Akun lataaminen ulkoisella akkulaturilla akun ollessa paikal
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 21 Tammi 2006 16:31
- Paikkakunta: Rymättylä
Akun lataaminen ulkoisella akkulaturilla akun ollessa paikal
Kertokaapa mulle, miksi auton akunkengät pitäisi irrottaa akusta latauksen ajaksi? Huom mieluusti järkiperustelu, eikä arvauksia. Keskustelin asiasta ammattilaisen(sähköinssi) kanssa, eikä hän keksinyt mitään järkevää perustelua tälle menettelylle, edellyttäen että toimitaan toheloimatta!
Autosta ´kun on latauksen aikana ainoastaan ajonesto päällä sähkölaiteista siis aktiivisena virtaa kuluttavana. Auto tallissa häly ei päällä ja kun ehjä akku pitäisi olla ei jännitepiikkejäkään pitäisi tulla. Vai voiko tämä aiheutaa esim ajoneston häiriöitä.
Kyse siis Scorpio Kossu vm 96.
Jukka
Autosta ´kun on latauksen aikana ainoastaan ajonesto päällä sähkölaiteista siis aktiivisena virtaa kuluttavana. Auto tallissa häly ei päällä ja kun ehjä akku pitäisi olla ei jännitepiikkejäkään pitäisi tulla. Vai voiko tämä aiheutaa esim ajoneston häiriöitä.
Kyse siis Scorpio Kossu vm 96.
Jukka
Ford Granada 3.0L GXL -74
Ford Scorpio Cosworth 24V 2.9L Ghia STW -96
Ford Scorpio Cosworth 24V 2.9L Ghia STW -96
Re: Akun lataaminen ulkoisella akkulaturilla akun ollessa paikal
Onhan niitä Defan ja Calixin latureita jotka lataa akkua aina kun lohkolämppäri on päällä eikä silloinkaan akun johtoja revitä irti kun auto pistetään lämmitykseen.
Re: Akun lataaminen ulkoisella akkulaturilla akun ollessa paikal
Tossa joku jenkki lataa akkua eikä sekään irrota...
http://www.ehow.com/video_4977106_charg ... ttery.html
..en kyllä nyt tähän hätään keksi mitään järkevää syytä, ellei akkua samalla tarvii himaan kiikuttaa ja siis ellei varmisteta sitä tohelointia..lataus kaapelit kiinni ja konepellin kansi kiinni niin, että koko kärry menee latauskengistä oikariin...
..jaa kun vähän surffas, oisko se semmonen rutiini...akku tyhjä...vuotaa jostain virtapiiristä..., jos siihen kytkee suoraan laturin, akku on ja pysyy tyhjänä....
http://www.ehow.com/video_4977106_charg ... ttery.html
..en kyllä nyt tähän hätään keksi mitään järkevää syytä, ellei akkua samalla tarvii himaan kiikuttaa ja siis ellei varmisteta sitä tohelointia..lataus kaapelit kiinni ja konepellin kansi kiinni niin, että koko kärry menee latauskengistä oikariin...

..jaa kun vähän surffas, oisko se semmonen rutiini...akku tyhjä...vuotaa jostain virtapiiristä..., jos siihen kytkee suoraan laturin, akku on ja pysyy tyhjänä....

