Alkup. vakionopeudensäädin Mondeo MK3

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
gratnak
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Syys 2016 17:49

Alkup. vakionopeudensäädin Mondeo MK3

Viesti Kirjoittaja gratnak »

Tervehdys!

Tämä on ensimmäinen postaukseni tänne.

Olen hommaamassa itselleni vuoden 2004 Mondeon farmaria (trend) 1,8l bensakoneella. Vakionopeudensäädintä tässä ei ole, mutta olisinkin kysynyt onko kellään kokemusta alkuperäisen vakkarin asennuksesta (irtonapit rattiin tai koko ratin vaihto) - mitä tämä kustantaa, mistä saisi osat ja mistä ohjelmistopäivityksen? Onko iso homma tehdä itse, jos vähänkin ruuvimeisseli pysyy kädessä?

Samalla toki voin kysyä vinkkejä mitä kyseisen mallin kanssa pitää tietää ja mihin on syytä kiinnittää huomiota :)
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Alkup. vakionopeudensäädin Mondeo MK3

Viesti Kirjoittaja emax »

Tuossa jotain sepustusta omasta asennuksesta. Kuvat suurenee klikkaamalla.
viewtopic.php?f=10&t=37186#p192148

Ohjelmistopäivitystä ei tarvi, ja trend mallissa on usein johdotkin valmiina. Osia kannattaa kattella purkuosina, itse hommasin ebayn kautta Briteistä. Mulla on 2.0 automaatti, ja cruise on 2.0 automaatista. En tiedä sopiiko eri moottorilla tai vaihteistolla olevat ristiin.

Tarvitset:
-Napit ja niiden johdot, tai koko airbagin. Mulla oli vanhassa bagissä kiinnikkeet katkaisijoille, mutta kolot olis pitäny itse leikata.
-Katkaisijat jarru ja kytkin polkimiin
-Cruise yksikön, sen kiinitysjalan, ja pultin. Mulla oli varppi siinä valmiina kiinni.
-3kpl M6 mutteria, ja prikkaa, jos ei tullu jalan mukana.

Ohjelmistoa ei tarvi päivittää. Cruisen merkki ei toimi mittaristossa, mutta itse laite toimii kyllä.

Itse yksikön liittimessä on sellainen suoja kiinni, mikä kannattaa säästää. Jos ottaa akunkengän irti pidemmäksi aikaa, niin se suoja pitää laittaa takaisin kiinni ennenkö laittaa kengän takaisin kiinni. Olen kuullu tapauksen jossa cruise oli lakannut toimimasta, mutta tällä tapaa se oli saatu taas kuntoon. Siinä suojassa on kaksi pinniä, jotka kytkee liittimessä kaks johtoa yhteen, mutten muista mitkä.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
gratnak
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Syys 2016 17:49

Re: Alkup. vakionopeudensäädin Mondeo MK3

Viesti Kirjoittaja gratnak »

Kiitos nopeasta ja kattavasta vastauksesta. Minkä verran sulla meni aikaa tuon tekemiseen? Onko sulla laittaa ebay-linkkejä? Onko siinä ratissa vakiona nuo soittimen napit, vai voiko / pitääkö nekin asentaa samalla kun pistää vakkarin kiinni?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Alkup. vakionopeudensäädin Mondeo MK3

Viesti Kirjoittaja emax »

Vaihdoin ittelleni pelkän airbagin, itse ratti on alkuperäinen, ja radion napit on sielä missä ovat olleetkin. En tiedä saako ratissa olevia radion nappia toimimaan, jos sellaisen ratin vaihtaa.

Linkkejä ei ole antaa, mutta "mk3 mondeo cruise kit" haulla pitäisi ebay.com:sta löytyä. Myyvät vaan jostain syystä nykyään bäggiä erikseen, vaikka se kuvassa näkyisikin. Selviää kyllä description kohdasta onko with vai without airbag.
Bäggejä taas löytyy sitten luonnollisesti "mk3 mondeo airbag" haulla.

Tarkasti ja siististi leikaten ne cruisen napit saa kyllä cruisettomaankin bäggiin, lopputulos on sitten sellainen kun sattuu tulemaan. Siellä on kyllä paikat mihin ne napit ruuvataan kiinni, mutta kolot ja johdot puuttuu.

Rahaa meni jotain 250€ paikkeilla. Vuosi oli 2012, ja silloin tuolla hintaa olis suomesta saanu hätinä airbägin ilman postikuluja.

Aikaa en tarkasti muista, mutta varmaan tunnis selviää jos kaikki menee putkeen.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Vastaa Viestiin