Onko seuraava autosi sähköauto?
Onko seuraava autosi sähköauto?
Vuosien saatossa on tullut ajettua Nissan Leafilla, Opel Amperalla ja Ford Focus Electricillä. Täytyy sanoa, että näissä on valmistajiensa hienoimmat moottorit: kulutus lähes olematon ja suorituskyky todellakin riittävä. Nissan oli ikävä ajaa tunnottoman ohjauksen takia ja Focus (kuten arvata saattaa) paras - suorastaa mahtava! Focuksessa tuntui myös olevan eniten ruutia eikä Opelkaan mikään laiska ollut.
Sähköautolla ajaminen on kuin ajaisi automaattivaihteisella, mutta kaasunpainallukseen tulee välitön vaste eikä tarvitse kuunnella tuskissaan ulvovaa moottoria.
Toimintasäde noissa riittää jo nykyisellään 95% ajoistani ja lataus tarvitsisi suorittaa kerran pari viikossa. Omakotitalosta löytyisi 3-vaihepistorasia, tosin ampeerilukemaa en nyt muista. En näekään hankinnalle muuta estettä kuin hinta; sähköautot ovat vielä aika arvokkaita käytettynäkin.
Autotalli.com:ssa on juuri tällä hetkellä myytävänä käytettyjä:
- Nissan Leafeja 19 kpl hintahaarukassa 25 000 - 42 000 €
- Ford Focus Electric 1 kpl hintaan 34 900 €
- Tesloja 8 kpl hintaan 112 000 - 166 000 €.
Teslaa en edes haaveile kotipihaani, mutta jonain päivänä Focuksen voisi saada järkevään hintaan.
Tässä jo mietin, onko seuraava autoni sähköauto - jos nykyisellä jaksaisi ajella vielä riittävän kauan. Onko kukaan muu palstalaisista haaveillut sähköautosta, onko joku jo luvannut itselleen, että seuraava auto käy sähköllä?
Sähköautolla ajaminen on kuin ajaisi automaattivaihteisella, mutta kaasunpainallukseen tulee välitön vaste eikä tarvitse kuunnella tuskissaan ulvovaa moottoria.
Toimintasäde noissa riittää jo nykyisellään 95% ajoistani ja lataus tarvitsisi suorittaa kerran pari viikossa. Omakotitalosta löytyisi 3-vaihepistorasia, tosin ampeerilukemaa en nyt muista. En näekään hankinnalle muuta estettä kuin hinta; sähköautot ovat vielä aika arvokkaita käytettynäkin.
Autotalli.com:ssa on juuri tällä hetkellä myytävänä käytettyjä:
- Nissan Leafeja 19 kpl hintahaarukassa 25 000 - 42 000 €
- Ford Focus Electric 1 kpl hintaan 34 900 €
- Tesloja 8 kpl hintaan 112 000 - 166 000 €.
Teslaa en edes haaveile kotipihaani, mutta jonain päivänä Focuksen voisi saada järkevään hintaan.
Tässä jo mietin, onko seuraava autoni sähköauto - jos nykyisellä jaksaisi ajella vielä riittävän kauan. Onko kukaan muu palstalaisista haaveillut sähköautosta, onko joku jo luvannut itselleen, että seuraava auto käy sähköllä?
Re: Onko seuraava autosi sähköauto?
Itse en henkilökohtaisesti usko että sähköauto on se tulevaisuuden ratkaisu kun fossiiliset polttoaineet alkaa käydä vähiin. Ihmiset joutuu liikaa muuttamaan tapojaan, kun pitää odotella auton latautumista jne.. Ennemmin väittäisin biopolttoaineiden olevan se realistinen ratkaisu, jossa myöskään autoilijan ei tarvitsisi muuttaa rutiinejaan, pistooli tankin suulle, tavaraa sisään ja meno jatkuu. Kestävää kehitystä
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Onko seuraava autosi sähköauto?
Ei todellakaan ole.
Sitten kun sähköautolla voi ajaa lataamatta ainakin 500 km myös talvella ja sähköauto maksaa suurinpiirtein saman kuin polttomoottoriauto voi asiaa harkita uudelleen.
Sitten kun sähköautolla voi ajaa lataamatta ainakin 500 km myös talvella ja sähköauto maksaa suurinpiirtein saman kuin polttomoottoriauto voi asiaa harkita uudelleen.
Re: Onko seuraava autosi sähköauto?
