Kiitos hyvästä ensiraportista!Juffe kirjoitti: LEDivalojen automatiikka toimii hienosti ja valokuvio on yleisestä keskustelusta poiketen aivan riittävän pitkä ainakin nyt, kun pientareilla on vähän valkoista jäljellä. Pelkäsin tätä asiaa Volvon mahtavien tupla-xenonien + vakio halogen-lisäpitkien jälkeen. Ainoa tilanne missä LED-valot eivät mielestäni toimi oikein on, kun ajat toisen auton perässä 200-500 (?) metrin päässä. Tällöin mielestäni voisi käyttää jo pitkiä valoja. Lisäksi itselläni on sellainen fiilis, että valokuvio pitenee entisestään kun ajaa yli noin 100kmh. Mielestäni maksimikuviota voisi käyttää jo alhaisemmissa nopeuksissa.
Weboston toimintaan ja lämmityslaitteeseen olen ollut suht tyytyväinen. Webasto on käynnistynyt aina ja myös lisälämmittänyt ajon aikana aina tarvittaessa. Toki kaikista kovimmat pakkaset on toistaiseksi kokematta. Voin samaistua monen muunkin fiilikseen siitä, että jalat lämpiävät automaatilla hieman liikaa ja tuulilasille puhalletaan kovemmalla pakkasella turhan kylmää ilmaa. Tämä johtaa joissain tilanteissa etulasin huurtumiseen, jota ei aikaisemmissa autoissani automaatilla ole tapahtunut ikinä.
Ehkä tottumiskysymyksiä, mutta itseäni ärsyttää Volvon jälkeen erittäin paljon se, että vakionopeudensäätimestä täytyy painaa Resumea vaihteen vaihdon jälkeen. Volvossa näin ei tarvinnut tehdä. Lisäksi resume-nappi on vaikea löytää käsikopelolla ja usein tulee vahingossa painettua nopeusrajoittimen painiketta tämän sijasta. Tähän varmasti tottuu ajan kanssa. Toinen hämmästystä aiheuttava seikka on tuulilasin ja takalasin lämmittimien painikkeiden sijainti Sonyn mankan yhteydessä. Muutkin painikkeet ovat kuin haulikolla ammuttu ympäri soitinta. Tästä ei olisi varmaan muuten harmia, mutta hieman hassusti toimivan automaatti-ilmastoinnin kanssa tuota etulasin lämmitystä tarvitsee silloin tällöin kesken ajon... Mukavaa olisi myös, jos ikkunoiden lämmittimet voisi valita valikosta automaattisesti käynnistyväksi kun pakkasta on jonkin verran, tälläinen ominaisuus löytyi mm. yli kymmenen vuotta vanhasta Saabista.
Muutama kommentti. Itse en ole pystynyt toteamaan muuttuuko LED-valojen kuvio 100 km/h ylitettäessä kuten esitteen mukaan pitäisi. Ehkä se muuttuu, mutta olen samaa mieltä että Suomessa tuo raja voisi olla ehkä 80 km/h. Tosin emme tiedä mitä suunnittelijat ovat miettineet maantie- ja moottoritievalojen kuvioista ja niiden optimaalisesta soveltuvuudesta suhteessa tietyyppiin ja ajonopeuteen.
Ilmeisesti Mondeosi on tullut tehtaalta 2015 loppupuolella. Ikävää, että lämmityslaite ei Auto-asennossa pakkasilla siinäkään ole vielä moitteettomasti toimiva. Eli ohjelmistopäivityksiä odotellessa tms.
Ihmettelen tuota, että vakionopeudensäädin putoaa pois päältä vaihteen vaihdon yhteydessä. Minulla tosin on adaptiivinen vakionopeudensäädin eikä minulla normaalin vaihteenvaihdon yhteydessä se tipahda pois päältä.
Tarpeeksi kylmällä ilmalla liikkeelle lähdettäessä ainakin tuulilasin lämmitin kytkeytyy automaattisesti päälle ja on kyllä havainto, että myös takalasin lämmitin tekee saman. Merkillistä ja mielenkiintoista jos ovat tuota ominaisuutta muuttaneet. En tiedä mikä on lämpötilaraja, kun Fordilla eivät moisia yksityiskohtia vaivaudu kertomaan. No, toisaalta mitäpä sillä tiedolla tekisikään?