Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee
Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee
Sori jos tyhmä kysymys, mutta pakko nyt kuitenkin kysyä: onko normaalia, että etujarrulevy kuumenee normaaliajossa? Kuskin puolella tätä ei tapahdu, mutta vänkärin puolen levy hohkaa selvästi lämpöä, painoi jarrua ajon aikana tai ei. Tietenkin mitä lujempaa ajaa ja mitä pidemmän aikaa, niin sitä enemmän levy lämpenee... eli jarrupala vastaa levyyn ilmeisesti koko ajan. Ja jos tämä ei ole tarkoituksenmukaista tai jopa vaarallista, niin mitä pitäisi tehdä? Palat varmaan vaihdan joka tapauksessa, kun ne tuli jo tilattua.
Taustatietona sen verran, että levyt on vaihdettu omatoimisesti n. 1,5 vuotta sitten ja juuri tuo vänkärin puolen mäntä oli ihan saatanan junttura, eikä meinannut painua millään tarpeeksi kasaan, että jarrusatula saataisiin paikalleen. Saatiin se sitten kuitenkin lopulta.
Taustatietona sen verran, että levyt on vaihdettu omatoimisesti n. 1,5 vuotta sitten ja juuri tuo vänkärin puolen mäntä oli ihan saatanan junttura, eikä meinannut painua millään tarpeeksi kasaan, että jarrusatula saataisiin paikalleen. Saatiin se sitten kuitenkin lopulta.
Ford Focus mk1 2002 Ghia sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee
Kaksi vaihtoehtoa: Männän ja sylinterin välissä likaa/ruostetta tai sitten jarrusatulaan tuleva jarruletku on turvonnut lähes umpeen, eli perstunut.ford-n00b kirjoitti:Sori jos tyhmä kysymys, mutta pakko nyt kuitenkin kysyä: onko normaalia, että etujarrulevy kuumenee normaaliajossa? Kuskin puolella tätä ei tapahdu, mutta vänkärin puolen levy hohkaa selvästi lämpöä, painoi jarrua ajon aikana tai ei. Tietenkin mitä lujempaa ajaa ja mitä pidemmän aikaa, niin sitä enemmän levy lämpenee... eli jarrupala vastaa levyyn ilmeisesti koko ajan. Ja jos tämä ei ole tarkoituksenmukaista tai jopa vaarallista, niin mitä pitäisi tehdä? Palat varmaan vaihdan joka tapauksessa, kun ne tuli jo tilattua.
Taustatietona sen verran, että levyt on vaihdettu omatoimisesti n. 1,5 vuotta sitten ja juuri tuo vänkärin puolen mäntä oli ihan saatanan junttura, eikä meinannut painua millään tarpeeksi kasaan, että jarrusatula saataisiin paikalleen. Saatiin se sitten kuitenkin lopulta.
Jälkimmäinen vaihtoehto on helppo kokeilla. Jos mäntä painuu huomattavasti helpommin sisään, kun avaat ilmausruuvin, niin kyse on tästä letkuviasta.
Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee
^ Kiitoksia vastauksesta. Ja sitten jos letkussa vika, niin letku ilmeisesti vain vaihtoon? Taitaa olla jo isompi operaatio?
Ford Focus mk1 2002 Ghia sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee
No ei se letkun vaihto nyt oikeastaan niin suuri operaatioford-n00b kirjoitti:^ Kiitoksia vastauksesta. Ja sitten jos letkussa vika, niin letku ilmeisesti vain vaihtoon? Taitaa olla jo isompi operaatio?
Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee
Jos se satulan mäntä on jumissa, niin palojenkin vaihto on turhaa/ei onnistu. En nyt ole mikään Focuksen jarruasiantuntija, viimeksi Sierraan vaihtanu, mutta uusi satula 80 € + palat + letku 10 € laittaisin vaihtolistalle, ne menee kaikki siinä samalla, levyn kuntoa voi vähän samalla tutkia ja rälläkällä reunoja tasottaa..., Motonetista kurkattuna..korjauskirjan mukaan näissä uudemmissa kärryissä se mäntä ei mene sisään painamalla vaan sitä pitäis pyörittää...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee
Etujarrun mäntä menee painamalla, takajarrun mäntää pitää pyörittää koska siinä on käsijarrumekanismi satulassa.
Focus 1.8 TDCI -03
Ex. -Mondeo 1.8 STW -00, 1.8 STW -95, Transit 2,5D -90, Focus 1.6 - 00
Ex. -Mondeo 1.8 STW -00, 1.8 STW -95, Transit 2,5D -90, Focus 1.6 - 00
Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee
Joo kyllä ne ainakin levyt vaihdettaessa painettiin kasaan. Mutta olipahan ihan saatanan raskaat painaa, toista ei käsivoimin saatukaan. Onko tuokaan normaalia?Jyde kirjoitti:Etujarrun mäntä menee painamalla, takajarrun mäntää pitää pyörittää koska siinä on käsijarrumekanismi satulassa.
Ford Focus mk1 2002 Ghia sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee
Jos mäntä painui sormivoimin sisään, on se melko herkkä. Raja ei kulje ihan siinä, meneekö sormivoimin vai tarvitseeko puristinta avuksi. Jos painaminen esim. liimauspuristimella kysyy kovasti voimia, on mäntä jumissa tai letku tukossa. Niin, ja monessa autossa opastetaankin avaamaan ilmausruuvi, kun mäntä painetaan sisään.ford-n00b kirjoitti: Joo kyllä ne ainakin levyt vaihdettaessa painettiin kasaan. Mutta olipahan ihan saatanan raskaat painaa, toista ei käsivoimin saatukaan. Onko tuokaan normaalia?
Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee
Kiitoksia vinkeistä. Näillä eväillä testailemaan ennen uuden satulan ostoa, on se kuitenkin sen verran tyyris.seppo1 kirjoitti: Jos mäntä painui sormivoimin sisään, on se melko herkkä. Raja ei kulje ihan siinä, meneekö sormivoimin vai tarvitseeko puristinta avuksi. Jos painaminen esim. liimauspuristimella kysyy kovasti voimia, on mäntä jumissa tai letku tukossa. Niin, ja monessa autossa opastetaankin avaamaan ilmausruuvi, kun mäntä painetaan sisään.
Ford Focus mk1 2002 Ghia sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
Re: Focus MK1 vänkärin puolen etujarrulevy lämpenee
Eli palat vaihdettiin, mäntää herkisteltiin ja toistaiseksi kaikki tuntuu pelaavan. Kuskin puolella oli mäntä kyllä melko paljon herkempi, mutta kyllä tuo vänkärin puolen mäntäkin meni kohtuudella sisään liimapuristimella. Palat olivat kyllä ihan loppu molemmilla puolilla ja mäntä oli päässyt pikadiagnoosina "liian" auki ja oli sen takia todella jumissa. Bräkliinia sinne suihkuteltiin oikein urakalla. Kuinkahan paha homma muuten on kun pääsi tuo männän suojakumi repeämään hiukan?
Ford Focus mk1 2002 Ghia sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan