Focus MK1 latausvalo päälle
Focus MK1 latausvalo päälle
Oiskohan jollain jeesata hieman autosähköjen/laturin kanssa kun tuo alue on itselle hieman harmaata. Eli -04 mk1 1.6 bensafocus 220tkm takana ja tuossa muutama päivä sitten syttyi akun latausvalo kojetauluun.
Alkuv*tutuksen jälkeen nokkapelti auki ja johtojen kimppuun. Tarkistin ensin akun maakaapelit ja tietysti runkoon menevä maajohto oli sen verran ruosteessa, että mutteri poikki aukiruuvatessa. Noh, putsasin osat ja laitoin kaapelit uuteen paikkaan kiinni eli pitäisi olla suht kunnossa. Seuraavaksi laturin päähän johtoja tarkistamaan ja mielestäni nekin olivat kunnossa pl. oikeanpuoleista johtoa en saanut miniväkivallalla kyllä irti. Tarkistelin silti muut liittimet ja heiluttelin sulakkeetkin enkä niistäkään nähnyt että olisi joku rikki.
Noh auto käyntiin ja noin 20s päästä akkuvalo taas päälle. Testasin navoista jännitteet ja näytti 13.55 tyhjäkäynnillä ja kaikki sisäsähköt pois päältä, joten ehkä hieman alhainen kyllä. Kaasutettaessa tyhjäkäynnillä ei vaikutusta kuin muuta sadasosa. Lisäksi totesin, että etulasin lämmitin ei mene päälle. Takalasinlämmitin kyllä, radio toimii ok ja ilmastointi toimii ok. Akku "pitäisi" olla kunnossa, ikää vain pari vuotta.
Itse epäilen laturin tulleen tiensä päähän tuon latausjännitteen johdosta, mutta jos jollain olisi auttaa vahvistamaan teoriaa tai neuvoa testaamaan jotain muuta niin olisin kiitollinen.
Alkuv*tutuksen jälkeen nokkapelti auki ja johtojen kimppuun. Tarkistin ensin akun maakaapelit ja tietysti runkoon menevä maajohto oli sen verran ruosteessa, että mutteri poikki aukiruuvatessa. Noh, putsasin osat ja laitoin kaapelit uuteen paikkaan kiinni eli pitäisi olla suht kunnossa. Seuraavaksi laturin päähän johtoja tarkistamaan ja mielestäni nekin olivat kunnossa pl. oikeanpuoleista johtoa en saanut miniväkivallalla kyllä irti. Tarkistelin silti muut liittimet ja heiluttelin sulakkeetkin enkä niistäkään nähnyt että olisi joku rikki.
Noh auto käyntiin ja noin 20s päästä akkuvalo taas päälle. Testasin navoista jännitteet ja näytti 13.55 tyhjäkäynnillä ja kaikki sisäsähköt pois päältä, joten ehkä hieman alhainen kyllä. Kaasutettaessa tyhjäkäynnillä ei vaikutusta kuin muuta sadasosa. Lisäksi totesin, että etulasin lämmitin ei mene päälle. Takalasinlämmitin kyllä, radio toimii ok ja ilmastointi toimii ok. Akku "pitäisi" olla kunnossa, ikää vain pari vuotta.
Itse epäilen laturin tulleen tiensä päähän tuon latausjännitteen johdosta, mutta jos jollain olisi auttaa vahvistamaan teoriaa tai neuvoa testaamaan jotain muuta niin olisin kiitollinen.
Re: Focus MK1 latausvalo päälle
Pystytkö mittaamaan latausvirtaa? Jännite on hieman alhainen kyllä, muuttuuko se jos laitat lisää kuormaa?
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Focus MK1 latausvalo päälle
Yksi mahdollisuus on, että laturin jännitteensäädin on kärähtänyt tai sen liitin/johdot syypää.
Jos tarkoitat liitintä, johon tulee kolme johtoa, niin yritä varovasti nitkutella irti, muistaakseni päältä pitää painaa aika voimakkaasti, että lukitus irtoaa. Jos saat tuon irti ja kokeilet latausjännitettä auton käydessä tuo liitin irti, näet, mitä laturi antaa suoraan, ilman elektronista säädintä. Se on jotain juuri 13,5 voltin luokkaa. Eli jos tuon liittimen irrotus ei vaikuta lataukseen, on säädin pois pelistä. Silloin syttyy myös latausvalo, vaikka laturi itse lataakin.furien kirjoitti:pl. oikeanpuoleista johtoa en saanut miniväkivallalla kyllä irti
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus MK1 latausvalo päälle
Jees eli juuri tuota johtoa en saanut irti. Vasemmalla puolella oli lukitusmekanismi ja otin jo työkalutkin käyttöön kevyeen nitkuttamiseen, mutta aika piukassa tuntui olevan. Pitää koittaa uudelleen ja testata, kiitos vinkistä.
