Focus RS mk3
Re: Focus RS mk3
Juu, edessä on nelivetoiseksi aika matala maavara jo vakionakin. Kakkosnelonen mahtui kyljelleen alle eikä paljoa jäänyt ilmaa väliin kun kokeilin.
Re: Focus RS mk3
No nyt tuli tehtyä madallus ja vaikean alun jälkeen homma oli tosi helppo. Auto parani melkoisesti ja jäykimmällä asetuksella ollut pieni pompotus väheni tai poistui kokonaan, sekä ulkonäkö parani selkeästi!


Viimeksi muokannut zehow2025, 02 Tammi 2017 13:11. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
ärrässä...
Re: Focus RS mk3
Tuon kuvan perusteella ulkonäkö kyllä parani, vakionahan takapää on korkeampi etupäähän verrattuna (lieneeköhän drift-ajotilan vuoksi). Mitsuhan vaihtoi Evo IX:iin VIII:a lyhyemmät takajouset "virallisella" selityksellä "New rear springs lower vehicle height slightly, improving rear end stability (GSR and GT) and allowing the Super AYC to operate more effectively and improve steering response (GSR)".
Re: Focus RS mk3
Nettiautossa tarjolla RS mk3 malleja.
http://www.nettiauto.com/ford/focus/8372089
http://www.nettiauto.com/ford/focus/8299315
http://www.nettiauto.com/ford/focus/8304536
Ei tainnut olla kuitenkaan markkinoita suomessa. Onhan tuo työläisen lompakolle hintava-auto.




Re: Focus RS mk3
Toisaalta yksi noista on vain ajamaton, yksi essari ja yksi ilmeisesti yksityisen hankkima ja myymä laite.
Noitahan tuli niitä myyville liikkeille esittelyautoksi joten sitä kautta varmasti vapautuu lähiaikoina myyntiin. Tehdastilauksen odottaminen on varmasti edelleen pitkäaikainen projekti.
Samaa voisi sanoa vaikka uudesta volvon s90/v90 mallista. Kyseistä autoa saa odotella tällä hetkellä hyvin pitkään mutta jos nettiautosta niitä etsii niin ajamattomia on kaupan vaikka kuinka paljon.
Seat Atecaa haluvalle myydään tällä hetkellä huhtikuun tuotantoa mutta nettiautosta löytyy silti 40 kpl myytäviä yksilöitä.
Toki RS:n tuotantomäärät eivät ole missään suhteessa verrannollisia näihin "tavisautoihin" mutta kuitenkin. Kun autojen tilaaminen myyjäverkostolle tuli mahdolliseksi niin uskon, että jokainen myyjä halusi saada niin monta kuin mahdollista. RS on kuitenkin auto jonka tapauksessa suurin osa haluaa ihan uuden auton (niillä varusteilla ja värillä kun itseään miellyttää) eikä essaria joka on saanut monoa urakalla alusta lähtien.
Noitahan tuli niitä myyville liikkeille esittelyautoksi joten sitä kautta varmasti vapautuu lähiaikoina myyntiin. Tehdastilauksen odottaminen on varmasti edelleen pitkäaikainen projekti.
Samaa voisi sanoa vaikka uudesta volvon s90/v90 mallista. Kyseistä autoa saa odotella tällä hetkellä hyvin pitkään mutta jos nettiautosta niitä etsii niin ajamattomia on kaupan vaikka kuinka paljon.
Seat Atecaa haluvalle myydään tällä hetkellä huhtikuun tuotantoa mutta nettiautosta löytyy silti 40 kpl myytäviä yksilöitä.
Toki RS:n tuotantomäärät eivät ole missään suhteessa verrannollisia näihin "tavisautoihin" mutta kuitenkin. Kun autojen tilaaminen myyjäverkostolle tuli mahdolliseksi niin uskon, että jokainen myyjä halusi saada niin monta kuin mahdollista. RS on kuitenkin auto jonka tapauksessa suurin osa haluaa ihan uuden auton (niillä varusteilla ja värillä kun itseään miellyttää) eikä essaria joka on saanut monoa urakalla alusta lähtien.
