Apuja!2.0 ohc venttiilivarren kumit? Ja muitten kansiosien tarkistus
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 04 Syys 2016 19:26
Apuja!2.0 ohc venttiilivarren kumit? Ja muitten kansiosien tarkistus
Autoprojekti edistyy pala palalta. Ent omistajan mukaan jonkinlainen "koneremontti" tehty ja rempasta puuttui venavarren kumien vaihto. Eli pöllyyttelee sinistä. Meinasin selvitä ilman kannen irroitusta eli pelkästään kumit vaihtaa. Mites muut osat olisiko syytä vaihtaa samalla kanteen tai tarkistaa vain? Miten olisi helpoin irroittaa venttiilit? Hatullisia venavarren kumia motonetistä on ostettu 8kpl. Onko nuo suoraan käypäset vai joutuuko muokkaamaan kun jostain olin lukevinani ettei mahtuisi? Sierran 2.0 ohc kyseessä
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48
Re: Apuja!2.0 ohc venttiilivarren kumit? Ja muitten kansiosien tarkistus
Tarvitset sytytystulpan paikalle liittimen johon johdetaan paineilmaa ko. sylinterin ollessa alakuolokohdassa. Alakuolokohdassa siksi ettei tahattoman kampiakselin pyörähdyksen vuoksi tapahdu tapaturmaa kun mäntä ampaisee alas paineen vaikutuksesta.Sierra20is kirjoitti:Autoprojekti edistyy pala palalta. Ent omistajan mukaan jonkinlainen "koneremontti" tehty ja rempasta puuttui venavarren kumien vaihto. Eli pöllyyttelee sinistä. Meinasin selvitä ilman kannen irroitusta eli pelkästään kumit vaihtaa. Mites muut osat olisiko syytä vaihtaa samalla kanteen tai tarkistaa vain? Miten olisi helpoin irroittaa venttiilit? Hatullisia venavarren kumia motonetistä on ostettu 8kpl. Onko nuo suoraan käypäset vai joutuuko muokkaamaan kun jostain olin lukevinani ettei mahtuisi? Sierran 2.0 ohc kyseessä
Luonnollisesti siis myös kompressori joka tuottaa paineilmaa sekä työkalusarja jolla saa keinuvivut irti jonka jälkeen sylinteri kerrallaan erikoistyökalulla venttiilikiilat/-jouset irti ja ohjurinkumi vaihtoon sopivilla pihdeillä nostaen. Miksi niitä kumeja pitäisi muokata jos ne ovat oikeaan mottoriin ostettu...?
Mitään tarkistettavaa ei kannessa ole jos auto on muuten ehjä eli toimii.
Vaihdoin tuollaiseen 2.0 OHC -moottoriin ohjurinkumit 1980 -luvun alussa pihalla käyttäen erikoistyökaluna puista lumiharjaa johon oli surrattu toiseen päähän kiintoavain jolla painettiin venttiijousen pidätinlautasta nokka-akselia tukena käyttäen. Koska paineilmaa ei ollut (kuten ei ollut paljon muutakaan) syötin tulpanreiästä narua sylinteriin jotta venttiili ei karkaisi jousta puristettaessa.
En suosittele tuollaista menetelmää.
Jos epäilyttää niin teetä tuo homma jossakin koska kompressorin/työkalujen hankinta yhtä hommaa varten on turhan kallista. Varsinkin jos käytössä ei ole puhdasta tilaa koska aina moottoria avatessa pitää olla erityisen tarkka ettei sinne pääse epäpuhtauksia, hiekkaa, yms...
Re: Apuja!2.0 ohc venttiilivarren kumit? Ja muitten kansiosien tarkistus
Fordin ohc koneeseen on olemassa, erikoistyökalu venakumien irroitukseen.Se ruuvataan tulpanreikään siinä
on semmoinen koukku millä painetaan venttiiliä, ettei se putoo sylinteriin.Nämä taitavat olla korjaamojen erikoisia, niitä ei tavalliselle tallaajalle edes näytetä.
on semmoinen koukku millä painetaan venttiiliä, ettei se putoo sylinteriin.Nämä taitavat olla korjaamojen erikoisia, niitä ei tavalliselle tallaajalle edes näytetä.

Mondeo -09 2.5T Panther Black

It`s my way or no way.

It`s my way or no way.
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 24 Loka 2011 19:07
Re: Apuja!2.0 ohc venttiilivarren kumit? Ja muitten kansiosien tarkistus
Itse vaihdoin OHC.en kumit näin, tulpat pois mäntä yläkuolokohtaan sopivan paksuinen muovinaru tulpanreijästä venttiilien alle painimet pois lukot auki painamalla jousta kannattaa öljyn paluureikä tukkia ettei lukko putoa reikään näin etenet 1,3,4ja2 itsellä oli jousien panamiseen oikea työkalu näitä tuli vahdeltua 30 vuotta sitten, kannattaa hommata metallivahvisteiset kumit muut eivät kestä kauaan.
Re: Apuja!2.0 ohc venttiilivarren kumit? Ja muitten kansiosien tarkistus
Tämä toimii, itsekkin käyttänyt narua männän päällä =)corttiina san petso kirjoitti:Itse vaihdoin OHC.en kumit näin, tulpat pois mäntä yläkuolokohtaan sopivan paksuinen muovinaru tulpanreijästä venttiilien alle painimet pois lukot auki painamalla jousta kannattaa öljyn paluureikä tukkia ettei lukko putoa reikään näin etenet 1,3,4ja2 itsellä oli jousien panamiseen oikea työkalu näitä tuli vahdeltua 30 vuotta sitten, kannattaa hommata metallivahvisteiset kumit muut eivät kestä kauaan.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Apuja!2.0 ohc venttiilivarren kumit? Ja muitten kansiosien tarkistus
Ohjurikumit voi tosiaan vaihtaa kannen ollessa paikallaan, mutta jos kannelle tarkoitus tehdä muitakin töitä, niin itse veisin/olen aina vienyt koko hoidon koneistamoon, siellä saavat tehtyä kannelle sitten mahd. koeponnistukset, putsattua sen kunnolla, tasohiottua jne... 

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER