Focus MK1 voimaton moottorijarru
Focus MK1 voimaton moottorijarru
Olen huomannut, että omassa Focuksessa on moottorijarru todella "voimaton", eli ei jarruta juuri ollenkaan varsinkaan kolmosella. Nelosvaihteella nyt ei yleensäkään ole varmaan kovin voimakasta moottorijarrutusta... viileällä koneella, eli ennen kuin moottorin lämpömittari on puolessa välissä, ei moottorijarrua ole käytännössä ollenkaan vaan pikemminkin moottori pyrkii melkeinpä vetämään jopa ilman kaasua. Onko tämä normaalia MK1:n Focuksissa? Tätä on ollut siitä asti, kun auton kohta kolme vuotta sitten ostin. Ei sinänsä ajoa estävä ominaisuus, mutta onpahan vain hieman mietityttänyt.
Ford Focus mk1 2002 Ghia sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
Re: Focus MK1 voimaton moottorijarru
Vm 2000 1,8 Zetec mustalla venttiilikopalla varustetussa Mondeossa huomasin moottorijarrutuksen toimivan ainoastaan lämpimällä koneella ja kun kaasun nostaa pois moottorin kierrosten ollessa yli 3000 rpm, ja jarrutus jatkui noin 1600-1700 kierroksen tietämille, jonka jälkeen selvä pykälä. Hetkellisen kulutuksen mittarista pystyi varmistumaan siitä, että polttoaineen syöttö kytkeytyi tuolloin takaisin päälle.
Pidin outona ominaisuutena tuota moottorijarrutuksen alkukierrosrajaa sekä polttoaineen syötön jatkumista jo noinkin korkeilla kierroksilla, kun useissa autoissa sitä jatketaan vasta 1200, jopa 1000rpm hujakoilla. Käytönnössä moottorijarrutuksen aikaan saamiseksi tuli vaihtaa aina pienemmälle vaihteelle.
Jossain 300tkm jälkeen maantieajossa moottori alkoi kytkintä vauhdissa painettaessa jättää tyhjäkäyntikierrokset ~1500 rpm ja paikoitellen jopa tuntui niin kuin auto olisi matalilla kierroksilla (erityisesti kylmänä) lähes vetänyt hennosti itsekseen. Puhdistin MAF:n ja kaasuläpän niille tarkoitetuilla puhdistusaineilla, ja se terävöittikin kaasuvastetta ja tyhjäkäynti ei jäänyt roikkumaan vauhdissa enää niin ylös, vaan reiluun tonniin (pysähdyttäessä -> 800rpm). Tyhjäkäyntiventtiiliäkin epäilin, mutten sille mitään tehnyt, muuten kuin senkin reikään puhdistusainetta kaasuläpän putsauksen yhteydessä ruikin.
Pidin outona ominaisuutena tuota moottorijarrutuksen alkukierrosrajaa sekä polttoaineen syötön jatkumista jo noinkin korkeilla kierroksilla, kun useissa autoissa sitä jatketaan vasta 1200, jopa 1000rpm hujakoilla. Käytönnössä moottorijarrutuksen aikaan saamiseksi tuli vaihtaa aina pienemmälle vaihteelle.
Jossain 300tkm jälkeen maantieajossa moottori alkoi kytkintä vauhdissa painettaessa jättää tyhjäkäyntikierrokset ~1500 rpm ja paikoitellen jopa tuntui niin kuin auto olisi matalilla kierroksilla (erityisesti kylmänä) lähes vetänyt hennosti itsekseen. Puhdistin MAF:n ja kaasuläpän niille tarkoitetuilla puhdistusaineilla, ja se terävöittikin kaasuvastetta ja tyhjäkäynti ei jäänyt roikkumaan vauhdissa enää niin ylös, vaan reiluun tonniin (pysähdyttäessä -> 800rpm). Tyhjäkäyntiventtiiliäkin epäilin, mutten sille mitään tehnyt, muuten kuin senkin reikään puhdistusainetta kaasuläpän putsauksen yhteydessä ruikin.
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
Re: Focus MK1 voimaton moottorijarru
Jep, eli on ilmeisesti "ominaisuus" . Oma auto on 1.6 Zetec mustalla venttiilikopalla.
Ford Focus mk1 2002 Ghia sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan