Focus 2015

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Nyt jo n.130km ajettu. Hyvin pörähti tulille aamulla ja lämpeni, pakkasta -20. Tosin oli johdossa. Pitoa tuntuu olevan omituisen paljon, MK1 Focus suttaa koko ajan kun vähänkin kiihdyttää, uudella harvoin vilahtaa luistonestonvalo. Molemmissa uudet Hakka kasit. Yllättää on ettei noiden Hakka kasien älytön melu kuulu tässä juuri ollenkaan. Edellisessä Audissa oli hetken samat, mutta oli pakko vaihtaa pois kun ei kestänyt sitä jollotusta.
Terpiili
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Huhti 2014 18:05

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Terpiili »

habbe kirjoitti:Sain tähänkin vahvistuksen tänään Suomen Fordilta:

"Lämmityksen maksimi aika on 30 minuuttia, joten tätä ei pysty kasvattamaan jälkiasenteisellakaan kaukosäätimellä."

Joten tuo 30 minuuttia on tosiaan maksimiaika, jota ei tosin mainita missään manuaaleissa. Autohan laskee itse tuon lämmitysajan, joten ehkä en ole vain aiemmin kiinnittänyt sen kestoon huomiota. Nyt kun Eberin kaukosäätimellä pitää lämmitysaika erikseen määritellä, tuon havaitsee helpommin. 30 min tuntuu aika lyhyeltä ajalta kovilla pakkasilla, kun miettii, että perinteistä lohkoa suositellaan pitämään 2h. Mutta tuolla 30 minuutilla on sitten mentävä.

Eberinhän saa myös laskemaan automaattisesti sen lämmitysajan, mutta ainakaan jälleenmyyjän edustaja ei sitä suosittele (perustuen juuri tuohon 30min rajoitukseen):

"...En suosittele automaattista lämmitysajan laskentaa käytettäväksi, koska Focuksen järjestelmä estää lämmityksen yli 30 minuutin osalta..."

Tuossa voisi ilmeisesti käydä niin, että Eberi ajattelee lämmittävänsä autoa 45 minuuttia, mutta Fordin oma systeemi katkaiseekin lämmityksen 30 min kohdalla. Tällöin lämmitys jäisi kesken.
Tänään aamulla oli aika mukavan kipakka pakkanen. Olisi ollut kovin tervetullut pidempi käyntiaika Eberiin. Ei 30min lämmityksellä oikein ollut vielä riittävä. Onko todellakin noin, että lämmitysaikaa ei saa editoitua huollossa?
Työmatka on noin 16km. Ei jäähdytysnesteen lämpömittari liikahtanut pohjasta mihinkään koko matkana aikana. Lämmintä kyllä puhalsi kohtuullisesti.
Edellinen auto Ford Focus 1.5 TDCi Wagon Powershift Titanium Business '15.
habbe
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Tammi 2012 20:15

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja habbe »

EeroH kirjoitti:Yllättää on ettei noiden Hakka kasien älytön melu kuulu tässä juuri ollenkaan. Edellisessä Audissa oli hetken samat, mutta oli pakko vaihtaa pois kun ei kestänyt sitä jollotusta.
Mulla oli vanhassa 85000 km ajetussa Focuksessa Michelin X-Ice 1:t ja niiden jälkeen kun tässä uudessa autossa oli HP8:t, melutaso tuntui nousseen selvästi. Ei niinkään rapina/jyrinä vaan sellainen ujellus, kuin tuuli vinkuisi. Siitä löytyi myös paljon valituksia keskustelufoorumeilla ja arvosteluissa. Mutta onneksi myös se piti paikkansa, että ujellus vähenee, kun on ajanut noin 500 km. Mulla on jo mittarissa 1900 km ja melu on ihan toista luokkaa kuin aluksi. Toki melutasoon varmasti myös tottuu (turtuu), mutta hiljaiseksi noita on kehunut monet muutkin, jotka ovat kyydissä olleet.

