Jakopää bensakoneissa
Jakopää bensakoneissa
Olisi suunnitelmissa vaihtaa nykyinen kelvollisesti palvellut Focus uudempaan versioon. Hakusessa on 2009 tai sitä nuoremmat yksilöt bensakoneella.
Kysymys kuuluukin: Onko '09 ja sitä tuoreemmissa bensakoneissa edelleen jakohihna vai ovatko jo ketjukoneella?
Mikäli Ford on saanut jo ketjut koneisiin, onko näiden kestävyydestä minkälaisia kokemuksia? Huoltoväli?
Kysymys kuuluukin: Onko '09 ja sitä tuoreemmissa bensakoneissa edelleen jakohihna vai ovatko jo ketjukoneella?
Mikäli Ford on saanut jo ketjut koneisiin, onko näiden kestävyydestä minkälaisia kokemuksia? Huoltoväli?
Ford Focus 1.6 STW Ambiente vm. 2001 -> Ford Mondeo mk3 1.8 STW vm. 2002.
Re: Jakopää bensakoneissa
Ecoboost 1.0 jakohihna, jonka vaihtoväli 240 000km / 10v
Ecoboost 1.5 ja 1.6 jakohihna, jonka vaihtoväli 160 000km/10v
Ecoboost 2.0 ketju jota ei vaihdeta.
Duratec 1.4 ja 1.6 jakohihna, jonka vaihtoväli 160 000km / 8v
Duratec 1.8 ja 2.0 ketju jota ei vaihdeta.
Dutatec 2.5 jakohihna 200 000km / 10v
1.0 Ecoboostin hihnanvaihto kustantaa noin 1000€, muihin noin 350-450€
Ecoboost 1.5 ja 1.6 jakohihna, jonka vaihtoväli 160 000km/10v
Ecoboost 2.0 ketju jota ei vaihdeta.
Duratec 1.4 ja 1.6 jakohihna, jonka vaihtoväli 160 000km / 8v
Duratec 1.8 ja 2.0 ketju jota ei vaihdeta.
Dutatec 2.5 jakohihna 200 000km / 10v
1.0 Ecoboostin hihnanvaihto kustantaa noin 1000€, muihin noin 350-450€
Re: Jakopää bensakoneissa
Koska kysyjä varmaan sai yllä jo tyhjentävän vastauksen kysymykseensä niin rohkenen änkeä asiani kanssa otsikon alle.
Olen monesti hämmästellyt näitä ketju vs hihnajuttuja, nettiauton ilmoituksien 'ketjukone, ei kalliita hihnanvaihtoja' ja sen sellaisia. Onko se nyt Aikuisten Oikeesti jollekulle olennaista auton hankinnassa jos auto on muuten mieluisa?
Kyllä mä nyt sen ymmärrän jos kilometrejä tulee Simonaan ja vaihtoväli on 100 tuhatta, mut mitä nyt pikaiseen RS huollon sivuilta katsoin niin bensavoordien aika yleinen vaihtoväli on 8v/160tkm joista kumpikaan ei tuu keskivertoBENSA-autolijalla vastaan kovinkaan usein. Hinnat vesipumpun ja moniurahihnojen kanssa varmaan siinä 500e nurkilla, em firman hinnastoissa ei noita lisäjuttuja mainittu.
Mulla on ollu toi nykyinen auto kohta 11 vuotta, ja jos olisin ajanut kaikki ajoni (noin 330tkm) sillä niin siihen olisi nyt lähiaikoina pitänyt vaihtaa jakopää toisen kerran.
Kun autoilun kokonaiskustannuksia (pelkstään bensaa 35000 eurolla tolla ajomäärällä) katotaan niin ei voi olla rahasta kiinni hihnajakopään dissaaminen, ja kyllä mä työn puolesta sanoisin ettei hihnajakopäiden luotettavuudessakaan valittamista ole.
Niin että onko se jakopään toteutustapa todellakin merkittävä valintakriteeri, ja miksi? (Joo, tiedän että joihinkin se maksaa miljaardin, mutta tää on Foordifoorumi ja perusfoordin jakopää ei maksa miljaardia eikä räjähtele).
Olen monesti hämmästellyt näitä ketju vs hihnajuttuja, nettiauton ilmoituksien 'ketjukone, ei kalliita hihnanvaihtoja' ja sen sellaisia. Onko se nyt Aikuisten Oikeesti jollekulle olennaista auton hankinnassa jos auto on muuten mieluisa?
Kyllä mä nyt sen ymmärrän jos kilometrejä tulee Simonaan ja vaihtoväli on 100 tuhatta, mut mitä nyt pikaiseen RS huollon sivuilta katsoin niin bensavoordien aika yleinen vaihtoväli on 8v/160tkm joista kumpikaan ei tuu keskivertoBENSA-autolijalla vastaan kovinkaan usein. Hinnat vesipumpun ja moniurahihnojen kanssa varmaan siinä 500e nurkilla, em firman hinnastoissa ei noita lisäjuttuja mainittu.