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 21 Tammi 2006 16:31
- Paikkakunta: Rymättylä
Re: Akun lataaminen ulkoisella akkulaturilla akun ollessa paikal
.."lataus kaapelit kiinni ja konepellin kansi kiinni niin, että koko kärry menee latauskengistä oikariin... "
Olen kokeillut monta vuotta jo enkä ole onnistunut saamaan oikkariin. Latauskengät pystyasennon sijaan vaaka-asentoon niin konepelti ei ota kenkiin kiinni ja konepelti raolleen ei umpikiinni eikä tuuulihakaan asti.
Olen lataillut akkua paikallaan ennenkin mutta luin äsken jonkun volvo/saabhörhön kommennteja siitä että ruotsalaisissa biileissä nimenomaan neuvotaan ottamaan akun omat kaapelit irti latauksen ajaksi.
Ja joku toisaalla neuvoi että jos lataa paikallaan akkukengissä kiinni olevaa akkua kannattaa varmuuden vuoksi akkulaturin miinuskaapeli laittaa akun miinusnavan sijaan kiinni auton runkoon.
Näinhän tehdään kun annetaan omasta auton akusta virtaa naapurin tyhjentyneeseen akkuun(nimeomaan autettavan auton runkoon kiinni) mutta pitääkö muka näin toimia akkulaturinkin miinuskaapelin kanssa??
Jukka
Olen kokeillut monta vuotta jo enkä ole onnistunut saamaan oikkariin. Latauskengät pystyasennon sijaan vaaka-asentoon niin konepelti ei ota kenkiin kiinni ja konepelti raolleen ei umpikiinni eikä tuuulihakaan asti.
Olen lataillut akkua paikallaan ennenkin mutta luin äsken jonkun volvo/saabhörhön kommennteja siitä että ruotsalaisissa biileissä nimenomaan neuvotaan ottamaan akun omat kaapelit irti latauksen ajaksi.
Ja joku toisaalla neuvoi että jos lataa paikallaan akkukengissä kiinni olevaa akkua kannattaa varmuuden vuoksi akkulaturin miinuskaapeli laittaa akun miinusnavan sijaan kiinni auton runkoon.
Näinhän tehdään kun annetaan omasta auton akusta virtaa naapurin tyhjentyneeseen akkuun(nimeomaan autettavan auton runkoon kiinni) mutta pitääkö muka näin toimia akkulaturinkin miinuskaapelin kanssa??
Jukka
Ford Granada 3.0L GXL -74
Ford Scorpio Cosworth 24V 2.9L Ghia STW -96
Ford Scorpio Cosworth 24V 2.9L Ghia STW -96
Re: Akun lataaminen ulkoisella akkulaturilla akun ollessa paikal
Jos kyseessä olis V70 01-03 niin en yhtään ihmettelisi. Jo pelkästään polttimon vaihto virrat päällä saattaa saada airbag:n valon palamaan. (ominaisuun moisissa)jukka joutsijärvi kirjoitti:
Olen lataillut akkua paikallaan ennenkin mutta luin äsken jonkun volvo/saabhörhön kommennteja siitä että ruotsalaisissa biileissä nimenomaan neuvotaan ottamaan akun omat kaapelit irti latauksen ajaksi.
gti golo palloilija
Re: Akun lataaminen ulkoisella akkulaturilla akun ollessa paikal
...hmm, tää on hyvä kysymys, mutta lähtökohtahan on se, että auton oma laturi lataa akun..., eikä vuosia mietitä, että mitenköhän tää oikein menee...jukka joutsijärvi kirjoitti:..Olen kokeillut monta vuotta jo enkä ole onnistunut saamaan oikkariin. Jukka

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 21 Tammi 2006 16:31
- Paikkakunta: Rymättylä
Re: Akun lataaminen ulkoisella akkulaturilla akun ollessa paikal
tursas kirjoitti: ...hmm, tää on hyvä kysymys, mutta lähtökohtahan on se, että auton oma laturi lataa akun..., eikä vuosia mietitä, että mitenköhän tää oikein menee...
Aivan selvennän hieman. Mulla on talviautona pahnanpuhaltaja golffi eli Scorpio seisoo omassa tallissa talven yli mutta akkua en ota siitä irti koskaan. Joten laturia tarviin sillon talvella kun akku rupeaa osoitamaan heikkenemisen merkkejä. Kesällä ei tarvi latailla,
Jukka
Ford Granada 3.0L GXL -74
Ford Scorpio Cosworth 24V 2.9L Ghia STW -96
Ford Scorpio Cosworth 24V 2.9L Ghia STW -96
Re: Akun lataaminen ulkoisella akkulaturilla akun ollessa paikal
Ja jos pitäisit akkua koko talven
ulkona,ei tarvis ladata kertaakaan.
Lämpimässä tyhjenee varmasti.
ulkona,ei tarvis ladata kertaakaan.
Lämpimässä tyhjenee varmasti.
Re: Akun lataaminen ulkoisella akkulaturilla akun ollessa paikal
Aksu kirjoitti: Jos kyseessä olis V70 01-03 niin en yhtään ihmettelisi. Jo pelkästään polttimon vaihto virrat päällä saattaa saada airbag:n valon palamaan. (ominaisuun moisissa)
tommonen säkähän voi käydä minkä merkin osalla vaan. oon meinaan vaihellu volvoihin polttimoita aikas paljon seittemä vuoden aikana. yleensä aina virrat päällä niin näkee heti toimiiko seitenkymppisissähän takaparkit on ihan kulutustavaraa (12/5w)
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Re: Akun lataaminen ulkoisella akkulaturilla akun ollessa paikal
Yksi syy voi olla akkulaturin käyttöohje missä mainitaan, että akun lataamisesta syntyvät jännitehuiput voivat vaurioittaa auton elektronisia järjestelmiä, minkä vuoksi akku tulee erottaa auton verkosta ennen lataamista. Toisaalta kuitenkin auton oma laturi lataa akkua akun ollessa paikallaan. Siitä tuskin on epäselvyyttä, että ylijännite on vahingollista elektroniikalle.
Mutta mikäli jotain hajoaa ulkopuolisen laturin toimesta, on laturinvalmistaja sanonut itsensä irti käyttöohjeiden kautta. Lisäksi ulkopuolisen laturin jännitteensäätelyn tarkkuudesta on hankala mennä takuuseen, ellei valmistaja sitä takaa. Periaatteessa yksi pienikin jännitepiikki voi rikkoa jotain elektroniikkaa...
Täytyy toki tunnustaa, että olen kuitenkin ladannut akkua sen ollessa autossa paikallaan. Laturin plussa kiinni akun plussaan ja laturin miinus kiinni moottorinlohkoon. Ainakaan vielä mitään ei ole hajonnut sen johdosta.
Mutta mikäli jotain hajoaa ulkopuolisen laturin toimesta, on laturinvalmistaja sanonut itsensä irti käyttöohjeiden kautta. Lisäksi ulkopuolisen laturin jännitteensäätelyn tarkkuudesta on hankala mennä takuuseen, ellei valmistaja sitä takaa. Periaatteessa yksi pienikin jännitepiikki voi rikkoa jotain elektroniikkaa...
Täytyy toki tunnustaa, että olen kuitenkin ladannut akkua sen ollessa autossa paikallaan. Laturin plussa kiinni akun plussaan ja laturin miinus kiinni moottorinlohkoon. Ainakaan vielä mitään ei ole hajonnut sen johdosta.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Re: Akun lataaminen ulkoisella akkulaturilla akun ollessa paikal
Joopati joo, tommonen taskumalli on kyllä kiinnostava...
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455633/E ... virtalahde
...pitäis olla vielä tupakinsytytin liitäntä...aha, ei lähe käyntiin, no otetaan povarista sitten tämmönen...
onkos näistä kokemuksia..Akan Avensin ei lähtenyt käyntiin ja piti siihen raahata vara-akku viereen ja pitkät kaapelit...
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455633/E ... virtalahde
...pitäis olla vielä tupakinsytytin liitäntä...aha, ei lähe käyntiin, no otetaan povarista sitten tämmönen...

