Olen uusi foorumilainen ja tämä on ensimmäinen viestini täällä Ford-Clubissa. Omistan Jaguar X-Type Estaten vuosimallia 2007 ja koneena 2 litran turbodiesel, joka on (täysin?) sama kuin mm. mk3 Mondeoissa käytetty 2,0 tdci?
Olen kuullut, että kyseisen moottorin tyyppivika on, että 300 tkm paikkeilla polttoainepumppu eli korkeapainepumppu särkyy ja hajotessaan vie metallihilettä kaikkialle polttoainejärjestelmään aiheuttaen oireita, kuten käyntihäiriöitä, käynnistymis ongelmia, nykimistä ym. Usein käsittääkseni metallihile menee myös suuttimiin ja särkee nekin? Kaverilla joka tästä puhui, oli ~400 tkm ajettu Mondeo johon tuli juuri näitä ongelmia, se oli pajalla pitkään, testattiin ja vaihdettiin suuttimet, käytettiin kahdesti merkkiliikkeessäkin. Lopulta tuomio oli, että polttoaine järjestelmän täysi puhdistus ja uusi polttoainepumppu yms. Lasku olisi ollut 4000€ eikä varmuutta toimivuudesta senkään jälkeen. Parin tonnin autoon ei tuollaista luonnollisesti alkanut enää tehdä.
Kysyisin siis tässä viisaammiltani,
1) Kuinka yleistä tämä on? Koskeeko tämä siis tyyliin vain pientä osaa 2,0 tdci koneista vai suurinta osaa?
2) Onko vika niin yleinen, että kannattaa ennalta ehkäistä vaihtamalla polttoainepumppu jo esim. 250 tkm kohdilla? Vai millä kilometreillä kannattaisi alkaa vaihdella etukäteen välttääkseen tuon tuhansien eurojen laskun? Kaverin mukaan 300tkm maissa, mutta onko muita mielipiteitä asiasta?
Kiitokset vastaajille.
