Ford Mondeo mk5 2015

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Juffe kirjoitti: LEDivalojen automatiikka toimii hienosti ja valokuvio on yleisestä keskustelusta poiketen aivan riittävän pitkä ainakin nyt, kun pientareilla on vähän valkoista jäljellä. Pelkäsin tätä asiaa Volvon mahtavien tupla-xenonien + vakio halogen-lisäpitkien jälkeen. Ainoa tilanne missä LED-valot eivät mielestäni toimi oikein on, kun ajat toisen auton perässä 200-500 (?) metrin päässä. Tällöin mielestäni voisi käyttää jo pitkiä valoja. Lisäksi itselläni on sellainen fiilis, että valokuvio pitenee entisestään kun ajaa yli noin 100kmh. Mielestäni maksimikuviota voisi käyttää jo alhaisemmissa nopeuksissa.

Weboston toimintaan ja lämmityslaitteeseen olen ollut suht tyytyväinen. Webasto on käynnistynyt aina ja myös lisälämmittänyt ajon aikana aina tarvittaessa. Toki kaikista kovimmat pakkaset on toistaiseksi kokematta. Voin samaistua monen muunkin fiilikseen siitä, että jalat lämpiävät automaatilla hieman liikaa ja tuulilasille puhalletaan kovemmalla pakkasella turhan kylmää ilmaa. Tämä johtaa joissain tilanteissa etulasin huurtumiseen, jota ei aikaisemmissa autoissani automaatilla ole tapahtunut ikinä.

Ehkä tottumiskysymyksiä, mutta itseäni ärsyttää Volvon jälkeen erittäin paljon se, että vakionopeudensäätimestä täytyy painaa Resumea vaihteen vaihdon jälkeen. Volvossa näin ei tarvinnut tehdä. Lisäksi resume-nappi on vaikea löytää käsikopelolla ja usein tulee vahingossa painettua nopeusrajoittimen painiketta tämän sijasta. Tähän varmasti tottuu ajan kanssa. Toinen hämmästystä aiheuttava seikka on tuulilasin ja takalasin lämmittimien painikkeiden sijainti Sonyn mankan yhteydessä. Muutkin painikkeet ovat kuin haulikolla ammuttu ympäri soitinta. Tästä ei olisi varmaan muuten harmia, mutta hieman hassusti toimivan automaatti-ilmastoinnin kanssa tuota etulasin lämmitystä tarvitsee silloin tällöin kesken ajon... Mukavaa olisi myös, jos ikkunoiden lämmittimet voisi valita valikosta automaattisesti käynnistyväksi kun pakkasta on jonkin verran, tälläinen ominaisuus löytyi mm. yli kymmenen vuotta vanhasta Saabista.
Kiitos hyvästä ensiraportista!

Muutama kommentti. Itse en ole pystynyt toteamaan muuttuuko LED-valojen kuvio 100 km/h ylitettäessä kuten esitteen mukaan pitäisi. Ehkä se muuttuu, mutta olen samaa mieltä että Suomessa tuo raja voisi olla ehkä 80 km/h. Tosin emme tiedä mitä suunnittelijat ovat miettineet maantie- ja moottoritievalojen kuvioista ja niiden optimaalisesta soveltuvuudesta suhteessa tietyyppiin ja ajonopeuteen.

Ilmeisesti Mondeosi on tullut tehtaalta 2015 loppupuolella. Ikävää, että lämmityslaite ei Auto-asennossa pakkasilla siinäkään ole vielä moitteettomasti toimiva. Eli ohjelmistopäivityksiä odotellessa tms.

Ihmettelen tuota, että vakionopeudensäädin putoaa pois päältä vaihteen vaihdon yhteydessä. Minulla tosin on adaptiivinen vakionopeudensäädin eikä minulla normaalin vaihteenvaihdon yhteydessä se tipahda pois päältä.

Tarpeeksi kylmällä ilmalla liikkeelle lähdettäessä ainakin tuulilasin lämmitin kytkeytyy automaattisesti päälle ja on kyllä havainto, että myös takalasin lämmitin tekee saman. Merkillistä ja mielenkiintoista jos ovat tuota ominaisuutta muuttaneet. En tiedä mikä on lämpötilaraja, kun Fordilla eivät moisia yksityiskohtia vaivaudu kertomaan. No, toisaalta mitäpä sillä tiedolla tekisikään?
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

massive kirjoitti: Ärsytyksen aiheita: ei digitaalista nopeusnäyttöä, ei mahdollista säätää vakkaria eri askeleilla (ilmeisesti aina +/- 5km kun on adaptiivinen vakkari), viihdesysteemistä ei voi poistaa turhia asioita (Suomessa DAB tai AM ovat ihan tarpeettomia, BT olisi kiva saada vähempien näpyttelyjen taakse).
Vakionopeussäätimen asettaminen esim. 83 km/h sujuu kikkaillen eli arvaa nopeusmittarin näytöstä nopeuden ja painaa Set-nappia "kohdalla". Tai kun ajaa vakionopeussäädin päällä ja haluaa nostaa nopeutta, painaa hieman kaasua ja Set-napilla jäädyttää uuden nopeuden johonkin väliin. Ilman kaasulla pelaamistahan se on sitten tuo +/- 5 km/h säätöaskel.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

^ ^ jep vaikkei merkkivalot palakkaan, tuulilasi,ja takalasi (ja samalla peilit) lämpiävät automaattisesti kun lämpötila on alle xx astetta. Eli jos ne haluaa pois päältä, akkua säästääkseen, pitää ne kertaalleen kytkeä päälle (että valo syttyy) ja sammuttaa.
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

Tuosta huurtumisesta sen verran että, oletteko huomanneet että jos "auto"-asento on päällä ja myöskin ilmastointi (a/c), niin jos laittaa puhalluksen välillä tuulilasille (ei se max nappi, vaan toinen) ja tuosta palaa "auto"-asentoon takaisin, niin ilmastointi (a/c) onkin tippunut pois päältä :?:
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Avatar
Vrjssa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Heinä 2011 21:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Vrjssa »

Juffe kirjoitti: Tarpeeksi kylmällä ilmalla liikkeelle lähdettäessä ainakin tuulilasin lämmitin kytkeytyy automaattisesti päälle ja on kyllä havainto, että myös takalasin lämmitin tekee saman. Merkillistä ja mielenkiintoista jos ovat tuota ominaisuutta muuttaneet. En tiedä mikä on lämpötilaraja, kun Fordilla eivät moisia yksityiskohtia vaivaudu kertomaan. No, toisaalta mitäpä sillä tiedolla tekisikään?
Luulen että toiminee samalla tavoin kuin Focuksessa. Eli lasilämmitykset+peililämmitys lähtevät päälle jo +4C puolella. Mikä on varsinkin syksyllä hieman liioittelua.
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Vrjssa kirjoitti:
Luulen että toiminee samalla tavoin kuin Focuksessa. Eli lasilämmitykset+peililämmitys lähtevät päälle jo +4C puolella. Mikä on varsinkin syksyllä hieman liioittelua.
Mulla koodattiin Focuksesta luovutushuollossa pois päältä, saa itse päättää tarvitaanko lämmitystä vai ei.
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

olenkin ihmetellyt kun takalasista näkee selvästi että lämmitin on päällä vaikkei itse sitä ole päälle laittanutkaan. No, tämä on ihan ok. Tässä kovilla pakkasilla (-30, -35) käytin sisäilman kiertoa sisälämpötilan nousun nopeuttamiseksi. Se auttaa kyllä lämpenemisnopeudessa mutta ikkunathan siinä menee nopeasti huuruun myös. Sitä pystyy pitämään muutamia minuutteja päällä kun tuulilasin lämppärin on päällä ja ajo on vain suoraa maantietä.

Tilasin 5-sarjan bemarin ja mun mondeo olisi kohta joutilaana. Kilsoja nyt 37tkm ja todennäköisesti joku 55tkm kun bemmi saapuu. Lähtisi hyvin sopuhintaan kohtalaisen hyvin varusteltu auto. Vielä en ole nettiautoon sitä laittanut.

Jännä muuten että kellowebaston pakkashäröt loppui, ensimmäisinä kovien pakkasten päivänä se ei suostunut lähtemään yli 160km ajon lähteen välttämättä päälle akkujännitteen alhaisuuden vuoksi. Tämä kuitenkin korjautui "itsestään" ja kun kovemmilla pakkasilla joutui ajamaan yli 100kmh että sisällä tarkeni. Käytännössä tämä tarkeneminen alkoi olla kyseenalaista vasta 30 asteen pakkasessa ja silloin kun ajoi pidempään reilusti alle 80kmh.

