Mondeon tuulilasi "hajos" itsestään!?
Mondeon tuulilasi "hajos" itsestään!?
Niin, äsken pesin autoa tossa ja sit pesun jälkeen huomasin et tuulilasis ~10cm pitkä rauma alkaen peilin kohdilta ylälistan alta, tehden mutkan apparin puolel ja jatkuen sinne viitisen senttiä...
Voin vaikka vannoa että ko. raumaa ei ennen pesua lasissa ollut ja kiviä ei ole lasiin iskeytynyt tai mitään muutakaan... Pesun aikana ehkä painoin hieman normaalia kovemmin pesusientä lasia kohti ku oli ötököitä tullut mutta en kaapinu tai lyöny tai mitään...
Tässä alkaa tulla semmonen olo et mitä vittua! millasii lasei noi oikein on!?
Voin vaikka vannoa että ko. raumaa ei ennen pesua lasissa ollut ja kiviä ei ole lasiin iskeytynyt tai mitään muutakaan... Pesun aikana ehkä painoin hieman normaalia kovemmin pesusientä lasia kohti ku oli ötököitä tullut mutta en kaapinu tai lyöny tai mitään...
Tässä alkaa tulla semmonen olo et mitä vittua! millasii lasei noi oikein on!?
Liimalasia eivät vaan ainakaan liikkeissä suostu porailemaan. Ei kuulema kestä kun on osa auton korirakennetta.
Lämpövaihtelut ja joskus rikkoo lasin. Jos on vaikka pirun kylmä päivä ja pesee kuumalla vedellä sen. Tosin sekin vaatii kyllä alku osuman.
Lämpövaihtelut ja joskus rikkoo lasin. Jos on vaikka pirun kylmä päivä ja pesee kuumalla vedellä sen. Tosin sekin vaatii kyllä alku osuman.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
eikai nyt mitään reijän poraamista oo mitenkään kehitetty mihinkään tiettyyn materiaaliin. esim jos valurauta halkeaa (vaikka pakosarja) niin halkeaman päihin kannattaa porata reijät ettei halkeama suurene ja sitten hitsata halkeama.lapazu kirjoitti: Minäkään en ole koskaan kuullut moisesta. Olen laitattanut useammassa eri liikkeessä eikä yksikään ole tuommoista kertonut. jotkut ovat antaneet jopa puolen vuoden takuun.
eli toimii mun mielestä ihan yhtähyvin tiivistelasillekkin.
Outo juttu, vaan ikävän tosi:
Entisellä ´89 Sierralla ajelin Iisalmesta Ouluun. Matkalla on reippaita korkeuseroja paikkakuntien välillä. Ensimmäisessä ns. montussa kuului pamaus ja jäi kuskinpuolen sulan mittainen viiru lasiin. Ajattelin, että taisi mennä sulka uusiksi. Jarruttelu huoltikselle kertoi, että lasihan siinä meni halki. Eikun jatkamaan matkaa.
Seuraava "monttu" tarjosi paukahduksen säestämänä sitten sulan verran lisää viivaa lasiin. Tupakkia paloi, vaan jatkoin matkaa. Kolmas, ja viimeinen "kuoppa" vetäisi lämpötilaeroineen sitten halkeaman vänkärinpuoleiseen tiivisteeseen asti. Revi siitä huumoria sitten.
Ja kyseiselle pätkälle on jo opittu kantapään kautta, että missä asennossa kannattaa pitää lämppärin säädintä!
Entisellä ´89 Sierralla ajelin Iisalmesta Ouluun. Matkalla on reippaita korkeuseroja paikkakuntien välillä. Ensimmäisessä ns. montussa kuului pamaus ja jäi kuskinpuolen sulan mittainen viiru lasiin. Ajattelin, että taisi mennä sulka uusiksi. Jarruttelu huoltikselle kertoi, että lasihan siinä meni halki. Eikun jatkamaan matkaa.
Seuraava "monttu" tarjosi paukahduksen säestämänä sitten sulan verran lisää viivaa lasiin. Tupakkia paloi, vaan jatkoin matkaa. Kolmas, ja viimeinen "kuoppa" vetäisi lämpötilaeroineen sitten halkeaman vänkärinpuoleiseen tiivisteeseen asti. Revi siitä huumoria sitten.
Ja kyseiselle pätkälle on jo opittu kantapään kautta, että missä asennossa kannattaa pitää lämppärin säädintä!

