Focus 1.6TdCi 90Hp P0380 vikakoodi

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Fordx2

Focus 1.6TdCi 90Hp P0380 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Fordx2 »

Onkos kellään kokemusta vikakoodista P0380 Hehkutusajan ohjaus? Kylmällä koneella lähdin ajoon ja noin puolenkilometrin jälkeen tehot pois, ja engine systems fault näyttöön.. Bosch testeri näytti tuollaista eikä saa nollattua. Ilmeisesti kai hehkutulppa tai johdinvika tms. Kertokaapas kokemuksia
eikka
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Loka 2014 14:21
Paikkakunta: Kotka

Re: Focus 1.6TdCi 90Hp P0380 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja eikka »

Mulla samat oireet ja viaksi paljastui että kaikki hehkut pimeänä. Uudet hehkut tilalle ja taas pelitti.
-Kj-
Viestit: 150
Liittynyt: 14 Helmi 2016 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus 1.6TdCi 90Hp P0380 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja -Kj- »

2.2 TDCi mondeo -08 alkoi moottoritiellä kesken DPF-regeneroinnin näyttämään "Engine malfunction"-viestiä, joka poistui itsekseen hetken kuluttua. Seuraavassa viileämmässä startissa viesti tuli välittömästi, ja vikakoodi P0380 löytyi. "Glow Plug/ Heater Circuit A". Auto toimii normaalisti ajossa. Ajon aikana virheviesti myös häviää, mutta pitkissä moottorijarrutuksissa (moottoritien rampilta pois) tulee takaisin.

Ilmeisesti hekuja käytetään myös ajon aikana jos kansi on viileä tai DPF-regenerointi päällä pakokaasujen lämpötilan nostamiseksi?

Onko kenelläkään arvioita hehkujen vaihtokustannuksista 2.0/2.2 TDCi - moottoreille? Ilmeisesti imusarja täytyy irrottaa.

Onko joillakin kokemusta vikakoodista, mutta vika ei olisikaan ollut hehkutulpissa, vaan liitoksissa, ohjausreleessä? Tällaisestakin oli havaintoja kansainvälisillä foorumeilla.
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
riikomi
Viestit: 1114
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Focus 1.6TdCi 90Hp P0380 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Vaihdoin 2009 -malliseen 2.2:een hehkut vuosi sitten.

Vaihtoehtoja päästä käsiksi hehkuihin on kaksi. Joko irrotat imusarjan ja kaasuläppäyksikön yhtenä jöötinä tai irrotat pelkän kaasuläppäyksikön (tähän tarvitset 5 -kulmaisen TS30 -ruuvikärjen). Molemmissa tapauksissa pitää irrottaa dieselsuodin sekä sen kannake, jotta pääsee käsiksi 1- ja 2-sylinterin hehkuihin. Jos imusarja halutaan irrottaa, pitää purkaa letkuja ja piuhoja melkoinen nippu, jotta imusarjan saa pois konehuoneesta.

Itse turasin koko hommaa viitisen tuntia, koska ei ollut kunnollisia ohjeita mistään saatavilla ja koska samalla kertaa puhdistin k-läppäyksikön ja imusarjan sekä syl.kannen imukanavat EGR:n mukanaan tuomasta nokiklähmästä. En osaa arvata, kauanko ammattimies tuohon vaihtohommaan käyttäisi.

Oman kokemukseni mukaan hehkutulpat kestää 150-180 tkm - riippuu varmaan myös käynnistystiheydestä. Hehkuja ei tiettävästi käytetä regeneroinnin aikana. Käynistyksen jälkeen hehkut ovat päällä maksimissaan pari minuuttia.
-Kj-
Viestit: 150
Liittynyt: 14 Helmi 2016 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus 1.6TdCi 90Hp P0380 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja -Kj- »

Hei, kiitoksia hyvistä tiedoista! :thumbup:

Soittokierros paikallisille korjaamoille tuotteli hehkujen vaihtoon kustannuksia 300-400e.
Itse asiassa paikallinen :ford: -huolto mainitsi hekusarjan hinnaksi 100e ja releen 25, vastaavat siis täysin mätänetin hintoja!

Työstä menisi sitten vikakoodien lukuun (taas ) muutama kymppi, diagnostiikka tuntihinnalla ja itse hehkujen vaihtotyö oli ohjekestoltaan vajaa 2h eli 150e. Ei kuulosta kovinkaan kovalta.

Jossain tulkinta kyseisestä vikakoodista P0380 olisi että kyseessä voisi olla myös hehkun rele.

Mikä sinut riikomi sai ryhtymään hehkunvaihtohommiin? Tuliko sinulle kyseinen vikakoodi vai tuntuiko käynnistymisessä olevan jotain? Satuitko tsekkaamaan moniko hehkuista oli lopulta rikki?
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
riikomi
Viestit: 1114
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Focus 1.6TdCi 90Hp P0380 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja riikomi »

"Mikä sinut riikomi sai ryhtymään hehkunvaihtohommiin? Tuliko sinulle kyseinen vikakoodi vai tuntuiko käynnistymisessä olevan jotain? Satuitko tsekkaamaan moniko hehkuista oli lopulta rikki?"

