Focus Duratec 1.8 savuttaa kylmänä -- korjattu :)
Focus Duratec 1.8 savuttaa kylmänä -- korjattu :)
Öljyn kulutuksesta löytyy paljon toisista säikeistä, mutta Focuksesta ja Duratec HE:stä ei juuri näy. Ainakaan ei ole oman otsikon alla.
Hankin joku aika sitten käytetyn 2006 1.8:n bensakoneella. Ajettu noi 220 tkm. Savuttaa sinistä hetken aikaa, kunnes katalysaattori lämpiää (olettaisin sen lämpötilan ratkaisevan). Koneeseen on vaihdettu termostaatti, oli koko ajan auki. Öljyt tuli vaihdettua melko pian hankinnan jälkeen. Nyt lisäsin, kun ei näkynyt enää tikussa ja meni litran verran. Seuraavaksi pidän tarkempaa kirjanpitoa kulutuksesta (uusi kanisteri öljyä ja merkkaan kanisteriin kilometrit). Oletus, että syö ihan liikaa.
Koneen kun on ajanut lämpöiseksi, niin paikallaan konetta kierrättäessä lumelle jää jotain mustaa. Karstoja ainakiin on tullut poltettua jos on. Jonkun verran on tullut ajettua 4000..5000 rpm välillä. Onko tuossa vaihteella väliä ja rasituksella ja sillä kuinka monta minuuttia? (Siis kelpaako ykkönen ja kakkonen siihen, vitosta en ole kokeillut noilla kierroksilla.) Tulpat on vaihtamatta/katsomatta vielä (ostin tulpat ja voisi vaihtaakin). Niiden väristä ehkä jotain voisi arvella, mutta ei taida auttaa savutukseen.
Tällä hetkellä öljynä Ford Formula F 5W-30. Se öljy on halpaa -- verrattuna moottorin vaihtoon. Huollossa sanoi moottorin vaihtamiseen menevän päivän. Vaihtoa varten saisi löytyä käytetty 1.8 kone? Periaatteessa myös 1.6 tai 2.0 kelpaa, mutta enemmän osia vaihtuu mukana. Isompaa 2.0:aa näkyi yhdessä purkaamossa nyt n. 1500e hintaan.
Moottorin vaihtoa ennen kumminkin kannattaa kai kokeilla jotain. Tiedä sitten voiko joku Engine flush saada savutusta pienemmäksi. Motonetissä LiquiMolyn joku aine ja laitetaan ennen öljyn vaihtoa. Maksaa 15e + uudet öljyt. Ei ainakaan kallista, jos auttaisi savutukseen. Toisessa ketjussa oli Mondeossa Mobil Super 3000 Formula FE 5W-30 auttanut vähentämään öljyn kulutusta. Mistä sitten voisi arvata onko kyseessä männänrenkaat vai venttiilien kumit?
Hankin joku aika sitten käytetyn 2006 1.8:n bensakoneella. Ajettu noi 220 tkm. Savuttaa sinistä hetken aikaa, kunnes katalysaattori lämpiää (olettaisin sen lämpötilan ratkaisevan). Koneeseen on vaihdettu termostaatti, oli koko ajan auki. Öljyt tuli vaihdettua melko pian hankinnan jälkeen. Nyt lisäsin, kun ei näkynyt enää tikussa ja meni litran verran. Seuraavaksi pidän tarkempaa kirjanpitoa kulutuksesta (uusi kanisteri öljyä ja merkkaan kanisteriin kilometrit). Oletus, että syö ihan liikaa.
Koneen kun on ajanut lämpöiseksi, niin paikallaan konetta kierrättäessä lumelle jää jotain mustaa. Karstoja ainakiin on tullut poltettua jos on. Jonkun verran on tullut ajettua 4000..5000 rpm välillä. Onko tuossa vaihteella väliä ja rasituksella ja sillä kuinka monta minuuttia? (Siis kelpaako ykkönen ja kakkonen siihen, vitosta en ole kokeillut noilla kierroksilla.) Tulpat on vaihtamatta/katsomatta vielä (ostin tulpat ja voisi vaihtaakin). Niiden väristä ehkä jotain voisi arvella, mutta ei taida auttaa savutukseen.
