öljyinen tulppa???
öljyinen tulppa???
mistähän mahtaa johtua kun yksi tulpista oli öljyinen? myös kierteet oli öljyssä.
kylmänä nykii ja kun antaa enemmän kaasua tuntuu että ei kulje eli tehot laskee.
tietysti kun ei kunnolla sytytä...
mutta mistä tuo öljyinen tulppa siis voisi johtua?
ei vie vettä,mutta öljyä vähän enemmän kuin aikaisemmin.
kylmänä nykii ja kun antaa enemmän kaasua tuntuu että ei kulje eli tehot laskee.
tietysti kun ei kunnolla sytytä...
mutta mistä tuo öljyinen tulppa siis voisi johtua?
ei vie vettä,mutta öljyä vähän enemmän kuin aikaisemmin.
Re: öljyinen tulppa???
Oliko tulppa kummasta päästä öljyinen ? jos ylhäältä niin luultavasti venttiilikopan tiiviste vuotaa ja tulpan reijän pohjassa x määrä öljyä. Saattaapi kipinäkin lyödä vähän heikosti aiheuttaa tuommosta nykimistä.
Mikä moottori kyseessä ?
Mikä moottori kyseessä ?
Re: öljyinen tulppa???
tulppa oli alapuolelta ylöspäin öljyinen ja kierteet myös öljyssä.
kone on mondeon 2 litranen zetec.
vuosimalli 1997.
tänään kun katsoin uudelleen tulppaa niin ei ollut muuta kuin kierteet öljyiset. kone oli tällöin myös kuuma että olisiko polttanut öljyt pois...
mutta täytyy katsoa alkuun tuo venttiilikopan tiiviste kun monessa paikassa on sitä epäilty kun on nettisivuja selannut.
kone on mondeon 2 litranen zetec.
vuosimalli 1997.
tänään kun katsoin uudelleen tulppaa niin ei ollut muuta kuin kierteet öljyiset. kone oli tällöin myös kuuma että olisiko polttanut öljyt pois...
mutta täytyy katsoa alkuun tuo venttiilikopan tiiviste kun monessa paikassa on sitä epäilty kun on nettisivuja selannut.
Re: öljyinen tulppa???
njoo no kastuuhan se kokonaan kun ruuvat propun pois eli sen tulpan eihän sinne nyt älyttömän paljon pääse kertymään mutta se tiiviste nyt on halpa ja helppo vaihtaa. Itsellä kun falskaa vain ja ainoastaan ykkös pytyn luona niin olenn imaissut ne öljyt aina silloin tällöin pois
mutta varmaa on se ettei se tulpanjohto tykkää hyvää lillua siellä.

Re: öljyinen tulppa???
Juu ittellä sama vika kaikissa tulpissa .Elikkä tulppat on nokiset ja kierteet on öljyssä .Onko nyt ventiilien kumit hajonneet kysessä on escort 1.6 -88 juuri syksyllä tehty pientä remonttia moottoriin.nokka akseli , laturin remmi , tulpat , tulpan johdot .jakopää +kiristin , öljyt ja suodatin . ventiilin kopan tiiviste , kaasutin säädetty, Ja toi huolto tehtiin liikkeessä .Nyt on toi tulppa ongelma mikä voisi olla rikki ja toinen vika että märillä keleillä virranjakaja kerää kosteutta myös virran jaka on ehjä 

Re: öljyinen tulppa???
Syökös se Esco öljyä? onko sininen pilvi takana kun kylmänä käynnistää?
Jos noin on niin sitte on menny ohjurinkummit,sen ei pitäs kyllä käyntiin vaikuttaa...ja käyntiongelmia täällä ei oikein pysty arpomaan.
Jos noin on niin sitte on menny ohjurinkummit,sen ei pitäs kyllä käyntiin vaikuttaa...ja käyntiongelmia täällä ei oikein pysty arpomaan.
Re: öljyinen tulppa???
Halusin tähän lisätä sen vaan että ei ne tulpan johdot välitä mistään öljystä. Päinvastoin, öljyhän suojaa ruostumiselta.
Jos tulpassa se valkoinen osa on öljyssä niin öljyä vuotaa yläpuolelta tulppaan ja jos tulppa on alapuolelta kierteet öljyssä niin sylinterissä on öljyä joka tarkottaa männänrenkaita, kansipahvia tai venttiilien kumeja.
Noihin löytyy testiä millä ratkee että mihin on ongelma tullu.
Onko öljytikku kaakaovaahdossa?
Tuleeko kunnon savut/höyryt kun otat öljykorkin pois ja painat vähän kaasua?
Kuulostaa vähän siltä että yksi sylintereistä on tullut tiensä päähän. Kansi jokatapauksessa lähtee irti joten iso remppa on tulossa jokatapauksessa.
Mitään vauriota ei tule mutta öljynkulutus ja huonot tehot ja huono käynnistyminen tulee jos et asialle mitään tee.
Jos tulpassa se valkoinen osa on öljyssä niin öljyä vuotaa yläpuolelta tulppaan ja jos tulppa on alapuolelta kierteet öljyssä niin sylinterissä on öljyä joka tarkottaa männänrenkaita, kansipahvia tai venttiilien kumeja.
Noihin löytyy testiä millä ratkee että mihin on ongelma tullu.
Onko öljytikku kaakaovaahdossa?
Tuleeko kunnon savut/höyryt kun otat öljykorkin pois ja painat vähän kaasua?
Kuulostaa vähän siltä että yksi sylintereistä on tullut tiensä päähän. Kansi jokatapauksessa lähtee irti joten iso remppa on tulossa jokatapauksessa.
Mitään vauriota ei tule mutta öljynkulutus ja huonot tehot ja huono käynnistyminen tulee jos et asialle mitään tee.
Re: öljyinen tulppa???
Putkesta tulee harmaata ja ei kuluta öljyä . Öljyä on vain kierteissä ja se valkonen osa on puhdas, Huollossa tehtiin myös ohivuoto testi ja mottori todettin hyväksi.Äsken katoin öljytikku öljy oli mustaa .Sitten jos huoltokirja ja katsastus paperit pitää paikkansa mottorilla on ajettu 281 tkm voisko olla jo liian väljä kone.katsastuksessa oli päästöt ihan ok . Tehot on tallella ja kihdytys pumppun kalvo on myös putsattu
Re: öljyinen tulppa???
Tältä näyttää 20v vanhat tulpat joilla on ajettu ???? km.tonza66 kirjoitti:Putkesta tulee harmaata ja ei kuluta öljyä . Öljyä on vain kierteissä ja se valkonen osa on puhdas, Huollossa tehtiin myös ohivuoto testi ja mottori todettin hyväksi.Äsken katoin öljytikku öljy oli mustaa .Sitten jos huoltokirja ja katsastus paperit pitää paikkansa mottorilla on ajettu 281 tkm voisko olla jo liian väljä kone.katsastuksessa oli päästöt ihan ok . Tehot on tallella ja kihdytys pumppun kalvo on myös putsattu

