Vieläkin yllättävän hyvin löytyy google-haulla tämä ketju, joten listataanpa kaikki tyyppiviat ja joitain muita huoltoja oman -05 1.6 ti-vct farmarifocuksen huoltohistorian perusteella viim. 5 vuoden omistuksen ajalta + joitain yksittäisiä korjauksia ed. Omistajien kuittien perusteella.
Auto ostettu 2020 kun mittarissa oli 347000. Nyt auto on 20v vanha ja kilometrejä 409000, pääasiassa itse huollettu ja on keskimäärin paremmassa kunnossa kuin ostaessa. Veikkaanpa, että mulla on tällä hetkellä yksi Suomen eniten ajetuista tämän mallin bensafocuksista.
Historiaa,

-logo kaikissa tyyppivioissa, jotka eivät ole ihan perushuoltoja.

kaikissa omista mokista johtuvista tai jotka tein huvikseen, ei siksi että olisi ollut pakko.
Muut normaalia kulumaa ja huoltoja.
2016: Paisuntasäiliön vaihto.

?
2017 / 300tkm Hammashihnan ikäkoodi eli hihna vaihdettu joskus näihin aikoihin.
2018: Nelipyöräsuuntaus, moniurahihna, pakoputken korjaus (katsastukseen).
2019 (325 tkm): Tuulilasin vaihto
1.11.2020 / 347 800 km
Öljyn ja suodattimen vaihto.
2.6.2021 / 350 500 km
Peräkontin vuodon korjaus sikafleksillä

(peräkontti alkaa farmareissa ainakin vuotaa yläkulmien saumoista)
4.8.2021 / 351 500 km
Etuiskari. Ajoin metsään.
16.8.2021 / 352 000 km
Ilmastointi täyttö, AC-öljy, uusi kuskin oven rajoitin (lonksui ärsyttävästi)

.
6.10.2021 / 353 700 km
Öljy + suodatin, öljynpainesensori

, venttiilinkopan tiiviste(muovikoppa vuotaa helposti)

, PCV puhdistus. Syö öljyä jonkin verran niin ajattelin tarkistaa

, tulpat 1.15mm gäpillä.
2.1.2022 / 354 000 km
Öljynpainemittari jännitemittari akkulaturi

, uusi peräluukun nappi

.
4.5.2022 / 356 000 km
Uudet kesärenkaat.
10.7.2022 / 358 000 km
Moniurahihna, AC-kompuran kytkin paloi täysin tuhkaksi kun unohdin pahvin keulaan kesäksi, ei muuta tuhoa.

(AC hihna, syylärin puhdistus, tulpat 1.35mm)
21.7.2022 / 358 000 km
Ruostetyöt: oikea helma, etukaari, takarengaskotelot
9/2022 / 360 000 km
Uusi akku, tulpanjohdot ja tulpat (1.35mm) oli sytkähäikkää mutta johtuikin hieman heikosta akusta eikä tulpanjohdoista tai tulpista.
28.5.2023 / 367 000 km
Pyyhkimen sulat eteen, helmojen ja etukaarien ruostetyö + massaus

sekä

, Dinitrol pohjaan

, uusi moottorin alakiinnike, jarrujen herkistely, kompressiotesti (ok), pyöräsuuntaus.
29.10.2023 / 375 900 km
Öljynvaihto.
18.2.2024 / 383 400 km
Öljynvaihto, peräluukun nappi

, oikea kallistuksenvakaajan pää hitsattu

(myöhemmin vaihdettu uusi).
Alkup laatuista Motorcraft A5 5w-30 testattu. Ei toimi näin kulunut moottori alkup. Öljyllä enää kuitenkaan. Tällä hetkellä käytössä paksumman pään 5w-40 ja 5w50 comma öljyt ja koko omistuksen ajan laklattaneet nokkapyörät toimii välttävästi tällä paksulla öljyllä edelleen tänäkin päivänä.
1.4.2024 / 386 000 km
VE: uusi laakeri, alapallonivel, raidetangon pää, vakaajatangon pää.
5.5.2024 / 388 000 km
Uudet vetoakselin-laatikon tiivisteet kun vuoti vähän

, vetareiden rasvan lisäys

, etujarrujen pikahuolto (meinasi jumia ruosteisena) + uudet jarrupalat.
6.8.2024 / 394 000 km
Uusi apulaitehihna, vesipumppu

vaihtakaa siis pumppu aina jakohihnan kanssa (ensimmäinen vika joka meinasi jättää tielle) + G13 nesteet, ohjaustehostimen painelinjavuodon JB-weldaus

(vesipumpun vaihdossa ohjaustehostin otti nokkiinsa yllättävän pienestä osumasta sen hihnapyörään) + uudet nesteet, 45ml kroon oil leak stop, moottoriöljyt ja suodatin, pakoputken korjausta, vaihteiston valitsimen tiiviste.
26.10.2024 / 398 000 km
1l öljyä lisätty. Syö tässä vaiheessa öljyä n. 1l / 3000km. Johtunee männänrenkaista tai venttiilinvarren kumeista.
24.1.2025 / 402 500 km
Öljyt ja suodatin (3.9l Belco 5w40 A3/B4 + 0.4l Comma 5w50)
23.5–31.8.2025 / 404 000 km
OE iskari ja jousi.
Pienet ruostetyöt ja maalaus (etulokarit, ovien helmat, kynnykset, takakontti

).
Sinkkispray + Biltema 36-2429 kotelosuoja.
VT jarrukaliiperitinki oli ruostunut pois.
6.9.2025 / 406 000 km
Piston Ringfree + Tinneri (ei vaikutusta öljynkulutukseen), öljynvaihto (Belco 5w40 + Motox 5w40), eteen pohjaan ja koteloihin koteloöljyä + massaa

, peräkontin massaus

, vahakoteloöljyä eri paikkoihin

.
19.9.2025 / 407 000 km
Kytkinlevy, paineasetelma, painelaakeri ja työsylinteri

(uusi vahvistettu malli, LUK/Schaeffler)
Aiemmissa työsylinterissä on mallivika, joka aiheuttaa työsylinterin vuotamisen ja kytkimen jumimisen pohjaan -> hinausauto ja koko kytkinremontti. Kytkinhuoltomiehen mukaan se altistaa etten ollut koskaan vaihtanut kytkinöljyjä.
5.10.2025 / 408 000 km
Kytkimen ilmaus, uusi PU-jäykistetty alamoottorituki, uusi oikea moottorintuki, jäykiste vasempaan (moottorintuet omasta mielestä, ainakin tarvikeosat, turhan löysiä joten jäykistin uudet tarvikeosat heti asentaessa), peräkonttivuoto paikattu taas, PU-tukea takapusliin, uusi ilmanputsari, eturenkaiden suuntaus.
Lista on aika pitkä, mutta toisaalta auto on paremmassa kunnossa nyt kuin ostaessa ja kilsoja on tosiaan aika paljon enemmän kuin mitä ne on suunniteltu kestämään. Auto on mulla aina ulkosäilytyksessä ja ajo ei ole kevyttä. Yhtään vakavaa sähkövikaa ei ole, paitsi että joskus sateessa keskuslukitus on sekoillut(ovet menee lukkoon ja auki muutaman kerran) ja automaatti-ilmastoinnin numeronäytöt jumii joskus ja täytyy käyttää ilmastointijärjestelmä kiinni. Sadetunnistin, sähköikkunat, vakkari, kaikki sisä- ja ulkovalot, varashälytin ABS:t yms. sähköt ovat aina toimineet.