Korjausmaalia mistä?
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 20 Huhti 2008 20:34
Korjausmaalia mistä?
Mondeon värikoodi M9 väri Blue Violet.
Ovien alaosat tarvisi spreijata kilikolilla, eli muutama purkki menisi maalia.
Mutta mistä ihmeestä saan tuon sävyistä maalia?
Mastonilta eikä Motipilta ei löydy kyseistä sävyä, eikä myöskään Motonet/Biltema akselilta..
Automaalit.net myy kyllä pulloon valmiiksi sekoitettuna tuota värisävyä 24€ purkki, mutta en kyllä viitsi satasta köyhtyä, kun auton arvokaan ei montaa satasta ole..
Ovien alaosat tarvisi spreijata kilikolilla, eli muutama purkki menisi maalia.
Mutta mistä ihmeestä saan tuon sävyistä maalia?
Mastonilta eikä Motipilta ei löydy kyseistä sävyä, eikä myöskään Motonet/Biltema akselilta..
Automaalit.net myy kyllä pulloon valmiiksi sekoitettuna tuota värisävyä 24€ purkki, mutta en kyllä viitsi satasta köyhtyä, kun auton arvokaan ei montaa satasta ole..
Re: Korjausmaalia mistä?
Jos kerran auto on halpa, niin kelpaisiko tehdä teippirajaus ja vetää kiveniskumassaa tai mustaa maalia?
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 20 Huhti 2008 20:34
Re: Korjausmaalia mistä?
On tuokin käynyt mielessä, tarkoitus olisi maalata kylkilistasta alaspäin.. Menis ehkä jos puskurit olis mustat, mutta kun ei ole.. Halpojahan nämä kaikki Mk2 malliset tuppaa nykyään olemaan...riikomi kirjoitti:Jos kerran auto on halpa, niin kelpaisiko tehdä teippirajaus ja vetää kiveniskumassaa tai mustaa maalia?
Re: Korjausmaalia mistä?
Merkillistä ettei Motonetistä löydy, mulla löyty tiskiltä..ihan oikean maalin saa etelässä Tuusulasta http://www.stirwell.fi/
Vedät pohjat vähän sinneppäin Motipeilla ja pinnan sitten stirwellillä, yks spraypurkki (20 €) riittää ainakin parin oven alareunoihin, ellei ihan kaiken neljän ja lakka päälle..
Vedät pohjat vähän sinneppäin Motipeilla ja pinnan sitten stirwellillä, yks spraypurkki (20 €) riittää ainakin parin oven alareunoihin, ellei ihan kaiken neljän ja lakka päälle..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Korjausmaalia mistä?
Niin heti aluksi, onko kyse metallihohto vai suorakiiltoväristä? Koska kun tuossa juuri itse maalasin harrasteautosta molemmat ovet ruiskulla, meni maalia (Mipan 2k akryyli) melkein 4 desiä, että sai kiiltävän, kun kaksi kerrosta vedin. Joten epäilen vahvasti ettei yksi spray-purkki riitä. Tietysti jos metallihohto, niin hyvällä zägällä saat värin yhdestä purkista, mutta lakkaa menee varmasti enemmän, jos haluaa kiillon pintaan. Sitten pitää muistaa se että pohjamaalin/hinkkavärin oltava saman väristä muiden paneelien kanssa, tai tulee ikävästi sävyeroa.
Se miten kauan ja hyvin 1k- maali kestää, on toinen juttu, vaikka edullista onkin, joten pieni varaus siihenkin.
Se miten kauan ja hyvin 1k- maali kestää, on toinen juttu, vaikka edullista onkin, joten pieni varaus siihenkin.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 20 Huhti 2008 20:34
Re: Korjausmaalia mistä?
24.5€ näyttäis purkki tuollakin maksavan.. Kyl se sais enintään tuon parikymppiä maksaa. Täytyy ottaa puskurista tuo pyöreä hinauskoukun peitekansi rti ja mennä vertailemaan sitä mastonin korkkeihin. Ottaa siitä sitten lähinnä olevan värisävyn..tursas kirjoitti:Merkillistä ettei Motonetistä löydy, mulla löyty tiskiltä..ihan oikean maalin saa etelässä Tuusulasta http://www.stirwell.fi/
Vedät pohjat vähän sinneppäin Motipeilla ja pinnan sitten stirwellillä, yks spraypurkki (20 €) riittää ainakin parin oven alareunoihin, ellei ihan kaiken neljän ja lakka päälle..
Re: Korjausmaalia mistä?
Vaikka toi mun aiempi viesti jo sivuutettiinkin (täysin), niin silti ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä niissä ovissa on kun pitää alaosat maalata? Onko niitä hitsattu, kitattu vai aiempi maali yksinkertaisesti hilseilee pois? Ja onko maalauksen tarkoituksena korroosiosuoja vai ulkonäkö? Kun pelkällä 1k-värillä ei täyty kumpikaan kriteeri. Jos taas tarkotuksena katsastuskorjaus, niin siellä ei paljoa värivirheet paina muutenkaan.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 20 Huhti 2008 20:34
Re: Korjausmaalia mistä?
Ovien alareunoista hiottu pintaruosteet pois ja maalattu aiemmin listaan asti jollain sinivihreällä 1k-spray maalilla, http://aijaa.com/vdymYE Ruvennut vaan häiritsemään silmää nuo alaosat.. Jokatapauksessa Viron puolelta tilasin oikean sävyistä 1k spraymaalia 16€ purkki.. Mitään uutta tässä ei ole tarkoitus rakentaa..duckworth kirjoitti:Vaikka toi mun aiempi viesti jo sivuutettiinkin (täysin), niin silti ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä niissä ovissa on kun pitää alaosat maalata? Onko niitä hitsattu, kitattu vai aiempi maali yksinkertaisesti hilseilee pois? Ja onko maalauksen tarkoituksena korroosiosuoja vai ulkonäkö? Kun pelkällä 1k-värillä ei täyty kumpikaan kriteeri. Jos taas tarkotuksena katsastuskorjaus, niin siellä ei paljoa värivirheet paina muutenkaan.
Re: Korjausmaalia mistä?
Ovien alareunoista ? Silmään sattuu enemmän toi kynnys/helmalista, sekin vaan korinväriin....
Kuvia lisää ennen-, -jälkeen niin täällä muutkin voi saada ahterin ylös jakkaralta, nyt tosin sataa, niin ei voi tehdä mitään, paitsi että sateella se auto pitäisi aina pestä..

Kuvia lisää ennen-, -jälkeen niin täällä muutkin voi saada ahterin ylös jakkaralta, nyt tosin sataa, niin ei voi tehdä mitään, paitsi että sateella se auto pitäisi aina pestä..

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Korjausmaalia mistä?
Kun niukalla budjetilla mennään, niin laittaisin heti hiottuun kohtaan esim. Mastonin Anti Rust- primeriä tai hiottavaa happopohjaa, jonka päälle 1k paukkopullo väri, haihdutus ja lopuksi lakka. Tällöinkään ei menisi montaa euroa jonkinlaisen korroosiosuojan ja kosteussulun aikaan saamiseenMarkus_82_ kirjoitti: Ovien alareunoista hiottu pintaruosteet pois ja maalattu aiemmin listaan asti jollain sinivihreällä 1k-spray maalilla, http://aijaa.com/vdymYE Ruvennut vaan häiritsemään silmää nuo alaosat.. Jokatapauksessa Viron puolelta tilasin oikean sävyistä 1k spraymaalia 16€ purkki.. Mitään uutta tässä ei ole tarkoitus rakentaa..

Vielä tällainen harrastelijan sananen omalta kohdalta littyen maalamiseen; oman kaluston oon suosiolla vetäny 2k-värkeillä, alkaen epoksilla hitsattuhin, hiottuihin ja kitattuihin kohtiin suht. paksulla kerroksella tai omassa tapuaksessa yli koko auton, jonka jälkeen pinta 2k värkein sekin, jos tekisin näyttely autoa laittaisin ehkä väliin vielä ihan oikean akryyil hinkkavärin, mutta epoksiakin voi käyttää sellaisena, vaikka onkin vähän kovempaa hioa.
En siis pidä Mastonin paukkopullotuotteita aivan parhaana mahdollisena ratkaisuna, mutta käyttöautoon niukkojen kustannusten sanelemana, se juuri ja juuri menettelee.
Hieman OT, mutta halusin vähän eritellä omaa ja yleistä kantaa

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Korjausmaalia mistä?
Kuulun ite siihen vähemmistöön jonka mielestä spreilläkin on mahdollista saada ihan hyvä lopputulos, mutta sitä pitää sitten olla reilusti. En ihan täysin ymmärrä kuinka paljon on tarkoitus maalata, mutta jos molemmilta puolilta listasta alaspäin niin yhdellä purkilla jos tekee niin lopputulos häiritsee varmast enemmän kuin nykyinen tilanne.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Korjausmaalia mistä?
Krisse kirjoitti:En ihan täysin ymmärrä kuinka paljon on tarkoitus maalata, mutta jos molemmilta puolilta listasta alaspäin niin yhdellä purkilla jos tekee niin lopputulos häiritsee varmast enemmän kuin nykyinen tilanne.
duckworth kirjoitti:Joten epäilen vahvasti ettei yksi spray-purkki riitä. Tietysti jos metallihohto, niin hyvällä zägällä saat värin yhdestä purkista, mutta lakkaa menee varmasti enemmän, jos haluaa kiillon pintaan. Sitten pitää muistaa se että pohjamaalin/hinkkavärin oltava saman väristä muiden paneelien kanssa, tai tulee ikävästi sävyeroa.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Korjausmaalia mistä?
Kun auto on edullinen käyttöauto, niin 1K kama riittää ihan mainiosti. Kuvan perusteella tuossa ei ole kauheeta ruostetta missään, joten tuo on pelkkä ulkonäköfiksi.
Minä tekisin niin, että ensin pinta puhdistetaan tarkasti liasta ja vanhasta vahasta. Erilaiset nykyaikaiset tefon vahat jne. on varsin kettumaisia maalin alla, kun ne aiheuttavat hauskoja reikiä maalipintaan. Seuraavaksi hioisin vanhan maalin vähän auki ja erityisesti sen vanhan rajan pois (esim 600 + 800 papereilla) ja maalaisin metallivärin varsin ohuelti suoraan vanhan maalin päälle. Kilikalit toimii tämmöisessä kokemukseni mukaan varsin hyvin - mitään hiontavärejä ja muita pohjia tuohon on turha alkaa väsäämään. Uuden maalauksen raja vähän edellisen yläpuolelle niin, että hiontajäljet jää maalin alle piiloon.
Metallivärin päälle siihen sopiva lakka ja monta ohutta kerrosta eikä haittaa vaikka tulee vähän sumupintaa tai appelsiinia. Tärkeää on, ettei tule valumia ja niitä tulee spraymaaleilla (ja erityisesti lakoilla) helposti. Menekki on varmaan pullo per puoli, mutta jos molemmat menee yhdelle puolelle, niin ei haittaa. Kaupasta saa lisää. Edelleen, nosta lakkaraja pikkuisen värin yläpuolelle.
Värin ja lakan voi tehdä yhdessä päivässä. Sitten antaisin kokonaisuuden kuivaa pari päivää tai vaikka seuraavaan viikonloppuun (autoa saa siis käyttää, mutta maalin pitää kovettua ja vetäytyä kunnolla). Lopuksi viimeistelisin pinnan hiomalla ja myllyttämällä. Hionta poistaa kaiken appelsiinin ja sumun ja, kun sitä on alkuun tarpeeksi, niin hiontavaraakin on. Paperina 1500 + 2000 ja lopuksi myllytys tavallisella rotaryllä ja villalaikalla sekä vähän kovemmalla (leikkaavammalla) kiillotusaineella.