Niin.... Puhutaankohan nyt liimalasista samassa muodossa.lapazu kirjoitti: Minäkään en ole koskaan kuullut moisesta. Olen laitattanut useammassa eri liikkeessä eikä yksikään ole tuommoista kertonut. jotkut ovat antaneet jopa puolen vuoden takuun.
Tarkotin siis "uudemmissa" autoissa olevia laseja jotka on liimalla kiinni korissa. Ainakin kahdessa lasikorjaamossa ovat kieltäytyneet semmosta porailemasta kun toi liimattu lasi on osa korin tukirakennetta ja elää niin paljon ettei se poraus ja tökötti mitä siihen laitetaan kestä.
Ymmärtääkseni toi toimii vaan semmosissa laseissa jotka on tiivisteellä autossa kiinni.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Ai niin, meni muuten tuommoisenaan katsastuksestakin läpi, kun railo oli sulkien alapuolella. En kylläkään muista enää, että oliko siinä liima- vai tiivistelasi.Hexa kirjoitti:Outo juttu, vaan ikävän tosi:
Entisellä ´89 Sierralla ajelin Iisalmesta Ouluun. Matkalla on reippaita korkeuseroja paikkakuntien välillä. Ensimmäisessä ns. montussa kuului pamaus ja jäi kuskinpuolen sulan mittainen viiru lasiin. Ajattelin, että taisi mennä sulka uusiksi. Jarruttelu huoltikselle kertoi, että lasihan siinä meni halki. Eikun jatkamaan matkaa.
Seuraava "monttu" tarjosi paukahduksen säestämänä sitten sulan verran lisää viivaa lasiin. Tupakkia paloi, vaan jatkoin matkaa. Kolmas, ja viimeinen "kuoppa" vetäisi lämpötilaeroineen sitten halkeaman vänkärinpuoleiseen tiivisteeseen asti. Revi siitä huumoria sitten.
Ja kyseiselle pätkälle on jo opittu kantapään kautta, että missä asennossa kannattaa pitää lämppärin säädintä!
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
- Paikkakunta: Kouvola/Savisto
Kiveniskemät voi kyllä korjata poraamalla myös liimalasista, mutta halkeamaa ei välttämättä kannata päätellä, vaan vaihtaa koko lasi.
Eikö katastusmääräys sano, että liimalasissa ei saa olla reunasta reunaan halkeamaa, eli lasi ei saa olla kahtena kappaleena?
Toinen juttu sitten on, että vänkärin airbag ei välttämättä toimi kunnolla, jos tuulilasissa on halkeama. Bagi saattaa mennä lasin läpi pihalle, sen sijaan, että tulisi vänkärin naaman suuntaan.
Eikö katastusmääräys sano, että liimalasissa ei saa olla reunasta reunaan halkeamaa, eli lasi ei saa olla kahtena kappaleena?
Toinen juttu sitten on, että vänkärin airbag ei välttämättä toimi kunnolla, jos tuulilasissa on halkeama. Bagi saattaa mennä lasin läpi pihalle, sen sijaan, että tulisi vänkärin naaman suuntaan.
Itselläni hajos mondeosta tuulilasi kun en muistanu illalla laittaa lohkolämppäriä ja sisätilanlämppäriä ajastukselle, kun aamulla olin lähdössä töihin niin laitoin auton käymään noin puoltuntia ennen lähtöä ja puhallukset tietysti tuulilasiin täysillä... lopun sit saattaa arvata eli pienestä kiveniskusta oli lähtenyt pitkä pako molempiin suuntiin vaakasuoraan. Isku oli about keskellä lasia. Ei auttnut kuin vaihtaa uusi lasi. V****taa vieläkin, mut oppispahan suuntaamaan puhalluksen loppuiäksi.
Toyota Corolla KE-35 vm -79 hardtoplapazu kirjoitti:Liimalasihan on aina liimalasi, vai onko tiivisteellä sekä liimalla yhdessä kiinnitettyjäkin laseja? En tiedä että olisi...
Siinä on "liimalasi" eli se muovikalvo lasikerrosten välissä (niinkuin varmaan joka autossa 70-luvulta lähtien) niin se on perinteisesti tiivisteellä kiinni korissa mutta tehtaalta lähtien jotain mustaa mömmöä välissä (epäilen että samaa kuin uudemmissa "liimatuissa" laseissa)
On sitten aavistuksen mukava yrittää ehjänä saada lasi ja tiiviste pois

Liimalasilla tarkoitetaan yleensä lasia joka kiinnitetään LIIMALLA eikä tiivisteen voimalla.
Lasi jossa on kalvo sisällä on LAMINOITUlasi jonka tilalle on tullut nykyisin tuttu KARKAISTUlasi.
..ja noissa tiivisteellä kiinnitetyissä laseissa käytetään useinmiten LISÄ tiivistyksenä "jotain mömmöä" riippuen lasinvaihtajasta/-asentajasta, yleisin lisätiivistysaine on sellaista mustaa tahnaa joka ei kovetu koskaan. (tai ei ainakaan pitäis kovettua)
Lasi jossa on kalvo sisällä on LAMINOITUlasi jonka tilalle on tullut nykyisin tuttu KARKAISTUlasi.

..ja noissa tiivisteellä kiinnitetyissä laseissa käytetään useinmiten LISÄ tiivistyksenä "jotain mömmöä" riippuen lasinvaihtajasta/-asentajasta, yleisin lisätiivistysaine on sellaista mustaa tahnaa joka ei kovetu koskaan. (tai ei ainakaan pitäis kovettua)

niin siis laminoitulasi on tullut karkaistunlasin tilalle tuulilasina, koska karkaistulasi "räjähtää" kun siihen osuu kivi tarpeeksi kovalla voimalla toisin kun laminoitulasi menee särölle.Bootsi kirjoitti:Liimalasilla tarkoitetaan yleensä lasia joka kiinnitetään LIIMALLA eikä tiivisteen voimalla.
Lasi jossa on kalvo sisällä on LAMINOITUlasi jonka tilalle on tullut nykyisin tuttu KARKAISTUlasi.
Lämpötilaero auton sisä- ja ulkopuolella pistää lasin aika koville. Itellä kävi niin, että kesäkuumalla oli ilmastointi säädetty aika viileelle. Sitten tuli kärpänen mankan viereen ja sitä kun yritin tappaa, niin osui käsi ihan vähän taustapeiliin, joka taas ikkunaan johon tuli hirveet säröt. 250 euroa maksoi IV golfiin halvimmassa paikassa...kärpänen jäi henkiin 

Ford Mondeo 1.8 CLX STW -94
Riippuu ihan mihin autoon lasi on tarkoitus saadatt-r kirjoitti:tuli vaan mieleen,et onko tuulilasit kalliita?

Lämmitettävät on tietysti reippaasti kalliimpia.
sävylaseistakin saa maksaa hiukka enemmän.
Sedan sierraan sai tavallisen tuulilasin 90eurolla.
Lämmitettävä olisi ollut jotain 400euroa

OHC Sierra 3/4 puhaltimella.