Muuten tuo auto on kuitenkin yllättävän lämmin, jopa kuuma jos ajaa yli satasta vaikka pakkasta tosiaan se -35.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
Avatar
Salesman1966
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
Paikkakunta: Vinkkilä

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Salesman1966 »

Juffe kirjoitti:No niin, nyt on omakin Mondeo saatu ja ensimmäinen vajaa tankillinen ajettu. Keli on pysytellyt Pirkanmaalla ja pääkaupunkiseudulla 15 pakkasasteen ja muutaman plusasteen välillä näinä muutamana päivänä. Ajattelin kirjoitella tähän vähän omia ensikokemuksia ja -mielipiteitä näin 800km taivalluksen jälkeen.

Auto on erittäin hiljainen ja todella miellyttävä ajaa. Toistaiseksi mistään ei ole kuulunut mitään ylimääräisiä hälyääniä tai muuta poikkeuksellista. Varusteet osuivat aika nappiin. Autossa on Titanium Business + Avaimeton systeemi + sähköinen takaluukku + sähköinen kuskinjakkara + webaston kauko + lämmitetty ratti. Ainoat varusteet jotka olisivat tähän vielä tuoneet itselleni erityistä lisäarvoa olisivat olleet automaattivaihteisto ja adaptiivinen vakionopeudensäädin. Firman autoetusääntöjen takia nämä kuitenkin tippui pois, enkä kyllä vaihtaisi oikein mitään varustetta kumpaankaan edellämainittuun.

LEDivalojen automatiikka toimii hienosti ja valokuvio on yleisestä keskustelusta poiketen aivan riittävän pitkä ainakin nyt, kun pientareilla on vähän valkoista jäljellä. Pelkäsin tätä asiaa Volvon mahtavien tupla-xenonien + vakio halogen-lisäpitkien jälkeen. Ainoa tilanne missä LED-valot eivät mielestäni toimi oikein on, kun ajat toisen auton perässä 200-500 (?) metrin päässä. Tällöin mielestäni voisi käyttää jo pitkiä valoja. Lisäksi itselläni on sellainen fiilis, että valokuvio pitenee entisestään kun ajaa yli noin 100kmh. Mielestäni maksimikuviota voisi käyttää jo alhaisemmissa nopeuksissa.

Erittäin miellyttävänä ja yllättävänä ominaisuutena autoon kuuluu myös vakiona sähköiset lapsilukot taakse sekä automaattisesti himmenevä kuskin puolen sivupeili. Kuvittelin, että nämä olisi olleet omia lisävarusterivejään, tai liittyneet johonkin paketteihin.

Weboston toimintaan ja lämmityslaitteeseen olen ollut suht tyytyväinen. Webasto on käynnistynyt aina ja myös lisälämmittänyt ajon aikana aina tarvittaessa. Toki kaikista kovimmat pakkaset on toistaiseksi kokematta. Voin samaistua monen muunkin fiilikseen siitä, että jalat lämpiävät automaatilla hieman liikaa ja tuulilasille puhalletaan kovemmalla pakkasella turhan kylmää ilmaa. Tämä johtaa joissain tilanteissa etulasin huurtumiseen, jota ei aikaisemmissa autoissani automaatilla ole tapahtunut ikinä.

Ehkä tottumiskysymyksiä, mutta itseäni ärsyttää Volvon jälkeen erittäin paljon se, että vakionopeudensäätimestä täytyy painaa Resumea vaihteen vaihdon jälkeen. Volvossa näin ei tarvinnut tehdä. Lisäksi resume-nappi on vaikea löytää käsikopelolla ja usein tulee vahingossa painettua nopeusrajoittimen painiketta tämän sijasta. Tähän varmasti tottuu ajan kanssa. Toinen hämmästystä aiheuttava seikka on tuulilasin ja takalasin lämmittimien painikkeiden sijainti Sonyn mankan yhteydessä. Muutkin painikkeet ovat kuin haulikolla ammuttu ympäri soitinta. Tästä ei olisi varmaan muuten harmia, mutta hieman hassusti toimivan automaatti-ilmastoinnin kanssa tuota etulasin lämmitystä tarvitsee silloin tällöin kesken ajon... Mukavaa olisi myös, jos ikkunoiden lämmittimet voisi valita valikosta automaattisesti käynnistyväksi kun pakkasta on jonkin verran, tälläinen ominaisuus löytyi mm. yli kymmenen vuotta vanhasta Saabista.