Eli jos nyt tuntuvat hiljaisilta, niin varmasti muuttuvat vielä ajanmyötä entistä hiljaisemmiksi :)
--

ex-Fordit:
Focus 2.0 TDCi 150 hv SS PowerShift Titanium Business Wagon (2015)
Focus 2.0 TDCi 115 hv PowerShift Titanium Wagon (2011)
Focus 1.8 TDCi Ghia Wagon (2008)
Focus 1.6 Ghia Sedan (2004)
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Portti kirjoitti:Onko kenelläkään kokemusta muista kuin Fordin omista tavaratilan kumi/muovimatoista? Vaimon Focuksessa on Fordin tarvikematto, joka on niin muovisen liukas, että tavarat huitelee ympäri takakonttia. Olisiko vinkkiä jostain hyvästä tarvikematosta tavaratilaan, jossa olisi materiaali sellainen että tavaroiden seilailu vähenisi?
http://www.ebay.de/itm/A13-zuschneidbar ... SweW5VItEq Tuosta liukuestemattoa

Kävin kysymässä mattoa merkkarilta, 119€. Jätin kauppaan moisen liukurin ja tilasin Ebaysta sellaisen jossa liukueste keskellä. Katsotaan millainen sieltä tulee.
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja EeroH »

habbe kirjoitti:
Eli jos nyt tuntuvat hiljaisilta, niin varmasti muuttuvat vielä ajanmyötä entistä hiljaisemmiksi :)
No ei sentään hiljaiset, mutta pystyy ajamaan ilman kuulosuojaimia :D Audissa HKPL8:sit oli alla n.2000km eikä miksikään muuttuneet. Paljon vaikuttaa auton malli/koko miten se ääni resonoi ja kuuluu.
Viimeksi muokannut EeroH, 07 Tammi 2016 16:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Terpiili
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Huhti 2014 18:05

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Terpiili »

Pari uutta ihmettelyn aihetta:
Autossani on kiinteä akkulaturi juuri Eberin huoletonta käyttöä varten.
Aamulla pakkasta 26,5C ja Eberi oli käynnissä maksimi 30min. Otin auton irti laturista ja lähdin töihin. Työmatkani aikana (16km) moottorin lämmöt ei kuitenkaan värähtäneetkään. Työpaikan parkkipaikalla en kuullut Eberin käyvän kun sammutin auton. Yleensä sen huomaa kyllä äänestä kun auton sammuttaa.
Iltapäivällä kun lähdin töistä olin ohjelmoinut 30min lämmityksen mutta Eberi ei käynyt kun saavuin autolle. Park heater teksti oli kyllä näytöllä.
Lähdin ajoon ja kotimatkan aikana moottorilämmöt eivät värähtäneetkään. Kuunteluni perusteella Eberi ei käynyt.
Kävin kaupassa matkalla ja laitoin kaupassakäynnin ajaksi Eberin päälle. Se syttyi ja alkoi lämmittämään, mutta kotiin päästyäni huomasin, että ainoastaan Eberin puhallin pyörii ja kaukosäätimen näytöllä oli teksti error.
Onko diesel liian jäykkää Eberille näissä lämpötiloissa vai mikä siinä on vikana? Akun jännitteestä tuskin jää kiinni kun Eberi ei toimi ajon aikanakaan.
Viimeksi olen tankannut 20.12.2015. En tiedä / muista mitä laatua diesel oli tuolloin tankatessani. Olisiko vain siitä kiinni, että diesel on liian jämäkkä Eberille?

Saakohan muuten huollossa ohjelmoitua pois Eberin käynnistyksen eston akun jännitteen vuoksi?
Edellinen auto Ford Focus 1.5 TDCi Wagon Powershift Titanium Business '15.
Avatar
kaali81
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Huhti 2009 20:32
Paikkakunta: Pargas

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja kaali81 »

Onko jonkun muut kääntyvät etuvalot alkaneet tahmata kun pakkasta on reilusti? Jäävät välillä liian alas, välillä normaalit ja välillä seilaavat ylä ja ala asennon väliä, ei mitään nurkka ajoa vaan useamman tunnin motariajon aikana... Eilen sekoilivat koko päivän ja tänään olivat aamulla ok ja illalla ala-asennossa. Ei tajua, viikonloppuna taas lämpimämpää, joten odotellaan ja kattellaan! :ford:
Ajossa:

Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14

Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
habbe
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Tammi 2012 20:15

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja habbe »

kaali81 kirjoitti:Onko jonkun muut kääntyvät etuvalot alkaneet tahmata kun pakkasta on reilusti? Jäävät välillä liian alas, välillä normaalit ja välillä seilaavat ylä ja ala asennon väliä, ei mitään nurkka ajoa vaan useamman tunnin motariajon aikana... Eilen sekoilivat koko päivän ja tänään olivat aamulla ok ja illalla ala-asennossa. Ei tajua, viikonloppuna taas lämpimämpää, joten odotellaan ja kattellaan! :ford:
Tänään tahmasivat. Epäilin aluksi, että olisi johtunut vain siitä, kun ajoin niin hiljaa (tosin pitäisi kai kääntyä silloinkin). Mutta sitten huomasin, etteivät kovemmassakaan vauhdissa kääntyneet. Alkoivat kääntyä jonkin ajan kuluttua, kun ilmeisesti lämpenivät tarpeeksi.

Kaikenlaisia vikoja kyllä näissä uusissa autoissa... Lisäksi kuskinovi on reistaillut nyt pakkasilla. Ei meinaa mennä kunnolla kiinni vaan saa nykiä lukuisia kertoja ennenkuin lukittuu kunnolla.
--

ex-Fordit:
Focus 2.0 TDCi 150 hv SS PowerShift Titanium Business Wagon (2015)
Focus 2.0 TDCi 115 hv PowerShift Titanium Wagon (2011)
Focus 1.8 TDCi Ghia Wagon (2008)
Focus 1.6 Ghia Sedan (2004)
Avatar
Tuksu
Viestit: 78
Liittynyt: 05 Helmi 2005 08:02
Paikkakunta: Lahti

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Tuksu »

Myös täällä oli tänään ongelmia etuvalojen kanssa. Aivan samat oireet kuin edellämainitut. Käynnistyksen kanssa ei ole ollut ongelmia ja eberikin on lähtenyt käyntiin normaalisti. Focuksessa on tuo defan ylläpitolaturi, mutta tiedä sitten ottaako se akku näin kylmällä virtaa edes vastaan.
Kuga PHEV ST-line X -20
Ex: Mondeo HEV ST-line -20, Focus 1.5 182hv ST-line -20, Focus ST TDCI -15 ja -16, Mondeo ST220 -03, Focus RS-09, Fiesta ST-14, Focus ST-07, Focus ST170 x 2, Mondeo 2.0 mk3- 01, Focus 1.6 -05, Escort 1.8 -93, Escort 1.3 -82 ja -83
habbe
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Tammi 2012 20:15

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja habbe »

Terpiili kirjoitti:Tänään aamulla oli aika mukavan kipakka pakkanen. Olisi ollut kovin tervetullut pidempi käyntiaika Eberiin. Ei 30min lämmityksellä oikein ollut vielä riittävä. Onko todellakin noin, että lämmitysaikaa ei saa editoitua huollossa?
Työmatka on noin 16km. Ei jäähdytysnesteen lämpömittari liikahtanut pohjasta mihinkään koko matkana aikana. Lämmintä kyllä puhalsi kohtuullisesti.
Laitoin tästä uudelleen palautetta Suomen Fordille ja suosittelen, että muutkin laittavat. Palautelomake löytyy täältä:

http://www.ford.fi/Hidden/Palaute

Toin esille parikin eri asiaa.

1)
Mitä ideaa on kiveen hakatussa 30 min maksimikäyntiajassa, kun muitakin indikaattoreita käytetään (akun varaustila, jäljellä oleva polttoaineen määrä jne..). Vaikka lämmitysaika olisi maksimissaan 45-60 minuuttia, seurataanhan noita edelleen. Ja kaippa sinne on joku tavoitelämpötila kuitenkin määritelty, mihin asti autoa enintään lämmitetään ettei ihan saunaksi muutu.

2)
Nythän tuossa webastossa on ominaisuus, että jos se on lämmittänyt autoa, mutta moottoria ei käynnistetä välillä, uutta lämmitysjaksoa ei aloiteta. Tuossa on kai ollut se tarkoitus, että jos lähdet vaikka lomalle ja unohdat viikkoajastuksen, polttoainetta ja akkua ei tuhlata turhaan.

Mutta,

Etenkin yhdistettynä tuohon 30 minuutin maksimikäyntiaikaan, niin nyt on pakko tehdä niin, että ensin lämmittää 30 minuuttia, sitten tempaisee edelleen jähmeän koneen käyntiin ja sitten aktivoi uuden 30 minuutin lämmitysjakson.

Ja jos sattuu omistamaan Eberin kaukosäätimen, on tuon ensimmäisen lämmitysjakson jälkeen kuitenkin käytävä autolla, käynnistettävä kone ja aktivoitava lämmitys sitten uudelleen.

Laitoin tuosta palautetta, että tehtäisiin vaikka niin, että autoa voitaisiin lämmittää 2-3 kertaa ennenkuin uusi lämmitysjakso estettäisiin tai ehkä vielä järkevämmin niin, että ajastukset kyllä lopetettaisiin heti ensimmäisen kerran jälkeen, jos moottoria ei ole käynnistetty välissä, mutta jos lämmitys aktivoidaan käynnistymään manuaalisesti heti (ajotietokoneesta Heat Now tai kaukosäätimellä se samantien alkava lämmitys), silloin voisi jättää välittämättä siitä, onko kone ollut välillä käynnissä vai ei. Koska eihän kukaan silloin voi olla pois auton luota ja unohtanut ajastuksia, jos on niitä manuaalisesti aktivoimassa. Tuo nykyinen käytäntö on siis sekä epälooginen että epäekologinen (koneen turha kylmäkäynnistys).
--

ex-Fordit:
Focus 2.0 TDCi 150 hv SS PowerShift Titanium Business Wagon (2015)
Focus 2.0 TDCi 115 hv PowerShift Titanium Wagon (2011)
Focus 1.8 TDCi Ghia Wagon (2008)
Focus 1.6 Ghia Sedan (2004)
habbe
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Tammi 2012 20:15

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja habbe »

Löysin tuolta Mondeo-ketjusta puhetta auton huoltonäytöstä (test mode), josta näkee mm. moottorin lämpötilan sekä akun varaustilan. Jälkimmäinen on erityisen hyvä tieto, jos on ongelmia webaston käynnistymisen kanssa.

Test modeen pääsee avaimettomissa autoissa pitämällä ohjauspyörän OK-nappulaa pohjassa (ratin vasemmalla puolella) ja painalla virtanäppäintä, jolloin sähkölaitteet alkavat toimia. Jarrua ei pidä painaa, ettei auto käynnisty. Ajotietokoneessa näkyy kehoitus painaa jarrua sekä palkki, joka etenee. Pidä OK-näppäin edelleen pohjassa ja kun palkki on mennyt loppuun asti, aukeaa "TEST MODE". Nuolinäppäimillä voi vaihdella eri testejä, aivan listan lopusta löytyy akun varaustila.

Youtubesta osui silmään vanhemmasta Focuksesta tehty video aiheeseen liittyen, mutta toimii 2015 mallissa ihan samalla tavalla:
https://www.youtube.com/watch?v=GeHMhkA9PfA
--

ex-Fordit:
Focus 2.0 TDCi 150 hv SS PowerShift Titanium Business Wagon (2015)
Focus 2.0 TDCi 115 hv PowerShift Titanium Wagon (2011)
Focus 1.8 TDCi Ghia Wagon (2008)
Focus 1.6 Ghia Sedan (2004)
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Kiitos.

Testmode näytti koneen lämmöksi 55 ja mittari hiukan yli 60. Kierroksia testmode näytti n.19xx ja mittari n.17xx. Kumpaa tässä uskoisi :D
habbe
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Tammi 2012 20:15

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja habbe »

EeroH kirjoitti:Testmode näytti koneen lämmöksi 55 ja mittari hiukan yli 60. Kierroksia testmode näytti n.19xx ja mittari n.17xx. Kumpaa tässä uskoisi :D
Miten sait moottorin käyntiin tuossa testmodessa? Lähteekö ihan jarrua painamalla kun tuo testmode on auki? Mä luulin, että jos jarrua ei paina sen ajan kuluessa, kun ajotietokone sitä kehottaa ja se palkki menee loppuun, se ei enää käynnistykään.
--

ex-Fordit:
Focus 2.0 TDCi 150 hv SS PowerShift Titanium Business Wagon (2015)
Focus 2.0 TDCi 115 hv PowerShift Titanium Wagon (2011)
Focus 1.8 TDCi Ghia Wagon (2008)
Focus 1.6 Ghia Sedan (2004)
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja EeroH »

habbe kirjoitti: Miten sait moottorin käyntiin tuossa testmodessa? Lähteekö ihan jarrua painamalla kun tuo testmode on auki? Mä luulin, että jos jarrua ei paina sen ajan kuluessa, kun ajotietokone sitä kehottaa ja se palkki menee loppuun, se ei enää käynnistykään.
Manuaali niin pyytää kytkytintä painamaan. Valiko auki, kytkin pohjaan ja napista tulille.
Terpiili
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Huhti 2014 18:05

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Terpiili »

Eipä taas tänään ollut Eberi lämmittänyt kun töistä lähdin. Kotio kun pääsin, niin kokeilin kaukosäätimestä sitä käynnistää. Kiltisti lähti käyntiin ja kävi ongelmitta säädetyn 20min.
Herää epäilys, että ongelma autossani Eberin on liian herkkä alhaisen jännitteen tunnistus.
Eberi toimii esilämmityksessä kotona kun auto latauksessa (Defan kiinteä laturi). Töistä lähtiessä ei toimi kun jännite on tietysti alhaisempi kun ei ole laturissa. Mutta ei pitäisi olla kyllä vielä liian alhainen mielestäni.

Työmatka minulla on vain 16km, niin akku ei juurikaan varmaan lataudu ja jännite notkahtaa juuri riittävästi estääkseen Eberin käynnistyksen töissä. Tätä veikkaan syyksi.
Tänään töistä lähtiessäni laitoin Eberin hanskalaffin napista käyntiin. Työmatkan pituudesta ja nopeusta johtuen (rajoitukset 50-60km) ei moottorilämpö noussut kuin vajaa puoliväliin eli noin 65C. Taitaa olla Eberi myös niin tehoton, ettei se enempään pysty. Toisaalta ilman Eberia lämmöt eivät nouse mihinkään ;)

Taidanpa varata korjausajan pajalta. Ei tuo Eberi voi olla noin nirppanokka pakkaselle.

Autossani on myös sama ongelma kuin muillakin omistajilla eli valot näyttivät, ainakin eilen kovin lähelle auton eteen. Järjetöntä heilumista ei esiintynyt.
Sama huomio omasta autostani myös kuskin ovesta kuin habbella eli saa vetää pakkasella aika päätäväisesti, että menee kiinni ja lukkoon.
Edellinen auto Ford Focus 1.5 TDCi Wagon Powershift Titanium Business '15.
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Terpiili kirjoitti: Herää epäilys, että ongelma autossani Eberin on liian herkkä alhaisen jännitteen tunnistus.


Sama huomio omasta autostani myös kuskin ovesta kuin habbella eli saa vetää pakkasella aika päätäväisesti, että menee kiinni ja lukkoon.
Orggis Eberi? Ainakin Bemarin orggis Webastoissa jänniteraja on korkeampi kuin jälkiasenteisissa, varmistetaan moottorin käynnistys. Akunlämmitin voisi olla pelastus?

Joo ovea saa paukuttaa ihan tosissaan :D
Terpiili
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Huhti 2014 18:05

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Terpiili »

EeroH kirjoitti:Orggis Eberi? Ainakin Bemarin orggis Webastoissa jänniteraja on korkeampi kuin jälkiasenteisissa, varmistetaan moottorin käynnistys. Akunlämmitin voisi olla pelastus?

Joo ovea saa paukuttaa ihan tosissaan :D
Orkkis joo on.
Pajalle varasin ajan. Ensi viikon perjantaina katotaan mitä ne löytävät. Varatessa kyllä kertoivat jo, että alhaisen jännitteen tunnistus on tosi herkkä. Mutta katotaan kuinka käy.
Akunlämmitin voisi olla ratkaisu vallankin jos sen saisi liitettyä samaan linjaan Defan akkulaturin kanssa. Sitä voisi ehdottaa ratkaisuksi jos muu ei auta. Maahantuojan piikkin toki 8-)
Viimeksi muokannut Terpiili, 08 Tammi 2016 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Edellinen auto Ford Focus 1.5 TDCi Wagon Powershift Titanium Business '15.
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Akunlämmitin on niin fiksu että tunnistaa kun akku latautuu ja alkaa samalla lämmittämään akkua. Ei tarvitse erikseen johdotella.
http://m.motonet.fi/fi/tuote/455080/Arc ... -V-akuille
Avatar
kaali81
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Huhti 2009 20:32
Paikkakunta: Pargas

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja kaali81 »

Olen itkenyt monena aamuna, että olispa eberi... Tosin vissiin sen puuttuminen aiheuttaa vähemmän pahaa mieltä, jos ja kun kuitenkin joutuu kylmässä autossa istumaan. Meillä on tossa 09 focuksessa eberi ja se näyttää toimivan aina (on tehnyt näin jo 7 vuotta), ei ole mitään latureita tms... Mutta eipä ole kaukosäädintäkään.

2015 focuksen toinen takaovi kaipaisi pakkasella muokaria tai hienosäätölekaa mennäkseen kiinni. Ärsyttävä, mutta sillekään ei kuulemma voi mitään tehdä kun toimii Laakkosen lämpimässä hallissa kuin uusi. Melkein sanoisin, että tuo -09 focus on luotettavampi. 2012 mallissakin jotain pientä oli, mutta tässä uusimmassa on kyllä jo liikaa ropleemia. Vaikka käyntiinhän se lähtee ja perille pääsee, siitä ei ole ollut epäilystäkään! :ford:
Ajossa:

Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14

Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Terpiili
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Huhti 2014 18:05

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Terpiili »

Edellinen Focukseni oli 2012 mallinen Titanium farkku 1.0 ecoboost manuaali. Lisävarusteena jälkeenpäin asennuttamani Webasto puhelinohjauksella sekä kiinteä Defan akkulaturi.
Ajoin sillä noin 3 vuotta. Autossa ei ollut mitään ongelmia, ei sitten niin mitään pienintäkään. Lämpöä riitti ja Webasto toimi aina.
Edelliseen verrattuna tämä nykyinen on aavistuksen omainen tasonlasku toimivuudessa. Mutta paljon on parannustakin tapahtunut, varusteet ovat paremmat ja kilsoja vielä varsin vähän, joten en tee vielä mitään lopullisia päätelmiä. Seurataan rauhassa :)
Edellinen auto Ford Focus 1.5 TDCi Wagon Powershift Titanium Business '15.
habbe
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Tammi 2012 20:15

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja habbe »

Mulla kanssa tämä jo neljäs Ford peräjälkeen ja toki lisävarusteita on tullut runsaasti lisää, mutta niin myös ongelmia... Webasto on ollut kahdessa edellisessä ilman kaukosäätöä ja pakko kyllä sanoa tällä lyhyellä kokemuksella, että vähemmän oli stressiä kuin nykyisen auton kohdalla. Luulin kaukosäätimen vähentävän tarvetta juosta autolla ja turhia lämmityksiä, mutta nyt siellä saa kuitenkin ravata tarkistelemassa, onko lähtenyt käyntiin vai ei. Ja kauanko lämmittää jne.