Mulla on ollu toi nykyinen auto kohta 11 vuotta, ja jos olisin ajanut kaikki ajoni (noin 330tkm) sillä niin siihen olisi nyt lähiaikoina pitänyt vaihtaa jakopää toisen kerran.
Kun autoilun kokonaiskustannuksia (pelkstään bensaa 35000 eurolla tolla ajomäärällä) katotaan niin ei voi olla rahasta kiinni hihnajakopään dissaaminen, ja kyllä mä työn puolesta sanoisin ettei hihnajakopäiden luotettavuudessakaan valittamista ole.
Niin että onko se jakopään toteutustapa todellakin merkittävä valintakriteeri, ja miksi? (Joo, tiedän että joihinkin se maksaa miljaardin, mutta tää on Foordifoorumi ja perusfoordin jakopää ei maksa miljaardia eikä räjähtele).
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Jakopää bensakoneissa
Asentajan kokemuksella voin sanoa että ketjuja napsuu poikki nykyään enemmän kuin hihnoja, muttei fordin kohdalla tarvi olla huolissaan.
Fordeissa kestää ketjut ja hihnat hyvin. Muita saksalaisia näkyy ainakin meidän korjaamolla kahvimyllyinä huomattavasti enemmän. Omassa 2003 mondeossakin on sama ketju pyöriny pian 290tkm.
Fordeissa kestää ketjut ja hihnat hyvin. Muita saksalaisia näkyy ainakin meidän korjaamolla kahvimyllyinä huomattavasti enemmän. Omassa 2003 mondeossakin on sama ketju pyöriny pian 290tkm.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Jakopää bensakoneissa
Oulun seudulle ei voi suositella kun ketjua tai öljyssä uivaa jakohihnaa..1.5 tdci vaihtoväli täällä vakiintunut 30-60tkm mikä vaikuttaa jo ainakin itsellä moottorityypin valintaan..emax kirjoitti:Asentajan kokemuksella voin sanoa että ketjuja napsuu poikki nykyään enemmän kuin hihnoja, muttei fordin kohdalla tarvi olla huolissaan.
Fordeissa kestää ketjut ja hihnat hyvin. Muita saksalaisia näkyy ainakin meidän korjaamolla kahvimyllyinä huomattavasti enemmän. Omassa 2003 mondeossakin on sama ketju pyöriny pian 290tkm.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Jakopää bensakoneissa
Onkos nämä nykykoneet ns. vapaastipyöriviä vai onkos se kone/venttiilit sitten siinä, jos hihna/ketju poikkeaa ?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Jakopää bensakoneissa
Aikoinaan Focuksessa mustakantisen Zetecin jakohihna ei olisi kestänyt luvattua kymmentä vuotta. Vähän ajoa niin vuodet tulee täyteen ennen kilometrejä. Vaihdettiin kahdeksan vuoden kohdalla huollon suosituksesta. Vaihdon yhteydessä kiristäjä ja rullat olivat aivan loppu. Samalla kysyin että kuka olisi korvannut jos hihna olisi katkennut. Ei kukaan. Omasta pussista olisi mennyt moottoriremppa. Varmasti kovalla väännöllä olis saanut jotain valmistajan piikkiin mutta helpompi vaihtaa hihna ajoissa. Nykykoneet eivät yleensä ole vapaastikiertäviä..
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: Jakopää bensakoneissa
Tää on ainakin vapaastikiertävä ikuinen ketjukone..
Ennen oli korjaamoissa semmonen kataloogi mistä se heti katottiin onko vai ei...toinen luettelo mistä löyty kaikki osat, nykyään ei löydy mitään, kun on tää digitalisaatio, diiselit menee pois, sähköautot tilalle..

Ennen oli korjaamoissa semmonen kataloogi mistä se heti katottiin onko vai ei...toinen luettelo mistä löyty kaikki osat, nykyään ei löydy mitään, kun on tää digitalisaatio, diiselit menee pois, sähköautot tilalle..

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Jakopää bensakoneissa
Öljyt kun vaihtaa 10tkm-15tkm välein ja käyttää talvisin lohkolämmitintä niin pitkälle pääsee moottorin puolesta.tursas kirjoitti:Tää on ainakin vapaastikiertävä ikuinen ketjukone..![]()
Ennen oli korjaamoissa semmonen kataloogi mistä se heti katottiin onko vai ei...toinen luettelo mistä löyty kaikki osat, nykyään ei löydy mitään, kun on tää digitalisaatio, diiselit menee pois, sähköautot tilalle..
Tämä on kyllä jännä ilmiö. Muistiin on jääny yks 2.4D transportterin jako/pumpunremmien vaihto. Siinä oli pumpun puolelta pyörätkin niin kulunu ettei se remmi edes kiristyny. Kuluneita ne kyllä yleensä on, mutta tämä veti kyllä kirkkaasti pohjat. Vitsailin asiakkaalle että mistä Oulusta sä tään oot hakenu, ja vastaus oli että juuri sieltä.focst kirjoitti: Oulun seudulle ei voi suositella kun ketjua tai öljyssä uivaa jakohihnaa..1.5 tdci vaihtoväli täällä vakiintunut 30-60tkm mikä vaikuttaa jo ainakin itsellä moottorityypin valintaan..
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 02 Helmi 2017 17:06
Re: Jakopää bensakoneissa
Ford Focus 2002 1.6 jakohihna vaihdettu 2011.
Tuleeko mun noudattaa vuosia vai kilometrejä?
Tuleeko mun noudattaa vuosia vai kilometrejä?
Re: Jakopää bensakoneissa
Kilsoja.., siis sen edellisen vaihdon jälkeen..focuskroatia kirjoitti:Ford Focus 2002 1.6 jakohihna vaihdettu 2011.
Tuleeko mun noudattaa vuosia vai kilometrejä?
1.4/1.6 Zetec 160 tkm/10v 347 €
1.8/2.0 Zetec 160 tkm/10v 359 €
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 20 Heinä 2021 19:01
Re: Jakopää bensakoneissa
Itsellä ford fusion 1.4 ja hihna vaihdettu 176000 km kohdalla vuonna 2017 ja nyt ajettu 224000 niin olisiko hyvä vaihtaa hihna varuilta?
Re: Jakopää bensakoneissa
Tuon mukaan vaihto 2025 vuonna tai 336000km mittarissa kumpi tulee ensiksi täyteen. Eli 8v
/160tkm on hihnan vaihtoväli. Ajele rauhassa.
/160tkm on hihnan vaihtoväli. Ajele rauhassa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Jakopää bensakoneissa
Audi on satsannut tuossa asiassa tekniikkaan oikein kunnolla, FSI-moottoreissa on sekä jakohihna, että jakoketju nokka-akseleiden välillä. Omassa kesti jakohihna, jolla on vaihtoväli, oikein hyvin. Mutta jakoketju jolla ei ole vaihtoväliä, meni kiristäjän pettäessä hajalle ja tuhosi koko koneen. Muutenkin koko Audi oli sellainen paskakasa etten ikinä hanki enkä huoli sellaista enää. Erittäin epäluotettava monessa suhteessa sekä järjettömän kallis huoltaa ja korjata.emax kirjoitti: ↑20 Huhti 2017 22:16 Asentajan kokemuksella voin sanoa että ketjuja napsuu poikki nykyään enemmän kuin hihnoja, muttei fordin kohdalla tarvi olla huolissaan.
Fordeissa kestää ketjut ja hihnat hyvin. Muita saksalaisia näkyy ainakin meidän korjaamolla kahvimyllyinä huomattavasti enemmän. Omassa 2003 mondeossakin on sama ketju pyöriny pian 290tkm.
Audihan on Vag-konsernin premium-merkki ja kaikki muut siis vieläkin huonompia kuin tuo paras Audi.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 20 Heinä 2021 19:01
Re: Jakopää bensakoneissa
Jakohihnakin on ihan ok,kunhan varsinkin käytettyä autoa ostettaessa on joko tieto koska vaihdettu ja mitä missä milloin tai sitten vaihtaa/vaihdattaa ne itse ja sen jälkeen tietääkin katella joko kilometrejä tai vuosia.
Mikään ei kestä ikuisesti mutta normaalissa tilanteessa moni laite toimii kunhan huollot ja tarkistukset tehty ajallaan.
Moottorikorjaamot kyllä antaa selvityksen että mitä käy jos jostain autosta hihna menee poikki,näin kysyin itsekkin kun katkesi naapurin Rellusta hihna niin koneistamo ketrtoi että kyllä on menny palikat vastakkain ja sillä selvä.
Mikään ei kestä ikuisesti mutta normaalissa tilanteessa moni laite toimii kunhan huollot ja tarkistukset tehty ajallaan.
Moottorikorjaamot kyllä antaa selvityksen että mitä käy jos jostain autosta hihna menee poikki,näin kysyin itsekkin kun katkesi naapurin Rellusta hihna niin koneistamo ketrtoi että kyllä on menny palikat vastakkain ja sillä selvä.
Re: Jakopää bensakoneissa
Eikös noissa 1.0 ecoboost koneissa ole aika tarkkaa että juuri sitä yhtä ja ainoaa oikeaa öljyä on käytetty/lisätty. Muuten menee sihti tukkoon. Ja sitten maksaa...