Kulutus on nyt ollut ajotietokoneen mukaan 5,5l/100km ja tankilta mitattuna sain kulutukseksi 5,6l/100km. Autolla on ajettu moottoritietä välillä Hki-Tre sekä Helsingin keskustaa ja muuta, eikä kaasujalka ole varmasti ollut ihan optimaalisessa asennossa. Kulutukseen olen auton koko ja teho suhteutettuna hyvinkin tyytyväinen. (Työsuhdeautolijan tällä ei ole kovinkaan suurta merkitystä, mutta on mukavaa, ettei tankilla tarviste käydä montaa kertaa viikossa) Monisssa koeajoissa valitettiin 150hv version ponnettomuutta tyhjäkäynnin läheisyydessä, mutta itse en pysty tähän kommenttiin samaistumaan vaikka manuaalivaihteilla ajankin. Toki oma verrokkini on V40 1,6l turbodieselillä ja ainakin tähän verrattuna Mondeo vetää erityisen nätisti alakierroksilta saakka.

Sonyn audiojärjestelmäänkin olen ollut todella tyytyväinen. Itselläni on jonkinlaista musiikkialan taustaa takana ja joskus nuorempana on tullut erilaisia rokkivehkeitä autoihin rakenneltua. Eihän tämä mitään super-hifiä ole, mutta auton vakioäänentoistolaitteiksi mielestäni hyvinkin tasokas laitteisto on kyseessä. Tästä sivuhuomautuksena sellainen asia, että ennen ostopäätöstä koeajoin auton ja siinä poppivehkeet kuulostivat kyllä todella paljon tätä huonommalta. Onko audiojärjestelmää jotenkin päivitetty ajan saatossa, vai oliko joku koeajaja luukuttanut koeajoauton järjestelmän rikki. Vaikea sanoa.

Kirjoittelen lisää aiheesta jos jotain uutta tulee mieleen.

BTW. Onko kukaan koittanut hankkia Webastolle toista kauko-ohjainta? Onko se mahdollista? Mitä maksaa? Todella typerää että kaukoja on vain yksi vaikka avaimia tulee kahdet...

Tuohon ilmastointilaitteeseen vielä. Maahantuojan edustajakin tunnusti, että automatiikkaa ei kannata käyttää yli -10 ast pakkasessa. Toimiiko nyt paremmin kun tuli suojakelit?? Mulla ainakin toimii nyt loistavasti. Heti kun oli pakkasta tuon yli kympin, niin puhallus siirtyy jalkoihin...!!Jos on huurtumis taipumuksia, niin sitten soita huoltoon ja pyydä tilaamaan uusi kosteus/lämpötila anturi. Sitten samalla kun asentavat sen, niin ohjelmistopäivitys samalla. Vaikka auto on noin uusi niin, siellä on ihan samat ongelmat kuin meillä vuoden ajaneilla.
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black :ford:
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

larsibald kirjoitti:Jahas. Auto ollut ajossa maanantaista, kilsoja sisässä joku 700. Eilen iski värisuoran tauluun! Esittelin autoa kaverille, tämä istui kuskin penkille ja strttasi.. Avot! Kymmenkunta varoitusvaloa päällä, absit, luistonestot, tutkat, käsijarru, mäkilähtöavustin ym.

Autolla pysty kuitenkin ajamaan. Sata metriä ajoa, virrat päälle ja pois ja kaikki toimi taas. Jännityksellä jäämme odottamaan jatkoa!

Biili ei ollut seissyt kauaa ja webakin oli pyörinyt jonkin aikaa ennen lähtöä..

Itse ajo maistuu, tosi mukava manuaaliaski.

mulla on tehnyt muuten kerran kans tämän. Sen takia vaihdoinkin tuon pois......Vaikka kyse varmasti oli varmaan jostain liian alhaisesta akkujännitteestä. Vaikka weba ei ollut kauaa päällä. Pakkasta oli kuitenkin 27-30. Ohjaustehostin ei toiminut. Korjautui kyllä kun käynnisti auton uusiksi.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

Salesman1966 kirjoitti: Hyvää uutta vuotta kaikille!