Automyyjä ei vissiin itsekään ihan tiennyt, mitä myi. Kovasti mainosti, että tuo kaukosäädin on ohjaamaan auton sisäänrakennettua webastoa ja siitä näkee helposti, onko lämmitin päällä vaei ei. No, toi on nopeasti ajateltuna totta, mutta käytännössä huomattu, että ei sittenkään. Tuo ohjaa joo auton omaa webastoa, mutta käyttää sen ohjaamiseen osin Eberin omaa logiikkaa. Eli juuri nämä lämmitysajat jne. Auton omalla ajotietokoneella kun tein ohjelmoinnin, että valmista pitäisi olla klo 7.45, niin se toimi kuin junan vessa. Useimmiten autossa oli lämmin kuin saunassa, joten tein pientä hienosäätöä ja laitoin lähtöajan tarkoituksella esim. 10 min myöhemmäksi, jolloin ei ehtinyt niin kuumaksi lämmittää.

Sitten se tuli yllätyksenä, että koska tämä on kuitenkin erillinen systeemi, niin tämä ei pysty ohjaamaan niitä auton omia ajastuksia. Tästä taisin jo kirjoitellakin aiemmin ja toki voi nyt tehdä niin, että hoitaa kaikki ajastukset aina tolla kaukosäätimellä. Mut koska se ei nyt laske automaattisesti sitä lähtöaikaa, niin lämmittää nyt sitten käytännössä aina sen 30 min, koska aika vaikea itse tietää, paljonko pitäisi lämmittää, jos ulkona 0, -5, -10 jne... Joten mennään aina sillä puolella tunnilla.

Sitten se status-tiedon saanti. Kaukosäädin kyllä näyttää, onko tiedonsiirto onnistunut, mutta ei se osaa kertoa sitä, onko lämmitin tosiaan lähtenyt käyntiin. Kun ajastus on aktivoitunut, laskuri menee alaspäin, mutta se tekee sen myös silloin, kun webasto ei käy. Ainoa indikaattori on se, alkaako lämpötila nousta, sen kun näkee kakesta.

Jos nyt olisin tekemässä päätöstä, ottaisinko tuota erillistä kaukosäädintä vai en, niin taitaisin päätyä jättämään sen pois. Auton omalla ajastuksella on menty vuosikaudet onnistuneesti ja tällaisenaan tuo on vähän raakile. Suurin osa noista rajoituksista johtuu varmaan Fordista, joille Eberikään ei voi mitään.

Mut tuon lisäksi sitten nuo "jäätyvät" ajavalot, huonosti sulkeutuva kuskinovi, mitään sanomattomat takakaiuttimet yms. yms. Jos ois ottanut Fordin oman soittimen (ei siis Sonyä) ja jättänyt Eberin kaken pois, ois säästynyt 1100 euroa. Sillä ois saanut paljon kaikkea muuta kivaa, joita nyt ei raaskinut ottaa :?
--

ex-Fordit:
Focus 2.0 TDCi 150 hv SS PowerShift Titanium Business Wagon (2015)
Focus 2.0 TDCi 115 hv PowerShift Titanium Wagon (2011)
Focus 1.8 TDCi Ghia Wagon (2008)
Focus 1.6 Ghia Sedan (2004)
Avatar
Vrjssa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Heinä 2011 21:34

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Vrjssa »

Ikävä kuulla habbe että sinulla on tuollaisia ongelmia. Itsellä tuon Audio 14 kanssa ei ole ollut ongelmia ja puhtia on takana sekä edessä tarpeeksi. Tosin kontissa on pakettiin kuuluva Subwoofer joka joskus tuntuu olevan turhankin "puskeva" musiikkia kunnellessa.

Kuitenkin Adaptiivisen Bi-Xenon järjestelmän kanssa on minullakin ollut jäätymis/hyytymisongelma. -30 ja valot eivät näyttäneet kääntyvän sekä korkeus vaihteli "ylös/alas" tasaisella ajaessa n.30min ajan ilman järkevää syytä. Tätä ei lauhemmilla keleillä ilmene. Nyt olen pistänyt merkille että valot myös manuaaliasennolla jäävät osoittaaan liian alas. Joten pistän kyselyä Fordille sekä käyn paikallista liikettä ahdistamassa asian tiimoilta.
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja EeroH »

habbe kirjoitti:auton omaa webastoa, mutta käyttää sen ohjaamiseen osin Eberin omaa logiikkaa

Mut tuon lisäksi sitten nuo "jäätyvät" ajavalot, huonosti sulkeutuva kuskinovi, mitään sanomattomat takakaiuttimet yms. yms. Jos ois ottanut Fordin oman soittimen (ei siis Sonyä) ja jättänyt Eberin kaken pois, ois säästynyt 1100 euroa. Sillä ois saanut paljon kaikkea muuta kivaa, joita nyt ei raaskinut ottaa :?
Kumpi siinä on Webasto vai Eberi vai molempien sekoitus? Onko kaukosäätösysteemin asentanut maahantuoja?

Jäätyvät valot=Xenon? Onneksi en ottanut vaikka vähän mieli teki. Samoin mietin tuota Sonyn soitinta kun tuo orggis ei niin kummoinen ole, mutta olisi ilmeisesti rahat mennyt hukkaan siinäkin. Kuskin ovi menee nyt ihan ok kiinni kun pakkasta vain -16C. Kaipa oven tiiviste ajanmyötä kuluu ja veltostuu jolloin ovi alkaa menemään paremmin kiinni.

Minä olen todella tyytyväinen toistaiseksi, onhan tuo jo 5 päivää ollut :thumbup:
Lisävarusteista ratinlämmitin on ihan loistava, samoin avaimeton keskuslukko.
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Vaan kyllähän Xenonit muuttavat auton ulkoisen habituksen niin edestä kuin takaa ja mielestäni tyhmä säästö jättää ne pois. Valotehon paranemisesta puhumattakaan.
Kellertävät parkeilla tehdyt päivävalot, ajovalot ja hehkuilla olevat takalamput vaan ei ole tätäpäivää.
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
habbe
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Tammi 2012 20:15

Re: Focus 2015

Viesti Kirjoittaja habbe »

Vrjssa kirjoitti:Ikävä kuulla habbe että sinulla on tuollaisia ongelmia. Itsellä tuon Audio 14 kanssa ei ole ollut ongelmia ja puhtia on takana sekä edessä tarpeeksi. Tosin kontissa on pakettiin kuuluva Subwoofer joka joskus tuntuu olevan turhankin "puskeva" musiikkia kunnellessa.
Mulla tosiaan se ongelma, että audio5 -paketin soittimella (Sony) ei takakaiuttimista kuulu juuri mitään. Nimimerkki terpiili oli testannut asian myös omassa autossaan ja huomannut, että vastaava juttu sielläkin. Lienee siis enemmän ominaisuus kuin vika. Mietin tuon subbarilla olevan audiopaketin valitsemista, mutta mietitytti se, paljonko tuo subbari veisi takakontista tilaa. Tai minne siellä se ylipäänsä asennettaisiin (wagon-mallissa). Jos siellä olisi jossain kulmassa sellainen laatikko, niin se rajoittaisi aika paljon kuljetusmahdollisuuksia.
--

ex-Fordit:
Focus 2.0 TDCi 150 hv SS PowerShift Titanium Business Wagon (2015)
Focus 2.0 TDCi 115 hv PowerShift Titanium Wagon (2011)
Focus 1.8 TDCi Ghia Wagon (2008)
Focus 1.6 Ghia Sedan (2004)
Vastaa Viestiin