onkos näistä kokemuksia..Akan Avensin ei lähtenyt käyntiin ja piti siihen raahata vara-akku viereen ja pitkät kaapelit...

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Akun lataaminen ulkoisella akkulaturilla akun ollessa paikal
ei akut missään lämpimässä tyhjene päinvastoin jos jätät akun -30 asteen pakkaseen eikä se ole hyvin latautunu niin se alentaa kyllä akun kestoikää JA huonoakku menee jopa jäihin!
Kyllä meillä on aina tuotu kesäautojen/traktorien ym akut kellariin ja siellä ladattu kerta kuukauteen niin hyvin ovat pelanneet kymmeniävuosia.
Onhan se akku konepellinkin alla kesällä todella kuumissa oloissa,niin kuumaa ei saa sisällä missään muualla aikaan kun lämpöpatterin vieressä tai saunassa,ja tuskimpa moni noin säilöö...
Kaikenm oiset oikarit jaripsunräpsyt kannattaa pitää loitolla jos uudempien autojen akkuja latailee,ne digi digi laitteiden tiet kun ovat käsittämättömiä!
Joskus saa auton ongelmat nollattua kun irrottaa kaapelit, joskus taas ei missään nimessä saakkaan akunkenkiä irrottaa,elä nyt sitte noiden ohjeiden kanssa.
Parasta on kai ladata niiden uudempien akut niillä uudemmilla älykkäillä latureilla tai jos tietää mitä tekee muillakin... ei ainakaan millään isoilla pikalatureilla!
Kyllä meillä on aina tuotu kesäautojen/traktorien ym akut kellariin ja siellä ladattu kerta kuukauteen niin hyvin ovat pelanneet kymmeniävuosia.
Onhan se akku konepellinkin alla kesällä todella kuumissa oloissa,niin kuumaa ei saa sisällä missään muualla aikaan kun lämpöpatterin vieressä tai saunassa,ja tuskimpa moni noin säilöö...
Kaikenm oiset oikarit jaripsunräpsyt kannattaa pitää loitolla jos uudempien autojen akkuja latailee,ne digi digi laitteiden tiet kun ovat käsittämättömiä!
Joskus saa auton ongelmat nollattua kun irrottaa kaapelit, joskus taas ei missään nimessä saakkaan akunkenkiä irrottaa,elä nyt sitte noiden ohjeiden kanssa.
Parasta on kai ladata niiden uudempien akut niillä uudemmilla älykkäillä latureilla tai jos tietää mitä tekee muillakin... ei ainakaan millään isoilla pikalatureilla!
Re: Akun lataaminen ulkoisella akkulaturilla akun ollessa paikal
Mulla oli Bosch akku 2 vuotta veneestä irti tosin lämpimässä sisällä. Vene pärähti käyntiin ilman akun latausta. Bosch akku on tuplahintainen halpiksiin verrattuna mutta tuollaisessa käytössä varmasti rahan arvoinen.