Tuo on hyvä harjoittelukohde - sitten kun noita on muutaman tehnyt, niin alkaa arvostamaan hyviä tiloja, välineitä ja oikeaa ammattiosaamista.
Minä tekisin niin, että ensin pinta puhdistetaan tarkasti liasta ja vanhasta vahasta. Erilaiset nykyaikaiset tefon vahat jne. on varsin kettumaisia maalin alla, kun ne aiheuttavat hauskoja reikiä maalipintaan. Seuraavaksi hioisin vanhan maalin vähän auki ja erityisesti sen vanhan rajan pois (esim 600 + 800 papereilla) ja maalaisin metallivärin varsin ohuelti suoraan vanhan maalin päälle. Kilikalit toimii tämmöisessä kokemukseni mukaan varsin hyvin - mitään hiontavärejä ja muita pohjia tuohon on turha alkaa väsäämään. Uuden maalauksen raja vähän edellisen yläpuolelle niin, että hiontajäljet jää maalin alle piiloon.
Metallivärin päälle siihen sopiva lakka ja monta ohutta kerrosta eikä haittaa vaikka tulee vähän sumupintaa tai appelsiinia. Tärkeää on, ettei tule valumia ja niitä tulee spraymaaleilla (ja erityisesti lakoilla) helposti. Menekki on varmaan pullo per puoli, mutta jos molemmat menee yhdelle puolelle, niin ei haittaa. Kaupasta saa lisää. Edelleen, nosta lakkaraja pikkuisen värin yläpuolelle.
Värin ja lakan voi tehdä yhdessä päivässä. Sitten antaisin kokonaisuuden kuivaa pari päivää tai vaikka seuraavaan viikonloppuun (autoa saa siis käyttää, mutta maalin pitää kovettua ja vetäytyä kunnolla). Lopuksi viimeistelisin pinnan hiomalla ja myllyttämällä. Hionta poistaa kaiken appelsiinin ja sumun ja, kun sitä on alkuun tarpeeksi, niin hiontavaraakin on. Paperina 1500 + 2000 ja lopuksi myllytys tavallisella rotaryllä ja villalaikalla sekä vähän kovemmalla (leikkaavammalla) kiillotusaineella.
Tuo on hyvä harjoittelukohde - sitten kun noita on muutaman tehnyt, niin alkaa arvostamaan hyviä tiloja, välineitä ja oikeaa ammattiosaamista.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Korjausmaalia mistä?
Riittäähän ne 1k- kamatkin, mutta 2k on parempaa.
Miksi muuten nähdä kaikki tuo yllä kertomasi vaiva pohjatöissä ja vielä vesihioa sekä myllyttää maalipinta, mutta kuitenkin käyttää jotain Marketin spray- tarpeita? Kysehän oli edelleen käyttöautosta.
Miksi muuten nähdä kaikki tuo yllä kertomasi vaiva pohjatöissä ja vielä vesihioa sekä myllyttää maalipinta, mutta kuitenkin käyttää jotain Marketin spray- tarpeita? Kysehän oli edelleen käyttöautosta.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 20 Huhti 2008 20:34
Re: Korjausmaalia mistä?
Juurikin näin ajattelin tuon maalauksen kanssa tehdä..JyriN kirjoitti:Kun auto on edullinen käyttöauto, niin 1K kama riittää ihan mainiosti. Kuvan perusteella tuossa ei ole kauheeta ruostetta missään, joten tuo on pelkkä ulkonäköfiksi.
