Mondeo mk3 raaka käyntiääni
Mondeo mk3 raaka käyntiääni
No niin olen tässä nyt muutaman päivän ihmetellyt kun tuo kulkineen käyntiääni muistuttaa enemmän traktoria kun autoa koittanu tutkailla hihnan seutua että olisko joku laakeri tai joku mikä pitää niin järkyttävää meteliä niin tänään sitten maailma aukeni. Auto käyntiin ja laitoin automaatti ilmastoinnin sille ihmeen EKO asennolle joka siis ilmeisesti on yhtä kuin ilmastointi ei päällä ja käyntiääni muuttui normaaliksi ja sit ilmastointi päälle niin sama traktorin käyntiääni täytti korvat eli vika siis on jossain siellä ilmastointi kuitenkin toimii ihan normaalisti puhaltaa kylmää ja tottelee säätö nappuloita ihan normaalisti.
Mitäs noista yleensä on menny kompura kuitenkin on ilmeisesti vielä ihan kunnossa kun ilmastointi toimii normalisti onko tossa fordin kompurassa vaihdettavia laakereita vai miten se on toteutettu ja jos nyt jollakin on ollut samo ongelmia niin mielellään otetaan neuvot vastaan
Mitäs noista yleensä on menny kompura kuitenkin on ilmeisesti vielä ihan kunnossa kun ilmastointi toimii normalisti onko tossa fordin kompurassa vaihdettavia laakereita vai miten se on toteutettu ja jos nyt jollakin on ollut samo ongelmia niin mielellään otetaan neuvot vastaan
Ex Opel Vectra 2,0 DTI
Ex Opel Astra G 1,8 dti
Ex Ford Mondeo mk2 1,8 16v
Ex Renault Laguna II 1.8 16v
Mondeo mk3 2,0tdic
Ex Opel Astra G 1,8 dti
Ex Ford Mondeo mk2 1,8 16v
Ex Renault Laguna II 1.8 16v
Mondeo mk3 2,0tdic
Re: Mondeo mk3 raaka käyntiääni
kiristin alkaa oleen tiensä päässä tai sit kampuran alapyörä ekana tutkisin sen kiristäjän sen kiristimen jöusen yläpään pusla siä yleensä pettää
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Re: Mondeo mk3 raaka käyntiääni
Tämä! Samanlainen ronklatus kuului mullakin pitkään ennenkö alako vinkuun. Ja luulin kans kompuraa, mutta ääni hiljeni pelkällä kampuran pyörän vaihdolla.juhve kirjoitti: kampuran alapyörä
Tässä kans asiasta juttua: viewtopic.php?f=3&t=40350&p=260143#p260257
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: Mondeo mk3 raaka käyntiääni
Mulla hajos kompuran laakeri (hihnapyörä laakeroitu kompuran runkoon, pyörii siis aina). Ääni oli todella ruma rohina, onneksi ei leikannu kiinni siloin olis remmi lentäny ja ehkä rikkonut jotain. Remmi löysälle ja pyörittelee käsin rullat yms, mulla tuntu vika heti pyörittäessä
Re: Mondeo mk3 raaka käyntiääni
Pitääpä tossa alkuviikosta kun on vapaata niin ruveta tarkemmin tutkimaan tuolta osoitetulta suunnalta
Ex Opel Vectra 2,0 DTI
Ex Opel Astra G 1,8 dti
Ex Ford Mondeo mk2 1,8 16v
Ex Renault Laguna II 1.8 16v
Mondeo mk3 2,0tdic
Ex Opel Astra G 1,8 dti
Ex Ford Mondeo mk2 1,8 16v
Ex Renault Laguna II 1.8 16v
Mondeo mk3 2,0tdic
Re: Mondeo mk3 raaka käyntiääni
No meni vähän pitemmälle tämä vian etsiskelyn mutta nyt se syykin löyty kampuran alapyörähän se siellä on mikä ääntä pitää tilasin uuden pyörän ja samalla kun hihnan pois ottaa niin vaihtaa sen kiristimen ja molemmat tukirullat jaa uuden hihnan. Onko muuten millanen homma tuo vaihto
Ex Opel Vectra 2,0 DTI
Ex Opel Astra G 1,8 dti
Ex Ford Mondeo mk2 1,8 16v
Ex Renault Laguna II 1.8 16v
Mondeo mk3 2,0tdic
Ex Opel Astra G 1,8 dti
Ex Ford Mondeo mk2 1,8 16v
Ex Renault Laguna II 1.8 16v
Mondeo mk3 2,0tdic
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48
Re: Mondeo mk3 raaka käyntiääni
Kolme pulttia auki, vanha hihnapyörä tipahtaa pois. Uusi tilalle, kiristys 30Nm plus 95 astetta lisää.-timppa- kirjoitti: Onko muuten millanen homma tuo vaihto
Pultteja saa kiristää korkeintaan kolme kertaa, muutoin vaihdettava uusiin. Hintaa kolmen pultin sarjalle reilu 13€ ja Ford jostakin syystä toimittaa jälleenmyyjille ne viiden kappaleen pusseissa.
Kun se hihnapyörä on irti, voi samalla vaihtaa kampiakselin etupään stefan jos näyttää tihkuvan tai suorastaan valuvan.
Ensin luonnollisesti huolellinen puhdistus koska tiivisteen ympärille kerääntynyt lika ja hiekka menevät muuten suoraan jakopään kopasta öljytilaan.
Tuossa etupään tiivisteessä on kehällä kolme reikää johon sopii jokin erikoistyökalu mutta se lähtee vastapäivään kiertämällä helposti auki kun laittaa kahteen reikään esim. pyöreän tuurnan ja näiden tuurnien ja esim. pitkän ruuvimeisselin tai rengasraudan tms. avulla kiertää siis vastapäivään noin neljäsosakierroksen jolloin tiiviste lähtee irti.
Tarvikkeena maksaa 26€ ja mukana tulee asennusholkki jota pitää ehdottomasti käyttää ja asennetaan KUIVANA paikalleen.

Re: Mondeo mk3 raaka käyntiääni
Kiitoksia olipa hyvät ohjeet täytyy käydä toimeen seuraavan vapaan tullessa
Ex Opel Vectra 2,0 DTI
Ex Opel Astra G 1,8 dti
Ex Ford Mondeo mk2 1,8 16v
Ex Renault Laguna II 1.8 16v
Mondeo mk3 2,0tdic
Ex Opel Astra G 1,8 dti
Ex Ford Mondeo mk2 1,8 16v
Ex Renault Laguna II 1.8 16v
Mondeo mk3 2,0tdic
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48
Re: Mondeo mk3 raaka käyntiääni
Paikkakuntaasi kun katsoin niin vielä tarkennuksena kun unohtui, että moniurahihnan kiristin on erittäin ahtaassa paikassa ja sen löysääminen moniurahihnan irroittamista/asentamista varten on hermoja raastavaa. Tilaa on moottorin ja rungon välissä (TDCI) noin 30mm.-timppa- kirjoitti:... täytyy käydä toimeen seuraavan vapaan tullessa
Kiristimessä on mm. kaksi neliötapin reikää (3/8") ja muita koloja.
Tarkoitukseen on saatavissa pitkähkö erikoistyökalu joka on yksinkertaisesti lattarauta jossa on kaksi pyöreää tappia. Ostin sellaisen eBay:stä kun taistelin moniurahihnan kanssa räikästä itsetehdyllä työkalulla tuntikausia.
http://www.ebay.co.uk/itm/LASER-TOOLS-5 ... SwqYBWolY3
Tuon erikoistyökalun mitat noin suunnilleen:
-lattarautaa 6x25mm , pituutta noin 500mm.
Ylhäällä T-kappale jossa kaksi reilu 8mm pyöreää tappia (esim. 8mm pultista noin 15mm pitkiä). Tappien etäisyys toisistaan 51mm keskeltä keskelle.
- T-kappaleen kulma varteen noin 12 astetta suorasta kulmasta poiketen ja sitten 200mm suoraa vartta jonka jälkeen 17 asteen kulma ja loput 250mm suoraa vääntövartta.
Kuvassa tapit osoittavat katsojaan päin eli käyttöasennossa luonnollisesti koneeseen päin jousikuormitteista kiristintä käännettäessä. Joka on siis tiukka.
Kiristintä alapuolelta löysättäessä käännetään työkalua auton perään päin.
