Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Kokeillaampas hakuammuntaa osaisko joku veikata syytä ilmestyneelle ongelmalle. Tänään ajelin matka-ajoa ja noin 100km jälkeen ilmestyi näyttöön engine malfuncton teksti ja auo hyytyi. Pysyi tyhjäkäynnillä ihan nätisti, mutta kaasua ei oikein ottanut vastaan. Pysähdyin tienreunaan ja sammutin auton hetkeksi. Käynnistin uudelleen eikä näyttänyt enää mitään virheilmoituksia ja auto pelasi taas normaalisti loppumatkan.
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia tai osaisko joku heittää arvailuja miksi auto noin temppuilisi? Ensimmäinen kerta itsellä kun auto tekee tuollaista.
Edit. Lisätään vielä että autolla ajettu 256 000 ja tie jolla ajoimme oli melko epätasaista.
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia tai osaisko joku heittää arvailuja miksi auto noin temppuilisi? Ensimmäinen kerta itsellä kun auto tekee tuollaista.
Edit. Lisätään vielä että autolla ajettu 256 000 ja tie jolla ajoimme oli melko epätasaista.
Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Autosi on mennyt vikatilaan, joka on poistunut sammuttamalla moottori.
Vikakoodien lukeminen paljastanee syyn.
Vikakoodien lukeminen paljastanee syyn.
Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Vikatilaksi itsekkin epäilin tuota käyntiä. Tuntuu vain oudolta että tuo poistui uudelleen käynnistäessä. Eikö vikatila pitäisi jäädä päälle? Vai riippuuko se mahdollisesta viasta/vian vakavuudesta? Convers näyttökään ei näytä viesteissä mitään ilmoitusta vaan on tyhjä.
Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Oliko pakkasta ns. plusmiinusnolla? keula viimasuojattu?
Mulla kerran pari teki aikoinaan tdci samaa, maantieajoa pikkupakkasella/nollassa joku 60km ja sitten pimpom. Ei kulje lopulta kuin 50kmh, sammutus ja seisoo muutaman minuutin -> ei mitään.
vikakoodit antoi egr/ ahtopaineanturi...
vika-> kondensoitunutta vettä välijäähyssä... ->tyhjennys ja taas kaikki ok. Sen jälkeen tuli pidettyä viimasuojaa.
-J-
Mulla kerran pari teki aikoinaan tdci samaa, maantieajoa pikkupakkasella/nollassa joku 60km ja sitten pimpom. Ei kulje lopulta kuin 50kmh, sammutus ja seisoo muutaman minuutin -> ei mitään.
vikakoodit antoi egr/ ahtopaineanturi...
vika-> kondensoitunutta vettä välijäähyssä... ->tyhjennys ja taas kaikki ok. Sen jälkeen tuli pidettyä viimasuojaa.
-J-
Fiesta ActiveIII 2018, 1.0 EcoB A6
ex.S-MAX 2012, 2.0 Duratorq A6
ex.Fiesta 2004, 1.4 Duratec
ex.Mondeo 2011, 2.0 Duratec FF
ex.Focus 2013, 1.6 Duratorq
ex.Mondeo 2003, 2.0 Duratec
ex.Focus 2008, 1.6 Duratorq
ex.Thunderbird 1990, Scorpio 1990, Orion 1986
ex.S-MAX 2012, 2.0 Duratorq A6
ex.Fiesta 2004, 1.4 Duratec
ex.Mondeo 2011, 2.0 Duratec FF
ex.Focus 2013, 1.6 Duratorq
ex.Mondeo 2003, 2.0 Duratec
ex.Focus 2008, 1.6 Duratorq
ex.Thunderbird 1990, Scorpio 1990, Orion 1986
Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Maskisuojat oli paikallaan ja pakkasta muutama aste.
Tänään kävin lyhyen reissun kaupassa ja auto toimi normaalisti.
Pitää yrittää varmaan löytää joku paikallinen pulju jossa saisivat vikakoodit luettua.
Tänään kävin lyhyen reissun kaupassa ja auto toimi normaalisti.
Pitää yrittää varmaan löytää joku paikallinen pulju jossa saisivat vikakoodit luettua.
Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Kannattaa aloittaa sillä vikakoodien luvulla, vika vaihtoehtoja melko paljon.
Itsellä oli vastaavassa tilanteessa hiukkassuodatin tukkeutunut. Teki juuri noin, et vikatila hävis kun käynnisti uudelleen. Siitä sitten muutamia päiviä niin olikin kokoajan nilkutusmoodi päällä.
Itsellä oli vastaavassa tilanteessa hiukkassuodatin tukkeutunut. Teki juuri noin, et vikatila hävis kun käynnisti uudelleen. Siitä sitten muutamia päiviä niin olikin kokoajan nilkutusmoodi päällä.
Kuga -08 2.0tdci Titanium
Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Pitää tänään käydä lukemassa vikakoodit. Jos sitten olisi viisaampi.
Tuo hiukkassuodatin kävi itselläkin mielessä. Jos vika löytyy siitä, niin onko kukaan kokeillut noita hiukkassuodattimen puhdistusaineita jotka sekoitetaan dieselin mukaan? Toimiiko ne vai onko pelkkää "valohoitoa"?
Tuo hiukkassuodatin kävi itselläkin mielessä. Jos vika löytyy siitä, niin onko kukaan kokeillut noita hiukkassuodattimen puhdistusaineita jotka sekoitetaan dieselin mukaan? Toimiiko ne vai onko pelkkää "valohoitoa"?
Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Vikakoodit näytti kontaktihäiriötä polttoainepuolella. Ei mitään muuta. Pitää nyt seurata tapahtuuko toistamiseen. Jos tulee uudestaan, niin sitten pitää alkaa selvittämään syytä.
Miten tuon hiukkassuodattimen puhdistuspoltto muuten ilmentää itsensä? Kokeilin tuossa ajaa pitempää lenkkiä reilummilla kierroksilla, mutta en huomannut mitään merkkiä. Seurasin kulutusta jne.
Jos suodattimelle on jo edellinen omistaja tehnyt jotakin, niin huomaako sitä jostakin? Antaako esim. Forscanin kautta suorittaa regenerointia?
Miten tuon hiukkassuodattimen puhdistuspoltto muuten ilmentää itsensä? Kokeilin tuossa ajaa pitempää lenkkiä reilummilla kierroksilla, mutta en huomannut mitään merkkiä. Seurasin kulutusta jne.
Jos suodattimelle on jo edellinen omistaja tehnyt jotakin, niin huomaako sitä jostakin? Antaako esim. Forscanin kautta suorittaa regenerointia?
Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
^ Itse olen huomannut vain kulutuksen noususta ja sen jälkeen kun olen pysähtynyt, niin haisee palanut kumi tjsp ja pakoputki naksuu lämmön takia.
Hölmöä kun ei mitään merkki valoa ole tuolle.
Polton pakotus kiinnostaa itseänikin, kun tuntuu ettei polttoa ole vähään aikaan tapahtunut.
Hölmöä kun ei mitään merkki valoa ole tuolle.
Polton pakotus kiinnostaa itseänikin, kun tuntuu ettei polttoa ole vähään aikaan tapahtunut.
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
DPF:n regenerointi kestää maantieoloissa viitisen minuuttia ja näkyy hetkellisen kulutuksen nousuna melkein kaksinkertaiseksi. Polton alussa ja lopussa tuntuu perstuntumalla lyhytaikainen ja lievä tehon aaltoilu.
Jos autosi regeneroinnissa/DPF:ssä ei ole mitään vikaa, regenerointi menee itsestään päälle kunhan ECUn nokilaskuri on noussut riittävän korkeaksi. ForScanilla voi tehdä staattisen regeneroinnin.
Jos autosi regeneroinnissa/DPF:ssä ei ole mitään vikaa, regenerointi menee itsestään päälle kunhan ECUn nokilaskuri on noussut riittävän korkeaksi. ForScanilla voi tehdä staattisen regeneroinnin.
Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Tapahtuuko tuo staattinen regenerointi jos suodatin onkin tyhjennetty ja ohjelmoitu pois käytöstä? Vai antaako silloin jotain virheilmoituksia?
Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Tein mielenkiinnon vuoksi omaan autoon staattisen regeneroinnin ForScanilla. Toimenpide kestää testerin mukaan puoli tuntia ja moottorin kierrokset olivat 2500 rpm. Hetkellisen kulutuksen mittari näytti 5 l/h. Jää suli auton alla sekä pakoputkien poistojen kohdalla.
Itsellä homma kuitenkin loppui 22 min kohdalla kesken, koska öljylaskuri alkoi ilmoittaa öljyn olevan vaihtoa vailla. Katsoin papereista, että edellinen vaihto oli tehty 18 tkm sitten, joten hälytys saattoi olla aiheellinen. Joka tapauksessa regenerointi päättyi siihen.
Välittömästi sen jälkeen katselin anturitietoja. Vaikka jäähdytysnesteen lämpötila oli mittariston mukaan normaali, testeri näytti 99 C lukemaa. Pakokaasujen lämmöt olivat vain 300 C tasolla, mikä on epäilyttävän alhainen lukema. Tosin silloin regenerointi ei enää ollut päällä.
Itsellä homma kuitenkin loppui 22 min kohdalla kesken, koska öljylaskuri alkoi ilmoittaa öljyn olevan vaihtoa vailla. Katsoin papereista, että edellinen vaihto oli tehty 18 tkm sitten, joten hälytys saattoi olla aiheellinen. Joka tapauksessa regenerointi päättyi siihen.
