Ensimmäinen nollaus ok, ja 600km ajoa, sitten syttyi taas, ja nollasin pois.
Ongelma viittanee EGR venttiiliin? joten minkä valmistajan EGR venttiili pitäisi hankkia? Kyseessä 2004 vm mondeo, 1.8. sedan. 81Kw


Virheilmoitus tulee, kun se haluaa EGR:n olevan toiminnassa, ja jos se ei ole -> vikailmoitus. Varsinaisesti se ei vaikuta seokseen, kun pakokaasut ovat kohtuu inerttiä tavaraa. Kaasuläppä sitä ilman kulkua rajoittaa, eikä EGR:n kierrättämä kaasu korvaannu automaattisesti ilmalla. Ilmaa menee enemmän kun kaasuläppä aukeaa enemmän. Ja jos se jollain tapaa vaikuttaisi seoksiin, on siellä sen vuoksi lambda-anturi, joka sitten rikastaa seosta jotta saavutetaan haluttu seossuhde. Periaatteessa on mahdollista että lievästi seokset laihenevat, kun alipaine imusarjassa kasvaa ja täten paine-eron ollessa suurempi virtausnopeus kaasuläpän ohi kasvaisi. Tätä kuitenkin mittaa ilmamassamittari. Ja jos se missaa tämän, niin lambda korjaa. Ja jos ei sekään toimisi, niin todennäköisesti ominaiskulutus laskisi, paras kulutus kun saavutetaan hiukka laihalla seoksella. Tällöin vain katalysaattori ei toimi.juhe kirjoitti:Bensa-koneessa EGR:ää ilmeisesti ei kannata poistaa muuten kuin uudella softalla?
Ainakin tässä on maininta osakaasulla hiukan laihalla käymisestä http://www.autowiki.fi/index.php/EGR-venttiili jos sen vain tulppaa -- syystäkin tulee siis virheilmoitus (ja osakaasulla tulee ajettu pääosin). Toistaiseksi EGR:n eliminointi ei ole suunnitelmissa (tai softan päivitys), kun sen olemassa olo ei laske tehoja. Joidenkin kuvausten perusteella EGR parantaa pikkusen hyötysuhdetta osakaasulla (esim. 2500 rpm) ja sillähän sitä pääosin tulee ajettua. Tuosta varmaan löytyisi dataa, kun osaisi oikeasta paikasta hakea.
Tiedä sitten voisiko autoa ostaessa hitaasti toimivasta EGR:stä arvioida koneen kuntoa -- karsta koneessa saattaa kertoa kulumisesta (/kylmänä ajosta).
Kyllä EGR kaasuista työtä saadaan.Foorrtti kirjoitti: Se parantaa hyötysuhdetta vähentämällä pumppaushäviöitä, kun männän ei tarvitse vetää niin lujaa alipainetta samalla rasitustasolla (bensakoneessa siis). Toisaalta, inertin kaasun pumppaaminen, josta ei työtä saada, vähentää hyötysuhdetta. Nettovaikutus lienee kuitenkin lievästi jää plussalle.