Sitten apuuvaa.. Mä innostuin myöskin lisävaloista(vaikka näen kyllä nykyisilläkin) kun löysin firman hallista käyttämättömät lisäpitkät. Hommasin kaikki tarvitattavat relet yms. ja vein auton paikalliselle pajalle asennukselle. Saatiin valot toimimaan, mutta kun kaikki oli kytketty, niin huomattiin, että kun laittaa vilkun vasemmalle , niin lisäpitkät syttyy!!! Siinä sitten kokeiltiin eri vaihtoehtoja, eikä löydetty oikeaa johtoa :evil: Pinna loppui kesken ja otettiin oluet... :thumbup:

Missä asennutit valot? Voisko sieltä kysellä neuvoa? vai onko jollain muulla tietoa? Kytkentäkaaviota tai tms. Vai pitääkö sitten vain kokeilla johto
kerrallaan? Kiitos etukäteen

Olen ollut täältä melkein kuukauden pois joten vastaus kesti... Eli asennutin valot sellaisessa kuin oulun autosähkö ja huolto. Ihan yksityinen pieni paja. Eli todennäköisesti muuallakin autosähköpajat saa tarvittavat ohjeet kytkennästä.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

akk1965 kirjoitti:Nyt oli ensimmäinen kerta pitkään aikaan kun webasto ei käynnistynyt kauko-ohjauksella, pakkasta 25. Joulun pyhät ja uuden vuoden toimi hyvin vaikka auto seisoi monta päivää, ja pakkastakin oli välillä 15. Yllätys se sijaan oli että auto lähti kyllä käyntiin, mutta sääliksi kävi moottoria :shock: Eli todenäköisesti akussa oli virtaa tarpeeksi, ei ainakaan herjaillut alhaisesta akun jännitteestä, kuten joskus menneisyydessä.

Myöskin täytyy todeta että hidas on näillä pakkasilla (17-25) lämpiämään, ja normaalia moottorin lämpötilaa ei saavuta koskaan. Lyhyemmässä ajossa (25 km) lämpömittari tuskin pääsee siniseltä alueelta pois. Tuulilasi tuppaa myös välillä huurtumaan, mutta tuohon auttaa tietysti pistämällä suuntaus tuulilasille. En tiedä voiko tätä talviautoksi sanoa, mutta menettelee ;)

Tuossa kyseltiin siitä huoltonäytöstä; olen laittanut ohjeen tähän ketjuun, ja se alkuperäinen löytyy fordtalk-foorumilta.
Mutta lyhesti: pidä ratin vasen ok-nappi pohjassa. Starttaa, mutta älä paina jarrupoljinta tms. Kun mittaristoon tulee ilmoitus "paina jarrua käynnistääksesi auto" , ala näpyttää nopeasti vasenta ok-näppäintä. Huoltonäytön pitäisi ilmaantua. Liikkumaan listalla pääsee nuolinäppäimillä (akun jännite on aika lopussa listaa) , ja pitkään ok:ta painamalla pääsee huoltonäytöstä pois.
Tuohon näyttöön olen päässyt varmimmin kun autoon tulee "tuoreeltaan" sisään. Ajon jälkeen tuon menun esiinsaaminen ei ole aina onnistunut.

Ps. alhaisimmillaan akun jännite on ollut huoltonäytön mukaan 11,4 V , jolloin webasto on vielä käynnistynyt kauko-ohjauksella.
kone lämpiää normaaliin lämpötilaan nopeastikin jos ajaa reilusti yli satasta ;) ja autossa tulee myös kuuma... vaikka ulkona -35.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

akk1965 kirjoitti:Kävin mittailemassa ajan kuluksi akun jännitteen, yön yli seissyt, virrat poissa päältä, yleismittari näyttää akun navoista 11,82 V. Auton huoltonäyttö kertoo jännitteeksi 11,2 V. Mielestäni aika suuri ero :roll:

Tämä menee vähän ohi aiheen, mutta aikoinaan ammattikoulussa rakenneltiin autoon kaikkea turhaa ja siinä huomasi kuinka paljon ohuet johdot lisää vastusta ja pudottaa jännitettä ja ei kestä näitä matalien jännitteiden kuormia. Esimerkiksi silloisen auton peräkonttiin tuleva virtapistoke tuli niin ohuilla johdoilla, ettei se kestänyt kuormaa juuri mitään. Tuollainen 0,6 voltin ero tuntuu ihan normaalilta. Se auton anturi lukee sen jännitteen kuitenkin ihan jostain muualta. Ja tuo jännite on niin alhainen että siinä on jo varmaan jokin kuorma jo päällä.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

