Eli minullahan on tekeillä 2.3 DOHC kone 1999 vuosimallin (Mk1) Galaxystä ja tarkoitus asentaa se Sierraan käyttäen Galaxyn EEC-5 boksia. Tälläinen tuomionpäivän testipenkki:
http://www.youtube.com/watch?v=zdtTh0lQdQo
Tässä vaiheessa vielä kaikki hyvin, eli OBD luku toimi kuten pitikin ELM 327 ja Forscan yhdistelmällä. Mutta sitten raksin kaikki ylimääräiset piuhat pois (paitsi mittariston joka vielä paikoillaan), välillä toki testaten että kone käy ja kukkuu kuten pitikin ja ELM 327 valot syttyivät, mutten kokeillut ECU:n yhteyttä siitä sen pidemmälle.
Noh, nyt sitten ELM 327 ja Forscan ei saa luettua ECU:n tietoja tai mitään muutakaan. VCDS Lite ja VAG KKL piuhalla saan mittariston lukeneeksi, mutta ei ECUa. Piuhat varmistettu kytkiksestä että ODB ja ECU liitännät kuten pitääkin:
http://docslide.us/download/link/3984-galaxypdf
Mittarilla mitaten jännitteet näyttäisi myös olevan kohdillaan kaikissa pinneissä, myös ECU:n datalinjassa. Mutta ECU ei vaan suostu diagnostiikastaan keskustelemaan...
Tämä liittynee jotenkin K-line ja W-line piuhoihin... Koska PATS purkin pinni 7 on nyt ilman kytkentää (W-line), tältä sivulta toinen purkki, eli 8 pinnisellä liittimellä oleva:
http://transpondery.com/pinout_guides/v ... inout.html
Kokeilin myös yhdistää K-line ja W-line piuhat kuten tässä suositellaan:
https://www.vag-info.com/VW%20without%2 ... ulator.pdf
Mutta ei lykästänyt sittenkään. Eli käytännössä vaikuttaisi siltä että central junction boxissa, eli sulakkeiden luona olevassa elektroniikkaboksissa on jotain mitä tarvitaan OBD lukuun vaikka kone käy ja kukkuu mainiosti ilman sitäkin. Tähän liittyen, voisiko joku Mk1 Galaxyn 2.3 DOHC koneella omistava kokeilla mitkä kyseisen boksin liittimistä pitää olla kiinni että OBD luku ECU:lta toimii? Näyttäisi että ainakin P6 liitin täytyy olla, mutta tarvitaanko myös P5?
Helpottaisi etsintää kun tietäisi missä liittimissä tarvittavat piuhat meneekään... Myös helpottaisi jos jostain löytyisi liitinkohtaiset kytkikset, sillä normaalissa kytkiksessä ei ole juuri mitään PATS:iin liittyvää, eikä liitinkohtaisia kytkiksiä laisinkaan. Mahtaisikohan Ford TIS pitää sisällään parempia kytkiksiä...
Eli käytännössä minun pitäisi löytää minimitaso kytkennöille mitä vaaditaan että ECU:n OBD diagnostiikka toimii ja tosiaan pelkät piuhat ECU:n ja OBD liittimen välillä ei ole ratkaisu kysymykseen, vaan jotain muuta vaaditaan tämän lisäksi että ECU pystyy diagnostiikkaansa kertomaan.
Mk1 Galaxy 2.3 DOHC, vaaditut boksit OBD lukuun
Mk1 Galaxy 2.3 DOHC, vaaditut boksit OBD lukuun
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja