1.8 Tdci
1.8 Tdci
Eli tuli ostettua tuossa viime syksynä 2009 ford S.max 1.8 tdci koneella, muuten oivallinen auto mutta pikku ongelmaa moottori puolella kun nykäisee välillä niin että sen selvästi huomaa.
tasakaasulla kun ajelee maantiellä niin yleensä pitemmän matkan ajettua (ajallisesti yli 30-40 min.) kone välillä nykäisee, joskus enemmän joskus vähemmän, silloin tällöin, tosin melko harvoin saattaa koko moottori sammua ilman mitään ennakko varoitusta ja "engine malfunction" teksti ilmestyy. tähän mennessä on vaihdettu polttoaine suodatin, ilmansuodatin ilman mitään vaikutusta.
itse tuossa irroitin EGR venttiiliä ohjaavan sähkömoottorin, paikat oli puhtaat ja siistit, venttiili imusarjassa pyöri karasta pyörittelemällä sorminki helposti, samoin irroitin ahtoputken imusarjasta ja katselin taskulampulla sisään ja paikat näytti suht siisteiltä, toki karstaa oli mutta ei oikeastaan muualla kuin EGR venttiilin kohdalla.
auto toimii muuten todella hyvin, kulutus on normaali lukemissa, lähteny aina käyntiin kuin palmun alta, myös talvella, kiihtyy normaalisti, tosin 4,5 vaihteella kun tasaisesti kiihdyttää saattaa joskus nykäistä mutta kiihtyminen jatkuu silti. ei pölläyttele mitään noki pilviä, keväällä katsastuksessa meni heittämällä läpi päästö testistä.
tuota nykimistä ei koskaan ole esiintynyt kaupunki nopeuksissa vaan ainostaan maantiellä ja silloinkin yleensä vasta pitemmän ajelun aikana, vakionopeuden säätimen jos heittää päälle niin nykimistä tulee reippaasti lisää verrattuna oman nilkan käyttöön, vika koodit on luettu kahdessakin eri merkki korjaamossa eikä mitään koodeja ole tallentunut muistiin, toisen korjaamon mielestä ei kuullosta EGR vialta, toinen ei sanonu mitään, kolmas ei merkki korjaamo tuumas vaan että ei pitäisi moottorin sammua vaikka EGR vikaa kesken ajon tulisikin. joten onko ehdotuksia mistä saattais vikaa lähteä ettimään? ei kiinnostais viedä korjaamollekaan ja ruveta vaihtelemaan kalliita osia ja arpoa olisko se tuo vai tämä osa ja vika ei korjaannu
tasakaasulla kun ajelee maantiellä niin yleensä pitemmän matkan ajettua (ajallisesti yli 30-40 min.) kone välillä nykäisee, joskus enemmän joskus vähemmän, silloin tällöin, tosin melko harvoin saattaa koko moottori sammua ilman mitään ennakko varoitusta ja "engine malfunction" teksti ilmestyy. tähän mennessä on vaihdettu polttoaine suodatin, ilmansuodatin ilman mitään vaikutusta.
itse tuossa irroitin EGR venttiiliä ohjaavan sähkömoottorin, paikat oli puhtaat ja siistit, venttiili imusarjassa pyöri karasta pyörittelemällä sorminki helposti, samoin irroitin ahtoputken imusarjasta ja katselin taskulampulla sisään ja paikat näytti suht siisteiltä, toki karstaa oli mutta ei oikeastaan muualla kuin EGR venttiilin kohdalla.
auto toimii muuten todella hyvin, kulutus on normaali lukemissa, lähteny aina käyntiin kuin palmun alta, myös talvella, kiihtyy normaalisti, tosin 4,5 vaihteella kun tasaisesti kiihdyttää saattaa joskus nykäistä mutta kiihtyminen jatkuu silti. ei pölläyttele mitään noki pilviä, keväällä katsastuksessa meni heittämällä läpi päästö testistä.
tuota nykimistä ei koskaan ole esiintynyt kaupunki nopeuksissa vaan ainostaan maantiellä ja silloinkin yleensä vasta pitemmän ajelun aikana, vakionopeuden säätimen jos heittää päälle niin nykimistä tulee reippaasti lisää verrattuna oman nilkan käyttöön, vika koodit on luettu kahdessakin eri merkki korjaamossa eikä mitään koodeja ole tallentunut muistiin, toisen korjaamon mielestä ei kuullosta EGR vialta, toinen ei sanonu mitään, kolmas ei merkki korjaamo tuumas vaan että ei pitäisi moottorin sammua vaikka EGR vikaa kesken ajon tulisikin. joten onko ehdotuksia mistä saattais vikaa lähteä ettimään? ei kiinnostais viedä korjaamollekaan ja ruveta vaihtelemaan kalliita osia ja arpoa olisko se tuo vai tämä osa ja vika ei korjaannu
-
- Viestit: 234
- Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25
Re: 1.8 Tdci
Voitsitko kokeilla EGR venttiilin tulppausta? Valmis pellinpala ebaystä tilattuna maksaa muutaman euron ja parin pultin irroituksella saa kiinni.
Tuolla voisi sulkea ainakin sen pois, että johtuu EGR venttiilin toiminnasta...
Tuolla voisi sulkea ainakin sen pois, että johtuu EGR venttiilin toiminnasta...
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
Re: 1.8 Tdci
Koitinkin tuota, tilasin ebay rosterisen lapun ja laitoin netistä lukemieni ohjeiden mukaan paikalleen, auto toimikin ihan kivasti noin. 1000-1400km jonka jälkeen rupesi nykimään kerran todella voimakkaasti heti liikkeelle lähdön jälkeen, tuli "engine malfunction" ja autolla ei pystynyt ajamaan kuin 30km/h, meni ilmeisesti jonkun näköiseen limb modeen joka kylläkin poistui noin 5 min odottelun jälkeen mutta nykiminen jatkui voimakkaana kunnes poistin tulpan
Re: 1.8 Tdci
Selvispä seki mikä on vikana, EGR venttilissä mitää vikaa ollu
Re: 1.8 Tdci
Mikä oli vikana.? Muille tietoa..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: 1.8 Tdci
Teki minulla tänään samat lomareissulla. Kesken matkan engine malfunction ja eikun tien reunaan. Jonkin aikaa odoteltua auton starttaus ja kaikki toimii taas normaalisti.
Re: 1.8 Tdci
Ja tosiaan vois sitä tietoa jakaa, jos kerran vika löytyi...
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48
Re: 1.8 Tdci
Ihan oikein, älä kerro vaan mitään. Et ymmärrä kuitenkaan mitään mitä huoltoneuvoja sinulle sanoi nyhdettyään rahat.juham kirjoitti:Selvispä seki mikä on vikana, EGR venttilissä mitää vikaa ollu
Re: 1.8 Tdci
Suutin rikki, ja omistaja on 580€ köyhempi, tuli "engine malfunction" 100 metrin ajon jäljeen eikä poistunut enää moottorin uudelleen käynnistyksellä, eiku hinaus autolla korjaamolle ja suutin vaihtoon