akk1965 kirjoitti: Kokeilin tuossa kotimatkalla pistää "continue heating"-päälle, ei ollut havaittavaa vaikutusta lämpöihin, lämmöt pysyi ajossa jatkuvasti noin 3/4 normaalista. Mielestäni kyllä minulla webasto "tohisee" automaattisesti vaikka lämpötila on selvästi yli 60 (n. 75). Sitä en tiedä lämmittääkö se sitten ollenkaan, ilmeisesti ei.
Muutoinkin tämä moottorin lämpötilaseilaus on minulle pieni mysteeri. Aamulla oli esilämmityksessä, töihin menomatkalla (40 min.) lämpömittari pysyi miltei koko ajan kuuden kympin paikkeilla, juurikaan nousematta aivan vasemmasta laidasta. Sitten täsmälleen sama matka illalla kotiin ilman esilämmitystä. lämpömittari näytti n. 75 (n. 3/4 normaalista). Ok pakkasta oli muutama aste vähemmän (18) ja enemmän motariajoa. Mutta ero on huomattava. Tästä voisi päätellä että auto lämpenee paremmin kun sitä EI esilämmitä :shock:

ajonopeus vaikuttaa lämpenemiseen huomattavan paljon. Itsellä tuossa kovimmilla pakkasilla 100 alueella lämmöt jaksoi nousta normaaliin. 80 vauhdissa alkaa hiukan hiipumaan ja 70 alueella putoaa täysin siniselle. Tuon lämpenemisen huomaa lähestulkoon jo ohittaessa -> alkaa puhaltaa lämpimämpää.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

Hapero79 kirjoitti: Sama täällä, viime viikon korjaamokäynnin jälkeen ei lämpenemiseen tullut muutoksia. Lämpö ei nouse siniseltä pois. Tosin tämän jälkeen olen saanut seuraavat varoitustekstit: "Engine coolant overtemperature" ja "transmission limited function". Molemmat kuittautuivat pois, kun auton käynnisti uusiksi.

Onko kukaan huomannut lämpenemisessä eroavaisuuksia sillä, että onko autoa esilämmitetty webastolla vai ei?

Jokatapauksessa, jälleen ollaan matkalla korjaamolle...
tottakai lämpenee nopeammin jos esilämmitetty. Mutta edelleen, webastoakin enemmän lämpenemiseen vaikuttaa ajonopeus. Antakaa sille autolle LEIPÄÄ. Mulla noussut kulutus kolmanneksella mutta on myös tarennut.........
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

Sellainen kommentti tähän, että kun weba on tökätty kakella päälle, niin liikkeelle lähtiessä se jatkaa, mutta sammuu, kun normaalilämpö on saavutettu. Tämän jälkeen lämmöt romahtaa siniselle. Continue heat vissiin auttaa vähän, mutta ilmeisesti siinä on joku raja, kauanko se tohottaa. Itse olen yksinkertaisesti ajon aikana painanut weban kaukosäätimestä päälle, ja taas nousee lämmöt.

Samoin huomasin lämpimästä tallista lähtiessä, että lämmöt ei siniseltä nousseet pakkasessa. Laitoin ajon aikana kaukosäätimestä päälle, niin johan lämpeni :D[/quote]


Mulla menee silleen, että weba on aina päällä kun auton käynnistän. Jos se sammuu, näppään sen kaukosäätimestä päälle. Kovilla pakkasilla jouduin sen tossa vajaan 2h työmatkalla pari kertaa tekemään ja viimeiset puolituntia joutui pienentämään sisätilan lämpöjä kun tuli kuuma. Sitten huomasin että ajamalla yli satasta auto lämpeää nopeasti ja rupesin ajamaan kovempaa, niin ei tarvi webaa rämppäillä kesken ajon takaisin päälle.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

1smo kirjoitti:Ei olis pitänyt tulla tänne lueskelemaan tätä ketjua vasta auton tilaamisen jälkeen... :) mieleeni alkaa hiipiä epäily, että kannattiko sittenkään. No, kai se kesällä sentään ihan hyvä peli on, oma auto tulee huhtikuussa niin kerkiää ajella kesäkeleissä ekat puoli vuotta. Onko kukaan muuten viritellyt mitään kunnon poppivehkeitä mk5 Mondeoon? Itse tykkään kovasti kuunnella musiikkia autossa yksin istuessani ja ei tuo Sync 2 systeemi kovin hääviltä kuulosta.

