Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
Terve!
Autossani (Focus MK1 -04 Zetec-SE 1.6 manuaali) on ongelma. Ongelma, joka ilmenee vaihteen ollessa vapaalla. Kun nostan kierrokset hieman yli 2000/min, niin käyntinopeus alkaa seilaamaan ylös alas. Kun kaasupolkimen painamista jatketaan hitaasti ja tasaisesti syvemmälle, tämä aaltoilu voimistuu, kunnes lopulta "tullaan takaisin kartalle", jolloin moottori ampaisee kerralla yli 3000 kierrokseen minuutissa. Kuulostaako normaalilta? Minusta ei, vaikka merkkihuollossa väittivät, että on auton ominaisuus.
Oireet ovat TÄSMÄLLEEN samat, kuin tässä videossa: https://www.youtube.com/watch?v=MVsmudQq2V0. Tässä näette FORScanilla autostani tallentamani datan, kuinka sytytysennakko ja sitä myöten kierrokset alkavat hyppiä voimakkaasti. Samalla lailla hyppii, kuin ed. videossa:
Tarkistin moottorin ajoituksen itse vielä merkkihuollon jakohihnan vaihdon jälkeen, niin minusta ajoitus oli juuri oikein. Käytin kampiakselin YKK-pulttia sekä nokka-akseleille lattarautaa, ja MATCH, ei ajoitusvikaa. Vika oli siis jo ennen viimeisintä, merkkihuollossa tehtyä jakohihnan vaihtoa.
Jos jakopään ajoituksen voi poissulkea, niin mikähän voisi olla vikana? Sytysmoduulista voi mitata vastukset. Olen epäillyt myös imuvuotoa, mutta suihkuttelin puhdistusspraytä sinne imusarjan alla oleville letkuliitoksille. Moottorin käyntinopeus ei muuttunut, eli ei semmoista vuotoa.
Autossani (Focus MK1 -04 Zetec-SE 1.6 manuaali) on ongelma. Ongelma, joka ilmenee vaihteen ollessa vapaalla. Kun nostan kierrokset hieman yli 2000/min, niin käyntinopeus alkaa seilaamaan ylös alas. Kun kaasupolkimen painamista jatketaan hitaasti ja tasaisesti syvemmälle, tämä aaltoilu voimistuu, kunnes lopulta "tullaan takaisin kartalle", jolloin moottori ampaisee kerralla yli 3000 kierrokseen minuutissa. Kuulostaako normaalilta? Minusta ei, vaikka merkkihuollossa väittivät, että on auton ominaisuus.
Oireet ovat TÄSMÄLLEEN samat, kuin tässä videossa: https://www.youtube.com/watch?v=MVsmudQq2V0. Tässä näette FORScanilla autostani tallentamani datan, kuinka sytytysennakko ja sitä myöten kierrokset alkavat hyppiä voimakkaasti. Samalla lailla hyppii, kuin ed. videossa:
Tarkistin moottorin ajoituksen itse vielä merkkihuollon jakohihnan vaihdon jälkeen, niin minusta ajoitus oli juuri oikein. Käytin kampiakselin YKK-pulttia sekä nokka-akseleille lattarautaa, ja MATCH, ei ajoitusvikaa. Vika oli siis jo ennen viimeisintä, merkkihuollossa tehtyä jakohihnan vaihtoa.
Jos jakopään ajoituksen voi poissulkea, niin mikähän voisi olla vikana? Sytysmoduulista voi mitata vastukset. Olen epäillyt myös imuvuotoa, mutta suihkuttelin puhdistusspraytä sinne imusarjan alla oleville letkuliitoksille. Moottorin käyntinopeus ei muuttunut, eli ei semmoista vuotoa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
Olen myös ollut siinä luulossa, että tuo on ominaisuus...
Miksi muuten konetta täytyy kierrättää vapaalla yli 2000 RPM? Jäähdytysnesteitä ilmatessa?
