Kierrokset jää päälle (Escort 1996 1.6)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Dismantler
Viestit: 42
Liittynyt: 29 Loka 2016 03:22

Kierrokset jää päälle (Escort 1996 1.6)

Viesti Kirjoittaja Dismantler »

Silloin tällöin tyhjäkäynnillä kierrokset pomppaavat spontaanisti suunnilleen kolmeen tonniin ja jäävät sinne. Kaasua painamalla kierrokset eivät myöskään välttämättä palaudu tyhjäkäynnille. Missähän vika?

Vaihdettu on:
- kaasuläpän asentoanturi
- tyhjäkäyntisolenoidi
- lambda-anturi
- moottorinohjauksen lämpöanturi

Imuvuotoja ei ilmeisesti ole tai en ainakaan saanut niitä start pilotilla esiin. Ilmamääräanturi ilmeisti on ehjä ja puhdas. Niin ikään imuilman lämpötila-anturi näyttää oikeanlaisia lukemia. Ainoa vikakoodi on P1479, joka ei luultavasti liity tähän asiaan.

Olisiko seuraava looginen vaihe vaihtaa huohotinventtiili?
Dismantler
Viestit: 42
Liittynyt: 29 Loka 2016 03:22

Re: Kierrokset jää päälle (Escort 1996 1.6)

Viesti Kirjoittaja Dismantler »

Ai niin... Siinä tilanteessa kun kierrokset jää kantamaan, koneen sammutus ja uudelleenkäynnistys poistaa ongelman hetkellisesti.
Tessu
Viestit: 1751
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Kierrokset jää päälle (Escort 1996 1.6)

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Mulla samanolosta vikaa 1,6 CVH yksipisteruisku Sierrassa eikä ole vikoja löydetty moneen vuoteen,katsastuskin aina arpapeliä.
ilmeneekö sulla vika kokoajan vai sillon kun on kone kuuma/kylmä ja onko ulkolämpötilalla mitään vaikutusta? mulla alko taas käymään kovaa kun tuli ekat kylmät ilmat,kesällä pelas suht koht hyvin,myöskin moottorin lämpeäminen on alentunu,termarinkin kerran keitin ja tutkin että se aukesi sillon ok,mutta tiedä näistä...
välillä tääkin kulkee että melkee lentää ja toisinaan saa polkea kaasua kun ei meinaa jaksa mennä hyvin
Dismantler
Viestit: 42
Liittynyt: 29 Loka 2016 03:22

Re: Kierrokset jää päälle (Escort 1996 1.6)

Viesti Kirjoittaja Dismantler »

Vika ilmenee kuumalla koneella. En osaa sanoa onko kesässä ja talvessa eroa. Ei taida olla. Vika ilmeni sekä viime kesänä kuumimpina aikoina, että nyt pikkupakkasella kunhan kone on lämmennyt kuumaksi asti.
kalle_a
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Syys 2016 11:42

Re: Kierrokset jää päälle (Escort 1996 1.6)

Viesti Kirjoittaja kalle_a »

Itsellä joskus vuosia sitten 1995 1.8 Esco oireili vastaavalla tavalla. Jätti välillä ajossa kierrokset päälle kun kytkimen painoi pohjaan. Ongelmaa sai siirrettyä n. vuodella eteenpäin irrottamalla kaikki konetilasta löytyvät liittimet ja suihkauttamalla niihin CRC:tä. Auto oli minulla viitisen vuotta ja ainakin kolme kertaa ehdin liittimet voitelemaan ;)
Dismantler
Viestit: 42
Liittynyt: 29 Loka 2016 03:22

Re: Kierrokset jää päälle (Escort 1996 1.6)

Viesti Kirjoittaja Dismantler »

kalle_a kirjoitti:Ongelmaa sai siirrettyä n. vuodella eteenpäin irrottamalla kaikki konetilasta löytyvät liittimet ja suihkauttamalla niihin CRC:tä. Auto oli minulla viitisen vuotta ja ainakin kolme kertaa ehdin liittimet voitelemaan ;)
Vaikuttaa siltä, että tämä auttoi. Tai sitten huohotinventtiili lopetti temppuilun sattumalta samaan aikaan. Eipä tuosta liittimien rasvauksesta sinänsä haittaakaan ole. Ja luultavastai vaihdan silti myös huohotinventtiilin jossain vaiheessa, kun ehdin, ja jos vaihtaminen ei ole hirveän paha homma.
Dismantler
Viestit: 42
Liittynyt: 29 Loka 2016 03:22