Minä taas luotan siihen, että suuri osa autoilijoista ei pistä pahaksi sitä, että 300 - 500 km:n välein täytyy pitää 30 minuutin vessa- ja kahvitauko auton latautuessa sillä välin muutaman euron hintaan. Varsinkaan perheelliset eivät pysähdyksistä pahastu. Tietysti ottaa aikansa ennen kuin tavisten sähköautot pääsevät näihin toimintamatkoihin, nyt ollaan siellä 100 - 150 km:n paikkeilla. Toistaiseksi vain Teslan autoilla voi huristella satoja kilometrejä yhdellä latauksella - todistetusti myös kovassa pakkasessa.duckworth kirjoitti:Itse en henkilökohtaisesti usko että sähköauto on se tulevaisuuden ratkaisu kun fossiiliset polttoaineet alkaa käydä vähiin. Ihmiset joutuu liikaa muuttamaan tapojaan, kun pitää odotella auton latautumista jne.. Ennemmin väittäisin biopolttoaineiden olevan se realistinen ratkaisu, jossa myöskään autoilijan ei tarvitsisi muuttaa rutiinejaan, pistooli tankin suulle, tavaraa sisään ja meno jatkuu. Kestävää kehitystä
Polttomoottori on kuitenkin jo ajatuksena täysin järjetön naurettavan huonon hyötysuhteensa takia. Sillä ei vain ole tulevaisuutta. Huonoa hyötysuhdetta yritetään puolustaa sen lämmityskyvyllä talviaikaan, mutta lämpöpumpulla (sellainen on ilmastointilaitteessa) sähköauto saadaan lämpimäksi pienellä energiankulutuksella. Sähkömoottorin myötä varsinkin urheiluautojen tehot tulevat kasvamaan.
Siirryttiinhän hevosistakin autoihin, vaikka autot olivat epäluotettavia, hitaita, lyhytikäisiä, vaikeita ajaa, osittain mahdottomia korjata itse ja vieläpä pirun kalliita (ja edessä piti kävellä lippua heiluttava mies).
Aika näyttää.
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Onko seuraava autosi sähköauto?
Olen haaveillut sähköautosta jo noin 5v sitten. Luin ahkerasti myös http://www.sahkoautot.fi palstaa. Tulos minun tapauksessani: Ei kannata vielä muutamaan vuoteen. Jonkun toisen tapauksessa kyllä kannattaa varmasti esim. joku tekee bisnestä tavaranjakelulla nissan pakulla.
Se on pitkälle siitä kiinni että millaista ajoa autolla todellisuudessa on ja mitä ominaisuuksia autolta ylipäätänsä vaaditaan. Sen takia sähköautoilu aiheuttaa voimakasta väittelyä puolesta ja vastaan... kun ajetaan vain omaa näkökulmaa voimakkaasti. Omasta mielestäni parhaiten sähköauto sopii perheen kakkosautoksi lähinnä isommissa kaupungeissa joissa sillä pörrätään lähinnä lyhyttä pätkäajoa, jolloin akun kapasiteetti riittää hyvin. Polttiksella tehdään ne pidemmät The Lapin ajot tarvittaessa.
Omassa tapauksessani ei kannata:
- Arvostan kunnon lämmitystä (myös syksyllä ja keväällä) ilman että ajomatka merkittävästi tippuu, sillä käytän paljon lämmitystä.
- Ei mahdollisuutta pikalataukseen minulla juuri missään kätevästi. Ja vaikka tulevaisuudessa pikalatausta saisi useilta huoltamoilta/kaupoilta, niin niihin saattaa olla jonoa jolloin kykit motissa ehkä päälle 2h huonolla tuurilla.
- Välillä minun pitää ajaa päälle 200km vuorokaudessa, en halua stressata latauksen järjestämisestä tai vuokra-auton hankkimisesta.
- Sähköauton lähes tuplahinta suhteessa vastaavaan polttis kokoluokkaan. Saa ajaa pitkään sähköllä ja toivoa ettei mitään hajoa tekniikan osalta jotta pääsee voitolle energian (polttoaineen) suhteen. Noin 10 000e hintaan (ellei enemmänkin) saa aika hurjan määrän bensaa, huoltoja ja kilometrejä suhteessa noin 5l/100km kulutuksella.
- Sähköauton tekniikasta ei varmasti tiedä miten se todella kestää suomen oloissa esim. Nissan Leaf akut simahtaa monessa 5v jälkeen vaikkei pitäisi (suomessa ankarien vuodenvaihteluiden takia, kondensiovesi, tärinä, kylmyys/kuumuus, akun lämmitys/jäähdytys).
- Sähköauton tekniikka erikoisosaamista. Ei saa välttämättä niin hyvin tietoa netin kautta. Jos lakia noudattaa niin ei saisi mennä edes itse tekemään (moottori/sähkö) korjauksia ilman koulutusta ja sähkölupia.
- Jälleenmyyntiarvo tippuu voimakkaasti ehkä 8v kohdalla kun ajomatka on myös tippunut useita kymmeniä prosentteja esim. teoriittinen 200km on teoreettinen 150km. Sähköauton akku myös kuluu eikä ole ikuinen. En uskalla itse luottaa teoriittiseen arvioon autonvalmistajan tekemänä akun kestävyydestä, koska pitäähän heidän olla optimisia että autoja saadaan myös myytyä.
