Vaikka olen tehnyt itse vaihteistoöljynvaihdon näiden ohjeideni mukaan, en voi silti kantaa vastuuta siitä, mitä SINÄ teet. Sen vuoksi pakolliset vastuuvapauslausekkeet: Oppaan tekijä ei ole vastuussa ohjeen oikeellisuudesta, eikä ota vastuuta mahdollisista rikkoutumisista, loukkaantumisista tai muista ongelmista. Turvallisuusnäkökohdat ovat omalla vastuullasi.
Fordin IB5-vaihdelaatikossa ei ole oikeaa vaihteistoöljyn tyhjennystulppaa ollenkaan. Toisin sanoen Ford on tarkoittanut alkuperäisen vaihteistoöljyn kestävän koko auton käyttöiän. Tämän voinee melko kevyesti kyseenalaistaa. Vaihteistossa irtoaa käytön myötä pikkuhiljaa metallia mm. hammaspyöristä. Tämä hienojakoinen öljy-metalliseos lisää vaihteiston kulumista edelleen. Jos autolla on ajettu vaihtamatta vaihteistoöljyjä parikin sataa tuhatta kilometriä, vaihdelaatikossa ollut öljy on jo melkoisella todennäköisyydellä pikimustaa. Öljyvalmistajat takaavat yleisesti voiteluaineiden voiteluominaisuuksien kestävän vain viisi vuotta. Onkin viisainta pyrkiä vaihtamaan öljyt ainakin 3 vuoden tai 100 000 – 150 000 kilometrin välein sen mukaan, kumpi tulee ensin kohdalle.
IB5-vaihdelaatikon öljynvaihto kehotetaan usein esim. korjausoppaissa tekemään vetoakseli irrottamalla. Kuitenkin vetoakseli on ylempänä kuin täyttötulpan alapuolella sijaitseva vaihteensiirtoakselin ”jousitulppa”. Tämän vuoksi suurempi osa vanhasta öljystä saadaan ulos ”jousitulpan” kautta. Lisäksi vetoakselin irrotus vain öljynvaihdon vuoksi on aikamoinen savotta. ”Jousitulpassa” on siis jousi, joka painaa liukkaasti liikkuvaa haulia vasten vaihteensiirtoakselissa olevaa uraa. Ilmeisesti ”jousitulpan” tarkoituksena on pitää vaihteensiirtoakseli päittäissuunnassa paikallaan. Vaihdekeppiin ei olekaan tämän vuoksi viisasta koskea silloin, kun tulppa on irrotettuna. Tulpan irrotuksesta paikalleen kiristämiseen saakka on suositeltavaa pitää vaihde vapaalla, koska vaihdevivustossa saattaa olla jännitteitä vaihde silmässä. ”Jousitulppaa” kutsutaan tässä oppaassa jatkossa yksinkertaisesti tyhjennystulpaksi.

Mitä öljyä IB5-laatikon öljynvaihdossa kannattaa käyttää? Fordin mukaan öljyn pitää täyttää luokitus Ford WSD-M2C200-C. Käytännössä Suomen markkinoilla on kolme luokituksen täyttävää vaihteistoöljyä: Comma MVMTF+ 75W-90, Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 sekä Fordin oma öljy, 75W-90 BO. Jos auton vaihteistoöljyt ovat olleet vaihtamatta koko ajan, mielestäni kannattaa vaihtaa öljyt vähintään kaksi kertaa. Öljyistä edullisinta on Comma, toiseksi edullisinta Castrol ja arvokkainta Ford. ”Esivaihto” kannattaakin suorittaa Comman öljyillä. Omien kokemusteni perusteella vaihteisto toimii parhaiten Fordin öljyllä. ”Esivaihdon” jälkeen kannattaa ajella vähintään 200 – 300 km ja suorittaa sen jälkeen lopullinen öljynvaihto käyttäen Fordin öljyä. Kahden vaihdon ansiosta vaihteisto tulee pestyä paremmin liasta.
Tämä ohje on tehty Ford Focusta varten, mutta sitä voinee soveltaa myös muihin IB5-laatikolla oleviin Fordeihin. Vaihteistoöljy on helpointa vaihtaa ajoneuvonosturin avulla, mutta se onnistuu myös makuulla auton alta, kunhan pystyt saamaan koko auton tasaisesti noin 20 – 30 senttimetriä maantasoa ylemmäs. Esimerkiksi lankuista rakennetut jämerät ajorampit ovat tässä hyvät ja turvalliset. Jotta akkua ja akun kannaketta ei tarvitse purkaa pois, on viisainta hankkia tarvikeliikkeestä imupumppu, jolla voidaan vaihteistoöljyastiasta imeä öljy pumppuun ja sen jälkeen painaa se vaihteistoon. Lisäksi tarvitset toisen, vanhan öljyn poistamista varten käytettävän öljynvaihtopumpun.
Tarvittavia työvälineitä YHTEEN öljynvaihtoon
- vaihteistoöljyä 2 l
- öljynkestävää tiivistesilikonia
- 8 mm kuusiokoloavain (täyttötulppa)
- 19 mm pitkä hylsy (tyhjennystulppa)
- öljynimupumppu, ”pruutta”-mallinen öljyn täyttämistä varten
- öljynvaihtopumppu vanhalle öljylle (vaihtoehtoinen tunkkauksen kanssa, kts. työohje alempaa)
- paperi- tai mieluummin kangaspyyhkeitä reilusti
Työohje
Ohjeessa käytetään ajoramppeja, mutta jos käytössäsi on ajoneuvonosturi, hyppää suoraan kohtaan 2. Ajoneuvonosturin kanssa vanhan öljyn vaihtopumppu on välttämätön, jos haluat saada vaihteistosta vanhaa öljyä ulos enemmän kuin 1,5 litraa.
- 1. Ensimmäiseksi aja autolla parikymmentä kilometriä korkeahkoilla kierroksilla, jotta vaihteistoöljy notkistuu ja kerää likaa mukaansa. Ajon jälkeen aseta vaihde vapaalle ja kiristä seisontajarru. Auton tulee olla vaakasuorassa asennossa. Aseta vastakkaisten pyörien etu- ja takapuolelle kiilat auton vierimisen mahdollisuuden poistamiseksi.

