten varaosa-autosta koko tukivarren, jossa oli pulteilla kiinni tuo nivel. Vaihtotukivarsi ja uusi pallonivel siihen, nyt leimaa hakemaan
Yritin aluksi rälläköidä + porata nämä niitit pois, mutta ei meinannut millään lähteä. No otin sitten varaosa-autosta koko tukivarren, jossa oli pulteilla kiinni tuo nivel. Vaihtotukivarsi ja uusi pallonivel siihen, nyt leimaa hakemaan