Re: öljyinen tulppa???
Noniin äsken huomasin että yksi tulpista vetää itsensä nokeen ja moottori käy kolmella todettu kylmällä koneella. Puola on uusittu mutama vuosi sitten ja virranjakajan kansi +pyörijä. Tulpat + johdot viimme syksynä bosch merkkiset. Joku sielä yhdessä männässä tapahtuu et tulppa menee nokiseksi
jos ajaa kolmellä pytyllä niin myös loput tulpat menee nokeen

Re: öljyinen tulppa???
Itse kokeilisin puolan, tulppien (oikealla kärkivälillä), virranjakajan kannen ja kaikkien sytkyjohtojen vaihdolla eka vaikutusta ennenkuin pohtisin isompaa..vuosi muutama vuosi on suht. pitkä aika
osien sähkömaailmalle mallista riippumatta.

Re: öljyinen tulppa???
Ai jaa että ei haittaa vaikka uittaa tulpanjohdot öljyssä?
No jos on yksikin läpilyönti niin eipä toimi ja öljyhän johtaa sähköä että saattaapi se johtaa sen kipinänkin aivan muualle,öljyhän myös haurastuttaa johtoa,lämpö bensiini ym niin selvän teki.
Nyky silikonijohdot vieläpä semmosta että kun kerran laitetaan paikalleen niin ei saa turhaa nykiä,näin mulle on sanottu,saattaapi lähteä päät irti heilumaan ja sitten ihmetellään kun pätkii ja nykii.
Silikoni johdot ei myöskään käy vanhojen Voortien kovakumijohtojen pidikkeisiin esim. venttiilikopan päälle jollei niitä viilaa avarammiksi,oli mullakin Escossa johto viilltyny poikki kun oli siihen muovin väliin painettu ja aivan ammattiliikkeessä oli tuo tehty,itse huomasin että ei käy kun johtoja kokonaan uusin.
Että kaikella on merkityksensä,kerran vuoteen kun pesettää konehuoneestä öljytöryt pois niin on huomattavasti vähemmän kaikenmoisia käyntihäiriöitä ja on sitten korjaajan mukavampi siellä jotain tehdäkkin.
Pahoin öljyn töhräämä kone myöskin lämpiää kesähelteellä liikaa ja on palovaarallinenkin!
Näin ainakin meillä tehdään eikä tarvi sormia liata kun katoo öljyt mittatikusta.
No jos on yksikin läpilyönti niin eipä toimi ja öljyhän johtaa sähköä että saattaapi se johtaa sen kipinänkin aivan muualle,öljyhän myös haurastuttaa johtoa,lämpö bensiini ym niin selvän teki.
Nyky silikonijohdot vieläpä semmosta että kun kerran laitetaan paikalleen niin ei saa turhaa nykiä,näin mulle on sanottu,saattaapi lähteä päät irti heilumaan ja sitten ihmetellään kun pätkii ja nykii.
Silikoni johdot ei myöskään käy vanhojen Voortien kovakumijohtojen pidikkeisiin esim. venttiilikopan päälle jollei niitä viilaa avarammiksi,oli mullakin Escossa johto viilltyny poikki kun oli siihen muovin väliin painettu ja aivan ammattiliikkeessä oli tuo tehty,itse huomasin että ei käy kun johtoja kokonaan uusin.
Että kaikella on merkityksensä,kerran vuoteen kun pesettää konehuoneestä öljytöryt pois niin on huomattavasti vähemmän kaikenmoisia käyntihäiriöitä ja on sitten korjaajan mukavampi siellä jotain tehdäkkin.
Pahoin öljyn töhräämä kone myöskin lämpiää kesähelteellä liikaa ja on palovaarallinenkin!
Näin ainakin meillä tehdään eikä tarvi sormia liata kun katoo öljyt mittatikusta.