Käyt lukemassa mitä tahansa autokeskustelua niin se on tälläistä. Kaikissa on jotain probleemeja. Itsekin tilasin 5-sarjan bemarin ja keskusteluissa se on muka ihan paskaa...No, niissäkin painivat lämpö- ja akkuhaasteiden kanssa. Kuten kaikissa muissakin autoissa.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

akk1965 kirjoitti:^ Vähän on ristiriitainen olo, voishan tuon esilämmityksen jättää pois että lämpiäisi paremmin, mutta sitten on todenäköistä ettei saa koko kotteroa käyntiin, varsinkin jos pakkasta alkaa olla yli 20 :D
Tässä alkaa kohta kaipaamaan ammattiauttajaa, jos eivät keksi miten nämä saa pelamaan edes sinnepäin oikein :?

hyvin lähtee käyntiin ilman esilämppäriä vaikka pakkasta -35. pari kertaa jouduin tekemään kun weba ennen temppuili. Jännästi se nyt sitten on jäljemmin toiminut, kun ajanut reilummin. Oisko sitte että lataa myös paremmin kun ajaa kovempaa ja siinä tulee hidastelemisia enemmän.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

Tänään tapahtui ihme :shock:

Laitoin webaston aamulla kaukosäädöllä piruuttani käyntiin, ja siinähän se pöhisi kun saavuin auton luokse. No, ulkolämpötila oli tasan nolla.
Eilen tiistai aamuna siis ei lähtenyt käyntiin, pakkasta muutama aste (ja viikonloppuna ladattu akkua). Mietin tässä vaan että eilen tuli aika paljon ylimääräistä ajoa, lähes puolipäivää tien päällä, niin olisiko tuo akku nyt sitten lataantunut tarpeeksi ? Jos näin on, niin näyttää siltä että käyttämäni pikalaturi (3.8A) ei tosiaankaan pysty lataamaan tuota riittävästi vaan se CAN-väylän päälläolo vie lähes kaiken latausvirran. Kun tästä kerkeän käyn hankkimassa 10 A laturin ja katson alkaako onnistumaan sen kanssa.

Huurtumisesta vielä että tänään tuulilasi huurtui vaikka A/C olikin päällä. Olevinaan huomasin että automatiikka kyllä osasi laittaa A/C:n päälle itse, mutta ilmeisesti puhallus / lämpö tuulilasille ei vaan riittänyt.

Noista sekoiluista mitä avviforillakin on ollut: minulla ne kyllä loppuivat kuin seinään kun viallinen ohjaustehostimen moduuli (itseasiassa koko ohjaustehostin) vaihdettiin uuteen. Jos se vähänkään herjaa itse ohjaustehostimesta, viekää huoltoon, ja vaatikaa diagnostiikka. Ainakin Veholla tuon paikallistivat.
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

69dude kirjoitti: Itse olenkin todennut että ongelmat alkavat -15 jälkeen.
Olen omistanut lukuisia autoja,jotka kaikki olivat lämpimämpiä jopa ilman webastoa.

Itsellä tuo 2006 vuosimallin s80 volvo d5 koneella oli kylmempi webastonkin kans kuin tämä fordi. Vaikka viime talvena ei ollut tälläisiä pakkasia. Fordin saa reilusti "kuumaksi" sisältä ja volvoa ei enää saanut, jos pakkasta oli enemmän kuin 15 astetta. Toki saattoi olla mallisarjan alun autojen probleemeja.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

Hapero79 kirjoitti: Hyvin se lähtee vielä -25 asteessa.. Rumaa kolinaa se tosin pitää, mutta onpahan lämmin :lol:

niin, ilman kauko-ohjainta olevat ei saa sitä mitenkään päälle manuaalisesti ajaessa. Itse näppään sen aina kaukosäätimestä uudelleen päälle. 80-90 vauhdissa oli pakko tehdä noin että tarkeni kun pakkasta se 30.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

Kirjoittelen lisää aiheesta jos jotain uutta tulee mieleen.

BTW. Onko kukaan koittanut hankkia Webastolle toista kauko-ohjainta? Onko se mahdollista? Mitä maksaa? Todella typerää että kaukoja on vain yksi vaikka avaimia tulee kahdet...[/quote]


Tuohon ilmastointilaitteeseen vielä. Maahantuojan edustajakin tunnusti, että automatiikkaa ei kannata käyttää yli -10 ast pakkasessa. Toimiiko nyt paremmin kun tuli suojakelit?? Mulla ainakin toimii nyt loistavasti. Heti kun oli pakkasta tuon yli kympin, niin puhallus siirtyy jalkoihin...!!Jos on huurtumis taipumuksia, niin sitten soita huoltoon ja pyydä tilaamaan uusi kosteus/lämpötila anturi. Sitten samalla kun asentavat sen, niin ohjelmistopäivitys samalla. Vaikka auto on noin uusi niin, siellä on ihan samat ongelmat kuin meillä vuoden ajaneilla.[/quote]



olen muuten huomannut, että automatiikka pelaa hyvin jos malttaa pitää lämpötilapyynnön maltillisena... Alussa tuli laitettua lämpötilapyyntö täysille ja silloin se puhaltaa niin isosti, eli jäähdyttää nopeammin lämmennyttä nestettä. Toki turhan paljon jaloille puhaltaa.. Mutta kovimmillakin pakkasilla näkyy sopiva pyyntö olevan t-paita päällä ollessa joku maks 22.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

akk1965 kirjoitti:Tänään tapahtui ihme :shock:

