Mutta haluaisin edelleen niitä perusteluja ja esimerkkejä missä on moottoreita hajonnut etanolista. Niitä en ole vielä kuullut, yritin googletellakin vaan en löytänyt. Itsellä ei ole ollut ongelmia lukuunottamatta tuota Sierran tankissa uivaa anturia, etanolille on muutettu 3 autoa tässä talossa. Öljyjä en ole vaihtanut tiheämmin, kun tullut ennenkin vaihdettua oman fiiliksen mukaan, eikä huoltokirjan, eli suositeltua useammin. Yksikään ei ole vielä hajonnut. Ei edes ne bensaletkut. Ei suuttimet, eikä katalysaattorit (mitä ei Sierran tapauksessa toki olekkaan, kaasari ohc kun on). En ole myöskään kuullut minkään sortin ongelmista mm. 2000-luvun Peugeot V6-moottorissa, 90-luvun Ooppelissa, Subarun turboboxerissa taikka 2000-luvun Saabeissa, mitä muita etanolikäyttäjiä seudulta tunnen. Joten toivoisin todella lisätietoa siitä, kuinka etanoli hajottaa moottoria. Olen nimittäin täysin tietämätön asiasta ja se tuli yllätyksenä. Välitän autostani ja moottoristani. Haluaisin tietää mitä on luvassa tulevien kilometrien aikana, jos viitsisitte kertoa? Edes linkki johonkin olisi eteenpäin. Kuinka eetteri ja pentaani vahingoittavat moottoria? Mitä ne aiheuttavat ja mille osille? Käsittääkseni näitä käytetään myös bensiinin lisäaineena, vai olenko väärässä? Onko sinulla omakohtaisia kokemuksia etanolin vaikutuksesta moottorin hajoamiseen, kun niin kovasti yrität mielipidettäni muutaa? Niiden kertominen voisi auttaa.
Ja itseasiassa, näin lopuksi, katsoin juuri ST1:n tuotetietoja. E85-polttoaineen maksimi eetteripitoisuus on 5,2 tilavuusprosenttia, tyypillisen arvon ollessa 2,58. Bensalla (98E5) maksimi eetteripitoisuus on 15 tilavuusprosenttia tyypillisen arvon ollessa 13 tilavuusprosenttia. Lisäksi bensiinissiä on ETBE:ä, korkeintaan 15 tilavuusprosenttia, joka sekin on jonkinasteinen eetteri. Tätä ei ole E85:ssä listattu lainkaan. Minulla ei ole mitään tietoa eetterin haitallisuudesta ja vaikutuksesta, mutta jos se on haitallista ja sitä pitää välttää, on ehdottomasti käytettävä E85-polttoainetta.

Haluaisin todella kuulla selityksen näille mainitsemillesi asioille, sillä nämä ovat minulle uutta tietoa. Mutta toivoisin, että perustelisit edes hieman, sillä minun on hankala uskoa tuollaisia heittoja, kun olen tottunut siihen, että väitökset perustellaan mitatuin tuloksin, matemaattisesti tai kirjallisuuslähtein. En minä sellaisia toki vaadi, mutta jonkinnäköisen järkeenkäyvän/loogisen perustelun kun kuulisin, niin uskoisin.
E: Aikaisemmin mainittu pHe, jota happamuuslukemaksi kutsuttiin, on E85:llä 8,0, ei alle 6,5 tms. mitä aikaisemmin joku väitti. Mikä tämä pHe oikein on, googlella en löytänyt kuin Fenyylialanyynin, jonka lyhenne on Phe? Se on aminohappo, lienee meni väärään paikkaan kun koitin etsiä? Paljon tämä on bensalla, sitä kun ei ST1 ole ainakaan maininnut?