Hei! Kaikki apu otetaan kiitollisena vastaan. Otsikossa oleellinen. Pitkän aikaa asian kanssa on pärjätty lisäämällä nestettä viikottain, mutta nyt tekisi mieli saada asiaan ratkaisu.
Tähän mennessä vaihdettu paisuntasäiliö(jossa oli halkeama) ja paisuntasäiliön korkki. Nesteet tulee ilmeisesti pihalle paisuntasäiliön korkin kautta, koska ajon jälkeen korkin ympärys on nesteestä märkä. Annettaessa koneen jäähtyä nestepinta paisarissa laskee reilusti alle minimin, eli "luonnolista" poistumaa tämä ei voi olla. Järjestelmässä on siis liikaa painetta tai korkki on viallinen? Vai mitäs muita vaihtoehtoja voisi olla? Nesteet on öljyttömät ja korkin alla ei töhnää. Poljettaessa kylmänä ilman korkkia paisarissa ei kupli. Kuumana poljettaessa ilman korkkia nesteet puppuaa pihalle(tämä ilmeisesti normaalia?)
Ka -06 1.3 hukkaa jäähdytinnestettä
Re: Ka -06 1.3 hukkaa jäähdytinnestettä
Kyllä tuo valitettavasti viittaa orastavaan kannentiivistevuotoon. Jo autossa olisi lämpömittari, niin mittarin epämääräinen vaeltelu vahvistaisi diagnoosia. Tilanne saattaa pysyä nykyisellään aika pitkäänkin, mutta on suuri mahdollisuus, että vuoto vähitellen kasvaa ja sen seurauksena kone alkaa keittää. Olen kuullut juttuja, mutta en ole itse kokeillut, että kannen jälkikiristys saattaisi lopettaa hyvin pienen vuodon. Vähän epäilyttää, että voiko pitää paikkansa, mutta helposti kai tuo on kokeiltuna.
Omasa KA:ssa on ollut pari nestevuotoa joista toinen oli lämmityslaitteen venttiilin yhdeputki, joka ensin kai hiukan nopotti ja sitten katkesi kokonaan ja puhalteli nesteet tielle. Toinen oli omituinen vuoto... mutta en muista niin tarkkaan että olisiko se ollut lämpötila-anturin liitoksessa vesipumppuun. Liitoksessa on joka tapauksessa kuminen "huulitiiviste", jossa saattaa nopeutetussa asennuksessa jäädä huuli kurttuun. Omassa oli niin käynyt ja tilanne korjaantui kun kaytin liitosta auki ja kokosin sen voideltuna. Silloin siinä oli näkyvissä märkää ulkopinnalla aina ajon jälkeen, joten ei vuotanut salassa.
Omasa KA:ssa on ollut pari nestevuotoa joista toinen oli lämmityslaitteen venttiilin yhdeputki, joka ensin kai hiukan nopotti ja sitten katkesi kokonaan ja puhalteli nesteet tielle. Toinen oli omituinen vuoto... mutta en muista niin tarkkaan että olisiko se ollut lämpötila-anturin liitoksessa vesipumppuun. Liitoksessa on joka tapauksessa kuminen "huulitiiviste", jossa saattaa nopeutetussa asennuksessa jäädä huuli kurttuun. Omassa oli niin käynyt ja tilanne korjaantui kun kaytin liitosta auki ja kokosin sen voideltuna. Silloin siinä oli näkyvissä märkää ulkopinnalla aina ajon jälkeen, joten ei vuotanut salassa.
Re: Ka -06 1.3 hukkaa jäähdytinnestettä
Onko termostaatti kunnossa? jos se jumittunu kiinni niin varmasti keittää! kun ei kerta lämpömittariakaan ole niin paha seurata,itte laittaisin/laitattasin kyllä jonniimoisen lisämittarin lämmölle,IHME kun ollaan jo pitkällä 2000 luvulla ja auton varusteet sen kun vähenee,omasta mielestä öljynpaine ja moottorinlämpötila tulis tietää tai paineelle riitää kyllä merkkivalokin ja öljyn tarkistus aika ajoin.
Johan siinä moottorikin kärsii Suomen oloissa kun talvella tulipalopakkasilla moottori käy kylmänä ja helteellä voi olla punasella,mutta kun ei sitä edes tiedä...
Johan siinä moottorikin kärsii Suomen oloissa kun talvella tulipalopakkasilla moottori käy kylmänä ja helteellä voi olla punasella,mutta kun ei sitä edes tiedä...
Re: Ka -06 1.3 hukkaa jäähdytinnestettä
Tuo lämpömittarin puute rassaa kyllä. Asensin paluuvesiletkuun klemmarin alle lämpömittarin, jota seurailemalla varmistuin termostaatin avautumisesta. Varsinaisen moottorilämmön seuraaminen haastavaa, kun ei tiedä oikein mihin mittarin asentaisi.Tessu kirjoitti:Onko termostaatti kunnossa? jos se jumittunu kiinni niin varmasti keittää! kun ei kerta lämpömittariakaan ole niin paha seurata,itte laittaisin/laitattasin kyllä jonniimoisen lisämittarin lämmölle,IHME kun ollaan jo pitkällä 2000 luvulla ja auton varusteet sen kun vähenee,omasta mielestä öljynpaine ja moottorinlämpötila tulis tietää tai paineelle riitää kyllä merkkivalokin ja öljyn tarkistus aika ajoin.