Bmw m135 -16, Astra 1,6 cdti -17, S-max 2,0 tdci ps -16, Mv Agusta Brutale
Re: Focus RS mk3
Oma kapistus tuli eilen suomeen. Millaiset talvirenkaat/vanteet muut omistajat ovat laitteeseen hankkineet?
Re: Focus RS mk3
Talvi taitaa ihan noilla susirumilla orkkiksilla mennä (jos ei jotain sopivan edukasta ja komiaa vastaan tule), alle Continentaalin IceContact 2 235/35/19, Kesälle sitten jotain ultraleggeran tapaista samassa koossa.gopro kirjoitti:Oma kapistus tuli eilen suomeen. Millaiset talvirenkaat/vanteet muut omistajat ovat laitteeseen hankkineet?
Re: Focus RS mk3
Mites tälläin helppo kysymys, kitkat vai nastat?
Itse olen ajanut aina kitkoilla, myös tuolla ST:llä, mutta jotenkin tuntuisi nastat paremmilta tämmöiseen 4x4 autoon. Contilla on jopa erikseen 4x4 nastat.
Ajatus takana on se, että nastat on (kai) hieman kovempaa kumia ja kun kahva edelle kuitenkin tulee ajettua talvella, niin ei sulaisi kumit alle
Kärjistän, mutta ehkä joku saa ajatuksesta kiinni.
Itse olen ajanut aina kitkoilla, myös tuolla ST:llä, mutta jotenkin tuntuisi nastat paremmilta tämmöiseen 4x4 autoon. Contilla on jopa erikseen 4x4 nastat.
Ajatus takana on se, että nastat on (kai) hieman kovempaa kumia ja kun kahva edelle kuitenkin tulee ajettua talvella, niin ei sulaisi kumit alle

Kärjistän, mutta ehkä joku saa ajatuksesta kiinni.
Kuga (-21)
Focus (2019) Focus RS (-17), Mondeo 2.0 203hv A6 Wagon (-15), Mondeo 2.0 203hv Wagon (-12), Focus ST (-06), Focus C-Max 1.6 TdCi CVT (-04), Mondeo 5d 2.0 (-02), Focus 1.8 (-00) ja kaikki valkoisia.
Vaimolla Punainen Focus (-23)
Focus (2019) Focus RS (-17), Mondeo 2.0 203hv A6 Wagon (-15), Mondeo 2.0 203hv Wagon (-12), Focus ST (-06), Focus C-Max 1.6 TdCi CVT (-04), Mondeo 5d 2.0 (-02), Focus 1.8 (-00) ja kaikki valkoisia.
Vaimolla Punainen Focus (-23)
Re: Focus RS mk3
Riippunee ajotavoista ja olosuhteista. Jos talvella ajelee kahva edellä lumella tai ainakin jäällä, niin nastarengas on parempi, mutta pitävämmällä pinnalla kitkoilla ajaminen säästänee nastojen irtoamiselta. Ja talvikelillähän kapeampi rengas on pidoltaan parempi. Näin omalla kokemusella 160tkm ajeltuna nelivetobensaturboilla.
Re: Focus RS mk3
Testien mukaan jäällä leveämpi pitää paremmin, ainakin kitkoissa.
Re: Focus RS mk3
Itsellä ei ole tuota vertailukokemusta kitkojen leveyden vaikutuksesta, joten voi olla juu ainakin tiettyyn rajaan asti. Nastoissa kun on se pistovoima, jota kitkoissa ei ole.
Re: Focus RS mk3
Olettaisin nyky nastoissa olevan sama juttu, iso osa pidosta tulee kumiseoksesta ja lamelleista. Mitä enemmän lamelleja saadaan jään pintaan liimattua sitä paremmin pitää. Todennäköisesti erot on niin pieniä ettei niitä normaali ajsosa huomaa, helpointa kun pysyy orggis koossa eikä rupea kikkailemaan selkeästi kapeammilla tai leveämmillä.nemola kirjoitti:Itsellä ei ole tuota vertailukokemusta kitkojen leveyden vaikutuksesta, joten voi olla juu ainakin tiettyyn rajaan asti. Nastoissa kun on se pistovoima, jota kitkoissa ei ole.
Re: Focus RS mk3
Kiitokset kommenteista.
Enköhän jatka kitkoilla, kun täällä vähälumisessa etelässä pääasiassa ajelen. Leveydellä en meinannutkaan käydä kikkailemaan.
Tällä hetkellä näyttää siltä, että RS:ni saapuu juuri alkuvuodeksi. Oikeastaan hyvä päästä testaamaan nelivetoa juuri hieman liukkaammilla keleillä.
Pitää vain muistaa se, mikä ohjekirjassakin sanotaan: vaikka kiihtyy paremmin, jarrutusmatka ei lyhene samassa suhteessa
Enköhän jatka kitkoilla, kun täällä vähälumisessa etelässä pääasiassa ajelen. Leveydellä en meinannutkaan käydä kikkailemaan.
Tällä hetkellä näyttää siltä, että RS:ni saapuu juuri alkuvuodeksi. Oikeastaan hyvä päästä testaamaan nelivetoa juuri hieman liukkaammilla keleillä.
Pitää vain muistaa se, mikä ohjekirjassakin sanotaan: vaikka kiihtyy paremmin, jarrutusmatka ei lyhene samassa suhteessa

Kuga (-21)
Focus (2019) Focus RS (-17), Mondeo 2.0 203hv A6 Wagon (-15), Mondeo 2.0 203hv Wagon (-12), Focus ST (-06), Focus C-Max 1.6 TdCi CVT (-04), Mondeo 5d 2.0 (-02), Focus 1.8 (-00) ja kaikki valkoisia.
Vaimolla Punainen Focus (-23)
Focus (2019) Focus RS (-17), Mondeo 2.0 203hv A6 Wagon (-15), Mondeo 2.0 203hv Wagon (-12), Focus ST (-06), Focus C-Max 1.6 TdCi CVT (-04), Mondeo 5d 2.0 (-02), Focus 1.8 (-00) ja kaikki valkoisia.
Vaimolla Punainen Focus (-23)
Re: Focus RS mk3
Itsellänikin tuli talvirenkaiden hankinta eteen. Autolla ei ole tarkoitus ajaa talvella, mutta talliin talvisäilöä vientiä varten tarvitsen renkaat. Käytettyjä sopivan kokoisia ei ole. Ilmeisesti jarrujen takia ei 17" vanne sovi, mutta sopiiko 18"?
ärrässä...
Re: Focus RS mk3
Ajelet varovasti kesärenkailla
, ei kait siittä mitään paniikkia kannata ottaa, ennen ei ollu nastarenkaita olemassakaan, kitkoista puhumattakaan...




Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Focus RS mk3
Matkaa on lappeenrantaan!
Testailin autoa tossa äsken ja oli kyllä tunnoton ja raskas ajella liukkaalla.
Kaikki traksonit päällä oli erittäin keinotekoisen, teennäinen ja vaarallinen pito ja ohjattavuus. Auto oli parhaimmillaan driftaus moodissa, mutta silläkään ei päässyt mäkiä ylös kun perä lähti aina jommalle kummalle puolelle. Jos sääti pidon (iskarit) kovimmalle, niin alusta pompotti kylmänkankeana ja pitoa oli todella minimaalisesti! Meinasin mällätä auton kun juutuin loivaan mäkeen ja auto lähti valumaan tunnottomasti alapäin ja absit ei toimi peruuttaessa. Takana ja sivuilla oli kertynyt autoja koska tukin koko tien. Joudun antaa auton laskea jarruttamatta alas ja ohjailla peilien kautta. Se ettei tullut kolaria 3 muuhun autoon oli silkkaa tuuria!
