Mondeo mk4 2.5t se iso huolto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ajonautinto
Viestit: 71
Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58

Mondeo mk4 2.5t se iso huolto

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

Jakohihnan vaihto on tuohon Volvon koneeseen piakkoin edessä. Hihnan lisäksi vaihtoon kuuluu ilmeisesti kiristin ja välipyörät, mutta vaihdetaanko automaattisesti vesipumppu samalla vai pitääkö se kysyä erikseen?

Apulaitehihnat näyttää olevan samalla vaihtovälillä. Onko niissä jotain kiristimiä tai välipyöriä, jotka kannattaisi vaihtaa samalla? Muistanko oikein, että tässä koneessa apulaitehihnan pettäessä se voi mennä jakohihnan väliin ja tehdä enemmänkin vahinkoa...

Samaan laskuun kannattaa varmaan vaihtaa kampiakselin stefa, kun se näyttää joskus hiukan tihkuneen öljyä?

Mitä tällainen lysti on porukoilla tullut maksamaan?
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
ht63
Viestit: 6
Liittynyt: 26 Syys 2016 19:56

Re: Mondeo mk4 2.5t se iso huolto

Viesti Kirjoittaja ht63 »

Mie maksoin n. 700 euroa. Varaosat alkuperisiä, Fordin kautta. Korjaamolla sanoivat että jos haluat vinkuvat hihnat osta Continental.
S-Max 2.5T 194 KW
Mondeo 2.0 TDCI 103 KW
ajonautinto
Viestit: 71
Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58

Re: Mondeo mk4 2.5t se iso huolto

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

Tämä tuli teetettyä pari viikkoa sitten valtuutetussa huoltoliikkeessä alkuperäisosilla ja noin kiloeuron se tuli maksamaan. Tarvikeosat olisi saanut alle puoleen hintaan, mutta eipähän tartte nyt pelätä mitä sinne jakopäähän tuli laitettua.

Vaihtoon meni jakohihna, kiristin, vesipumppu, apulaitehihnat ja niiden kiristin. Samalla vaihdatin kaikki kolme jakopään puoleista stefaa, kun pari niistä oli saanut itseensä öljynsuodatinjalan vian yhteydessä.

Jakopään kopan alle kannattaa muuten joskus vilkaista. Nytkin olisi varmaan jäänyt nuo stefat vaihtamatta, jos en olisi itse sitä pyytänyt. Pahimmassa tapauksessa jakopää olisi uinut öljyssä parin vuoden kuluttua stefan petettyä. Nyt toivotaan sormet ristissä et CVVT-pyörät kestää...
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
ajonautinto
Viestit: 71
Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58

Re: Mondeo mk4 2.5t se iso huolto, tehoja hukassa?

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

Jakopään laiton jälkeen ei ole tullut paljoa ajeltua, mutta persedynolla on sellainen fiilis että auto olisi laiskempi kuin ennen remppaa. Muuten käy hienosti ilman mitään ylimääräisiä oireita.

Motistahan oli molemmat CVVT-pyörät irti. Voiko niitä asentaa väärin tai voiko jako olla pykälän väärin sillä tavalla, että näkyisi vain pienenä nuhaisuutena? Vai pitäisikö silloin olla myös muita käyntihäiriöitä?

Mihin muuhun tuo nuhaisuus voisi viitata? Ei ahda tarpeeksi? Ahtoputket vuotaa? Nekin oli rempassa irti.
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
jhaikon3
Viestit: 23
Liittynyt: 17 Huhti 2017 18:40

Re: Mondeo mk4 2.5t se iso huolto

Viesti Kirjoittaja jhaikon3 »

Eihän ne varmaan moottoriohjauspuolelle mitään tehneet?
Oletko ajatellut optimointia elikkä uutta softaa ottaa tuohon?
Sillä piristyy jonkun verran ja vääntöön tietyllä kierroksilla vaikuttaa ihan mukavasti.
ajonautinto
Viestit: 71
Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58

Re: Mondeo mk4 2.5t se iso huolto

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

Sain Montikkaan kesärenkaat alle, Forscanin pelaamaa ja kävin vähän polkemassa 8-) Taitaa siinä olla sittenkin kaikki kunnossa ja persdynossa oli se vika. MAP-anturin arvoista laskettuna Boost pressure on täydellä kaasulla välillä 0.5-0.7 bar ja 0-100 km/h meni noin 10 s.

Pitää katsoa optimointia myöhemmin, jos kaipaa lisäpiristystä.
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: Mondeo mk4 2.5t se iso huolto

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

ajonautinto kirjoitti:Sain Montikkaan kesärenkaat alle, Forscanin pelaamaa ja kävin vähän polkemassa 8-) Taitaa siinä olla sittenkin kaikki kunnossa ja persdynossa oli se vika. MAP-anturin arvoista laskettuna Boost pressure on täydellä kaasulla välillä 0.5-0.7 bar ja 0-100 km/h meni noin 10 s.

Pitää katsoa optimointia myöhemmin, jos kaipaa lisäpiristystä.
Jos katsoin speksejä oikein, on 0 - 100km/h kiihtyvyys ilmoitettu 8.1sek jolloin noin 10sek jää paljon vaille tehoista.

Esimerkkinä samanpainoinen Mercedes-Benz bensakone ahdettuna (163hp) kiihtyy noin 9,6sek 0 - 100km/h.

Jos mittaukset pitävät suunnilleen paikkansa, voisi tehoa olla kateissa noin 50hp (jos lähtöteho 220hp)
ajonautinto
Viestit: 71
Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58

Re: Mondeo mk4 2.5t se iso huolto

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

Kävin uudestaan polkemassa ja tässä logi yhdestä kiihdytyksestä. 0-100 km/h noin 9 s. Ahtoja löytyy se mitä pitääkin eli noin 0.7 bar ja tuo 1 sekunnin ero kiihdytyksessä menee mun mielestä osaksi kuljettajan piikkiin ja osaksi virhemarginaaleihin.

Kuva
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
Vastaa Viestiin