Virran testaamisesta en ole kyllä varma kun sähköhommat ovat ikävästi juuri se oma heikoin lenkki. Tuo tarvii sarjaan laittamista tai pihtimittaria vai saako perusmallisella yleismittarilla testattua? Muistutus itselle: hae kirjastosta sähkötekniikan perusteos
Virran testaamisesta en ole kyllä varma kun sähköhommat ovat ikävästi juuri se oma heikoin lenkki. Tuo tarvii sarjaan laittamista tai pihtimittaria vai saako perusmallisella yleismittarilla testattua? Muistutus itselle: hae kirjastosta sähkötekniikan perusteos

Re: Focus MK1 latausvalo päälle
http://s1290.beta.photobucket.com/user/ ... ort=3&o=61
tuon kuvassa oikealla olevan piuhanhan pitäis irrota kun pienen talttapää meisselin työntää lukitusnipukan kohdalle ja vetää liittimen pois. Jos ei irtoa, niin meisseli klipsuun ja papukaijoilla vetää liittimen irti.
Suosittelen myös avaamaan tuon kurttuputken, mikä menee liittimeen ja tarkastamaan, onko siellä kaikki piuhat ehjiä.
tuon kuvassa oikealla olevan piuhanhan pitäis irrota kun pienen talttapää meisselin työntää lukitusnipukan kohdalle ja vetää liittimen pois. Jos ei irtoa, niin meisseli klipsuun ja papukaijoilla vetää liittimen irti.
Suosittelen myös avaamaan tuon kurttuputken, mikä menee liittimeen ja tarkastamaan, onko siellä kaikki piuhat ehjiä.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Focus MK1 latausvalo päälle
Kävin tuossa nyt uudestaan nitkuttamassa tuota liitintä ja kyllähän se sitten vihdoista viimein lähti irti, kiitos neuvoista. Jännitteen olivat auton käydessä 13,88 ja kun laitoin päälle ilmastoinnin, radion ja takalasin lämmittimen niin putosi 13.84. Tuplatsekkasin jännitteet liittimen ollessa kiinni ja ne olivat tosiaan 13,55 ja sähkölaitteet päällä 13,54.
Yhdessä liittimestä lähtevässä johdossa oli pieni parin millin mittainen nirhauma, mutta pitää lounaan jälkeen vielä purkaa tuota suojakuorta enemmän ja tarkistaa tilannetta pidemmältä matkalta.
Yhdessä liittimestä lähtevässä johdossa oli pieni parin millin mittainen nirhauma, mutta pitää lounaan jälkeen vielä purkaa tuota suojakuorta enemmän ja tarkistaa tilannetta pidemmältä matkalta.
Re: Focus MK1 latausvalo päälle
Noniin, hommat etenee. Ei niinkuin toivoin, mutta kuitenkin. Eli halvalla kun sai romikselta 'uuden' 100tkm ajetun laturin niin ajattelin, että vaihdetaan sitten koko höskä. Tänään parin tunnin touhuamisen jälkeen uusi laturi paikoillaan, mutta startatessa homma palasi takaisin aloitusruutuun eli 20s ja latausvalo päälle
Jännitteet samat 13,55 mitä vanhallakin laturilla eli taisi olla turha homma tänään, mutta tulipahan tehtyä. Oletuksena siis että molemmat laturit eivät ole rikki.
Apua tarvittaisiin siis lisää ja kiitollisena niitä otan vastaan eli olisikohan mitään ideoita, että mitä lähdetään seuraavaksi tutkimaan? Kylmästi tuo laturilta lähtevä johtosarja auki ja tutkintaan vai olisiko jotain muuta mitä näiden perusteella voisi päätellä?
muoks: eli nuo laturilta lähtevät johdot taitavat olla vakiomurhe näissä vehkeissä eli kunhan huomenna päivä valkenee niin ne työn alle kuten tuomaz tuossa pari viikkoa sitten ehdottikin.

Apua tarvittaisiin siis lisää ja kiitollisena niitä otan vastaan eli olisikohan mitään ideoita, että mitä lähdetään seuraavaksi tutkimaan? Kylmästi tuo laturilta lähtevä johtosarja auki ja tutkintaan vai olisiko jotain muuta mitä näiden perusteella voisi päätellä?
muoks: eli nuo laturilta lähtevät johdot taitavat olla vakiomurhe näissä vehkeissä eli kunhan huomenna päivä valkenee niin ne työn alle kuten tuomaz tuossa pari viikkoa sitten ehdottikin.
