Mondeo -09 1,8 TDCi. Kun auton lämmittää etukäteen lisälämmittimellä, on akun latausjännite moottorin käydessä n. 13,8 volttia. Jos auton laittaa käyntiin kylmänä ilman esilämmitystä, on latausjännite 14,5 volttia. Eipä sitten ole kumma, että lisälämmittimen vaikutus akun varaustasoon vaikuttaa niin paljon. Tuo 13,8 olisi vanhoissa autoissa ollut ihan kelvollinen latausjännite, mutta nykyaikaisissa aivan riittämätön.
Onko joku muu huomannut moista ilmiötä?
Lisälämmittimen vaikutus latausjännitteeseen
Lisälämmittimen vaikutus latausjännitteeseen
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Lisälämmittimen vaikutus latausjännitteeseen
Ihan normaali taso, ei sitä akkua ole tarkoitus keittää pilalle...
Lämpökompensointi lämmön mukaan ja 13.8 tulee kun akku alkaa olemaan täysi ja yli 14 kun lataa... Näin ainakin omissa peleissä...
Lämpökompensointi lämmön mukaan ja 13.8 tulee kun akku alkaa olemaan täysi ja yli 14 kun lataa... Näin ainakin omissa peleissä...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Lisälämmittimen vaikutus latausjännitteeseen
13,8 olisikin melko kelvollinen latausjännite, mikäli akku olisi täydessä latinkissa. Talvella kulutusta on kuitenkin paljon ja varsinkin lyhyissä ajoissa ei lataus ole usein riittävä, eikä akku juurikaan ole täydessä potkussa. Siksi latausjännitteen pitää olla akkuvalmistajien suosituksen mukainen. Jos ajoaika kerralla on alle puoli tuntia, ei akun keittämisestä ole pelkoa, eikä se monta ampeerituntia ehdi sisäänsä ottamaan.NiceMan kirjoitti:Ihan normaali taso, ei sitä akkua ole tarkoitus keittää pilalle...
Lämpökompensointi lämmön mukaan ja 13.8 tulee kun akku alkaa olemaan täysi ja yli 14 kun lataa... Näin ainakin omissa peleissä...
Lämpökompensointi toimii oikein, kun arvioidaan akun lämpötilaa. Nyt tässä tapauksessa vaikuttaa siltä, että älyjärjestelmä tekee arvion moottorin lämmön mukaan ja valitsee liian alhaisen latausjännitteen. Akkuhan ei pakkasella lämpene oikeastaan lainkaan, vaikka ajaisi koko päivän. Siinä on niin suuri massa, ettei se kotelossaan lämpene "ennen juhannusta".
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Lisälämmittimen vaikutus latausjännitteeseen
Samaa mieltä. Onko nuo jännitelukemat mittaristosta katsottuja vai akulta mitattuja? Focus mk1 latausjännite on startin jälkeen pakkaskelillä vähintään 14,6 V, yleensä 14,8-14,9 savukkeensytyttimen pesästä mitattuna. Laskee siitä puolisen volttia ajan aikana. Ja auto on siis bensakinneri.ynjevi kirjoitti:13,8 olisikin melko kelvollinen latausjännite, mikäli akku olisi täydessä latinkissa. Talvella kulutusta on kuitenkin paljon ja varsinkin lyhyissä ajoissa ei lataus ole usein riittävä, eikä akku juurikaan ole täydessä potkussa. Siksi latausjännitteen pitää olla akkuvalmistajien suosituksen mukainen. Jos ajoaika kerralla on alle puoli tuntia, ei akun keittämisestä ole pelkoa, eikä se monta ampeerituntia ehdi sisäänsä ottamaan.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Lisälämmittimen vaikutus latausjännitteeseen
Jännite on mitattu tupsytmittarilla (kätevä). Halpislaite, mutta verrattuna kalliiseen yleismittariin lukema on riittävän tarkka (0,1V heitto). Kun muutaman talven on sähköjen kanssa huolta kantanut (ja apuladannut), on harmittavaa huomata tällainen seikka. Nyrkkisääntönähän on, että lisälämmittimen käyttöajan verran pitäisi myös ajaa. Mulla ei moinen useinkaan toteudu, eikä tuolla latausjännitteellä akku ota virtaa yhtään. Siis pelkkää persnettoa akun varaukseen.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Lisälämmittimen vaikutus latausjännitteeseen
Minäkin olen tarkkaillut/ihmetellyt tuota vaihtelevaa latausjännitettä tupakansytyttimestä omassa S-Maxissa. Väliillä 14,0-14,5V ja välillä tulee jopa 15,0V. Täytyypä tarkkailla liittyykö latausjännite jotenkin pakkasiin tai moottorin lämpöihin. Lähes aina olen kyllä webaston lämmittämällä lähtenyt liikkeelle, mutta vaihtelua on siltiki.
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium