Defa 1210 Ford Fiesta Van Dieseliin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Pultti
Viestit: 11
Liittynyt: 19 Heinä 2016 09:39

Defa 1210 Ford Fiesta Van Dieseliin

Viesti Kirjoittaja Pultti »

Ajattelin asentaa Defan 1210 10A ylläpitolaturin Fiestan moottoritilaan. Laturi on vaan kooltaan aika iso mötikkä, joten en oikein tiedä mihin sen saisi mallikkaasti asennettua ilman väkivaltaa.

Onko kellään kokemusta moisen asentamisesta Fiesta Dieseliin ja antaa vinkkiä?
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Defa 1210 Ford Fiesta Van Dieseliin

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Miksi änkeet tota laturia kippoosi, mikä ei ole tarkoitettu henkilöautoihin?
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
focst
Viestit: 2439
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Defa 1210 Ford Fiesta Van Dieseliin

Viesti Kirjoittaja focst »

Vaihteiston etupuolella on hyvin tilaa..jos on nosturi käytössä ni helppo ala kautta asentaa..muuten ilmanputsari kotelo pois..tuo laturi on tarkoitettu myös henkilö autoihin..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Pultti
Viestit: 11
Liittynyt: 19 Heinä 2016 09:39

Re: Defa 1210 Ford Fiesta Van Dieseliin

Viesti Kirjoittaja Pultti »

Taloyhtiön autopaikan sähkötolpassa on ajastin, josta 2h virtaa kerrallaan.

Olen ymmärtänyt, että Defan 1204 4A olisi ihan pätevä, jos sen kanssa voisi yön yli latailla. Mutta nyt näin.

Kysyin asiaa myös Defan teknisestä tuesta ja he suosittelivat 10A laturia.

Kai tuo kannattaa antaa huoltoliikkeen asentaa kun ei ole nosturia käytössä. Jotain 80 euroa toki ottavat asennuksesta, mutta kerran se vain kirpaisee.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Defa 1210 Ford Fiesta Van Dieseliin

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Tottakai liikkeet suosittelee n. 200 euron laitetta + asennukset.Kannattavuus on toinen asia, ottaako kylmä akku ton 10 amppeerin virran vastaan? Samaan tulokseen pääsis 4 A laturilla, kun käy parikertaa kiertämässä tolpan kiekkoa.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Pultti
Viestit: 11
Liittynyt: 19 Heinä 2016 09:39

Re: Defa 1210 Ford Fiesta Van Dieseliin

Viesti Kirjoittaja Pultti »

Tuosta 4A vs 10A on paljon keskustelua eri palstoilla, ja siitä miten yleensäkään kylmä akku ottaa virtaa vastaan.

Molemmilla on kannattajansa.

Perusongelma koko asiassa on, että uusissa dieseleissä on lämpövastukset ilmastointikanavissa, ja ne eivät huollon mukaan mahdollisesti toimi, jos akun varaus on liian alhainen. Asia on tosin vielä lisäselvityksessä maahantuojan toimesta.

Siitä tämä mahdollinen tarve lisälaturille. Ajoni kun on lyhyttä kaupunkiajoa pääsääntöisesti, joten jos tuosta laturista olisi apua.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Defa 1210 Ford Fiesta Van Dieseliin

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Eristin ,kesällä akun 10mm solumuovilla, ja nyt kun tuli pakkaset tänne etelään n.14c niin auto lähti käyntiin
kuin ns. palmunalta. Olisko tämä akun eristäminen osaratkaisu sun akkuvaivoihin.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Pultti
Viestit: 11
Liittynyt: 19 Heinä 2016 09:39

Re: Defa 1210 Ford Fiesta Van Dieseliin

Viesti Kirjoittaja Pultti »

Varmasti akun eristämisellä olisi hyvä vaikutus. Myydäänhän sitä erillisiä akunlämmittimiäkin, jotka lämmittävät akkua lohkolämmittimen ohessa, jolloin akku ottaisi paremmin vastaan heti ajoon lähdettäessä.

Mittasin tänään akun lepojännitteen yleismittarilla. Kolme päivää on auto seissyt parkissa ja nyt -15 pakkasta. 13,1 V näytti lukema eli joku vajaa 70% täydestä latingista.

Muokattu: mitattu lukema oli siis 12,31 V eikä 13,1 V. My bad!

No odotellelen edelleen Fordin virallista lausuntoa miksi PTC -lämmitin ei toimi.

Tällaisen taulukon löysin kuinka hyvin (tai huonosti) akku ottaa virtaa vastaan eri lämpötiloissa. http://www.arcticheat.fi/info.html
Viimeksi muokannut Pultti, 05 Tammi 2017 00:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ynjevi
Viestit: 563
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Defa 1210 Ford Fiesta Van Dieseliin

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Toi 13,1 ei kyllä ole oikea lukema kolme päivää seisseelle akulle. Täysi akku lepotilassa näyttää 12,72 volttia.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Pultti
Viestit: 11
Liittynyt: 19 Heinä 2016 09:39

Re: Defa 1210 Ford Fiesta Van Dieseliin

Viesti Kirjoittaja Pultti »

ynjevi kirjoitti:Toi 13,1 ei kyllä ole oikea lukema kolme päivää seisseelle akulle. Täysi akku lepotilassa näyttää 12,72 volttia.
Olet oikeassa. 12,31 V taisi olla se oikea lukema. Kirjoitin näemmä ihan omiani. Hyvä että korjasit. :thumbup:
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Defa 1210 Ford Fiesta Van Dieseliin

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

Ei muuta kun laturit kiinni joo pakkaset tulee ja täälläkin JO -20 että kyllä siinä jo 10A laturia kaivataankin jos vaan 2h on päällä,yhtään ei oo nykyautolle liikaa,virtaa ne vie sen minkä kerkii!
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Defa 1210 Ford Fiesta Van Dieseliin

Viesti Kirjoittaja anon1 »

No eipä sun tarvii enää ihmetellä miksei lämmitysvastukset pelaa, kun akku antaa 20 pakkasessa enää 50% energiaa täydestä latauksesta. :)
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Pultti
Viestit: 11
Liittynyt: 19 Heinä 2016 09:39

Re: Defa 1210 Ford Fiesta Van Dieseliin

Viesti Kirjoittaja Pultti »

anon1 kirjoitti:No eipä sun tarvii enää ihmetellä miksei lämmitysvastukset pelaa, kun akku antaa 20 pakkasessa enää 50% energiaa täydestä latauksesta. :)
Vastukset eivät ole toimineet vielä missään lämpötilassa.
On yritetty saada lämmintää hönkää ulos aina loppusyksyn plussakeleistä pakkasen puolelle. Pitkää ajoakin on välillä alla, mutta hiljaista on edelleen.

No ehkä se tästä selviää, mikä mättää...
Avatar
Kuugaa
Viestit: 84
Liittynyt: 16 Tammi 2015 12:52

Re: Defa 1210 Ford Fiesta Van Dieseliin

Viesti Kirjoittaja Kuugaa »

Täältä pisteet Defan 1210 laturille. Ollut hyvä kombinaatio bannerin power bull -akun kanssa. Virran vastaanottokyky kylmänä erittäin hyvä verrattuna moneen muuhun akkuun.
Talvella monesti lyhyttä pätkäajoa ja esilämmitys eeberillä. Virrankulutus varmasti yli 10A kun lämmitin ja puhallin päällä. Ongelmia ei ole ollut kun muutaman kerran viikossa pitänyt autoa johdon nokassa. Lisänä vielä säteilylämmitin ( öljynlämmitin ).
Pitkän miinuksen voisi antaa fordin suunnitteluosastolle kugan mittariston menu valikosta. Hädin tuskin toimii kun pakkasta yli 20°C. Pitäisi saada lämmitin napista päälle eikä monen valikon kautta.
Kuga 2.0 Tdci Powershift -18
Ruhis
Viestit: 16
Liittynyt: 06 Helmi 2016 16:23

Re: Defa 1210 Ford Fiesta Van Dieseliin

Viesti Kirjoittaja Ruhis »

Hommaat siihen autoon tt thermon 1000w letkulämmittimen kiertovesipumpulla niin moottori on 2h lämmityksen jälkeen normi ajolämmössä ja alkaa puhaltamaan suoraan lämmintä hyttiin ku auton starttaat.

Itellä 530xd bemussa 1500w ko. Lämppäri.
-24,5 astetta oli pakkasta ja 2h lämppärissä --> moottorinlämmöt 53 astetta , kilometrin ajon jälkeen 63 ja lämmintä alkaa tulemaan mukavasti hyttiin ku auton käynnistää.

Otin sisälämppärin kokonaan pois ja nyt sähkö tolpasta menee öljypohjan vastukseen ja letkulämppäriin.
Pultti
Viestit: 11
Liittynyt: 19 Heinä 2016 09:39

Re: Defa 1210 Ford Fiesta Van Dieseliin

Viesti Kirjoittaja Pultti »

Defan 10A laturi tuli hommattua. Olen viikon verran 2-4h vuorokaudessa pitänyt autoa tolpan nokassa. Sitä vähän ihmettelen, että älylaturi menee suoraan ylläpitolataukseen eikä teholataa akkua muuta kuin muutaman sekunnin, silloin kun kytken virran laturiin. Akun lepojännitettä olen välillä käynyt mittaamassa. Parhaimmillaan se on ollut 12,53 muistaakseni. Viimeeksi mitattaessa taisi olla 12,43.

Vastukset eivät kyllä edelleenkään toimi. No testaaminen jatkuu...
Vastaa Viestiin