Re: Focus MK1 latausvalo päälle
Argh, jatketaan yksinpuhelua eli kävin johtoja tänään läpi ja purin laturilta lähtevää johtoa ensimmäiseen liitokseen (n 20-30cm) ja en löytänyt kuin pientä nirhaumaa kahdessa kohtaa. Laitoin sähköteipit tiiviisti ympärille ja akkulaturilla akku täyteen virtaa. Käyntiin ja sama homma, 20s ja jännitevalo päälle. Pakko varmaan pian luovuttaa kun ei osaaminen oikein riitä enempään ja kärrätä autosähkärille.
Re: Focus MK1 latausvalo päälle
Voi yksi niistä johdoista silti olla poikki vaikka eristeen sisältä... Oletko tutkinut liittimen huolellisesti, että kaikki kolme pinniä saavat kunnon kontaktin? Se on usein pienestä kiinni.
Nyt ainakin tiedät, että laturi ja jännitteensäädin toimivat; ECU:lle vain ei mene tieto perille ja polttaa sitä latausvaloa sun mieliksesi
.
Nyt ainakin tiedät, että laturi ja jännitteensäädin toimivat; ECU:lle vain ei mene tieto perille ja polttaa sitä latausvaloa sun mieliksesi

Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus MK1 latausvalo päälle
Jep vanhemmissa Fiestoissa ja Escoissa sama laulu johdot korppuuntuu ja laturia kun vaihtaa vaikka 10 kpl silti ei lataa,tutulla kävi just noin ennen kun tinas uudet johdot niin pelas sen jälkee!
Re: Focus MK1 latausvalo päälle
Päivitetään sen verran kun asia ratkesi. Eli tosiaan laturilta ecun suuntaan lähtevät johdot olivat nirhautuneet ja uudelleen niitä testatessa kävi ilmi että virrankulussa on häikkää. Johdot fiksaamalla latausvalo katosi ja jännitteet taas kunnossa.
Olisi pitänyt uskoa viisaampia ja lähteä ensin noiden kimppuun, tuli nyt 50e takkiin 'uudesta' laturista, mutta näitä sattuu ja pysyypähän korjaustatsi päällä (voisi näitä tietysti tehdä muulloinkin kun illalla pakkasessa työmaavalon kanssa, tai vaihtoehtoisesti tyhjätä tallin romusta niin saisi autot sinne)
.
Kiitoksia kaikille taas kerran avusta!
Olisi pitänyt uskoa viisaampia ja lähteä ensin noiden kimppuun, tuli nyt 50e takkiin 'uudesta' laturista, mutta näitä sattuu ja pysyypähän korjaustatsi päällä (voisi näitä tietysti tehdä muulloinkin kun illalla pakkasessa työmaavalon kanssa, tai vaihtoehtoisesti tyhjätä tallin romusta niin saisi autot sinne)

Kiitoksia kaikille taas kerran avusta!
Re: Focus MK1 latausvalo päälle
Älä välitä yleensä ne viat tulee mullekkin JUST sillon kun ei ole aikaa,on paikat tä'ynnä muuta ettei saa sisälle TAI on huono keli,no Suomessa näkys olevan se huonokeli AINA!
Eipä silti purettiin mekin Esconkone turhaan kaverin kanssa eikä kumpikaan ole enää mikää nuoripoika,että vain tekemällä oppii heeh!
Eipä silti purettiin mekin Esconkone turhaan kaverin kanssa eikä kumpikaan ole enää mikää nuoripoika,että vain tekemällä oppii heeh!
Re: Focus MK1 latausvalo päälle
Vanha topicci, mutta samaa vaivaa. Latausvalo syttyy noin 20s päästä käynnistyksestä. Akkujännite 12,70V sammuksissa, käynnissä 13,44V kolminapainen liitin laturista irti 13,84V. Piuhoja on joku jo vaihdellut ja liitinkin on vähän kärsinyt. Avasin kurttuputkea ja tutkin johtoja eikä mitään katkosta/hapettumaan näkynyt. Työnsin mittapiikin piuhan läpi ja mittasin johtavuuden liittimelle, niin kaukaa kuin nyt tuosta helposti kurttuputkea sai purettua ja yhteys löytyi jokaiseen liittimeen. Onko ideoita? Laturi kaiketi on kunnossa, vai kuinka paljon tuon pitäisi antaa jännitettä? Laturikin oli jo irti, hiilissä on mittaa eikä jumita, liukupinnat on kyllä aika kuluneet.
Re: Focus MK1 latausvalo päälle
Niin onkos se nyt sitten uusilaturi paikallaan mikä ei lataa?
On niitä hajonnu uusiakin eikä ole edes ladanneet aluksikaan.
On niitä hajonnu uusiakin eikä ole edes ladanneet aluksikaan.
Re: Focus MK1 latausvalo päälle
Ei oo uusi laturi paikallaan, eikä edes hommattuna, kun kerran auto käy ja kukkuu. Latausvalo vaan olla möllöttää ja tosiaan lataa sen 13,44 V normi käytössä ja akussakin siis potkua riittää hyvin. Paljonko tuo latausjännite pitäs olla, ettei latausvalo palais?