Välittömästi sen jälkeen katselin anturitietoja. Vaikka jäähdytysnesteen lämpötila oli mittariston mukaan normaali, testeri näytti 99 C lukemaa. Pakokaasujen lämmöt olivat vain 300 C tasolla, mikä on epäilyttävän alhainen lukema. Tosin silloin regenerointi ei enää ollut päällä.
Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Noniin. Päivitystä tilanteeseen. Tänään auto sitten jätti tienpäälle. Nyki välillä tasakaasulla ajaessa, kunnes kuoli kokonaan. Eikä enää auttanut virtojen pois kytkeminen, eikä suostunut enää myöskään käynnistymään. Vikakoodeiksi ilmoitti P0200 ja p0606.
Poistin moottorin päältä sen muovisen suojan ja huomasin että oli aikalailla kosteaa/märkää imusarjan alla ja suuttimien ympäristössä. Voisko johtua koko oireilu vain vuodosta?
Kiikutin auton jo huoltoon. Katsotaan millainen tuomio tulee.
Poistin moottorin päältä sen muovisen suojan ja huomasin että oli aikalailla kosteaa/märkää imusarjan alla ja suuttimien ympäristössä. Voisko johtua koko oireilu vain vuodosta?
Kiikutin auton jo huoltoon. Katsotaan millainen tuomio tulee.
Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Auto edelleen huollossa. Syynä ilmeisesti liian matala polttoaineen paine. Suodatin vaihdettiin, mutta ei korjaantunut ainakaan sillä.
Saas nähdä kuinka lasku kasvaa
Saas nähdä kuinka lasku kasvaa

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Ei onnistunu vian selvitys vieläkään. Nyt alkaa epäilykset kohdistumaan jo ecuun. Vielä meinasivat selvitellä löytyiskö vika jostain muualta.
Onko kukaan joutunu uusimaan mk4 mondeoon tuota ecua, ja onkohan kuinka arvokas? Ymmärtääkseni korjauskin on jossain mahdollista, mutta löytyykö suomesta mitään puljua?
Onko kukaan joutunu uusimaan mk4 mondeoon tuota ecua, ja onkohan kuinka arvokas? Ymmärtääkseni korjauskin on jossain mahdollista, mutta löytyykö suomesta mitään puljua?
Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Noniin. Pahin vaihtoehto sitten löytyi. Ecu sökö ja uuden hinta vajaa pari tonnia. Onko kukaan korjauttanut noita jossain suomalaisessa firmassa? Sercapille soittelin jo ja aikoi selvitellä onnistuuko.
Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Brittien Ebay on turvoksissaan käytettyjä ECUja. Hintaluokkana 100 £.
Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Olisihan noita briteissä, mutta mieluiten hommaisin kotimaasta. Korjauksiin saa käsittääkseni takuunkin? Mites sitten jos löytää sopivan käytetyn, niin riittääkö pelkkä ecu joka ohjelmoidaan uudestaan vai pitääkö olla mukana ajonestot ym? Näkyy myynnissä paketteja joissa on mukana ajonestot, sulakerasiat, avaimet, virtalukot, convers mittaristot jne.
Oma auto on titanium varustelutasolla.
Oma auto on titanium varustelutasolla.
Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Todennäköisesti joutuisit viemään käytetyn ECUn merkkiliikkeeseen koodattavaksi. Lienee paras kysyä sieltä mitä kaikkea pitää tehdä.
Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Joo. Auto on jo merkkiliikkeessä tällä hetkellä joten uudelleen ohjemointi ei ole ongelma.
Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Kerrothan sitten meille miten homma eteni.
Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Päivitän tilannetta kun uutta tietoa tulee.
Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Ecu lähtee Sercappiin tutkittavaksi. Jos vaikka olis ihan kylmäjuotoksista kiinni.
Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Tänään kiikutin ecu:n Sercapin huoltoon. Hiukan ihmetytti seuraava seikka, että sain fordin huollosta ecu:n osanumeroksi 6U71-12A650-KB. Lisäksi jokin lisäkoodi 182? ja Eurocode 042? Mitä nuo sitten tarkoittavatkaan?
Tänään sain sitten alkuperäisen ecu:n hyppysiin, niin siinä oli osanumerona 7G91-12A650-UH? Olisiko mahdollista että osanumeroinnit on muuttuneet jossain vaiheessa ja Fordin huollossa katsoivat suoraan koneelta uuden osanumeron?
Tänään sain sitten alkuperäisen ecu:n hyppysiin, niin siinä oli osanumerona 7G91-12A650-UH? Olisiko mahdollista että osanumeroinnit on muuttuneet jossain vaiheessa ja Fordin huollossa katsoivat suoraan koneelta uuden osanumeron?
Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.
Hitaasti etenee mutta etenee kuitenkin. Auto siis edelleen huollossa. Tänään ei enää herjannut ecun vikakoodeja, joten Sercapin korjaus ilmeisesti onnistui. Ilmeni kuitenkin uusi vaiva ja nyt herjaa kaasuläppäkoteloa.