Tällä hetkellä öljynä Ford Formula F 5W-30. Se öljy on halpaa -- verrattuna moottorin vaihtoon. Huollossa sanoi moottorin vaihtamiseen menevän päivän. Vaihtoa varten saisi löytyä käytetty 1.8 kone? Periaatteessa myös 1.6 tai 2.0 kelpaa, mutta enemmän osia vaihtuu mukana. Isompaa 2.0:aa näkyi yhdessä purkaamossa nyt n. 1500e hintaan.
Moottorin vaihtoa ennen kumminkin kannattaa kai kokeilla jotain. Tiedä sitten voiko joku Engine flush saada savutusta pienemmäksi. Motonetissä LiquiMolyn joku aine ja laitetaan ennen öljyn vaihtoa. Maksaa 15e + uudet öljyt. Ei ainakaan kallista, jos auttaisi savutukseen. Toisessa ketjussa oli Mondeossa Mobil Super 3000 Formula FE 5W-30 auttanut vähentämään öljyn kulutusta. Mistä sitten voisi arvata onko kyseessä männänrenkaat vai venttiilien kumit?
Viimeksi muokannut juhe, 08 Kesä 2017 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48
Re: Focus Duratec 1.8 savuttaa kylmänä
Ylipitkät öljynvaihtovälit ovat todennäköisesti pikeyttäneet männistä öljyrenkaat jumiin ja siksi öljyä kuluu. Savutus näkyy kylmänä koska katti ei ole lämmennyt mutta toimintalämpötilassaan polttaa näkyvän savun eli kyllä sitä öljyä kuluu varmasti enemmänkin kone lämpimänä. Se ei vaan näy.juhe kirjoitti:Öljyn kulutuksesta löytyy paljon toisista säikeistä, mutta Focuksesta ja Duratec HE:stä ei juuri näy. Ainakaan ei ole oman otsikon alla.
Hankin joku aika sitten käytetyn 2006 1.8:n bensakoneella. Ajettu noi 220 tkm. Savuttaa sinistä hetken aikaa, kunnes katalysaattori lämpiää (olettaisin sen lämpötilan ratkaisevan). Koneeseen on vaihdettu termostaatti, oli koko ajan auki. Öljyt tuli vaihdettua melko pian hankinnan jälkeen. Nyt lisäsin, kun ei näkynyt enää tikussa ja meni litran verran. Seuraavaksi pidän tarkempaa kirjanpitoa kulutuksesta (uusi kanisteri öljyä ja merkkaan kanisteriin kilometrit). Oletus, että syö ihan liikaa.
Voit yrittää irroittaa niitä öljyrenkaita hokkus-pokkus aineilla mutta ei niillä kovinkaan usein toimivaa lopputulosta saa aikaiseksi. Olen joskus vuosia sitten yrittänyt useampaankin autoon mutta missään se ei ole toiminut koska mekaaninen kuluma on pysyvä eikä sitä voi korjata kaatamalla purkista tavaraa koneeseen.
Toki eihän se paljoa maksaa moottorin vaihtoon verrattuna.
Jos päädyt 2.0 litraiseen Durateciin niin silloinhan auto pitää muutoskatsastaa isommalle moottorille. Vaikkei sitä kukaan huomaisikaan. Mutta jos autolla ajetaan kolari ja vakuutusyhtiö saa selville muutostyön, (kuten helposti saakin) voi tulla ongelmia. Tai vaihtoehtoisesti myyt auton 1.8 Duratecina.
Kiirettä pitää jos apurungon irroittamiseen, moottorin/vaihteiston irroittamiseen, vaihteiston kiinnittämiseen toiseen moottoriin, nostamiseen paikoilleen, apurungon kiinnittämiseen pyöränripustamisineen, öljytäyttöineen, nestetäyttöineen, yms ei mene kuin 8h.
Re: Focus Duratec 1.8 savuttaa kylmänä
Jos nykyisellään jaksaa "tankata" bensan lisäyksen yhteydessä öljyn, niin onko muuta riskiä kuin katalysaattorin ylimääräinen kuluminen? Katalysaattori ei tykkää bensasta, mutta sietääkö se öljyä/sinistä savua yhtään paremmin?
Onkohan näissä 1.8 koneissa jotain isompia eroja ennen ja jälkeen 2005. Tehoa on tullut 2004 koneeseen nähden 5hv lisää. Taitaisi vaatia sekin muutoskatsastuksen, periaatteessa.
Jos löytäisi 1.8 Flexifuel koneen, niin luulisi ettei silloin tarvitsisi muutoskatsastaa? Se ylimääräinen anturi on moottorin ulkopuolella ja taas moottorinohjaus pysyy samana -- ei tule flexifuellia vaikka vaihtaisi siitä koneen (ja pitäisi vanhat suuttimet). Käytännössä tuo ei taida kannattaa, kun niissä voi olla helpommin pitkän öljynvaihtovälin ongelmia etanolin takia.
Onkohan näissä 1.8 koneissa jotain isompia eroja ennen ja jälkeen 2005. Tehoa on tullut 2004 koneeseen nähden 5hv lisää. Taitaisi vaatia sekin muutoskatsastuksen, periaatteessa.
Jos löytäisi 1.8 Flexifuel koneen, niin luulisi ettei silloin tarvitsisi muutoskatsastaa? Se ylimääräinen anturi on moottorin ulkopuolella ja taas moottorinohjaus pysyy samana -- ei tule flexifuellia vaikka vaihtaisi siitä koneen (ja pitäisi vanhat suuttimet). Käytännössä tuo ei taida kannattaa, kun niissä voi olla helpommin pitkän öljynvaihtovälin ongelmia etanolin takia.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Re: Focus Duratec 1.8 savuttaa kylmänä
Saattoi olla summittainen heitto. Männänrenkaiden vaihtoon ja liittyviin töihin sanoi menevän helposti enemmän kuin viikko (ainakin kalenteriaikaa). Siellä huollossa piti moottorin vaihtoa taloudellisempana korjauksena (kun tilauksia riittävästi jonossa). Johonkin muualle pitää mennä jos sen enemmän käsityötä teettävän korjauksen tekee. Vanhan korjaamistakin voisi harkita, jos homma kannattaa ja löytyy tekijä.Mk2Cortina kirjoitti:Kiirettä pitää jos apurungon irroittamiseen, moottorin/vaihteiston irroittamiseen, vaihteiston kiinnittämiseen toiseen moottoriin, nostamiseen paikoilleen, apurungon kiinnittämiseen pyöränripustamisineen, öljytäyttöineen, nestetäyttöineen, yms ei mene kuin 8h.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48
Re: Focus Duratec 1.8 savuttaa kylmänä
Tuo aika-arvio on sillä tavalla henkilökohtainen kokemus että yksi Mondeo on tuolla tallissa juuri odottamassa viimeisten apulaitteiden kiinnittämistä. Voin vilpittömästi sanoa ettei kone/laatikko ulos->sisään onnistu ainakaan kovin monelta 8 tuntiin. Ehkä pikemminkin kaksinkertainen aika vaikka Autodata näyttääkin korjaamoajaksi vajaat 10h.juhe kirjoitti: Saattoi olla summittainen heitto. Männänrenkaiden vaihtoon ja liittyviin töihin sanoi menevän helposti enemmän kuin viikko (ainakin kalenteriaikaa). Siellä huollossa piti moottorin vaihtoa taloudellisempana korjauksena (kun tilauksia riittävästi jonossa). Johonkin muualle pitää mennä jos sen enemmän käsityötä teettävän korjauksen tekee. Vanhan korjaamistakin voisi harkita, jos homma kannattaa ja löytyy tekijä.
Periaatteessa muuta haittaa ei ole kuin katin tukkeutuminen mutta sekin voi kestää vuosia. Minulla oli edellisessä Mondeossa ennen männänrenkaiden vaihtoa kulutus noin 1L/1000km. Voihan olla mahdollista että kylmänä käynyt kone nyt uudella termostaatilla kuumana ja puhtailla öljyillä liottaakin männänrenkaita irti.
Itseä rasittaa tuo jatkuva pelti pystyssä/öljykannu käsissä -rumba ja siksi tein remontin.
Mondeossa moottorivaihtoehdot Duratecille olivat 1.8L ja 2.0L. Tuossa 1.8 kohdalla ei varmasti ongelmaa ole mutta 2.0 moottorin laittaminen suoraan tilalle ainakin vie PCM-säätövarat (PowerControlModule eli ECU muissa autoissa) loppuun joten joissakin olosuhteissa voi aiheutua käyntihäiriöitä.
Muuta kuin vastaavaa bensakonetta ei käytännössä kannata laittaa.
Siinä mielessä samaa mieltä korjaamon kanssa ettei vanhaa moottoria kannata tuntitöinä korjata vaan laittaa toinen käytetty tilalle. Tuossa yhteydessä tietenkin tulee harkita kytkinpaketin/kaksoinmassavauhtipyörän vaihtoa jos ei ole ennen vaihdettu koska tuossa yhteydessä se ylimääräinen työ ei maksa enää juuri mitään, ehkä 30min ja se nykyinen paketti on jokseenkin varmuudella lähellä käyttöikänsä päätä.
Kuten myös kampiakselin takatiivisteen vaihto jottei se kaduta jos alkaisikin vuotaa jatkossa.
Seuraa tilannetta, älä hätäile koska nuo ylläolevat ovat kalliita operaatioita.
Viimeksi muokannut Mk2Cortina, 10 Tammi 2017 18:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Focus Duratec 1.8 savuttaa kylmänä
Just edellinen omistaja oli tuohon c maxiin vaihtanut samasta syystä moottorin. Melkein 4ke kuitti kytkimineen ja mitä lie pikku juttuja vielä uusittu.
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
Re: Focus Duratec 1.8 savuttaa kylmänä
Juu kone pitää saada kuumaksi - kesällä olisi vielä parempi, mutta sinne on vielä muutama kuukausi...juhe kirjoitti:Koneen kun on ajanut lämpöiseksi, niin paikallaan konetta kierrättäessä lumelle jää jotain mustaa. Karstoja ainakiin on tullut poltettua jos on. Jonkun verran on tullut ajettua 4000..5000 rpm välillä. Onko tuossa vaihteella väliä ja rasituksella ja sillä kuinka monta minuuttia? (Siis kelpaako ykkönen ja kakkonen siihen, vitosta en ole kokeillut noilla kierroksilla.)
Kuormitustakin on hyvä olla; 3- tai 4- vaihteella nopeusrajoituksesta riippuen kun päästää menemään ihan kunnon siivun - itse olen 20-30 min vähintään ajanut. Ja vaihdella kierroksia ja kuormituksia esim. ylämäkiin.
Niin olen ainakin itse tehnyt (Italian Tune Up

Noita kannattaa mielestäni käyttää; jos ei anna niin ei otakaan kuin muutaman euron.juhe kirjoitti:Tiedä sitten voiko joku Engine flush saada savutusta pienemmäksi. Motonetissä LiquiMolyn joku aine ja laitetaan ennen öljyn vaihtoa. Maksaa 15e + uudet öljyt. Ei ainakaan kallista, jos auttaisi savutukseen.
Niinhän se on. Mutta tapauksesta riippuen voi kulutusta jonkin verran noilla toimilla pienentää, esim. litrasta puoleen litraan tuhannella.Mk2Cortina kirjoitti:Voit yrittää irroittaa niitä öljyrenkaita hokkus-pokkus aineilla mutta ei niillä kovinkaan usein toimivaa lopputulosta saa aikaiseksi.
Eli 3 toimenpidettä: Ajoa kierroksilla ja kuormalla, öljynvaihtoja flush-aineita käyttäen ja huohotusletkun ja venttiilin (PCV) tarkastus.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus Duratec 1.8 savuttaa kylmänä
Ehkä se kesä ja lämpöiset tulee riittävän äkkiä. Toisella autolla on tullut vuodessa kilometrejä jotain päälle 5tkm eli ehkä sitä ylimääräistä öljyä ei montaa litraa tarvitse sitä ennen tankata. Jos jää vähäiseen ajoon, niin parempi hoitaa myös sen mukaan että ehkä koneen vielä korjaa, kun vain löytyy sopiva tekijä. Jos siihen menee viikko tai kaksi, niin ei aiheuta ongelmaa (korvaava auto löytyy). Toisaalta nyt ei näkynyt sopivia käytettyjä koneita tai on yksi 88kW 1.8 ja 900€ hintaan, mutta kunto ehkä ei parempi? Jos taas nykyisen purkaa ja kunnostaa, niin luulisi kuunnon olevan paremmin tiedossa -- luotettavampi, jos pätevä kunnostaja. Kumminkin seuraavaksi siirryn seuraamaan tilannetta ja tarkistaan/lisäämään öljyn tankkausvälillä.yritäedes kirjoitti:Juu kone pitää saada kuumaksi - kesällä olisi vielä parempi, mutta sinne on vielä muutama kuukausi...
Kuormitustakin on hyvä olla; 3- tai 4- vaihteella nopeusrajoituksesta riippuen kun päästää menemään ihan kunnon siivun - itse olen 20-30 min vähintään ajanut. Ja vaihdella kierroksia ja kuormituksia esim. ylämäkiin.
Niin olen ainakin itse tehnyt (Italian Tune Up)
Seuraava kysymys voisi olla mistä tietää vaihtomoottorin kunnon. Ehkä sekin pitää kunnostaa ennen asennusta, jos hyvän haluaa. Takuuta edullisesta korjauksesta sekään ei anna. Paremman huoltohistorian koneet taitaa mennä 2000€ hinnan suuntaan??
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Re: Focus Duratec 1.8 savuttaa kylmänä
Luulisi että Mondeon 1.8 kone olisi lähellä Focuksen 1.8 konetta, mutta miten on käytännössä? Olisi enemmän vaihtoehtoja kun käytettyä konetta alkaa kyttäämään. Käytetäänkö Mondeossa IB5 vaihteistoa (sopisi nykyiseen) + muut sopivuus kysymykset. Tehojen puolesta kaiketi 88kW kone kelpaa 92kW tilalle (yksi sellainen näkyi mutta kuntoluokitus C, ei houkuttele).Mk2Cortina kirjoitti:Mondeossa moottorivaihtoehdot Duratecille olivat 1.8L ja 2.0L. Tuossa 1.8 kohdalla ei varmasti ongelmaa ole mutta 2.0 moottorin laittaminen suoraan tilalle ainakin vie PCM-säätövarat (PowerControlModule eli ECU muissa autoissa) loppuun joten joissakin olosuhteissa voi aiheutua käyntihäiriöitä.
Muuta kuin vastaavaa bensakonetta ei käytännössä kannata laittaa.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48
Re: Focus Duratec 1.8 savuttaa kylmänä
Focus mk2 taitaa olla sama kone mutta en ole aivan varma onko apulaitteissa eroja tai öljypohjassa.juhe kirjoitti: Luulisi että Mondeon 1.8 kone olisi lähellä Focuksen 1.8 konetta, mutta miten on käytännössä? Olisi enemmän vaihtoehtoja kun käytettyä konetta alkaa kyttäämään. Käytetäänkö Mondeossa IB5 vaihteistoa (sopisi nykyiseen) + muut sopivuus kysymykset. Tehojen puolesta kaiketi 88kW kone kelpaa 92kW tilalle (yksi sellainen näkyi mutta kuntoluokitus C, ei houkuttele).
Mondeo mk3 2.0 Duratec ja Focus ainakin mk1 1,8TDDI/TDCI käyttävät MTX75 -vaihteistoa. Tuosta 1,8 Duratecin vaihteistosta en tiedä.
Viimeksi muokannut Mk2Cortina, 11 Tammi 2017 16:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48
Re: Focus Duratec 1.8 savuttaa kylmänä
Moottorin kunnosta saa hyvän käsityksen puristuspaineista mutta öljynkulutusta ei voi irtomoottorista oikein päätellä, ihan tuuripeliä. Kilometrilukemana pitäisin korkeintaan luokkaa 150tkm koska muuten voi tulla samanlainen mikä on jo olemassa.juhe kirjoitti:Toisaalta nyt ei näkynyt sopivia käytettyjä koneita tai on yksi 88kW 1.8 ja 900€ hintaan, mutta kunto ehkä ei parempi? Jos taas nykyisen purkaa ja kunnostaa, niin luulisi kuunnon olevan paremmin tiedossa -- luotettavampi, jos pätevä kunnostaja. Kumminkin seuraavaksi siirryn seuraamaan tilannetta ja tarkistaan/lisäämään öljyn tankkausvälillä.
Seuraava kysymys voisi olla mistä tietää vaihtomoottorin kunnon. Ehkä sekin pitää kunnostaa ennen asennusta, jos hyvän haluaa. Takuuta edullisesta korjauksesta sekään ei anna. Paremman huoltohistorian koneet taitaa mennä 2000€ hinnan suuntaan??
Jotkut purkaamot testaavat myymiensä koneiden puristuspaineet ja kunnossa olevan Duratecin puristuspaineet ovat noin 13 - 14 bar ja mahdollisimman tasaiset. Ihan max. ero sylintereiden välillä 15%.
Olet oikeassa tuossa tarjonnan niukkuudessa, hyvät maksaa 1500€ - 2000€ plus rahti ja huonoa ei kannata laittaa.
Re: Focus Duratec 1.8 savuttaa kylmänä
Moottorin osto ei ole vielä listalla, mutta näköjään Ebay:n kautta löytyy helpommin valikoimaa, jos ei sopivan läheltä löydy. Muutenkin ne vähemmän ajetut koneet voisi löytyä helpommin Saksasta kuin Suomesta. Ebay:ssä näkyi esim. 72 tkm ajettu kone ja voisi asettua tuohon 1500€ hintaan toimituskuluineen. Toi on FlexiFuel, mutta tuskin haittaa. Päästöjen takia vielä ei ole kiire ainakaan, kun vasta marraskuussa aikaisintaan se on ajankohtainen (nyt ei siihen ole vaikuttanut).Mk2Cortina kirjoitti:Olet oikeassa tuossa tarjonnan niukkuudessa, hyvät maksaa 1500€ - 2000€ plus rahti ja huonoa ei kannata laittaa.
Linkki tähän loppuun. http://www.ebay.com/itm/MOTOR-QQDB-72TK ... 2672877346
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Re: Focus Duratec 1.8 savuttaa kylmänä
Ruotsissakin on moottorit halpoja verrattuna täkäläisiin hintoihin.
http://www.bildelsbasen.se
http://www.bildelsbasen.se
Mondeo -09 2.5T Panther Black

It`s my way or no way.

It`s my way or no way.
Re: Focus Duratec 1.8 savuttaa kylmänä
Nyt on karstat poistettu koneesta ja uudet männänrenkaat. Kun jotain olisi pitänyt kumminkin tehdä ja ei koneen kuumaksi ajo auttanut, niin perusteellisempi puhdistus tuli teetettyä. Huollossa arveli, että myös paljon lyhyttä ajoa kylmällä koneella voi karstottaa koneen. Ei aina syy huonoissa öljyissä tai ylipitkissä vaihtoväleissä.
Seuraavaksi katsomaan mitä se totutusajo merkitsee. Ehkä vanhat säädöt ei pidä enää paikkaansa.
Kansi kiiltää täässä
Josko pysyisi tästä lähdin paremmin puhtaana. Sisäänajon jälkeen kovaa ajoa...

Seuraavaksi katsomaan mitä se totutusajo merkitsee. Ehkä vanhat säädöt ei pidä enää paikkaansa.
Kansi kiiltää täässä


Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Re: Focus Duratec 1.8 savuttaa kylmänä
Mitä ohjeita yleensä on sisäänajoon?
Tässä kirjoituksessa http://www.mitsubishiclubfinland.com/ke ... ic=21127.0 näyttäisi olevan järkevän tuntuinen ohje.
Tässä kirjoituksessa http://www.mitsubishiclubfinland.com/ke ... ic=21127.0 näyttäisi olevan järkevän tuntuinen ohje.