Eli mitenköhän tuon erikokoisten vanteiden sopivuuden voisi varmistaa?
Testailin autoa tossa äsken ja oli kyllä tunnoton ja raskas ajella liukkaalla.
Kaikki traksonit päällä oli erittäin keinotekoisen, teennäinen ja vaarallinen pito ja ohjattavuus. Auto oli parhaimmillaan driftaus moodissa, mutta silläkään ei päässyt mäkiä ylös kun perä lähti aina jommalle kummalle puolelle. Jos sääti pidon (iskarit) kovimmalle, niin alusta pompotti kylmänkankeana ja pitoa oli todella minimaalisesti! Meinasin mällätä auton kun juutuin loivaan mäkeen ja auto lähti valumaan tunnottomasti alapäin ja absit ei toimi peruuttaessa. Takana ja sivuilla oli kertynyt autoja koska tukin koko tien. Joudun antaa auton laskea jarruttamatta alas ja ohjailla peilien kautta. Se ettei tullut kolaria 3 muuhun autoon oli silkkaa tuuria!
Eli mitenköhän tuon erikokoisten vanteiden sopivuuden voisi varmistaa?
ärrässä...
Re: Focus RS mk3
Kyllä 18" vanne mahtuu etujarrujenkin puoleen, koska 18" alkuperäisvanteita myydään Fordilta:
Kevytmetallivanteet 18" 20-puolainen malli, kiiltävä hopea
Vain RS
2 019 070
319,99 €
7.5 x 18", ET 50, renkaille 225/40 R18.
(fordvarusteet.fi)
ET ja puolien kaarevuus voi olla aika kriittisiä.
Alkuperäiset kesärenkaat voi olla liukkaat ihan lumellakin pintakuvioinnista päätellen. En ole niillä ajanut talvikelillä, mutta aikoinaan Misukan Exalto PE2 pelästytti vähän vastaavalla kuvionnilla (leveät pitkittäiset urat ja poikittaisia vähemmän).
Kevytmetallivanteet 18" 20-puolainen malli, kiiltävä hopea
Vain RS
2 019 070
319,99 €
7.5 x 18", ET 50, renkaille 225/40 R18.
(fordvarusteet.fi)
ET ja puolien kaarevuus voi olla aika kriittisiä.
Alkuperäiset kesärenkaat voi olla liukkaat ihan lumellakin pintakuvioinnista päätellen. En ole niillä ajanut talvikelillä, mutta aikoinaan Misukan Exalto PE2 pelästytti vähän vastaavalla kuvionnilla (leveät pitkittäiset urat ja poikittaisia vähemmän).
Re: Focus RS mk3
Itse otin autoon noi 18 tuuman alut, Nokian nastoilla. Nyt on viikko ajettu laitteella ja fiilis on ihan ok. Aika huima ero aikaisempaan Rs:än. Tosin kyllä tuon fordiksi tunnistaa. Hälyt huutaa pelkästä lumisateesta ja radiosta on jäänyt jo yksi näppäin jumiin. Suurin miinus on nuo hallinta laitteet. Jotenkin käytettävyys on aika sekava. Aikaisempi A5 oli valovuosia tässä asiassa parempi. Neliveto toimii hienosti. Paremmin kuin ex Audin quatro.
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 08 Huhti 2016 11:02
Re: Focus RS mk3

Re: Focus RS mk3
Päivitys tilanteeseen: tuotantoon tammikuussa, ei vahvistettu, saattaa vielä muuttua.BigMike kirjoitti:Syyskuun puolivälistä päivitys: Auton pitäisi valmistua tänä vuonna.
Sync3 kyselin, en saanut vahvistusta, mutta eiköhän se tuossa ed. viestissä ollut
Tilattu toukokuussa.
SYNC3:lla, mutta sehän nyt olikin jo tiedossa.