- 2. Siirry auton alle. Poista ensin korvakkeilla kiinni oleva vaihteiston suojamuovi.
- 3. Puhdista pinnat ja erityisesti täyttö- ja tyhjennystulpan ympäristöt huolellisesti. Voit käyttää apuna esimerkiksi jarrupuhdistusaineeseen kostutettua rättiä.
- 4. Poista täyttötulppa.
- 5. Aseta riittävän laakea astia (öljyn läikkymisen minimoimiseksi vähintään 3 – 4 litraa) tyhjennystulpan alle. Muoville jäävät öljyt voi pyyhkiä paperilla tai rätillä puhtaaksi.

- 6. Irrota nyt tyhjennystulppa. Öljyä tulee ulos noin 1,5 litraa. Vaihteistoon jää siis noin puoli litraa vanhaa öljyä.
- 7. Seuraavaksi tarvitset ainoastaan vanhan öljyn poistamista varten tarkoitettua öljynvaihtopumppua, jolla imeä loput vanhat öljyt vaihteistosta. Jos et sellaista omista, etkä halua hankkia, tunkkaa auton oikeanpuoleinen takareuna mahdollisimman korkealle ylös varoen kuitenkin tunkin ylärajaa. Tunkkaamalla saat vaihteistosta vanhaa öljyä pois yhteensä noin 1,8 litraa. Älä mene auton alle, kun takapää on tunkin varassa! Muista odottaa riittävän kauan, että öljyä ei tule enää edes tipoittain. Sen jälkeen laske auto alas, poista tunkki ja aseta pyörien kiilat takaisin.
Jos käytät tunkkauksen sijaan öljynvaihtopumppua, aseta pumppuun korkeintaan noin 4 – 5 mm:n paksuinen taipuisa imuputki, suurempi ei mahdu. Pumppaa sitten öljyä tyhjennysreiästä sopivasta suunnasta niin pitkään, kunnes sitä ei enää tule pois. Öljynvaihtopumpun avulla vaihteistosta saadaan lähes kaikki vanha öljy pois, eli yhteensä jopa 2,0 litraa.
- 8. Valmistele tyhjennystulppa. Poista vanha tiivistemassa tulpasta ja sen kierteistä huolellisesti. Levitä uusi öljynkestävä tiivistesilikoni huolellisesti tulpan juureen ja osittain kierteeseen. Noudata tiivistesilikonin käyttöohjeita mm. kuivumisajan suhteen. Tavallisesti riittää, että tulppa laitetaan paikalleen 5 minuutin sisällä silikonin levittämisestä.

- 9. Kiinnitä tyhjennystulppa paikalleen. Kohtuullinen kiristys riittää. Liiallinen kiristys saattaa aiheuttaa vaihteensiirtoon tahmaisuutta, koska kuula jarruttaa vaihteensiirtoakselin liikettä.
- 10. Odota vähintään 10 minuuttia, sillä tiivistemassa kestää öljyä paremmin vähän ajan kuluttua.
- 11. Puhdista tällä välin työaluetta räteistä tms. ”turhasta” ja puhdista täyttötulppa, ellet ole jo tehnyt sitä. Polta vaikka sätkä. Jos et ole tupakoitsija, juo vaikka kupillinen kahvia.
- 12. Täytä uusi vaihteistoöljy käyttämällä ”pruutta” -mallista öljynimupumppua. Fordin ohje on, että vaihteistoöljyn oikea taso on noin 10 – 15 mm täyttöaukon alareunan alapuolella. Vaihteisto kuitenkin pelaa omien kokemusteni mukaan yhtä hyvin myös niin, että öljyä täytetään, kunnes sitä tulee pisaran verran ulos täyttöaukosta. Jos päätät täyttää öljyn täyttöaukon tasalle, ota huomioon, että öljyä tarvitaan todennäköisesti enemmän kuin 2 litraa.
- 13. Kiinnitä täyttötulppa paikalleen. Kohtuullinen kiristys riittää.
- 14. Pyyhi vielä vaihteiston pinnat ja muoviosat puhtaaksi (jos likaa ja öljyä on).
- 15. Napsuttele muovisuojus paikalleen. Tämän jälkeen aja autolla 200 – 300 km, minkä jälkeen tee toinen öljynvaihto samalla kaavalla.
Otan ohjeesta mielelläni palautetta vastaan ja teen tarvittaessa korjauksia, tarkennuksia ja muutoksia!
-Rennie 10/2016
Lisätty mainita tyhjennystulpan liiallisesta kiristämisestä.
- Rennie 3/2017