ESP ja moottorin häiriövalo
ESP ja moottorin häiriövalo
Moi.
Auto Ford Mondeo mk4 2.0 tdci vm. 07. Autosta ollut akku irti noin parin viikon ajan vaihdelaatikon vaihdon vuoksi. Nyt remontin jälkeen syttyy mittaristoon heti käynnistyksen jälkeen moottorin häiriövalo ja jonkin matkan ajon jälkeen sytty ESP valo. Mondeon mittariston näyttö antaa koodit DTC#03 C41668, DTC#02 41568 ja DTC#01 90BD13. DTC#02 41568 viittaa ilmeisesti jarruihin mikä sytyttää ehkä tuon ESP valon, mutta mitähän nuo muut koodit tarkoittaa??
Auto Ford Mondeo mk4 2.0 tdci vm. 07. Autosta ollut akku irti noin parin viikon ajan vaihdelaatikon vaihdon vuoksi. Nyt remontin jälkeen syttyy mittaristoon heti käynnistyksen jälkeen moottorin häiriövalo ja jonkin matkan ajon jälkeen sytty ESP valo. Mondeon mittariston näyttö antaa koodit DTC#03 C41668, DTC#02 41568 ja DTC#01 90BD13. DTC#02 41568 viittaa ilmeisesti jarruihin mikä sytyttää ehkä tuon ESP valon, mutta mitähän nuo muut koodit tarkoittaa??
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48
Re: ESP ja moottorin häiriövalo
Jospa se auto on unohtanut missä asennossa pyörien pitää olla ja se ei siten osaa antaa ESP:lle oikeaa tietoa.Jari_68 kirjoitti:Moi.
Auto Ford Mondeo mk4 2.0 tdci vm. 07. Autosta ollut akku irti noin parin viikon ajan vaihdelaatikon vaihdon vuoksi. Nyt remontin jälkeen syttyy mittaristoon heti käynnistyksen jälkeen moottorin häiriövalo ja jonkin matkan ajon jälkeen sytty ESP valo. Mondeon mittariston näyttö antaa koodit DTC#03 C41668, DTC#02 41568 ja DTC#01 90BD13. DTC#02 41568 viittaa ilmeisesti jarruihin mikä sytyttää ehkä tuon ESP valon, mutta mitähän nuo muut koodit tarkoittaa??
Kokeile kääntää pari kertaa pyörät ääriasennosta toiseen niin kääntökulmatunnistin saa keskikohdan selville.
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48
Re: ESP ja moottorin häiriövalo
Ja tietysti toinen selkeä vika voi olla kääntökulmaanturin virheellinen asento. Koska sinulla on ollut apurunko pois, on myös ohjausakseli ollut liitoksestaan irti joten se on voinut kääntyä kierroksen jompaan kumpaan suuntaan.Jari_68 kirjoitti:Moi.
Auto Ford Mondeo mk4 2.0 tdci vm. 07. Autosta ollut akku irti noin parin viikon ajan vaihdelaatikon vaihdon vuoksi. Nyt remontin jälkeen syttyy mittaristoon heti käynnistyksen jälkeen moottorin häiriövalo ja jonkin matkan ajon jälkeen sytty ESP valo. Mondeon mittariston näyttö antaa koodit DTC#03 C41668, DTC#02 41568 ja DTC#01 90BD13. DTC#02 41568 viittaa ilmeisesti jarruihin mikä sytyttää ehkä tuon ESP valon, mutta mitähän nuo muut koodit tarkoittaa??
Itse aikanaan vastaavan ESP-valon kanssa temppuilin kunnes huomasin kokeilla tuota ohjausakselin anturin keskittämistä. Siellä on todennäköisesti sellainen "kellojousi" joten ratin kääntely booriliitos irroitettuna tulee tehdä hyvin varovasti. Kierroksia laidasta laitaan taisi olla muistaakseni peräti 6 ja keskitys tietysti keskelle eli jos niitä oli 6 niin laidasta 3 kierrosta takaisin.
Saattoi olla myös 4 kierrosta mutta se selviää kun kokeilet varovasti.
Re: ESP ja moottorin häiriövalo
Olen jokusen kytkimen ja vauhtipyörän vaihtanut... sehän kuuluu jättää paikoilleen tuo hammastanko eli irrottaa apurungosta.. Keskitys voi auttaa, jos tuossa on rattiakseli irti ollut...
Re: ESP ja moottorin häiriövalo
Moi,
Kiitos vastauksista. Ratti akselia ei ole irroitettu ohjausvaihteesta, vaan irroitin koko systeemin apurungosta ja sidoin sen runkoon kiinni, kun otin kelkan irti. ESP valo ei pala kun laittaa auton käyntiin, syttyy kun ajaa noin 500m. Muut vikakoodit sain nollattua lukulaitteella, ESPinkin sain nollattua, mutta vika palaa heti kun ajaa jonkin matkaa. Testeri antaa koodia P2263 P.
Kiitos vastauksista. Ratti akselia ei ole irroitettu ohjausvaihteesta, vaan irroitin koko systeemin apurungosta ja sidoin sen runkoon kiinni, kun otin kelkan irti. ESP valo ei pala kun laittaa auton käyntiin, syttyy kun ajaa noin 500m. Muut vikakoodit sain nollattua lukulaitteella, ESPinkin sain nollattua, mutta vika palaa heti kun ajaa jonkin matkaa. Testeri antaa koodia P2263 P.
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48
Re: ESP ja moottorin häiriövalo
Kumpi on helpompi?futura68 kirjoitti:Olen jokusen kytkimen ja vauhtipyörän vaihtanut... sehän kuuluu jättää paikoilleen tuo hammastanko eli irrottaa apurungosta.. Keskitys voi auttaa, jos tuossa on rattiakseli irti ollut...
Ottaa ohjausakselin 8mm pultti auki ja tehostimen letkut...vaiko nyhrätä hammastanko irti ja ripustaa paikoilleen?
Re: ESP ja moottorin häiriövalo
Sen verran selvittelin tuota vikakoodia, että P2263 P viittaisi turboon.
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48
Re: ESP ja moottorin häiriövalo
Tuo ohjausakselin asento on aika tarkka joten onko mahdollista ettei se ole keskittynyt kunnolla? Eli tuliko se hammastanko sen apurungosta irroituksen jälkeen samaan kohtaan takaisin?Jari_68 kirjoitti:Sen verran selvittelin tuota vikakoodia, että P2263 P viittaisi turboon.
Koska turbon vikakoodi ei liity ESP:en.
Re: ESP ja moottorin häiriövalo
Joo tuolla turbon koodilla ja espillä ei ole mitään tekemistä keskenään. hammastanko on kahdella pultilla kiinni eikä niissä apurungon pultin reijissä paljoa väljää ollut eli luulisin, että aika kohillaan on.
Re: ESP ja moottorin häiriövalo
Juttelin tuossa volkkari miehen kanssa, hänellä oli ollut myös akku pidemmän aikaa irti jonka jälkeen mittaristoon oli syttynyt ESP ja moottorin häiriövalo. Volkkarissa kuulemma ESP kalibroituu ajon aikana ja valo sammuu. Tiedä sitten miten näissä Fordeissa...
Re: ESP ja moottorin häiriövalo
Vika löytyi, oli irronnut alipaineletku imusarjan alta. Nyt toimii niin kuin pitää ei anna enään vikakoodeja..