Otanpa sen verran takasin, että kyllähän se minunkin autossani rattiin ottaa sen tärinän. Huomaa, kun löysää ratista otteen, niin väpättää. Mulla se lievä väpätys tosiaan 50-60 km/h nopeudessafoordi_ukko kirjoitti:Tuntuu persuuksissa, ei ratissa.

Otanpa sen verran takasin, että kyllähän se minunkin autossani rattiin ottaa sen tärinän. Huomaa, kun löysää ratista otteen, niin väpättää. Mulla se lievä väpätys tosiaan 50-60 km/h nopeudessafoordi_ukko kirjoitti:Tuntuu persuuksissa, ei ratissa.
Ei ollut havaittavissa muilla nopeuksilla vaikka vedätti. Ei ollut täristystä jos laittoi kytkimen pohjaan 80 km/h vauhdissa.Litku kirjoitti: Oliko sinulla tuossa tukilaakeri vaivassa se vispaus siis koko ajan ettei käynyt jossain tilanteessa pois ?
Etupään kolmiotukivarret ja niiden tod.näk. taempi pusla on pettämässä ja siinä on minimaalisesti väljää. Tämän voi pätellä siitä, että auraus oli ennen uudelleen suuntausta melkein nollassa eikä tuo itsestään muutu. Seuraavaksi alkaa renkaat kulumaan oudosti jne.Litku kirjoitti:Minun keissiini ei ole tullut muutosta. Auto oli 2kertaa wetterillä tutkittavana, siellä renkaita tasapainoteltiin ja alustasta ei löytynyt mitään. Tärinä vaan jatkuu.
Vein auton nelipyöräsuuntaukseen ja samalla uusittiin renkaat.
Auton käytös rauhottu huomattavasti ja tärinä ehkä vaimeni hieman, mutta silti se vapina alkaa 80kmh nopeudessa. Epätoivo alkaa jo nousta pintaan, pittääkö tämä vaihtoon pistää kele...
Kiitos kommentista. Olen toiseen merkkihuoltoon varannut ajan täydelliseen alustan tutkimiseen. Toivon, että he tuolla löytävät selityksen tälle ja saan mustaa valkoisella jolla voin lähteä uudestaan wetterin suuntaan.JyriN kirjoitti: Etupään kolmiotukivarret ja niiden tod.näk. taempi pusla on pettämässä ja siinä on minimaalisesti väljää. Tämän voi pätellä siitä, että auraus oli ennen uudelleen suuntausta melkein nollassa eikä tuo itsestään muutu. Seuraavaksi alkaa renkaat kulumaan oudosti jne.
En usko tuon vaihdon olevan mikään suuri työ vaikka apurunkoa siinä taidetaan joutua pudottamaan - en ole tuosta mkIV:sta mitenkään varma, mutta näihän se edellisessä kopassa on ollut.
En oikein ymmärrä, että miten egr voisi tuohon vaikuttaa ilman, että mikään varoitusvalo palaa. Kokemukseni mukaan egrn toimintaa valvotaan antureilla ja tukkeutuminen havaittaisiin ennen moottorin oireilua nykimisenä. Ts. vikavalon pitäisi syttyä ensin. Kannattaa toki ottaa vähän karkeaa merisuolaa tämän kanssa, koska omaa kokemusta egrn tukkeutumisesta on vain vag konsernin huijausmoottorin osalta. Muissa vehkeissä tuo on toiminut moitteetta, eikä mitään ylimääräisiä puhdistusoperaatioitakaan ole tarvittu. Merkkiliikkeellä pitäisi olla vehkeet egrn tutkimiseksi.foordi_ukko kirjoitti:Autoliikkeeseen otin yhteyttä ja tiedustelin kuluttajansuojaa tämän asian tiimoilta. Lupasivat omalta osaltaan tulla vastaan kustannuksissa.
Automyyjä tiedusteli miten auto oirehtii. Kuvailin näitä tärinävaivoja, jolloin automyyjä muisti erään Jaguaarin jossa aikanaan samantyyppiset oireet. Alustasta ei vikaa löytyny, eikä renkaista. Lopulta syyllinen oli kuulemma viallinen tai paskottunut EGR![]()
Voiko tämä edes olla mahdollista? Jotenkin vielä epäuskoisena koitan sulatella tätä tietoa. Ilmeisesti tuo EGR täytyy sitten tutkia tai tutkituttaa jossain. Onkohan tuo vaikea homma?
Aivan, mutta kuten jo kerroin, niin tuohon minun Fordiin on vasta vaihdettu etualatukivarren taaemmat puslat. Lienee siis juurikin ne puslat joista tuolla ylempänä mainitsit?JyriN kirjoitti:Tukivarren ja puslat löydät vaikka Motonetistä.
Sorry, yritin kyllä lukea, että mitä kaikkea tuohon on tehty (ja sitä oli paljon) mutta tuo jäi huomaamatta.foordi_ukko kirjoitti: Aivan, mutta kuten jo kerroin, niin tuohon minun Fordiin on vasta vaihdettu etualatukivarren taaemmat puslat. Lienee siis juurikin ne puslat joista tuolla ylempänä mainitsit?
Jotenkin alkanut tuntumaan, että tuo tärinä saattaisi ehkä olla moottorin aiheuttamaa. Toivotaan, että tähän vaivaan olisi jossain vaiheessa ratkaisu kerrottavana.
Hyvä, että tärinän aiheuttaja löytyi.foordi_ukko kirjoitti:Oman auton osalta tutkimukset on tänään tehty. Korjaamon mukaan tuo moottori aiheuttaa paikallaan oman tärinänsä tietyllä kierrosluvulla, mutta ajossa sillä ei ole vaikutusta.
Ajossa tärinän aiheuttaa enemmän tai vähemmän vipottavat vanteet. Talvirenkaissakin yhdessä renkaassa on patti. Eli lopulta tämä tärinäongelma kulminoituu kuitenkin renkaisiin. Eipä olisi ihan heti uskonut, että molemmissa rengassarjoissa on vikaa.
Renkaat on tasapainotettu ja pahimmin vipottava kesävanne on siirretty edestä taakse. Auton käytös rauhoittui jo paljon, mutta tärinää esiintyy edelleen. Vanneostoksille siis jossain vaiheessa on lähdettävä...
Alusta ja moottorintuenta on tutkittu ja sieltä ei välyksiä löytynyt.
Nuo tien epätasaisuudet/karkea asfaltti tosiaan aiheuttaa jonkinlaista tärinää myös hyvinkin herkästi, mutta tuon olen jo aiemmin osannut suodattaa pois. Vaikuttaa olevan herkkä tien pinnalle. Se on joko auton ominaisuus tai sitten se johtuu renkaista.ajonautinto kirjoitti:Ainakin omassa Mondeossa näillä renkailla tien epätasaisuudet ja karkea asfaltti tuntuu herkästi.
Nyt loppuu jo ymmärrys! Väpätykset loppuivat vanteenvaihdon jälkeen. Nyt kulkee siellä 50-60 km/h vauhdissa tasaisesti, joka aiemmin selkeästi oli se ongelmallisin nopeus. Toki niitä tärinöitä ilmaantui muillakin nopeuksilla ja todella luulin vanteiden vaihdolla kaiken korjaantuvan. No, eipä korjaantunutkaan. Epämääräistä tärinää edelleen havaittavissa, varsinkin kun vauhti menee päälle 80 km/h... Ei vaikuta tien pinta. Välillä menee tasaisemmin, väliin täryyttää huomattavasti. Tuntuu, että ei osaa enää edes kuvailla missä tilanteissa noita tärinöitä tuleefoordi_ukko kirjoitti:Uudet aluvanteet on nyt alla. Väpätykset loppuivat siihen.
Oliko se vetoakselin tukilaakeri nyt vaihdettu?foordi_ukko kirjoitti: Tämä nyt menee kerta toisensa jälkeen vähän saman asian toisteluksi, mutta jospa tähän jollakin tulisi uusia ideoita...