Laitoin webaston aamulla kaukosäädöllä piruuttani käyntiin, ja siinähän se pöhisi kun saavuin auton luokse. No, ulkolämpötila oli tasan nolla.
Eilen tiistai aamuna siis ei lähtenyt käyntiin, pakkasta muutama aste (ja viikonloppuna ladattu akkua). Mietin tässä vaan että eilen tuli aika paljon ylimääräistä ajoa, lähes puolipäivää tien päällä, niin olisiko tuo akku nyt sitten lataantunut tarpeeksi ? Jos näin on, niin näyttää siltä että käyttämäni pikalaturi (3.8A) ei tosiaankaan pysty lataamaan tuota riittävästi vaan se CAN-väylän päälläolo vie lähes kaiken latausvirran. Kun tästä kerkeän käyn hankkimassa 10 A laturin ja katson alkaako onnistumaan sen kanssa.

Huurtumisesta vielä että tänään tuulilasi huurtui vaikka A/C olikin päällä. Olevinaan huomasin että automatiikka kyllä osasi laittaa A/C:n päälle itse, mutta ilmeisesti puhallus / lämpö tuulilasille ei vaan riittänyt.

Noista sekoiluista mitä avviforillakin on ollut: minulla ne kyllä loppuivat kuin seinään kun viallinen ohjaustehostimen moduuli (itseasiassa koko ohjaustehostin) vaihdettiin uuteen. Jos se vähänkään herjaa itse ohjaustehostimesta, viekää huoltoon, ja vaatikaa diagnostiikka. Ainakin Veholla tuon paikallistivat.

voihan vit... ei jaksaisi taas viedä ylimääräistä pajalle tuota autoa. Olen tullut siihen tulokseen että käytetyn ostamalla voi päästä hyvinkin vähemmillä korjaamokäynneillä. Itsellä ei turhia käyntejä ole kuin 5 ja tuosta tulis kuudes. Kuitenkin Edellisellä käytetyllä pääsi koko huoltovälin ilman ylimääräisiä käyntejä.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
Avatar
janti
Viestit: 494
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

akk1965 kirjoitti: Huurtumisesta vielä että tänään tuulilasi huurtui vaikka A/C olikin päällä. Olevinaan huomasin että automatiikka kyllä osasi laittaa A/C:n päälle itse, mutta ilmeisesti puhallus / lämpö tuulilasille ei vaan riittänyt.
Ei taida siellä kompressori kuitenkaan pyöriä näillä keleillä. :roll:

"Huom: Ilmastointi toimii vain, kun lämpötila on yli 4°C." http://www.fordservicecontent.com/Ford_ ... 7637&div=f
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Lämpenee paremmin kun ajaa satasta, johtuuko siitä että kaihdin keulalla menee kiinni.
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

EeroH kirjoitti:Lämpenee paremmin kun ajaa satasta, johtuuko siitä että kaihdin keulalla menee kiinni.

ei, kun siitä että kone joutuu tekemään enemmän töitä ja kuluttaa enemmän polttoainetta ja hukkalämpöä syntyy enemmän.

Itseasiassa kuulin tuossa että esimerkiksi bemareissa maski aukeaa vain kesähelteillä silloin kun tarvitaan reilummin jäähdytystä koneelle. Normaalisti se siis aina kiinni. Eihän flektikään lähde pyörimään jäähdyttimelle kuin joskus lähes 30 asteen helteillä parkissa jos tyhjäkäyttää.....

Isällä oli aikoinaan 95-vuosimallin vw vento 1,9 tdi. Siinä tämän koneen lämpiämisen huomasi moottoritien rampille kiihdyttäessä. Lämmityslaite puhalsi rampin alussa kylmää, mutta kiihdytyksen jälkeen jo kuumaa. Eli kun kone joutuu töihin niin hukkalämpöä syntyy enemmän ja tommosessa vanhassa dieselissä sitä hukkalämpöä syntyi paljon enemmän. Kulutus oli kuitenkin aikalailla sama kuin nyt näissä 2x tehokkaimmissa moottoreissa.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
Vastaa Viestiin