Johan siinä moottorikin kärsii Suomen oloissa kun talvella tulipalopakkasilla moottori käy kylmänä ja helteellä voi olla punasella,mutta kun ei sitä edes tiedä...
Kansivika on kyllä yksi mahdollisuus. Eli että vesikanava vuotaisi sylinteriin ja nesteet poistuu pakoputken kautta. Voiko tätä havaita mitenkään esim pakokaasun väristä?
Re: Ka -06 1.3 hukkaa jäähdytinnestettä
Pientä päivitystä. Vaihdettu termarikotelo+termari-> ei poistanut varsinaista ongelmaa.
Ei mennyt silti työ hukkaan työ, koska vanha kotelo tihutti näkyvästi nestettä.
Tein myös havainnon, että lämmön sisääntulo lakkaa ja nesteiden tulo korkin läpi tapahtuu ennen kaikkea tyhjäkäynnillä. Voisiko olla siis että vesipumppu on viallinen ja ei jaksa kierrättää nesteitä kunnolla.
Aloinpa sitten irroittaa vesipumppua ja alkupätkä meni sujuvasti, mutta. Pumppu ei irtoa sitten millään koneen kyljestä vaikka pultit on irroitettu. Uskaltaakohan tuota miten moukaroida? Voinko lyödä vesipumpun runkoa poikittaisuunassa vai pitääkö pumppu "vetää" ulos? Onko kokemuksia aiheesta?
Ei mennyt silti työ hukkaan työ, koska vanha kotelo tihutti näkyvästi nestettä.
Tein myös havainnon, että lämmön sisääntulo lakkaa ja nesteiden tulo korkin läpi tapahtuu ennen kaikkea tyhjäkäynnillä. Voisiko olla siis että vesipumppu on viallinen ja ei jaksa kierrättää nesteitä kunnolla.
Aloinpa sitten irroittaa vesipumppua ja alkupätkä meni sujuvasti, mutta. Pumppu ei irtoa sitten millään koneen kyljestä vaikka pultit on irroitettu. Uskaltaakohan tuota miten moukaroida? Voinko lyödä vesipumpun runkoa poikittaisuunassa vai pitääkö pumppu "vetää" ulos? Onko kokemuksia aiheesta?
Re: Ka -06 1.3 hukkaa jäähdytinnestettä
Tämä meni yksinpuheluksi, mutta päivitetään nyt, jos tästä olisi jollekin apua. Luovutin vesipumpun suhteen kun ei ironnut edes kaasulla lämmittäen ja voimaa käyttäen. Äärimmäiset keinot jäi käyttämättä, kun ei ollut mikään pakkorako saada irti ja en halunnut rikkoa pumppua.
Laitoin auton takasin kasaan taas ja kaikki vaikuttaisi toimivan niinkun pitää
Nesteet ei tulvi korkin välistä, sisään tulee lämmintä riippumatta kierroksista ja flekti ei huuda ajossa.
Tein testin siten että otin paisarin korkin irti ja annoin koneen lämmettä niin, että flekti alkoi hurrata. Neste EI tulvi paisuntasäiliöstä.
Projektin alusssa kuvittelin tulvimisen ilman korkkia kuumalla koneella olevan normaalia.
Täytyy ajaa vielä lisää kilometrejä ja tarkkaila toimintaa.
Paras arvaus tässä vaiheessa viasta(nesteen tulon korkin läpi)on nesteen kiertämättömyys, jolloin neste kiehui kanavissa tehden ylipaineen järjestelmään. Kiertämättömyyden aiheutti taas ilma järjestelmässä, joka oli päässyt sinne termarikotelon vuodon tai liian alas vajonneen paisarin nestepinnan takia. Huolelliset ilmaukset termarikotelon vaihdon jälkeen auton paisarin puoleinen nurkka kohotettuna poisti ilman.
Tai sitten termarissa oli jotain satunnaisesti toistuvaa vikaa(nyt vaihdettu) tai vesipumppu ei jaksa pyörittää nesteitä aina tyhjäkäynnillä(jos näin, nostetaan tyhjäkäyntiä jatkossa
).
Laitoin auton takasin kasaan taas ja kaikki vaikuttaisi toimivan niinkun pitää

Nesteet ei tulvi korkin välistä, sisään tulee lämmintä riippumatta kierroksista ja flekti ei huuda ajossa.
Tein testin siten että otin paisarin korkin irti ja annoin koneen lämmettä niin, että flekti alkoi hurrata. Neste EI tulvi paisuntasäiliöstä.
Projektin alusssa kuvittelin tulvimisen ilman korkkia kuumalla koneella olevan normaalia.
Täytyy ajaa vielä lisää kilometrejä ja tarkkaila toimintaa.
Paras arvaus tässä vaiheessa viasta(nesteen tulon korkin läpi)on nesteen kiertämättömyys, jolloin neste kiehui kanavissa tehden ylipaineen järjestelmään. Kiertämättömyyden aiheutti taas ilma järjestelmässä, joka oli päässyt sinne termarikotelon vuodon tai liian alas vajonneen paisarin nestepinnan takia. Huolelliset ilmaukset termarikotelon vaihdon jälkeen auton paisarin puoleinen nurkka kohotettuna poisti ilman.
Tai sitten termarissa oli jotain satunnaisesti toistuvaa vikaa(nyt vaihdettu) tai vesipumppu ei jaksa pyörittää nesteitä aina tyhjäkäynnillä(jos näin, nostetaan tyhjäkäyntiä jatkossa