Kuga (-21)
Focus (2019) Focus RS (-17), Mondeo 2.0 203hv A6 Wagon (-15), Mondeo 2.0 203hv Wagon (-12), Focus ST (-06), Focus C-Max 1.6 TdCi CVT (-04), Mondeo 5d 2.0 (-02), Focus 1.8 (-00) ja kaikki valkoisia.
Vaimolla Punainen Focus (-23)
Focus (2019) Focus RS (-17), Mondeo 2.0 203hv A6 Wagon (-15), Mondeo 2.0 203hv Wagon (-12), Focus ST (-06), Focus C-Max 1.6 TdCi CVT (-04), Mondeo 5d 2.0 (-02), Focus 1.8 (-00) ja kaikki valkoisia.
Vaimolla Punainen Focus (-23)
Re: Focus RS mk3
Lisätään specsejä lisää lontooksi topikin jatkoksi..
What body style? hatchback with 4/5 seats
How long? 4390 mm
How heavy? 1599 kg
What size engine? 2.3 litre, 2261 cm3
How many cylinders? 4, Straight
How much power? 350 PS / 345 bhp / 257 kW @ 6000 rpm
How much torque? 470 Nm / 347 ft.lb / 47.9 kgm @ 2000-4500 rpm
How quick? 0-100 km/h: 4.7 s
How fast? 266 km/h, 165 mph
How economical? 10.0/6.3/7.7 l/100km urban/extra-urban/combined
What carbon dioxide emissions? 175.0 CO2 g/km
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
mm inches
wheelbase 2647 104.2
track/tread (front) 1564 61.6
track/tread (rear) 1539 60.6
length 4390 172.8
width 1823 71.8
height 1472 58
ground clearance
length:wheelbase ratio 1.66
kerb weight 1599 kg 3525 lb
weight distribution
fuel tank capacity 51 litres 11.2 UK Gal 13.5 US Gal
---------------------------------------------------------------------------------
engine type turbocharged petrol
engine manufacturer Ford
engine code
cylinders Straight 4
capacity 2.3 litre 2261 cc (137.975 cu in)
bore × stroke 87.5 × 94 mm 3.44 × 3.7 in
bore/stroke ratio 0.93
double overhead camshaft (DOHC) 4 valves per cylinder 16 valves in total maximum power output 350 PS (345 bhp) (257 kW)at 6000 rpm
specific output 152.6 bhp/litre 2.5 bhp/cu in maximum torque 470 Nm (347 ft·lb) (47.9 kgm) at 2000-4500 rpm
specific torque 207.87 Nm/litre 2.51 ft·lb/cu3
engine construction sump wet sumped compression ratio 9.4:1
fuel system direct petrol injection
bmep (brake mean effective pressure) 2612.2 kPa (378.9 psi)
maximum rpm
crankshaft bearings
engine coolant Water
unitary capacity 565.25 cc
aspiration Turbo
compressor 1 Honeywell turbocharger
intercooler
catalytic converter Y
-----------------------------------------------------------------------------------------
engine position front
engine layout transverse
drive wheels all wheel drive
torque split N/A
steering rack & pinion PAS
turns lock-to-lock 2.000
turning circle
front suspension
rear suspension
wheel size front 8 x 19
wheel size rear 8 x 19
tyres front Michelin Pilot Super Sport 235/35 R 19
tyres rear Michelin Pilot Super Sport 235/35 R 19
brakes f/r VeDi/VeDi-S-ABS
front brake diameter 350 mm
rear brake diameter 302 mm
gearbox 6 speed manual
top gear ratio 0.94
final drive ratio 2.96
---------------------------------------------------------------------------------------------
HIMMEET JARRUT!!!!
