Vanhemmissa autoissa voi tulla kiusaus ylittää jakohihnan vaihto jos KILOMETRIT eivät ole lähelläkään vaihtoväliä, mutta vuodet kylläkin tulleet juuri täyteen. Esim. normaalisti vaihtoväli olisi 150 000km TAI 10 vuotta, mutta kilometrejä olisi vasta 80 000km 10 vuoden kohdalla. Ajattelin pohtia tätä asiaa teoriassa että uskaltaisiko kenties VANHAA autoa ajattaa yli vaihtovälin tälläisessä tapauksessa JOS muutenkin pitää autoa jo suht arvottomana kuten ALLE 1000e hintaisena (ehkä pikemminkin noin 500e) juuri leimattuna ja muutenkin melkoinen vikalista tulossa lähivuosina plus nykyiset pikkuviat päälle.
Kyllähän sitä puhutaan että vuodet myös hapertavat jakohihnan kumiseosta, mutta jotkut sanovat että jos parin kuukauden välein tutkii lähinnä jakohihnaa hampaiden osalta (suojakoppa pois että näkee) että löytyykö selviä halkeamia yms. hapertumia ja jos ei löydy niin uskaltaa vielä ajaa. Varsinainen kysymys siis on että voiko itse arvioida hihnan katkeamista "luotettavasti" vai onko se NYKYÄÄN ihan arpapeliä ulkonäön suhteen? Toki myös olisi hyvä kuunnella moottorin käydessä sillointällöin ettei mitään ylimääräisiä kitinöitä kuulu myös kiristimestä tai hukkapyörästä, jotka viittaisivat kenties apupyörien laakerien hajoamiseen pompauttaen hihnan pois paikaltaan.
Minnekkään pitkälle tälläisellä "pommikoneella" ei uskalla lähteä ajelemaan välttämättä, joten "the lapin reissut" kannattaa unohtaa ja pörrätä enemmänkin nurkissa jos meinaa riskiä ottaa. Muutenkin olisi hyvä välttää voimakkaita kiihdytyksiä sekä moottorijarrutuksia, jotka kuormittavat jakohihnaa.
Olisin kuullut mielelläni tapauksia OIKEASTI ELÄMÄSTÄ että onko kuinka kriittistä ylitys todellisuudessa on? Erityisesti kommentteja käyttäjiltä jotka kenties työssään vaihtavat sillointällöin jakohihnoja. Onko kuinka yleistä ollut myös että fordeissa on katkennut jakohihna jo vaikkapa 9v kohdalla vaikka 10v piti alunperin kestää? Toki kaikki vaikuttaa kaikkeen, joten vaikeata on mitään luotettavaa vertailua tehdä esim. ajo-olosuhteet ja ajotavat. Autokoulussa kuulin tapauksesta että jossain toyotassa (20v sitten) oli katkennut jakohihna jo päälle 70 000km kohdalla vaikka 100 000km olisi pitänyt kestää. Ajomaikka arveli että opetuksessa auto käy myös niin paljon tyhjäkäyntiä jolloin ikäänkuin "työtunnit" tulivat ensin täyteen.
Kerrataan nyt vielä että kyseessä olisi vanhempi suht arvoton auto, joka kenties muutenkin menee romikselle seuraavaksi kun lähivuosina vikalista saattaa olla liian pitkä kuitenkin. Itselläni on tämä tilanne ehkä noin 4 vuoden päästä, joten sen takia olen pyöritellyt ajatusta jos riskillä ajaisin vain auton aivan loppuun korjaten vain pakolliset. Silloin autollani olisi ikää 20v ja arvokin kenties noin 500e juuri leimattuna... ja jakohihna pitäisi vaihtaa 10v takia. Mietin sitten auton kunnon perusteella että tuleeko minulla kiusausta ylittää vaikkapa vuodella jakohihnan vaihtoväliä "viimeisen leiman" hakien. Minulla siis ford focus -00 automaatti zetec 1.6. Ajoakin minulla on todella paljon vain pääkaupunkiseudulla, joten julkiset ja taksi pelastaa tarvittaessa jos hihna katkeaa...
Jakohihnan vaihtovälin ylitys VUOSIEN takia?
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Jakohihnan vaihtovälin ylitys VUOSIEN takia?
Ei toi jakohihnanvaihto mitään rakettitiedettä ole, jos vähänkin pysy työkalut käsissä.Youtubella on hyviä videoita aiheesta.Ei muuta kun askartelemaan
Mondeo -09 2.5T Panther Black

It`s my way or no way.

It`s my way or no way.
Re: Jakohihnan vaihtovälin ylitys VUOSIEN takia?
Ei kannata jättää vaihtamatta ei kiristin ja hihna maksa tarvikkeena tohon kun kymppejä..vesipumpun voi vaihtaa kun rupeaa vuotamaan..sitten jos hihna korkkaa ni tuskin kannattaa enää 500e autoa korjata.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Jakohihnan vaihtovälin ylitys VUOSIEN takia?
Meillä samanlainen (paitsi manuaali) eikä vieläkään ole 150tkm mittarissa. Hihnan vaihdatin n.13v kohdalla. Ei siinä vanhassa hihnassa mitään ihmeitä näkynyt, mutta vaihto osineen oli halpa niin eipä tarvitse jännittää.ReiluReiska kirjoitti:Minulla siis ford focus -00 automaatti zetec 1.6.
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48
Re: Jakohihnan vaihtovälin ylitys VUOSIEN takia?
Täysin oikein tehty. Meillä on duunissa autoja joissa hihna ei ole kestänyt edes ilmoitettua km-määrää. Eikä takuuta koska yrityskäyttö.EeroH kirjoitti: Meillä samanlainen (paitsi manuaali) eikä vieläkään ole 150tkm mittarissa. Hihnan vaihdatin n.13v kohdalla. Ei siinä vanhassa hihnassa mitään ihmeitä näkynyt, mutta vaihto osineen oli halpa niin eipä tarvitse jännittää.
Muutaman kympin huolto kannattaa tehdä jo varmuudenkin vuoksi.
Tuota auton arvoa ei pidä miettiä koska tärkeämpi on vaihtoehtoiskustannus eli kuinka paljon maksaa jos nykyinen kulkuneuvo pitää korvata jollakin toisella.
Auton arvo tulee kyseeseen myydessä, jota ei siis olla toteuttamassa.
Re: Jakohihnan vaihtovälin ylitys VUOSIEN takia?
Voisin tulla jelppimään hihnanvaihdossa, kun samassa kylässä asutaan.En mä autoista mitään tiedä, mut vaikka henkisenä tukena.
Mondeo -09 2.5T Panther Black

It`s my way or no way.

It`s my way or no way.
Re: Jakohihnan vaihtovälin ylitys VUOSIEN takia?
Täällä on hyvät ohjeet hihnanvaihtoon. http://replace-timing-belt.com
Mondeo -09 2.5T Panther Black

It`s my way or no way.

It`s my way or no way.