Re: Kierrokset jää päälle (Escort 1996 1.6)

Viesti Kirjoittaja Dismantler »

Dismantler kirjoitti:Vaikuttaa siltä, että tämä auttoi. Tai sitten huohotinventtiili lopetti temppuilun sattumalta samaan aikaan. Eipä tuosta liittimien rasvauksesta sinänsä haittaakaan ole. Ja luultavastai vaihdan silti myös huohotinventtiilin jossain vaiheessa, kun ehdin, ja jos vaihtaminen ei ole hirveän paha homma.
Vahvistan vielä, että 99,9 prosentin todennäköisyydellä kierrosten ryntäämisen aiheutti huono kontakti kaasuläpän asentoanturin liittimessä. Toki huohotinventtiililläkin voi edelleen olla jotain osuutta asiaan, mutta sitä en nyt edes irrottanut, kun vika korjaantui rasvaamalla kaasuläpän asentoanturin liittimen.

Liitin on hiukan löysä. Samaan aikaan, kun ongelma ilmeni Forscan ei ilmoittanut kaasuläpän tilaksi "CT" niin kuin tyhjäkäynnillä sen olisi pitänyt tehdä, vaan arvona oli virheellisesti "PT". Tämä aiheutti sen, että moottorinohjaus ei asettanutkaan tyhjäkäyntiä tyhjäkäyntimoottorin säädettäväksi, vaan oltiin ikään kuin kaasu päällä koko ajan.

Anturi sinänsä on uusi ja ehjä, ja Forscan ilmoittaa liittimen ollessa tiukasti paikallaan jännitealueeksi n. 0,87...4.7 volttia, joka on käsittääkseni täysin oikeanlainen alue.
Dismantler
Viestit: 42
Liittynyt: 29 Loka 2016 03:22

Re: Kierrokset jää päälle (Escort 1996 1.6)

Viesti Kirjoittaja Dismantler »

Tuli sitten huohotinventtiilikin vaihdettua. Maksoi merkkiliikkeessä n. 50 euroa ja läpivientikumi maksoi 4 euroa. Vanhasta huohotinventtiilistä oli ilmeisesti jousi hiukan löystynyt eli ei tämäkään vaihto hukkaan mennyt. Ilmeisesti kone on käynyt tyhjäkäynnillä hieman laihalla, kun venttiili on päästänyt ilmaa liikaa läpi. Voi olla, että tyhjäkäynti hieman parani venttiilin vaihdolla.

Vaihto oli helpompi homma kuin kuvittelin. Korjausopas suosittelee irrottamaan pakosarjan ja öljynerottimen, mutta ei tarvitse. Huohotinventtiili todellakin lähtee ihan nyppäämällä siitä irti, kuten täällä on kerrottukin. Siis 5 min homma.

Ulkomaisilla, lähinnä jenkkifoorumeilla, korostetaan huohotinventtiilin merkitystä moottorin toiminnan kannalta. Pahin tilanne on se, jos huohotin on kokonaan tukkeutunut öljymoskan tms. takia. Huono tilanne on sekin, jos se päästää ilmaa liikaa läpi. Noilla foorumeilla väitetään, että väärin toimiva huohotinventtiili voi nostaa polttoaineenkulutustakin huomattavasti. Jos todella näin on, venttiili maksanee itsensä takaisin.
Dismantler
Viestit: 42
Liittynyt: 29 Loka 2016 03:22

Re: Kierrokset jää päälle (Escort 1996 1.6)

Viesti Kirjoittaja Dismantler »

Palaan vielä tähän aiheeseen. Vahvistan, että kierrosten ryntäily loppui.

Se oli joko huohotinventtiilin vaihto tai moninapaisen moottoritilan liittimen rasvaus, joka vaikuttaisi poistaneen ongelman lopullisesti. Ajoittainen sammuilu kylmänä melko pian starttauksen jälkeen vaikuttaisi myöskin lakanneen.

Jos vastaavaa ongelmaa ilmenee, kannattaa ihan ensimmäiseksi rasvata kaasuläpän asentoanturin liitin sekä moninapainen iso liitin. Jos tämä ei auta, niin vaihtaa sitten sen huohotinventtiilin.
Vastaa Viestiin