MK4 Mondeo takapää vaeltelee
-
- Viestit: 234
- Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25
MK4 Mondeo takapää vaeltelee
Ongelma seuraavanlainen, eli tuntuu, että MK4 Mondeo takapää on alkanut vaellella, eli tekee sivuttaissuunnaassa pientä outoa heijaavaa liikettä. Lähinnä tuntuu siltä kuin sivutuuli hivenen työntelisi autoa ja tätä joutuu jonkun verran korjaamaan rattia kääntelemällä. Tämä siis moottoritienopauksissa 120km/h. Tien pinnan epätasaisuudet ei kuitenkaan tunnu suuremmin vaikuttavan. Lisäksi tämä oli tässä keväällä vielä selkeämmin havaittavissa, kun ajelin kaupungissa jossa oli puun varjoissa vuorotellen mustaa jäätä ja taas auringon kohdalla sulaa. Tällöin kun ajoi 40-50km/h vauhdissa mustan jään alueelta sulalle tienpinnalle, niin auto ihan rykäisee/nytkähtää, kun saa taas kunnon otteen tien pinnasta. Eli tunne on aivan kuin auton etu- ja takapää kulkisi eri reittiä ja sulalle tullessa auto nykäisee itsensä taas ns. "suoraan".
Ohjauskulmien säädössä en ole käyttänyt, mutta ongelma ilmestunut 6-12kk sisällä ja renkaat kuluneet sinä aikana täysin tasaisesti, joten olettaisin, että ohjauskulmissa ei ole suurempia pielessä. Takapäästä on vuosi sitten vaihdettu pitkittäistuennan etuhelat, joten ne on kunnossa. Mitä osaa tuonne siis lähtisi vaihtamaan? Onko ehdotuksia? Lähinnä itsellä tulee mieleen poikittaiset tukitangot tai takavakaajan tukitangon runkohelat...
Edellisessä MK3 mondeossa oli vähän samanlaista ongelmaa, eli auto vaelteli tien pinnan mukaan ja muutti yllättäen suuntaa ja silloin syynä oli pitkittäisten tukivarsien löystyminen. Mutta tämä ei vaikuta aivan samanlaiselta ongelmalta... Tämä on sellaista pienempää vaeltavaa liikettä, eikä auto muuta niin selkeästi suuntaa...
Ohjauskulmien säädössä en ole käyttänyt, mutta ongelma ilmestunut 6-12kk sisällä ja renkaat kuluneet sinä aikana täysin tasaisesti, joten olettaisin, että ohjauskulmissa ei ole suurempia pielessä. Takapäästä on vuosi sitten vaihdettu pitkittäistuennan etuhelat, joten ne on kunnossa. Mitä osaa tuonne siis lähtisi vaihtamaan? Onko ehdotuksia? Lähinnä itsellä tulee mieleen poikittaiset tukitangot tai takavakaajan tukitangon runkohelat...
Edellisessä MK3 mondeossa oli vähän samanlaista ongelmaa, eli auto vaelteli tien pinnan mukaan ja muutti yllättäen suuntaa ja silloin syynä oli pitkittäisten tukivarsien löystyminen. Mutta tämä ei vaikuta aivan samanlaiselta ongelmalta... Tämä on sellaista pienempää vaeltavaa liikettä, eikä auto muuta niin selkeästi suuntaa...
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
Re: MK4 Mondeo takapää vaeltelee
Ennen kuin tähän asiaan päästään pureutumaan syvällisemmin täytyy tietää korimalli koska se hieman poikkeaa takapään tuennassa...
anyway arvaisin tähän ensin väärät renkaat, rengaspaineet, oikea rengaspaine lienee jossain 2,2:n paikkeilla BAR, mitä ei pidä sotkeaa PSI:iin joka on 3,3..
anyway arvaisin tähän ensin väärät renkaat, rengaspaineet, oikea rengaspaine lienee jossain 2,2:n paikkeilla BAR, mitä ei pidä sotkeaa PSI:iin joka on 3,3..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: MK4 Mondeo takapää vaeltelee
Poikittaiset tukitangot vaihtoon, kulmat säätöön sen jälkeen, veikkaisin tätä. Tai ainakin tsekkais ne ensiksi.
-
- Viestit: 234
- Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25
Re: MK4 Mondeo takapää vaeltelee
Lisätään vielä, että auto siis farkkumallia. Renkaat jotka nyt alla Hakkapeliitta 7 (ihan hyvässä kunnossa olevat) ja paineina olen pitänyt takana 2,5 - 2,7 ja vastaavasti edessä 2,8 - 2,9 baaria.
Täytyy huomenna vielä tarkastaa nuo paineet, mutta jollei mitään radikaalia muutosta ole yllättäen tapahtunut, niin taidan hankkia nuo poikittaiset tukitangot ja aloittaa asian selvittelyn niiden vaihdolla...
Täytyy huomenna vielä tarkastaa nuo paineet, mutta jollei mitään radikaalia muutosta ole yllättäen tapahtunut, niin taidan hankkia nuo poikittaiset tukitangot ja aloittaa asian selvittelyn niiden vaihdolla...
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
Re: MK4 Mondeo takapää vaeltelee
Jos vaihdat tukitangot taakse, säädä asteet 0 molemmilta puolin, näät jo siitä ennen nelipistesuuntausta kuinka auto menee. Omalta kohdin voin sanoo että tein näin, nelipistesuuntauksessa säätivät vain etupäätä, 47e ja auto kulki luotisuoraan. Kai jonkinlainen merkitys on rengaspaineilla, mutta en usko että 0,1-0,2barin heitto tuntuu siltä että autolla olisi mato persiissä. Sen verran uudemmassa autossa kun on rengaspainetunnarit, usein näin keväällä näytön mukaan renkaissa on heittoja 0,1-0,2 bar väliin esim. tänäänkin, silti auto menee suoraan vaikka tuuppaa menemään. Hifistelyn puolelle voi toki mennä.
-
- Viestit: 234
- Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25
Re: MK4 Mondeo takapää vaeltelee
Päivitellääs tästä tietoja.
Vaihtelin tuossa jokunen aika sitten kesärenkaita alle ja samalla oli hyvä tarkistella autosta muitakin paikkoja. Talvirenkailla etupäästä kuului joissain tilanteissa oikealle päin käännyttäessä kolahdus ja tarkistelin tuota sitten samalla, että onko jossain väljää. Rattia 10-15cm liikkeellä heilutellessa ja kädellä kokeiltaessa tuntui suht selkeää väljyyttä vasemmassa raidetangon sisäpäässä.
Kesärenkaihin vaihdettaessa kolahtelu vaan paheni ja samalla moottoritinopeuksissa vaeltelu tuntui pahenevan, jopa ratissa jonkinlaista väljyyden tunnetta.
Auto on menossa pajalle tuon sisäpään vaihtoon, kun katsoin että sen verran ahtaassa paikassa tuo sisäpää, että olisi luultavasti vaatinut jonkinlaisen erikoistyökalun vaihtamiseen ja aurauksen olisi joutunut kuitenkin säädättämään jossain, joten en lähtenyt sitten itse vaihtelemaan.
Eli katsellaan tuon raidetangon sisäpään jälkeen, että jatkuuko vaeltelu. Talvirenkailla ja perstuntumalla tuo tosiaan tuntui lähinnä auton takapään vaeltelusta, mutta tiedä sitten...
Voi kyllä olla, että takapäässäkin on jo jonkinlaista väljyyttä, autolla mittarissa pian 300tkm ja tietääkseni takapäässä kaikki vielä originaalitavaraa. Ja mm. terävimmissä tien koloissa tuntuu, että takapää heiluisi etupäätä enemmän jne, joten jään seuraamaan tilannetta.
Vaihtelin tuossa jokunen aika sitten kesärenkaita alle ja samalla oli hyvä tarkistella autosta muitakin paikkoja. Talvirenkailla etupäästä kuului joissain tilanteissa oikealle päin käännyttäessä kolahdus ja tarkistelin tuota sitten samalla, että onko jossain väljää. Rattia 10-15cm liikkeellä heilutellessa ja kädellä kokeiltaessa tuntui suht selkeää väljyyttä vasemmassa raidetangon sisäpäässä.
Kesärenkaihin vaihdettaessa kolahtelu vaan paheni ja samalla moottoritinopeuksissa vaeltelu tuntui pahenevan, jopa ratissa jonkinlaista väljyyden tunnetta.
Auto on menossa pajalle tuon sisäpään vaihtoon, kun katsoin että sen verran ahtaassa paikassa tuo sisäpää, että olisi luultavasti vaatinut jonkinlaisen erikoistyökalun vaihtamiseen ja aurauksen olisi joutunut kuitenkin säädättämään jossain, joten en lähtenyt sitten itse vaihtelemaan.
Eli katsellaan tuon raidetangon sisäpään jälkeen, että jatkuuko vaeltelu. Talvirenkailla ja perstuntumalla tuo tosiaan tuntui lähinnä auton takapään vaeltelusta, mutta tiedä sitten...
Voi kyllä olla, että takapäässäkin on jo jonkinlaista väljyyttä, autolla mittarissa pian 300tkm ja tietääkseni takapäässä kaikki vielä originaalitavaraa. Ja mm. terävimmissä tien koloissa tuntuu, että takapää heiluisi etupäätä enemmän jne, joten jään seuraamaan tilannetta.
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
Re: MK4 Mondeo takapää vaeltelee
Takaa pitkittäistukien helat menee jo pienemmilläkin kilsoilla..ne kannattaa ainakin tarkastaa kun menee raidetankoa vaihdattamaan..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: MK4 Mondeo takapää vaeltelee
Keulan kolahdus käännettäessä voi johtua iskarin yläpään laakerin alkavasta hajoamisesta - ääni tulee kun kääntäessä pinkeeseen jäänyt jousi vapautuu.
Laakerin kunto on helppo todeta, kun nostqa keulan molemmilta puolilta ilmaan jotta renkaita voi käännellä vasemmalta oikealle. Vaurioitunut laakeri tuntuu kun rengasta käänneltäessä pitää kättä jousessa kiinni. Jos laakeri on huono, jousessa tuntuu pientä pykällystä.
Laakerin kunto on helppo todeta, kun nostqa keulan molemmilta puolilta ilmaan jotta renkaita voi käännellä vasemmalta oikealle. Vaurioitunut laakeri tuntuu kun rengasta käänneltäessä pitää kättä jousessa kiinni. Jos laakeri on huono, jousessa tuntuu pientä pykällystä.
Re: MK4 Mondeo takapää vaeltelee
Minä ihmettelin kans pari vuotta,että miksi auto vaeltelee kesäkelissä. Sitten tuossa joutu viimekesänä vaihtamaan jarrusatulat taakse,kun jarrut oli laahannut. Kuskinpuolen takajarrut sulas ja näin ollen kaikki vaihtoon levyt/palat/satulat molemminpuolin.
Olihan noi satulan männät suhteellisen huonossa hapessa 9vuotta alla olleiksi.
Takajarruhomman jälkeen loppui vaeltelu. Allekirjoittaneen mk2 focuksessa.
Olihan noi satulan männät suhteellisen huonossa hapessa 9vuotta alla olleiksi.
Takajarruhomman jälkeen loppui vaeltelu. Allekirjoittaneen mk2 focuksessa.
Re: MK4 Mondeo takapää vaeltelee
Saman huomasin minäkin vuoden -11 Mondeosta. Valtatiellä tuntui tuo perä vaeltelevan tänä keväänä edellisiä enenmmän. Liekkö perstuntuma muuttunut tai tuuli ollut kovempaa? Auton käytin katsastuksessa ja ei siellä mitään merkittävää välystä ollut mutta eihän siellä kaikkea aina huomatakkaan.
Re: MK4 Mondeo takapää vaeltelee
Ford Mondeo MK4 Farmari. Auto kulki hyvin 80 km/h nopeuksiin saakka, mutta 100 km/h tai nopeammassa vauhdissa alkoi vaeltelu: keskialueen ohjaus oli tunnoton, autoa piti lähes jatkuvasti korjata keskelle ja tuuliherkkyyttä myös oli melkolailla. Taka-akseli tuntui veltolta kun teki vauhdissa nopeita sivuttaisliikkeitä.
Tämä korjaantui rengaspaineita muuttamalla, paineet 2,6/2,6 bar aiheuttivat vaeltelua - uusilla paineilla 2,6/2,4 bar vaeltelu loppui ja auto vakautui. Takarenkaat olivat siis liian kovat (tyhjällä / puolikkaalla kuormituksella ajettaessa). Täydellä kuormalla on lisättävä painetta taakse. Yllättävän suuri merkitys takarenkaan paineella
Rengaskoko hieman orkkiksesta poikkeava 205/60R16.
Tämä korjaantui rengaspaineita muuttamalla, paineet 2,6/2,6 bar aiheuttivat vaeltelua - uusilla paineilla 2,6/2,4 bar vaeltelu loppui ja auto vakautui. Takarenkaat olivat siis liian kovat (tyhjällä / puolikkaalla kuormituksella ajettaessa). Täydellä kuormalla on lisättävä painetta taakse. Yllättävän suuri merkitys takarenkaan paineella

Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)