mk1 Fiikus TDdi

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
abasement
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Helmi 2016 00:58

mk1 Fiikus TDdi

Viesti Kirjoittaja abasement »

On se eto vehje kulkemaan tuo mk1 kisseli fokke.

Tuli ostettua helmikuun -16 puolivälissä 417 tkm ajettuna. Nyt mittarissa on 457 tkm. Konehuoneessa oli railakas öljyvuoto ja muutenkin auto oli selkeästi toiminut työkaluna. Paskanen ulkoa ja sisältä.. siis kaikinpuolin sellanen pommin näköne kulkine. 800€ oli hintalappu päällä ja sen siitä maksoin.

Koko ekan talven rullasin ilman mitään ongelmia.
Kesäkin tuli ja meni, kunnes elokuussa inssi vähän valitteli tuosta öljyvuodosta, hanttarin alapallonivelestä ja etuvaloista. Oliko käsijarrussakin löysää. Näitä siis korjailemaan.

Ennen ekaa katsastusyritystä paikkasin lokarin helmassa alkaneen reiän. Alapallonivel löytyi motonetin postolaarista hintaan 4,95€ ja vaihtamiseen meni tunti, sisältäen työkalun hakemisen kaupasta. Valot hoituivat sulakkeilla ja polttimoilla. Öljyvuodolle en tehnyt mitään. Sanoin vain inssille, että homma on hanskassa ja konehuone kuivahtaa ajaessa. Hehheh :lol:
Leima lapussa. Inssi vielä mainitsi, että on hyvä, kun ei näköjään ole tarvetta peltitöille.

Tämän jälkeen lahosi ilmastoinnin asennon säädin. Siis se keskimmäinen. Marmoritiskiltä löytyi hieman alta viidellä kympillä. Vaihto helppo ja nopea. Säätimien valot vain lakkasivat toimimasta. En jaksanut vaivautua avaamaan nippua uudestaan.

Öljyt katosivat koneesta hiljalleen, enkä tiedä kauanko ajelin lähes öljyttömällä autolla. Ei se kuitenkaan lämmennyt, saati leikannut. Kannullisen se otti vastaan.

Toisen talven alkaessa jäätyi ensin pissapojan säiliö, vaikka olin ruikkinut sen muutamaankin otteeseen tyhjäksi ja täyttänyt -20, vai oliko se -18 nesteellä. Tokmannilta ostettua, en osta enää. Sain järjestelmän sulaksi kaatamalla aika-ajoin lasol -60 kamaa säiliöön ja pienellä sään lämpenemisellä.

Pissapoikaongelman jälkeen sitten sulat lakkasivat liikkumasta. Näihin hain marmoritiskiltä uuden releen, mutta se on edelleen paketissaan hanskalokerossa. Sen verta hankalassa paikassa ko. rele on, ettei huumori riittänyt. Ehkä kesällä jaksaa vaivautua. Koputtelin vanhaa hieman ja avot. Homma toimii.

Talven edetessä öljyt katosivat uudelleen.. Ei paha, kannullinen vaan sisään ja ajoa.
Ilmastoinnin valot alkoivat itsekseen toimia :shock:

Nyt viimeisenä puhkesi vesiputki, joka kulkee motin etupuolelta vaihdelaatikon ylitse takapuolelle. Akku irti, ilmanputsari irti, muutama putki edestä pois. Putki hitsaten umpeen ja takas.
Muutama sata kilsaa meni ilman vesiä, tai vähillä vesillä. Osittain päällekkäin ilman öljyä ja vettä. Fokke vaan ei lannistu. Oli kiva käydä töissä (110km), kun lämppäri puhaltaa -20C ilmaa jaloille ja käsille..

Nooh, nyt viimein selvisi öljyvuodonkin syyt. Seuraavaksi menee nimittäin vaihtoon jarrujen alipainepumppu. Sen pohja on ravistunut löysälle. Kait sen korjatakin voisi, mutta Englannista saa uuden postikuluineen 63€:lla. Ja toki vaihtoon menee myös välijäähyn tötteröletkut. Tilalle silikonipötköt.
Vesivuodon vianetsinnässä selvisi myös, että startti on ottanut hieman itseensä. Senkin takapää nimittäin heiluu.. Tähän niinikään ulkomailta uusi n.50€:lla.

Paras auto, mitä mulla on ollut.
Menee eteenpäin, ei valittele mistään, pieniä halpoja vikoja, jotka ainakin toistaiseksi on onnistunut fiksaamaan edullisesti, aina starttaa.
Ihan äkkiä en tästä luovu.
Focus 1,8 TDDI Ghia