1.8 EGR (Volvo S40)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
RATSUNI
Viestit: 14
Liittynyt: 30 Elo 2009 21:48

1.8 EGR (Volvo S40)

Viesti Kirjoittaja RATSUNI »

Vaimon pikkuvolvossa syttyi moottorin vikavalo ja kun korjaamolla kävin piuhanpäässä oli vikana EGR.
vikakoodi nollattiin ja siitä asti toiminut. Voisiko tuon egrän ottaa pois ja putsata? Missähän ko. kapistus tuosta autosta löytyy? Mitä uusi maksaa ja saako normi varaosaliikkeestä?

Lisäksi öljytikku on käytökseltää melko outo, vaihdoin öljyt eikä tikku kastunut yhtään vaikka 4,5l öljyä laitoin koneeseen. Nyt ei osaa sanoa onko siellä öljyä vai ei? onkohan jokin alipaine ongelma jossain, myös kierrokset seilaa silloin tällöin miten sattuu..
Tämähän on sama kone kuin Mondeossa..
juhe
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Elo 2015 13:14
Paikkakunta: Tuusula

Re: 1.8 EGR (Volvo S40)

Viesti Kirjoittaja juhe »

EGR on lähellä ilmanottoa. Tässä videossa kanssa näkyy https://www.youtube.com/watch?v=uUJSP5zCyQo
Hinta on 100e tai enemmän.

Yksittäisen häiriön takia ei tarvitse sitä vaihtaa. Jos joskus kierrättää konetta, niin taitaa karstat paremmin liikkua. Mulla on ylimääräistä öljyn kulutusta ja pari kertaa häiriö tullut & itse nollannut tavallisella OBD palikalla ja kännykällä (ForScan ohjelmana). Se ylimääräinen öljy (palotilassa) ainakin sotkee paikkoja, olettaisin.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
RATSUNI
Viestit: 14
Liittynyt: 30 Elo 2009 21:48

Re: 1.8 EGR (Volvo S40)

Viesti Kirjoittaja RATSUNI »

Kiitos asiallisesta vastauksesta ja neuvosta! Tuo tulikin reippaamassa kiihdytyksessä joten antaa olla toistaiseksi mutta pidetään mielessä.

Olisiko kellään tietoa tuosta öljytikku/ tyhjäkäynti ongelmasta?
juhe
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Elo 2015 13:14
Paikkakunta: Tuusula

Re: 1.8 EGR (Volvo S40)

Viesti Kirjoittaja juhe »

RATSUNI kirjoitti:Kiitos asiallisesta vastauksesta ja neuvosta! Tuo tulikin reippaamassa kiihdytyksessä joten antaa olla toistaiseksi mutta pidetään mielessä.

Olisiko kellään tietoa tuosta öljytikku/ tyhjäkäynti ongelmasta?
Mulla tuli termostaatin vaihdon jälkeen kun ensimmäisiä kertoja paremmin kiihdyttelin. Sen jälkeen ei ole kiihdytyksissä tullut. Toinen tuli kun vaihdoin pienemmälle ja kierrokset nousi tavallista nopeammin. Taitaa EGR olla vähän hidas tai jotain tahmaa siellä. Koneessa kai öljyrenkaat kuluneet, vielä korjauttamatta... Sinänsä EGR ei ilmoittele viasta, kun ajaa nelosella 5000 rpm. Tiedä sitten lähtikö mahdolliset karstat liikkeelle. Kierrättäminen kuulemma auttoi kuitenkin käyntiin/liikkeelle lähtöön kylmänä (venttiileissä oli karstaa?).

Mulla öljytikussa öljyn korkeus näkyy tarkemmin, kun ottaa pois, putsaa ja käyttää paikallaan & katsoo sitten. Pari tuntia kun on seissyt paikallaan, niin viimeistään sitten valunut "normikorkeuteen".
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Vastaa Viestiin