Huollossa suositteli 2000 km jälkeen öljyn ja suodatimen vaihtoa.-Sitten maantielle, sellaisia about 5 sek. 3/4 kaasulla kiihdytyksiä, ja sitten perään moottorijarrutus. Ideana pakottaa männänrenkaat sylinterinseinämiin heti ensimmäisten kilometrien aikana, vuoroin painetta nostamalla (kiihdytys), vuoroin renkaita jäähdyttämällä (moottorijarrutuksen aikainen alipaine imee öljysumua sylinterien pinnoille). Kannattaa etsiä tämän tekemiseen jokin hiljainen tieosuus. Kiihdytyksiä tehdään eri vaihteilla, mutta aluksi ei täyskaasulla, eikä korkeilla kierroksilla. Ajon edetessä kaasun ja kierrosten käyttöä ja kiihdytysten kestoa voi pikku hiljaa hieman lisätä.
-ehkä jonkun 100-150km:n jälkeen öljyt ja suodatin vaihtoon, ja normaalia ajoa.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48
Re: Focus Duratec 1.8 savuttaa kylmänä
Jenkki-virikoneiden sisäänajo tapahtuu dynamometrissä ennen tehomittausta reiluilla kierroksilla ja kuormitusta vaihdellen noin 10 min.juhe kirjoitti:Mitä ohjeita yleensä on sisäänajoon?
Tässä kirjoituksessa http://www.mitsubishiclubfinland.com/ke ... ic=21127.0 näyttäisi olevan järkevän tuntuinen ohje. Huollossa suositteli 2000 km jälkeen öljyn ja suodatimen vaihtoa.
Tuona aikana männänrenkaat hioutuvat sylinteriin ja pahinta mitä voi tehdä, on käyttää moottoria huonolla voitelulla tyhjäkäyntiä.
Olen itse ajanut välittömästi kasaamisen jälkeen maantie-/moottoritieajoa noin 50km - 100km ja heti sen jälkeen öljyt ja suodatin vaihtoon. Öljyssä näkyy lähes poikkeuksetta pieniä kimmeltäviä metallihiukkasia. Seuraava vaihto lukemassa 1000km jossa öljyssä ei enää ole nähtävissä mitään ylimääräistä ja varmuuden maksimoimiseksi olen vaihtanut yleensä vielä kerran lukemassa 5000km ennen normaaliin 10 000km vaihtoväliin siirtymistä.
Erityisesti eräässä tehdasuudessa moottorissa oli hyvin paljon kimmeltävää metallihiukkasta 100 km:n jälkeen, aivan kuten ruohonleikkurin öljynvaihdossa jossa öljyä ei suodateta. On sulaa hulluutta kierrättää tuollaista möhnää 30 000km ensiöljyillä.
Moottoriöljy ja -suodatin ovat hyvin halpoja verrattuna tekemääsi remonttiin joten niissä ei kannata säästellä koska juuri siksi tuo remontti on tullut.
Re: Focus Duratec 1.8 savuttaa kylmänä
Jäi kysymättä millaista käyttöä moottorille huollon puolesta teki. Tuskin kovin pitkää, kun "ensimmäisissä" liikennevaloissa seistessä tyhjäkäynti seilasi reilusti (eli 500 .. 1200 rpm välillä). Eka 30 km tuli ajettua normaalia enemmän pumppaamalla (kevyt kiihdytys ja moottorijarrutus perään), joskin pääosin 60 km/h alueella ja vähäisellä kuormituksella. Olisi ehkä enemmän voinut kiihdyttää lähemmäs 5000 rpm eli lähemmäs 80% maksimi kierroksista. Ehtii sitä myöhemminkin (ja nelosella).Mk2Cortina kirjoitti:Moottoriöljy ja -suodatin ovat hyvin halpoja verrattuna tekemääsi remonttiin joten niissä ei kannata säästellä koska juuri siksi tuo remontti on tullut.
Öljy ja suodatin on jo valmiiksi ostettuna ja sen puolesta voi vaihtaa ennen kuin 150 km on ajettuna. Ford Formula F 5W-30 on tosiaan niin halpaa, että ylimääräisen vaihdon viitsii tehdä. Pitänee putsata jäteöljyastia huolella, jotta näkee mitä sinne pohjalle laskeutuu. Nyt 70 km ajettuna ja kohta voi laskea kirkkaat öljyt pois -- tikussa on pikkusen keltaisuutta lisänä.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S