EeroH kirjoitti:Mittaa ajettu matka esim racechronolla ja vertaa siihen.
Toi näyttäisi olevan Androidille, mutta ilmeisesti iPhonellekin joku vastaava löytyy. Asiakaspalvelu jo ehti vastaamaan näin:
"Teidän Ford Fokuksessa on vakiona rengaskoko 215/50/17”. Onkohan talvirengaskoko 16” ohjelmoitu autoon renkaanvaihdon yhteydessä? Tämä vaikuttaa matkamittarin lukemiin.
Talvirenkaina kun on nimenomaan 16" renkaat. Nyt sit selvitellään, onko tuota asetusta muutettu vai ei. Talvirenkaat tulivat allelaitettuina, kun auto luovutettiin. Kausivaihdot teetän sit Vianorilla. Ei tietoa, onko siellä asetuksia koskaan ropattu (aiemminkin ollut 17" renkaat kesällä, 16" talvella) vai onko ylikilometrejä tullut aiemminkin jo paljon... (tää on liisari, joten ei viitsisi maksaa turhasta).
EDIT.
Lisätietoa asiakaspalvelusta:
"Renkaiden koodaus autoon on erillinen toimenpide, joka on erikseen tehtävä. Sitä ei suoriteta normaalin renkaanvaihdon yhteydessä. Ford-liike pystyy tarkistamaan tiedon Ford-testerillä."
Eli eli, aina kun vaihtaa renkaita, joutuu käymään huollon kautta. Ainakin, jos haluaa nopeusmittarin/matkamittarin näyttävän tarkemmin. Ei sillä nopeusmittarilla niin väliä kun navigaattorista se todellinen nopeus tulee kuitenkin katottua, mutta jos "ylimääräisiä" kilometrejä tulee siksi, että rengaskoko on jäänyt 17" vaikka alla on 16", niin se ei oikein passaa.
Tuo on tietty vain simppeli valinta jossain menussa, jota ei kuitenkaan ole voitu jättää asiakkaan itsensä muokattavaksi
EDIT2.
Asiakaspalvelu ja huoltoliike eivät ole ihan samoilla linjoilla. Asiakaspalvelu vastasi edelleen:
"Suosittelemme käyttämään saman kokoisia renkaita kesällä ja talvella juuri tämän ehkäisemiseksi. Kyllä autoon pitäisi kalibroida uusi rengaskoko, joka kerta kun rengaskoko vaihtuu.
Yleensä erillinen toimenpide on maksullinen. Kannattaa varmistaa tämä Ford-liikkeestä, kuin myös se onnistuuko se kyseisessä liikkeessä odottaessa vaiko tarvitseeko ajanvarausta."
Mutta Pitäjänmäen Vehossa huoltoneuvoja sanoi, että jos autossa on erikokoiset renkaat, yleensä ero kompensoidaan muuttamalla renkaan profiilia. Näin kehä pysyy samana eikä ongelmaa pitäisi olla. Käytän auton nyt kuitenkin siellä tarkistuksessa samalla, kun korjataan muita vikoja.