What body style? hatchback with 4/5 seats
How long? 4390 mm
How heavy? 1599 kg
What size engine? 2.3 litre, 2261 cm3
How many cylinders? 4, Straight
How much power? 350 PS / 345 bhp / 257 kW @ 6000 rpm
How much torque? 470 Nm / 347 ft.lb / 47.9 kgm @ 2000-4500 rpm
How quick? 0-100 km/h: 4.7 s
How fast? 266 km/h, 165 mph
How economical? 10.0/6.3/7.7 l/100km urban/extra-urban/combined
What carbon dioxide emissions? 175.0 CO2 g/km
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
mm inches
wheelbase 2647 104.2
track/tread (front) 1564 61.6
track/tread (rear) 1539 60.6
length 4390 172.8
width 1823 71.8
height 1472 58
ground clearance
length:wheelbase ratio 1.66
kerb weight 1599 kg 3525 lb
weight distribution
fuel tank capacity 51 litres 11.2 UK Gal 13.5 US Gal
---------------------------------------------------------------------------------
engine type turbocharged petrol
engine manufacturer Ford
engine code
cylinders Straight 4
capacity 2.3 litre 2261 cc (137.975 cu in)
bore × stroke 87.5 × 94 mm 3.44 × 3.7 in
bore/stroke ratio 0.93
double overhead camshaft (DOHC) 4 valves per cylinder 16 valves in total maximum power output 350 PS (345 bhp) (257 kW)at 6000 rpm
specific output 152.6 bhp/litre 2.5 bhp/cu in maximum torque 470 Nm (347 ft·lb) (47.9 kgm) at 2000-4500 rpm
specific torque 207.87 Nm/litre 2.51 ft·lb/cu3
engine construction sump wet sumped compression ratio 9.4:1
fuel system direct petrol injection
bmep (brake mean effective pressure) 2612.2 kPa (378.9 psi)
maximum rpm
crankshaft bearings
engine coolant Water
unitary capacity 565.25 cc
aspiration Turbo
compressor 1 Honeywell turbocharger
intercooler
catalytic converter Y
-----------------------------------------------------------------------------------------
engine position front
engine layout transverse
drive wheels all wheel drive
torque split N/A
steering rack & pinion PAS
turns lock-to-lock 2.000
turning circle
front suspension
rear suspension
wheel size front 8 x 19
wheel size rear 8 x 19
tyres front Michelin Pilot Super Sport 235/35 R 19
tyres rear Michelin Pilot Super Sport 235/35 R 19
brakes f/r VeDi/VeDi-S-ABS
front brake diameter 350 mm
rear brake diameter 302 mm
gearbox 6 speed manual
top gear ratio 0.94
final drive ratio 2.96
---------------------------------------------------------------------------------------------
HIMMEET JARRUT!!!!
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 08 Huhti 2016 11:02
Re: Focus RS mk3
No juuripa näin. Auto on liikkeessä, mutta vanne/rengaspakettia ei saada paikalle. Niin lähellä mutta kuitenkin ihan törkeen kaukana.....luovutus viikolla 50. Huippukiva joululahjaRS jopomies kirjoitti:RS tulossa joulukuussa ja 10 kk odotus näyttäisi saavan onneelisen lopun. Tänään laitoin talvirenkaat ja vanteet tilaukseen Fordilta. Hakkapeliita 8 235/40/18 ja RS:n omat vanteet. Nastat alle vaikka etelässä ajaisikin.

Re: Focus RS mk3
Taitaa jäädä nyt talviajelut vähiin ja siitä esimaistiaisena ei tullut ajeltua reiluun 5 viikkoon. Sen ajan auto oli lukittuna lämpimässä tallissa ja käyntiin lähti kyllä hyvin, mutta pari oiretta antoi: keskuslukitus ei avannut ovia kauko-ohjauksella ja ajossa herjasi rengaspaineen valvonnasta. Molemmat poistuivat reilun 100 km ajolla ja sen jälkeen laitoin hälyn sisätilatutkan pois päältä, niin virrankulutus ehkä vähenee. Mutta pidemmässä seisonnassa lienee syytä varautua akun varauksen laskemiseen. Alkuperäinen akku näyttää olevan 75 Ah. Ai niin, "luonnollisesti" häly alkoi huutamaan, kun menin autoon avaamalla oven avaimella lukkopesästä, enkä laittanut heti virtoja päälle... 