Meikäläisen autossa vikakoodi hehkuista tulee vasta sitten, kun kaikki tulpat ovat pimeänä.

Pakkasaamuna -17C lämpötilasta ei halunnut kylmiltään startata (akku oli sen verran huonona, ettei Webasto lähtenyt tulille). Suoraan tulppia en tullut mitanneeksi mutta ennen remonttia kaasuläppäyksikön takaa mittailin liittimestä, että yksi tulppa ainakin oli kärynnyt. Saattoihan siellä olla toinenkin huono - mittauspaikka oli niin ahdas, etten voi olla varma siitä että sain kaikki tulpat mitatuksi.

Profiteilesta tilasin hehkut 15€ kappalehintaan https://profiteile.de/catalogsearch/res ... &tid=24454
riikomi
Viestit: 1114
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Focus 1.6TdCi 90Hp P0380 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Tuossa pari viestiä aiemmin väitin, että "Hehkuja ei tiettävästi käytetä regeneroinnin aikana". Väärässä olin.

Juuri äsken huvin vuoksi teetin staattisen regeneroinnin ForScanilla ja heti toimenpiteen jälkeen vilkaisin anturiarvoja moottorin yhä käydessä (regenin aikana testeri ei näytä anturiarvoja lainkaan), ja tuolloin hehkurele oli päällä. Sammutin moottorin ja käynnistin uudelleen, ja hehkurele oli pois päältä. Eli ehkäpä sittenki hehkujakin käytetään regeneroinnin apuna.
-Kj-
Viestit: 150
Liittynyt: 14 Helmi 2016 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus 1.6TdCi 90Hp P0380 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja -Kj- »

Tuosta hehkut + DPF regen-asiassa oltiin vähän epätietoisen kuuloisia myös merkkihuollon asiakaspalvelussa.

Itsellä tosiaan tuo vikailmoitus poistuu ajon aikana mittaristosta, mutta pitkässä moottorijarrutuksessa putkahtaa uudestaan. Voisin kuvitella että ehkäpä päästösyistä ei haluta antaa pakokaasujen ja sitä kautta DPF:n ja katin jäähtyä liikaa ja käytettäisiinkin taas hehkuja... Sitähän alkaa jo tällä tavalla hehkuille yllättäen käyttötunteja jo kertyä.

Nyt uhkaa mennä jo vähän sivuraiteille, mutta viime aikoina olen huomannut regenerointivälin lyhentyneen noin 400km:n (ilmeisesti hehkujen puutteessa nokimäärän kasvaessa), kun se aikaisemmin on minulla ollut noin 750km. Tankkaan yleensä pro dieseliä.

Forscanilla luettuna auton koko iän keskiarvo-regenerointiväli on noin 550 km. Forscanilla voin lukea regenerointiyrityksian ja onnistuneiden regenerointien määrän.
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
Fordx2

Re: Focus 1.6TdCi 90Hp P0380 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Fordx2 »

Vähän olen nyt myöhässä mutta vika oli todellakin se että kaikki hehkut pimeänä. Kaippa ne jo tietysti 300000 km. jälkeen saa ollakin. Jonkun suunnitteluinsinöörin aivopieru oli vain siinä kuinka ihanalla paikalla hehkut ovat. Halpa remontti silti, 96 euroa hehkut ja työt omiin nimiin.
corttiina san petso
Viestit: 88
Liittynyt: 24 Loka 2011 19:07

Re: Focus 1.6TdCi 90Hp P0380 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja corttiina san petso »

Millä konstilla sait hehkut irti, kun ovat v- mäisessä paikassa. tietääkö joku kiristysmomentin suihkujen kiinnitys muttereihin?
-Kj-
Viestit: 150
Liittynyt: 14 Helmi 2016 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus 1.6TdCi 90Hp P0380 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja -Kj- »

Omalta osaltani loppukaneettina; Päädyin teettämään omassani työn paikallisella marmoritiskillä 2.2 TDCi:hin. Diagnoosi oli lopulta tosiaankin: kaikki hekut ja lisäksi hehkun rele mennyt. (155tkm)
Ilmeisesti tässä koneessa ei lopulta tarvinnut irrottaa ismusarjaa vaan PA-suodatin ja muuta pientä edestä pois, joten työtä veloitettiin ainoastaan 1,8 tuntia ja siten koko lystistä osineen töineen selvisin reilulla 300€:lla.

ps. ebay.de :ssä toimiva vain Fordin alkuperäistä varaosaa myyvä lafka tarjosi neljän hehkun sarjaa hintaan 46€ (plus postit 12€ ensimmäiseen artikkeliin).
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
Vastaa Viestiin