Miksi muuten konetta täytyy kierrättää vapaalla yli 2000 RPM? Jäähdytysnesteitä ilmatessa?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
Tietenkään kierroksia ei tarvitse tavallisesti vapaalla nostella. Mutta huomasin tuon, kun talvella lämmitin konetta, että sisätilat lämpenisi nopeammin. Mikään muu tietämäni auto ei ole tehnyt tuota, niin on todella omituinen piirre.
Mittasin vastusarvot sytys"puolasta". Matalajännitepuolella menivät ilmoitettuun haarukkaan. Korkeajännitepuolella sen sijaan tyypillisen arvon piti olla 9 900 ohmia. Mittaustuloksena 10 500 ohmia. Onkohan tuo vielä hyväksyttävä poikkeama tyypillisestä arvosta?
Mittasin vastusarvot sytys"puolasta". Matalajännitepuolella menivät ilmoitettuun haarukkaan. Korkeajännitepuolella sen sijaan tyypillisen arvon piti olla 9 900 ohmia. Mittaustuloksena 10 500 ohmia. Onkohan tuo vielä hyväksyttävä poikkeama tyypillisestä arvosta?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
En minä kyllä muista omasta MK1 1.6 focuksesta mitään tällaista "ominaisuutta." Itellä tulisi ekana mieleen viallinen kaasuläpän asentoanturi, joka antaa 2000-3000 rpm alueella vääriä vastusarvoja. Eri asia sitten miksi se ei ajossa näy nykimisenä jne. Muistaakseni siitä pitäisi saada vastusarvot mitattua yleismittarilla ja jos arvot ei muutu tasaisesti läppää kääntäessä, niin anturissa on vikaa.
Puolan arvoista en osaa sanoa.
Puolan arvoista en osaa sanoa.
Kuga PHEV
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
Noniin, räppäsin kuvankin konetilasta. Tarkoituksena on selvittää, onko koneessa alipaine-, eli imuvuotoja missään. Mistä tuossa kannattaa etsiä, ja miten? Kuuntelemalla ei kuulu mitään suhinoita tms.. Ainoastaan, kun lyö nopeasti läpän tiskiin, kuuluu semmoinen aivastuksen kuuloinen tsih yhtaikaa, kun kierrokset lähtee nousemaan.
Kaasuläpän asentoanturi lienee kunnossa, koska FORScanilla TPS-voltit nousee TODELLA tasaisesti. Ei esiinny mitään pomppuja volttikäyrässä ylös- tai alaspäin. Voihan anturista suoraan kuitenkin yleismittarillakin mitata vastusarvot.
Kaasuläpän asentoanturi lienee kunnossa, koska FORScanilla TPS-voltit nousee TODELLA tasaisesti. Ei esiinny mitään pomppuja volttikäyrässä ylös- tai alaspäin. Voihan anturista suoraan kuitenkin yleismittarillakin mitata vastusarvot.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
Kyllähän sen luulisi tuon perusteella olevan kunnossa. Imuvuotoihin en osaa sanoa mistä kannattaisi erityisesti etsiä. Tsupsauksen päästää myös tuo nykyinen Mk2 focus samalla koneella, se lienee normaalia.RENNIE kirjoitti:Kaasuläpän asentoanturi lienee kunnossa, koska FORScanilla TPS-voltit nousee TODELLA tasaisesti. Ei esiinny mitään pomppuja volttikäyrässä ylös- tai alaspäin.
Kuga PHEV
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
Miltä muuten kuulostaa, jäähdytysnesteen lämpötila 97 astetta C? Huomasin sattumalta tuon ECT-lämmön olevan tuota luokkaa, kun motti kuumenee käyntilämpöönsä. Jäähdytysnestettä on vuotanut monta vuotta. Eikö termostaatin pitäisi pitää lämmöt siinä alle 90 nyt ainakin? Liittyneekö tuohon kierrosmysteeriin tämäkin?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
Moottorin lämpötila-anturi on ns. kuiva-anturi sylinterikannessa. Siksi näyttää ajossa 100-120 C. Eli 97 on pikemminkin alakanttiin. (Tosin auton oma diagnoosinäyttö antaa joskus matalampaa lämpötilaa, onkohan siinä joku tasokorjaus, ettei omistaja pelästy yli 110 asteen lukemia???)RENNIE kirjoitti:Miltä muuten kuulostaa, jäähdytysnesteen lämpötila 97 astetta C? Huomasin sattumalta tuon ECT-lämmön olevan tuota luokkaa, kun motti kuumenee käyntilämpöönsä.
Yleinen vuotokohta näissä on vanhemmiten termarikotelon tiiviste. Helppo uusia muovikotelo tiivisteineen.RENNIE kirjoitti:Jäähdytysnestettä on vuotanut monta vuotta.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
Ok, hyvä, että selvisi tuo lämpötilajuttu.
Tulipa kuvattua vielä video tuosta kierrosten hypinnästä. Video löytyy linkistä: https://1drv.ms/v/s!Arh7px51ORTegUZJQzDdGXUyjKsV
Tulipa kuvattua vielä video tuosta kierrosten hypinnästä. Video löytyy linkistä: https://1drv.ms/v/s!Arh7px51ORTegUZJQzDdGXUyjKsV
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
Pitänee viedä kosla tuonne autoelektroniikkakorjaamolle, en vain tiedä maksaako paljon. Luulen vain, että maksaa, mutta tämä taitaa olla niin kinkkinen vika, että ei sen korjaus muutenkaan etene!
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
Nyt on vaihdettu tulpanjohdot ja puola. Sama juttu. Ei vaikuttanut.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
Joku oli vaihtanut lambdan, samanlaisten oireiden takia, vika korjautui.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
It`s my way or no way.
It`s my way or no way.
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
Nyt vaihdettu myös tulpat. Ei myöskään vaikutusta sillä!
Pitääpäs tuo lambda-asia vielä miettiä. Edellinen autoni Almera nyki kiihdyttäessä ja välillä ajossa. Sitten siihen vaihdettiin lambda niin nyintä loppui. Mutta Fordin tapauksessa mietityttää, kun empimistä tms. oireita ei ole ajossa. Mutta jos tuo lambdasondi ei kauheesti maksa, niin voihan sen tietysti ennen korjaamolle vientiä vaihtaa. Hintaluokka lienee siinä muutaman kympin.
Ilmeisesti tarvitsee vaihtaa vain etummainen lambda, kun tuossahan on kaksi?
Pitääpäs tuo lambda-asia vielä miettiä. Edellinen autoni Almera nyki kiihdyttäessä ja välillä ajossa. Sitten siihen vaihdettiin lambda niin nyintä loppui. Mutta Fordin tapauksessa mietityttää, kun empimistä tms. oireita ei ole ajossa. Mutta jos tuo lambdasondi ei kauheesti maksa, niin voihan sen tietysti ennen korjaamolle vientiä vaihtaa. Hintaluokka lienee siinä muutaman kympin.
Ilmeisesti tarvitsee vaihtaa vain etummainen lambda, kun tuossahan on kaksi?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
Kummankin lambdan vaihto lienee pieni hinta, jos se estää hermoromahduksen.
Nimarkilla 40 kpl.
jk. ettei olisi ecu paskana.
Nimarkilla 40 kpl.
jk. ettei olisi ecu paskana.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
It`s my way or no way.
It`s my way or no way.
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
No joo, olipas korkeat hinnat, n. 150 ekeä lambdan hinta. Takalambdaa ei löytynyt, mut sitähän ei niin tärkeä ole vaihtaakaan, kun tarkkailee vain katin toimintaa.
Yleismallin johtoon juotettavia lambdoja saisi kohtuullisempaan hintaan, mutta Motonetillä väitetään, ettei saisi käyttää OBD-pistokkeellisissa autoissa:
Yleismallin johtoon juotettavia lambdoja saisi kohtuullisempaan hintaan, mutta Motonetillä väitetään, ettei saisi käyttää OBD-pistokkeellisissa autoissa:
Itse laittelin Almeraan aikanaan johtoon juotettavan, niin ei ollut mitään ongelmia. Onko näin, että näissä uudemmissa kärryissä muka pitää käyttää "Ready-Fit" -lambdaa? Jos, niin miksi?
Tuotenumero: 28-3422
Tuote: Lambda-anturi 4 johdolla
Tuotekuvaus: Ei saa käyttää ensimmäisenä lambdana OBD-pistokkeellisissa autoissa = kahdella lambdalla olevissa. Musta=signaali/Harmaa=maadoitus/Valkeat=lämmitys (huomaa, että vanhassa anturissa voi olla maadoitus anturin rungonkin kautta). Pyydä mukaan suomenkielinen Motonet-asennusohje!
28-3422 | Lambda-anturi 4 johdolla
Hinta:
44,90 €
kpl
Lisätieto: Lue ohjeet ennen asennusta! Väärin asennettu Lambda-anturi ei anna oikeita lukemia! OBD-liittimelliset autot useammalla Lambdalla: älä käytä yleismalleja katalysaattorin etupuolella! Autovalmistajat suosittelevat Lambda-anturin vaihtoväliksi bensiinimoottoreille 160.000 km ja dieselmoottoreille 250.000 km.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
Motonetin väitteen voi jättää omaan arvoonsa.Laitoin -97 V6 mondeoon juottamalla lambdan, ei ollut minkäänlaista ongelmaa.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
It`s my way or no way.
It`s my way or no way.
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
No niin, tulipas taas räpättyä ForSCANia, niin sieltähän löytyi happisensorin volttikäyrän mittaus. Mittaustulos oli, että voltit nousevat jopa 0,97 volttiin. Käyrä vaihteli ylös alas aika nopeasti, niin kuin kapeakaistaisen pitääkin. Uskaltaako tässä nyt sitten vetää sen johtopäätöksen, että lambda on kunnossa, ja turha vaivata sillä enää mieltä?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
Olisko ecu seuraava.Löytyiskö täältä jotain. http://www.ecutesting.com
Mondeo -09 2.5T Panther Black
It`s my way or no way.
It`s my way or no way.
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
Joo tuli vielä testattua ILMAN lambdaa niin ei mitään vaikutusta vian suhteen. Ainoastaan semmoinen, että kierrosten hypintä vähän paheni lambdan ollessa poikke. Vikakoodi tietysti tuli, mutta nollasin sen... Kädet on nostettava pystyyn, Voorti lähtee ensi viikolla huoltoon.
Vielä muistutteeksi lista, mitä on tähän mennessä tsekkailtu:
Vielä muistutteeksi lista, mitä on tähän mennessä tsekkailtu:
- Jakopään ajoitus
- Tulpat, tulpanjohdot ja puola uudet
- Kaasuläpän asentotunnistin
- Nakutustunnistin
- Etummainen lambda
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
RENNIE kirjoitti:Noniin, räppäsin kuvankin konetilasta. Tarkoituksena on selvittää, onko koneessa alipaine-, eli imuvuotoja missään. Mistä tuossa kannattaa etsiä, ja miten? Kuuntelemalla ei kuulu mitään suhinoita tms.. Ainoastaan, kun lyö nopeasti läpän tiskiin, kuuluu semmoinen aivastuksen kuuloinen tsih yhtaikaa, kun kierrokset lähtee nousemaan.
Kaasuläpän asentoanturi lienee kunnossa, koska FORScanilla TPS-voltit nousee TODELLA tasaisesti. Ei esiinny mitään pomppuja volttikäyrässä ylös- tai alaspäin. Voihan anturista suoraan kuitenkin yleismittarillakin mitata vastusarvot.
Takerrun tähän imuvuotoon! Tuli tuossa mieleen kun oman auton konetilaan ihmettelin niin tsekkaappa tuon ohjaustehostimen säiliön vastapäätä olevan mustan mötikän eli EVAP-venttiilin kyljestä lähtevä muoviputkin joka tekee jarrunestesäiliön alla lenkin ja menee kaasuläppäkoteloon. Mulla on jostakin syystä korjattu tuota putkea juuri tuon jarrunestesäiliön kohdalta. Voisko se vuotaessaan kikkailla ja vaikuttaa käyntiin?!
Ford Focus sedan 1.6 16v aut. -00
Volvo V70 2.4 20v aut. -00
Volvo V70 2.4 20v aut. -00
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
juice: Hypoteesisi on nyt testattu. Jarrunestesäiliön kohdalla tuossa muoviletkussa oli huomattavasti kulumaa, ehkä pikkaisen yli neljäsosan läpimitasta. Pyöräytin jeesusta ympärille ja motti käyntiin. Valitettavasti ei tehonnut vikaan. Otin letkun vielä irti kaasuläppäkotelolta ja peitin kotelon reiän sormen päälläkin niin ei vaikuttanut. Imuvuotoa ei siis esiinny ainakaan tuossa letkussa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
Lueskelin uudestaan koko ketjun läpi - ja heräsi kysymys: tekeekö siis auto tuota kierrosten "takkuamista" myös silloin, kun se on oikeasti käyntilämmöissä. Sekä Forscan data että video loppuvat juuri siihen, kun moottori alkaa saavuttaa normaalin käyntilämpötilan. Kokeilin meidän Focuksessa, ja kuumalla koneella ei ole mitään oireita, siksi oletin sen olevan "ominaisuus" - eli että kierrosten antaminen kylmällä koneella ja vapaalla menee ulos kartalta...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
Näköjään unohdin mainita, tekee siis tuota sekä kylmänä, että normaalilämpöisenä.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
Ok. Tämähän nyt on tällaista lottoamista, mutta entäs VSS- eli nopeusanturi? Putoileeko nopeusmittari joskus ajossa nollaan tai tekee jotain muuta outoa? Tässähän kai pyöränanturit ei liity asiaan. VSS-anturin sekoilu aiheuttaa yhtä sun toista; oletko muuten kokeillut kierrosten nostoa auton rullatessa vapaalla - onko mitään eroa paikallaan kaasutteluun?
Niin ja sen lambda-anturin ongelman rajaa mielestäni pois se, että samaa pätkimistä on sekä open- että closed-loop tilanteessa, moottorin lämmetessä, kuten tuolla Forscan datassa näkyy.
Niin ja sen lambda-anturin ongelman rajaa mielestäni pois se, että samaa pätkimistä on sekä open- että closed-loop tilanteessa, moottorin lämmetessä, kuten tuolla Forscan datassa näkyy.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Kierrokset hyppii, kuskilla myös päässä nyppii - Focus MK1
Kokeilinpas nostaa kierrokset siihen pariin tonniin, kun auto liukuu vapaalla: Todella kevyellä kaasulla saa kierrokset sinne yli 3 000 RPM. Harmi vain, ettei tullut otettua läppärin loggaamaan sytkäennakkoa. Mutta kyllä ne kiekat niin helposti hyppimättä kohosi 2 000 - 3 000 RPM:n välillä, että voin sanoa, että vika ei esiinny, kun auto liikkuu vapaalla. Nopeutta muuten piti olla ainakin semmoinen 20 - 30 km/h, että kierrosten hypintää ei ollut.
Nopeusmittarin toiminnassa en koskaan ole huomannut ongelmia. Niinköhän tuo vika kuitenkin olisi VSS:ssä?
Nopeusmittarin toiminnassa en koskaan ole huomannut ongelmia. Niinköhän tuo vika kuitenkin olisi VSS:ssä?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.