Tulin tänne kyselemään viisaammilta vastauksia, neuvoja ja hyviä vinkkejä mistä tapahtunut johtui auto on siis Ford Focus 2.0 tdci 100kw 6 lovinen manuuali sedan vm. 2005 ja ajettu 260tkm. Itse ongelmaan:
Käynnistin auton päivällä pakkasta n. 4 astetta. Viimeksi käynnistetty ja ajettu edellisenä päivänä. Käynnistyi siis ihan normaalisti lähdin ajamaan motonettiin n. 20km toimi moitteetta oireitta, sammutin kävin motonetissä meni n. 15min käynnistin auton moitteetta ajoin n. 3km moitteetta tankille. Sammutin auton tankkasin (dieseliä jos joku keksii kysyä

auto käynnistyi todella heikosti kierrokset pysyivät siinä 500rpm hujakoilla vähän haki kierroksia, savutti aivan perkeleesti mustaa savua ja haisin kahta kauheammalta. Kaasuun EI vastannut millään tavalla missään vaiheessa missään asennossa. Ei parantunut vaikka piti noin käynnissä hetken. Jokusen 5 kertaa sammutin ja starttasin uudelleen sama homma.
Pakkasta oli tällöin n. 3 astetta
Siinä sitten soiteltiin vähän jokapaikkaan meni n. 10 - 15 min niin lähti käyntiin normaalisti, moitteettomasti ( en tehnyt yhtikäs mitään auto vain seisoi siellä pakkasessa ilman virtaa tms.) pääsin ajamaan kotia moitteettomasti ja ajoin koko loppu illan ilman tätä tai mitään muutakaan ongelmaa / oiretta
Fordin 24h palvelussa veikattiin diesel suodatinta (vettä joka jäätynyt tms.) tai ruiskusuuttimia. Kuulemma jos yksi ruisku ei ihan kunnolla toimi silloin toinen suutin yrittää paikata tätä jolloin kaksi sylinteriä olisi ns. Poissa pelistä kun eivät saa oikein löpöä. Diesel suodatin on vaihdettu 30tkm. Sitten toki siitä on jo yli 2 vuotta? Auto on seissyt kirjaimellisesti todella paljon viimeisen vuoden aikana ainakin. (Itse spekuloin sen verran että ruiskut ei noin vain itsestään lähde toimimaan kun asialle ei tee mitään?)
Tähän väliin sen verran että auto on alusta loppuun aukottomalla historialla huollettu Fordin merkki liikkeessä aina ajallaan.
Tuhannen taalan kysymys kuuluu mistä tämä tämmöinen johtui ja mikä sen aiheutti? Fordin veikkaamat diesel suodatin tai ruiskusuuttimet vaiko jokin muu?
Voinko välttää tämän tulevaisuudessa jollain tavalla?
Onko tämä enne jostain pahemmasta?
Vikakoodit autosta on luettu eikä siellä ollut missään mitään. (Toki vika hetkellä ei ollut testeriä mukana, mutta kun pääsin kotia katsoin testerillä onko mitään ja tyhjä oli.)
Kiitoksia etukäteen jos joku tämän stooriin jaksaa lukea ja vastata.
Jokke_