Minä tekisin niin, että ensin pinta puhdistetaan tarkasti liasta ja vanhasta vahasta. Erilaiset nykyaikaiset tefon vahat jne. on varsin kettumaisia maalin alla, kun ne aiheuttavat hauskoja reikiä maalipintaan. Seuraavaksi hioisin vanhan maalin vähän auki ja erityisesti sen vanhan rajan pois (esim 600 + 800 papereilla) ja maalaisin metallivärin varsin ohuelti suoraan vanhan maalin päälle. Kilikalit toimii tämmöisessä kokemukseni mukaan varsin hyvin - mitään hiontavärejä ja muita pohjia tuohon on turha alkaa väsäämään. Uuden maalauksen raja vähän edellisen yläpuolelle niin, että hiontajäljet jää maalin alle piiloon.
Metallivärin päälle siihen sopiva lakka ja monta ohutta kerrosta eikä haittaa vaikka tulee vähän sumupintaa tai appelsiinia. Tärkeää on, ettei tule valumia ja niitä tulee spraymaaleilla (ja erityisesti lakoilla) helposti. Menekki on varmaan pullo per puoli, mutta jos molemmat menee yhdelle puolelle, niin ei haittaa. Kaupasta saa lisää. Edelleen, nosta lakkaraja pikkuisen värin yläpuolelle.
Värin ja lakan voi tehdä yhdessä päivässä. Sitten antaisin kokonaisuuden kuivaa pari päivää tai vaikka seuraavaan viikonloppuun (autoa saa siis käyttää, mutta maalin pitää kovettua ja vetäytyä kunnolla). Lopuksi viimeistelisin pinnan hiomalla ja myllyttämällä. Hionta poistaa kaiken appelsiinin ja sumun ja, kun sitä on alkuun tarpeeksi, niin hiontavaraakin on. Paperina 1500 + 2000 ja lopuksi myllytys tavallisella rotaryllä ja villalaikalla sekä vähän kovemmalla (leikkaavammalla) kiillotusaineella.
Tuo on hyvä harjoittelukohde - sitten kun noita on muutaman tehnyt, niin alkaa arvostamaan hyviä tiloja, välineitä ja oikeaa ammattiosaamista.
Re: Korjausmaalia mistä?
" Lopuksi viimeistelisin pinnan hiomalla ja myllyttämällä. Hionta poistaa kaiken appelsiinin ja sumun ja, kun sitä on alkuun tarpeeksi, niin hiontavaraakin on. Paperina 1500 + 2000 ja lopuksi myllytys tavallisella rotaryllä ja villalaikalla sekä vähän kovemmalla (leikkaavammalla) kiillotusaineella."
Kyllä se jälki on riittävän hyvä ilman tätäkin...sori JyriN, kuhan pääset tähän asti..
Kyllä se jälki on riittävän hyvä ilman tätäkin...sori JyriN, kuhan pääset tähän asti..

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Korjausmaalia mistä?
Ymmärsin että hommaan ei saisi palaa rahaa yli sitä 20 euroa...? Kuten ainakin itse kirjoitit:
Mutta.. eipä siinä, toivotaan että tulee onnistunut maalaus.
Markus_82_ kirjoitti:Automaalit.net myy kyllä pulloon valmiiksi sekoitettuna tuota värisävyä 24€ purkki, mutta en kyllä viitsi satasta köyhtyä, kun auton arvokaan ei montaa satasta ole..
Uskoisin että jopa alla olevilla neuvoilla budjetti ylittyy ja työmäärä kasvaa ulos alkuperäisen suunnitelman "ikkunasta":Markus_82_ kirjoitti:24.5€ näyttäis purkki tuollakin maksavan.. Kyl se sais enintään tuon parikymppiä maksaa.
Yleensä pohjat tosiaan tehdään vesimassoille 600 ja hienommalla paperilla, koska ne "hileet" saattaa näkyä ikävänä karkeammissa hiontajäljissä, mutta yllättävän työlästä alkaa viimeisen päälle tekemään pohjia, jos edelleen kyseessä ulkonäkö fiksi.JyriN kirjoitti:Seuraavaksi hioisin vanhan maalin vähän auki ja erityisesti sen vanhan rajan pois (esim 600 + 800 papereilla) ja maalaisin metallivärin varsin ohuelti suoraan vanhan maalin päälle. Kilikalit toimii tämmöisessä kokemukseni mukaan varsin hyvin - mitään hiontavärejä ja muita pohjia tuohon on turha alkaa väsäämään. Uuden maalauksen raja vähän edellisen yläpuolelle niin, että hiontajäljet jää maalin alle piiloon.
Yhdella paukkopullolla ei siis selviä urakasta, näin kirjoitin itsekin jo päiviä sitten.JyriN kirjoitti:Metallivärin päälle siihen sopiva lakka ja monta ohutta kerrosta eikä haittaa vaikka tulee vähän sumupintaa tai appelsiinia. Tärkeää on, ettei tule valumia ja niitä tulee spraymaaleilla (ja erityisesti lakoilla) helposti. Menekki on varmaan pullo per puoli, mutta jos molemmat menee yhdelle puolelle, niin ei haittaa. Kaupasta saa lisää. Edelleen, nosta lakkaraja pikkuisen värin yläpuolelle.
Kiillotuskone, laikat ja esim. Farecla tms. tahna maksavat nekin jo äkkiä maalien kanssa yli sen mitä oli tarkoitus autoon käyttää. Vaikka näin ilmeisesti aiotaankin sitten kuitenkin tehdä:JyriN kirjoitti:Lopuksi viimeistelisin pinnan hiomalla ja myllyttämällä. Hionta poistaa kaiken appelsiinin ja sumun ja, kun sitä on alkuun tarpeeksi, niin hiontavaraakin on. Paperina 1500 + 2000 ja lopuksi myllytys tavallisella rotaryllä ja villalaikalla sekä vähän kovemmalla (leikkaavammalla) kiillotusaineella.
Markus_82_ kirjoitti: Juurikin näin ajattelin tuon maalauksen kanssa tehdä..
Mutta.. eipä siinä, toivotaan että tulee onnistunut maalaus.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 20 Huhti 2008 20:34
Re: Korjausmaalia mistä?
Täsmennetääs nyt hieman.. Kyse oli yhden spraypurkin hinnasta ei koko homman budjetista. Spraypurkkeja menee useampi jokatapauksessa.. Ja juurikin näin ajattelin maalauksen tehdä. Pieni hionta ja uusi maali vanhan päälle, mitään sen suurempia viimeistelyjä ei ole tarkoitus tehdä..duckworth kirjoitti:Ymmärsin että hommaan ei saisi palaa rahaa yli sitä 20 euroa...? Kuten ainakin itse kirjoitit:
Uskoisin että jopa alla olevilla neuvoilla budjetti ylittyy ja työmäärä kasvaa ulos alkuperäisen suunnitelman "ikkunasta":
Yleensä pohjat tosiaan tehdään vesimassoille 600 ja hienommalla paperilla, koska ne "hileet" saattaa näkyä ikävänä karkeammissa hiontajäljissä, mutta yllättävän työlästä alkaa viimeisen päälle tekemään pohjia, jos edelleen kyseessä ulkonäkö fiksi.
Yhdella paukkopullolla ei siis selviä urakasta, näin kirjoitin itsekin jo päiviä sitten.
Kiillotuskone, laikat ja esim. Farecla tms. tahna maksavat nekin jo äkkiä maalien kanssa yli sen mitä oli tarkoitus autoon käyttää. Vaikka näin ilmeisesti aiotaankin sitten kuitenkin tehdä:
Mutta.. eipä siinä, toivotaan että tulee onnistunut maalaus.
Re: Korjausmaalia mistä?
Tulipas monta vastausta lyhyessä ajassa. Täsmennetään hieman, niin ei jää väärä kuva kellekkään:

Omia romuja olen tällä tavalla "parannellut" silloin, kun niissä on ollut jotain pientä laitettavaa. Sprayllä maalatessa ei voi välttyä sumupinnalta joten tuo lopun hionta ja myllytys on oikeastaan vakiorutiini. Pienet kohteet onnistuu hyvin ilmankin, mutta lajempia pintoja pitää vähän lopuksi sipistellä - todennäköisesti pelkkä koneellinen kiillotus riittäisi.
- En missään vaiheessa yrittänytkään sanoa, että yhdellä paukkupullolla selviäisi. Päin vastoin, varsinkin lakkaa menee tod.näk. pullo per oven alareuna.
- Suosittelen kuvaamaani metodia vain ja ainoastaan siksi, että materiaalit on helppo hakea mistä varaosaliikkeestä vaan ja koko homman voi tehdä taivasalla parkkiksella kunhan ei ihan vanhoja ämmiä tule taivaalta. Eikä tämä vaadi juuri erityisosaamista mutta hommat toki helpottuu, jos maalaaminen on tuttua puuhaa mutta silloin osaakin jo käyttää kompuraa, 2k värejä jne.
- 2k väreissä on puolensa, erityisesti paikassa missä maalipinnan tiiviys on a ja o, eli silloin, kun pohjat on hiottu pellille ja päällä on normaalisti vettä sienen lailla imevä tasoite. 1k värissä on niin paljon ohennetta joukossa, että maalipinta muistuttaa (näin olen itselleni antanut kertoa) emmental-juustoa sen haihduttua. 2k värissä ei ohennetta haihdu vaan kovettuminen on sen toisen komponentin aikaansaamaa. Kysyjän autossa oli ymmärtääkseni ehjä pinta, mutta väärä väri joten...

Omia romuja olen tällä tavalla "parannellut" silloin, kun niissä on ollut jotain pientä laitettavaa. Sprayllä maalatessa ei voi välttyä sumupinnalta joten tuo lopun hionta ja myllytys on oikeastaan vakiorutiini. Pienet kohteet onnistuu hyvin ilmankin, mutta lajempia pintoja pitää vähän lopuksi sipistellä - todennäköisesti pelkkä koneellinen kiillotus riittäisi.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: 20 Huhti 2008 20:34
Re: Korjausmaalia mistä?
Pistetääs piste keskustelulle ja vastataan itse esittämääni kysymykseen..
Hakusessa oli edullinen auton värikoodiin täsmäävä automaali, ei niinkään maalausvinkit.
Oman auton värisävyyn ei löytynyt sopivaa Mastonin saati Motipin maaleista joita saa kympin pintaan, se olisi kelvannut vanhahkoon käyttöautoon mainiosti, ainakin minulle.
Täten ainoa vaihtoehto on Spraypurkkin sävytetty maali, jota saa värikoodin mukaan. 3-4 purkkia saa varata jokatapauksessa, joten hintakin näyttelee pientä roolia. Onhan nämä alle 2000 luvun Mondeot jo reippaasti alle tonnin autoja arvoltaan, niin panostus sen mukaan.. 16€ per purkki tilasin automaalit.eu virosta, ja postikulut sen mitä suomestakin tilatessa. Suomessa pauttiarallaa 25€ purkki.. Kiitokset vinkeistä kuitenkin...
Hakusessa oli edullinen auton värikoodiin täsmäävä automaali, ei niinkään maalausvinkit.
Oman auton värisävyyn ei löytynyt sopivaa Mastonin saati Motipin maaleista joita saa kympin pintaan, se olisi kelvannut vanhahkoon käyttöautoon mainiosti, ainakin minulle.
Täten ainoa vaihtoehto on Spraypurkkin sävytetty maali, jota saa värikoodin mukaan. 3-4 purkkia saa varata jokatapauksessa, joten hintakin näyttelee pientä roolia. Onhan nämä alle 2000 luvun Mondeot jo reippaasti alle tonnin autoja arvoltaan, niin panostus sen mukaan.. 16€ per purkki tilasin automaalit.eu virosta, ja postikulut sen mitä suomestakin tilatessa. Suomessa pauttiarallaa 25€ purkki.. Kiitokset vinkeistä kuitenkin...