Re: Jakopää bensakoneissa
Tosi tarkka jos vaikka auto kuluttaa öljyä jotain sopimatonta öljyä jossa väärä luokitus lisätään ja jakohihna alkaa murenemaan . Aika haavoituva moottori siis kyseessä. Eli siis takakontissa pitää olla litran purkki oikeaa öljyä joka varmaan kannattaa hommata varoiksi.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Jakopää bensakoneissa
Niinpä. Mutta sitten kun ostat käytetyn vaikka merkkiliikkeestä sen täydellä huoltokirjalla. Silloinkaan et voi tietää mitä käyttäjä on lisännyt ehkä huoltojen välillä. Joten ainoa varmuus on tehdä oston jälkeen jakopää jolloin tietää että kaikki kunnossa ja käyttää AINA sitä oikeaa öljyä.Renee kirjoitti: ↑28 Heinä 2021 13:25 Tosi tarkka jos vaikka auto kuluttaa öljyä jotain sopimatonta öljyä jossa väärä luokitus lisätään ja jakohihna alkaa murenemaan . Aika haavoituva moottori siis kyseessä. Eli siis takakontissa pitää olla litran purkki oikeaa öljyä joka varmaan kannattaa hommata varoiksi.
-
- Viestit: 2445
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Jakopää bensakoneissa
Onko sekään varma että se huoltoliike laittaa juuri sitä oikeaa öljyä koneeseen....
ainakin ennen paikallinen marmori huolto kun ei käyttänyt fordin öljyjä vaan pumpuista tuli jotain muuta merkkiä.
ainakin ennen paikallinen marmori huolto kun ei käyttänyt fordin öljyjä vaan pumpuista tuli jotain muuta merkkiä.
Re: Jakopää bensakoneissa
Tietysti jos varman päälle pelataan jakohihna vaihtuu pitää putsata öljypumpun sihti ja huuhdella että paikat on puhtaat. Se maksaa yli 1000€. Mutta sehän pitää vaatia hinnasta pois jos ei luoteta siihen huoltovihkoon että kaikki on kunnossa. Tietysti halvemalla pääsee ostaa normi auton jossa näitä öljy juttuja ei tarvitse ajatella.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Jakopää bensakoneissa
Ei kai öljyn merkillä mitään merkitystä ole kunhan öljyn kaatu vaan käy hihnan kanssa?
Eikä Ford ole itse koskaan öljyjä valmistanu,eiköhän se ole vaan maksanu tynnyreihin oman logonsa?
Ja jos ostaa käytetyn auton niin eipä monikaan tiedä mitä on tehy ja mitä ei,toki uudemmissa kai vähemmän pystyy huijaamaan kun kaikki jo tietokoneella...silti voi epäillä että onko vaikkapa voimansiirronöljyjä tarkisteltu tai vaihdeltukkaan tai polttoainesuodatinta vaihdettu ja koska.
Sellasenkin tiedän että on aikoinaan ihan merkkiliike leimannu jälkikäteen huoltovihkon,no auto oli kyllä siellä huollettu mutta...ainahan noin ei välttämättä ole!
Eikä Ford ole itse koskaan öljyjä valmistanu,eiköhän se ole vaan maksanu tynnyreihin oman logonsa?
Ja jos ostaa käytetyn auton niin eipä monikaan tiedä mitä on tehy ja mitä ei,toki uudemmissa kai vähemmän pystyy huijaamaan kun kaikki jo tietokoneella...silti voi epäillä että onko vaikkapa voimansiirronöljyjä tarkisteltu tai vaihdeltukkaan tai polttoainesuodatinta vaihdettu ja koska.
Sellasenkin tiedän että on aikoinaan ihan merkkiliike leimannu jälkikäteen huoltovihkon,no auto oli kyllä siellä huollettu mutta...ainahan noin ei välttämättä ole!
-
- Viestit: 2445
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Jakopää bensakoneissa
Sellainenkin ihme on tullut vastaan että liikkeessä myytävässä autossa oli hankslokerossa kaks eri huoltokirjaa, samalle rekkarille....
Toinen oli vajavainen, lähes tyhjä ja toinen täydellinen...
Toinen oli vajavainen, lähes tyhjä ja toinen täydellinen...
Re: Jakopää bensakoneissa
Niissä kirjoissa on usein päivämäärä koska painettu, jos se on paljon uudempi kuin auto niin seuraavaa katsomaan.
Re: Jakopää bensakoneissa
Kyllä se automaailmassa on kaikki mahdollista,näyttää olevan tänäpäivänäkin huijaus mahdollista pitää vaan osata tietokonetta tarpeeksi hyödyntää