Re: Focus MK1 latausvalo päälle
Ei siis muuta kuin uus/kunnostettu laturi niin loppuu leikkiminen,pelkillä jännite mittauksilla kun ei kaikkea ratkasta.
Rsasta säätimestäkin kun voi tulla ylijännitettäkin tai ali,samoin laturi jos ei kaikki diodit ole ok niin jännite voi olla mitä tahansa
Rsasta säätimestäkin kun voi tulla ylijännitettäkin tai ali,samoin laturi jos ei kaikki diodit ole ok niin jännite voi olla mitä tahansa
Re: Focus MK1 latausvalo päälle
didieri kirjoitti: Laturi kaiketi on kunnossa, vai kuinka paljon tuon pitäisi antaa jännitettä? Laturikin oli jo irti, hiilissä on mittaa eikä jumita, liukupinnat on kyllä aika kuluneet.
Sitä on vaikea sanoa, koska tuossa on ns. SmartCharge systeemi, joka säätää latausjännitettä about 13,6 - 15,00 V alueella, riippuen akun varauksesta, lämpötilasta ja kuormituksesta. Tuollaisia lukemia olen ainakin itse nähnyt ajon aikana. Eli, kylmänä pakkaspäivänä startin jälkeen voi olla hetken 15,00 V kun taas kuumana kesäpäivänä pitkässä matka-ajossa putoaa reilusti alle 14 V.didieri kirjoitti:Paljonko tuo latausjännite pitäs olla, ettei latausvalo palais?
Jos ne jännitteensäätimen 3 johtoa ovat kunnossa, on vika tod.näk. jännitteensäätimessä, kun kerran latausjännite laskee liitin kytkettynä. Osaan latureita saa jännitteensäätimen noin 30 € ja helppo vaihtaa. Jos kuitenkin liukupinnat on finaalissa (kevyt hionta ei auta) ja + 200 000 km laturi jo pyörinyt, niin parempi vaihtaa koko laturi, kuten edellä sanottiin.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus MK1 latausvalo päälle
No vika on sitten niissä "smart chargereissa" on alkanu jotain omiaan tekee,suosittelen käyntiä autosähkökorjaamolla,niin kai akku on kunnossa? kun nää nykyautot niiden kanssa keskustelee...
Re: Focus MK1 latausvalo päälle
Jaa näissä on fiksu laturi, no ilmankos käyttäytyy oudosti. Täytynee hommata uusi laturi. Kiitos vaan kaikille. Marellin laturi näkyy olevan. Jos jollain edullinen ehjä laturi ylimääräisenä, niin saa tarjota 

Re: Focus MK1 latausvalo päälle
Hyvä näköjään kun näitä lukee,empä ole ite ennen kuullu älylatureista,itte kun ajelen vaan vanhoilla koslilla niin niissä ei kyllä älyä ole ei ees kuskilla HEH!
Että aina näköjään oppii uutta kunhan vaan kuuntelee
Että aina näköjään oppii uutta kunhan vaan kuuntelee
Re: Focus MK1 latausvalo päälle
Niin eihän se laturi itsessään kovinkaan "älykäs" ole, mutta pointti on siinä, että se osaa kommunikoida ECU:n kanssa. Ja ECU:sta löytyy kaikkien auton antureiden tieto ja ohjelmointi, miten ohjata latausta eri tilanteissa tarpeen mukaan. ECU ja laturi ovat siis vuorovaikutuksessa.
Tämä on mielestäni se pointti, joka on hyvä muistaa, kun pohtii latausongelmia. Vanhemmista autoista ja traktoreista jne. tietenkin löytyy perinteisiä herätevirta-latausvalo-siinäkaikki järjestelmiä.
Tekniikka kehittyy. Onko se aina hyvä asia, on jo sitten toinen kysymys.
Eikä tuo Fordin SmartCharge (kolmijohtoinen) mikään viimeinen sana ole. Uudemmista löytyy vain yksi piuha laturin ja ECU:n väliltä (LIN), jolle on oma protokollansa, ja tieto kulkee kahteen suuntaan...
Tämä on mielestäni se pointti, joka on hyvä muistaa, kun pohtii latausongelmia. Vanhemmista autoista ja traktoreista jne. tietenkin löytyy perinteisiä herätevirta-latausvalo-siinäkaikki järjestelmiä.
Tekniikka kehittyy. Onko se aina hyvä asia, on jo sitten toinen kysymys.
Eikä tuo Fordin SmartCharge (kolmijohtoinen) mikään viimeinen sana ole. Uudemmista löytyy vain yksi piuha laturin ja ECU:n väliltä (LIN), jolle on oma protokollansa, ja tieto kulkee kahteen suuntaan...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex