Lohkolämmitin ecoboostiin?
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 15 Huhti 2016 13:28
Lohkolämmitin ecoboostiin?
Päivää!
Nyt on tilattu farkku-Focus Stockmannin tarjouksesta.
Myyjä ei pitänyt lohkolämmitintä (ilmeisesti säteily) mitenkään erityisen tarpeellisena. Luulisi, että mielellään myisi kylkeen lämmittimen, kun tuo tarjous on pienikatteinen.
Samoin naapuri, joka osti samaisen mallin (ecoboost 1,0 125 hp) jätti lämmittimen tilaamatta.
Pärjääkö todellakin ilman, lämpeneekö tuo pikkumoottori niin nopeasti -25 pakkasillakin?
Sisälämppäri toisi toki mukavuutta talveen ja varmaan moottorikin tykkäisi.
Huomasin, että tätä on eri palstoilla pohdittu, mutta en saanut selvää mitkä ovat todelliset kokemukseta asiasta.
Nyt on tilattu farkku-Focus Stockmannin tarjouksesta.
Myyjä ei pitänyt lohkolämmitintä (ilmeisesti säteily) mitenkään erityisen tarpeellisena. Luulisi, että mielellään myisi kylkeen lämmittimen, kun tuo tarjous on pienikatteinen.
Samoin naapuri, joka osti samaisen mallin (ecoboost 1,0 125 hp) jätti lämmittimen tilaamatta.
Pärjääkö todellakin ilman, lämpeneekö tuo pikkumoottori niin nopeasti -25 pakkasillakin?
Sisälämppäri toisi toki mukavuutta talveen ja varmaan moottorikin tykkäisi.
Huomasin, että tätä on eri palstoilla pohdittu, mutta en saanut selvää mitkä ovat todelliset kokemukseta asiasta.
Re: Lohkolämmitin ecoboostiin?
Suomessa ei pärjää millään autolla ilman lisälämmittimiä jos meinaa pakkasillakin liikkua,juu kyllä moottori käyntiin lähtee mutta kaikki muu onkin sitten arvailua..
Itse en lähde millään laitteella ajamaan pakkasilla ilman esilämmitystä,nykylaitteissa ei taida tulla muut lämmittimet kysymykseen kuin säteilijät ja webastot? webasto tosin tyhjentää akut jollei niitä saa pidettyä hyvässä varauksessa.
Itse en lähde millään laitteella ajamaan pakkasilla ilman esilämmitystä,nykylaitteissa ei taida tulla muut lämmittimet kysymykseen kuin säteilijät ja webastot? webasto tosin tyhjentää akut jollei niitä saa pidettyä hyvässä varauksessa.
Re: Lohkolämmitin ecoboostiin?
Suosittelen lämppäriä. Se säteilylämmitin ei juuri moottorilohkoa lämmitä, mutta tekee moottoriöljystä notkeampaa. Lohkolämmitin olisi kaikkein paras mutta sen saatavuus on ollut heikkoa uusissa autoissa yli 10 vuotta merkistä riippuen. Letkulämmitin on hyvä vaihtoehto, joka lämmittää koko moottoria, joskaan ei yhtä suurella teholla kuin perinteinen lohkolämmitin. Ehdottomasti laita siihen lämmitin, jos vain saat.
Moottori lähtee käyntiin, mutta kuluu nopeammin ilman lämppäriä. Pakkaskäynnistys on tosi radikaalia moottorille, ja lyhentää kestoikää huomattavasti. Kestoikä muutenkin on rajallinen uusissa pienissä turbomoottoreissa. Myyjä on vain kusettanut kun ajatellut omaa lompakkoaan, jos on väittänyt ettei sillä mitään tee. Säteliylämmitinkin on huomattavasti parempi kuin ei mitään. Vaikka se moottori nopeasti lämpiäisikin ei se muuta sitä, että tuotat paljon enemmän päästöjä, kulutat enemmän polttoainetta ja moottorin kestoikä lyhenee josset käytä lämmitintä. 200 tonnin jälkeen sen huomaa jo auton kulussakin, että onko käytetty lohkolämppäriä vai menty asenteella että mitäpä se hyövää.
Suosittelen laittamaan tehokkaimman saatavilla olevan lämppärin siihen moottoriin. Et tule katumaan. Itse en ainakaan katuisi.
Moottori lähtee käyntiin, mutta kuluu nopeammin ilman lämppäriä. Pakkaskäynnistys on tosi radikaalia moottorille, ja lyhentää kestoikää huomattavasti. Kestoikä muutenkin on rajallinen uusissa pienissä turbomoottoreissa. Myyjä on vain kusettanut kun ajatellut omaa lompakkoaan, jos on väittänyt ettei sillä mitään tee. Säteliylämmitinkin on huomattavasti parempi kuin ei mitään. Vaikka se moottori nopeasti lämpiäisikin ei se muuta sitä, että tuotat paljon enemmän päästöjä, kulutat enemmän polttoainetta ja moottorin kestoikä lyhenee josset käytä lämmitintä. 200 tonnin jälkeen sen huomaa jo auton kulussakin, että onko käytetty lohkolämppäriä vai menty asenteella että mitäpä se hyövää.
Suosittelen laittamaan tehokkaimman saatavilla olevan lämppärin siihen moottoriin. Et tule katumaan. Itse en ainakaan katuisi.
Re: Lohkolämmitin ecoboostiin?
Ja se sisälämmitin myös. Onhan se paljon mukavampaa mennä lämpimään autoon ja tuulilasi tykkää, kun sitä kuraisena jäätynyttä lasia ei tarvitse kraappia naarmuille.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Lohkolämmitin ecoboostiin?
Vaikka nuo säteilylämmittimet on vähän mitä on, niin kyllä se tuli ecoboost fiestaan otettua. Lisähinta lämmittimelle oli ainakin tuolloin 480€
Kuga -08 2.0tdci Titanium
Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
Re: Lohkolämmitin ecoboostiin?
Säteilylämmitin kuitenkin lämmittää varsin mainiota kohdetta, öljyä. Täten voitelu toimii kylmälläkin moottorilla paremmin. Joissain enemmänkin ajetuissa autoissa voi kestää kauankin, että öljynpaineet nousevat pakkasella kun on niin tahmeaa öljyä ettei väljistynyt pumppu jaksa paikata kasvaneiden laakerivälyksien tuomaa lisä"vuotoa". Mikään ei toki lohkolämmitintä voita, mutta mikäli mahdollista, niin säteilylämmitin+lohkolämmitin yhdistelmä voisi olla varsin toimiva. En ole itse testannut, olen miettinyt tuohon Volvoon sellaista yhdistelmää. Lämmittäisi vettä ja öljyä.
Muistaakseni Volvon tapauksessa ainakin yhteistehokin jäisi vielä alle 1 kW:n, joten ei vaadi erikoisuuksia sulakkeilta. Siihen kun ei myöskään lohkolämmitintä saa. Lohkolämmittemellä olen siis tarkoittanut kokoajan sitä moottorilohkon vesitilassa olevaa sähkövastusta, joka vanhemmissa autoissa yleisesti on.

Re: Lohkolämmitin ecoboostiin?
Ilmankin pärjää, jos et ihan lapissa asu. Kyllä se käyntiin lähtee, jos kunnossa on. Tosin 10 asteen pakkasessa jo huomaa onko lämmitin ollut päällä vai ei. Meillä Fiestassa tosin tuo vanha mottori missä kaikki sylinterit tallella mutta silti.Keskiluokka kirjoitti:Päivää!
Pärjääkö todellakin ilman, lämpeneekö tuo pikkumoottori niin nopeasti -25 pakkasillakin?
Sisälämppäri toisi toki mukavuutta talveen ja varmaan moottorikin tykkäisi.
On kirjoitettu iät ja ajat siitä miten kylmäkäynnistys rasittaa moottoria. Se fakta ei ole mihinkään muuttunut kun yksi sylinteri jäi pois.
Kuten moni jo perustelikin... ei sen auton lämpenemisen takia moottorilämmitintä osteta. Säteilylämmitin ei sitä nopeuta juurikaan yhtään.
Mutta jos ajattelee että mottori kestäisi vähän pidempään niin nimenomaan öljyt on hyvä lämmittää. Suosittelen ehdottomasti.
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 15 Huhti 2016 13:28
Re: Lohkolämmitin ecoboostiin?
Nyt löytyi Tuulilasin Ketosen vastaus kysymykseeni http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/lohk ... a-autoissa
Eli ei vaikuttaisi olevan tarpeen. Sisäpistoke sisälämmittimelle voisi olla paikallaan, mutta täytynee vain vetää johto ovenvälistä.
Eniten ihmettelen sitä, että kauppias ei sitä tähän tulevaan uuteen autooni tyrkyttänyt, vaikka olisi samalla saanut asennuksesta lisää katetta!
Eli ei vaikuttaisi olevan tarpeen. Sisäpistoke sisälämmittimelle voisi olla paikallaan, mutta täytynee vain vetää johto ovenvälistä.
Eniten ihmettelen sitä, että kauppias ei sitä tähän tulevaan uuteen autooni tyrkyttänyt, vaikka olisi samalla saanut asennuksesta lisää katetta!
Re: Lohkolämmitin ecoboostiin?
Kaikkitietävä Ketonen iski jälleenKeskiluokka kirjoitti:Nyt löytyi Tuulilasin Ketosen vastaus kysymykseeni http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/lohk ... a-autoissa
Eli ei vaikuttaisi olevan tarpeen. Sisäpistoke sisälämmittimelle voisi olla paikallaan, mutta täytynee vain vetää johto ovenvälistä.
Eniten ihmettelen sitä, että kauppias ei sitä tähän tulevaan uuteen autooni tyrkyttänyt, vaikka olisi samalla saanut asennuksesta lisää katetta!

Pidä toinen purkki sisällä. Testaa aamulla miten öljyt valuvat ulos purkista. Siinä näät mitä tarkoittaa Ketosen marginaalinen ero. Itse olen kokeillut kuinka notkeaa on 0W40 öljy kun pakkasta on -25. Siinä on huima ero esim. nolla keliin.
Re: Lohkolämmitin ecoboostiin?
5W30 öljyissä on keskenäänkin isoja eroja. Tuossa kaatovideoita kahdessa eri lämpötilassaahintikka kirjoitti: Kaikkitietävä Ketonen iski jälleenTuon voit testata hyvin yksinkertaisesti. Kun on pakkasta se 25 astetta, laita autosi öljyä purkkiin yön yli ulos.
Pidä toinen purkki sisällä. Testaa aamulla miten öljyt valuvat ulos purkista. Siinä näät mitä tarkoittaa Ketosen marginaalinen ero. Itse olen kokeillut kuinka notkeaa on 0W40 öljy kun pakkasta on -25. Siinä on huima ero esim. nolla keliin.
-20 C https://www.youtube.com/watch?v=alnOguGvyh8
-40C https://www.youtube.com/watch?v=uQ_vxdO_9nc
Tuossa oli yksi testi eri öljylaatujen välillä https://www.youtube.com/watch?v=cL6uMHqSSJ4