henso kirjoitti:
Käytetty moottori hinta: 1200€ + 850€ asennustyöt + mahdolliset osat. Paikallisessa mottorikoneistamossa (liikkeen ilmoittama) kannen työstö: 700€ + työt liikkeesssä XXX €.
Sitten seuraa jatkokysymys: jos hommaa tuon moottorin ja sanoo asennuksen asiakkaan osilla, niin mitä kannattaa ottaa huomioon?
On hyvin suuri mahdollisuus siihen, että moottorista on hajonnut venttiilien lisäksi muutakin. Ainoa tapa jos mitään ei ole tullut ulos kupeesta, on avata sylinterikansi ja katsoa. Pientä viitettä voi saada endoskoopilla jos on hyvä sellainen käytettävissä.
Kumpikin vaihtoehto esittämistäsi on kallis. Jos moottori irroitetaan, on hyvä vaihtaa samalla vaihteiston stefat (40€), luonnollisesti vaihteistoöljy (50€)koska se valuu ulos vetoakseleiden, mahdollisesti kytkinsarja (250€) koska se on halpa tuossa vaiheessa sekä vielä kampiakselin takapään tiiviste (40€).
Jos kansi irroitetaan, tulee kannen asennukselle kuitenkin hintaa todennäköisesti noin 5 - 6 työtunnin verran eli noin 500€ (=purkaus ja valmiiksi korjatun kannen asennus). Tuossa ei ole siis mukana kannen kunnostusta ja siinä kannessa on kuitenkin 16 venttiiliä.
Kumpikin vaihtoehto maksaa halvimmilaankin enemmän kuin 2000€ joten kannattaa harkita mitä autolle tekee. Vai ostaako samanvuotisen tai uudemman suoraan toimivana...?