- Teoriittinen max ajomatka 200km on sitten todellakin vain hyvissä olosuhteissa: Ei saa olla vastatuulta, mäkistä maasto, pitää körötellä jollain vakionopeudella (70km?) koko ajan muun liikenteen seassa ilman pysähtymisiä, energiaa säästävät renkaat (kalliimmat), ei saa sataa (pyyhkijät vievät sähköä), ei lämmitystä jne. Todellinen tavallinen ajaminen saattaa olla max 150km kuitenkin.
.... Mutta aivan varmasti ostan joskus sähköauton.... mutta en vielä. Antaa tekniikan kehittyä suomen oloja vastaavaksi ensin kun muut hoitavat kehityksen ensin, jolloin myös hintakin tippuu oikeasti järkevälle tasolle tavallisen pulliaisen näkökulmasta. Nostan hattua heille jotka uskaltavat jo ostaa sähköauton sillä muuten ei kehitystä tapahdu ellei autotehtaat usko kuluttajien olevan niistä kiinnostuneita.
Käykää itse lukemassa juttuja sieltä sähköautot palstalta ja muodostakaa oma mielipide että kannattaako SINUN TAPAUKSESSASI sellainen ostaa lähivuosina. Sanoin vain oman mielipiteeni jota muutan varmasti tulevaisuudessa... kun tekniikka ja hinta kehittyy.
Se on pitkälle siitä kiinni että millaista ajoa autolla todellisuudessa on ja mitä ominaisuuksia autolta ylipäätänsä vaaditaan. Sen takia sähköautoilu aiheuttaa voimakasta väittelyä puolesta ja vastaan... kun ajetaan vain omaa näkökulmaa voimakkaasti. Omasta mielestäni parhaiten sähköauto sopii perheen kakkosautoksi lähinnä isommissa kaupungeissa joissa sillä pörrätään lähinnä lyhyttä pätkäajoa, jolloin akun kapasiteetti riittää hyvin. Polttiksella tehdään ne pidemmät The Lapin ajot tarvittaessa.
Omassa tapauksessani ei kannata:
- Arvostan kunnon lämmitystä (myös syksyllä ja keväällä) ilman että ajomatka merkittävästi tippuu, sillä käytän paljon lämmitystä.
- Ei mahdollisuutta pikalataukseen minulla juuri missään kätevästi. Ja vaikka tulevaisuudessa pikalatausta saisi useilta huoltamoilta/kaupoilta, niin niihin saattaa olla jonoa jolloin kykit motissa ehkä päälle 2h huonolla tuurilla.
- Välillä minun pitää ajaa päälle 200km vuorokaudessa, en halua stressata latauksen järjestämisestä tai vuokra-auton hankkimisesta.
- Sähköauton lähes tuplahinta suhteessa vastaavaan polttis kokoluokkaan. Saa ajaa pitkään sähköllä ja toivoa ettei mitään hajoa tekniikan osalta jotta pääsee voitolle energian (polttoaineen) suhteen. Noin 10 000e hintaan (ellei enemmänkin) saa aika hurjan määrän bensaa, huoltoja ja kilometrejä suhteessa noin 5l/100km kulutuksella.
- Sähköauton tekniikasta ei varmasti tiedä miten se todella kestää suomen oloissa esim. Nissan Leaf akut simahtaa monessa 5v jälkeen vaikkei pitäisi (suomessa ankarien vuodenvaihteluiden takia, kondensiovesi, tärinä, kylmyys/kuumuus, akun lämmitys/jäähdytys).
- Sähköauton tekniikka erikoisosaamista. Ei saa välttämättä niin hyvin tietoa netin kautta. Jos lakia noudattaa niin ei saisi mennä edes itse tekemään (moottori/sähkö) korjauksia ilman koulutusta ja sähkölupia.
- Jälleenmyyntiarvo tippuu voimakkaasti ehkä 8v kohdalla kun ajomatka on myös tippunut useita kymmeniä prosentteja esim. teoriittinen 200km on teoreettinen 150km. Sähköauton akku myös kuluu eikä ole ikuinen. En uskalla itse luottaa teoriittiseen arvioon autonvalmistajan tekemänä akun kestävyydestä, koska pitäähän heidän olla optimisia että autoja saadaan myös myytyä.
- Teoriittinen max ajomatka 200km on sitten todellakin vain hyvissä olosuhteissa: Ei saa olla vastatuulta, mäkistä maasto, pitää körötellä jollain vakionopeudella (70km?) koko ajan muun liikenteen seassa ilman pysähtymisiä, energiaa säästävät renkaat (kalliimmat), ei saa sataa (pyyhkijät vievät sähköä), ei lämmitystä jne. Todellinen tavallinen ajaminen saattaa olla max 150km kuitenkin.
.... Mutta aivan varmasti ostan joskus sähköauton.... mutta en vielä. Antaa tekniikan kehittyä suomen oloja vastaavaksi ensin kun muut hoitavat kehityksen ensin, jolloin myös hintakin tippuu oikeasti järkevälle tasolle tavallisen pulliaisen näkökulmasta. Nostan hattua heille jotka uskaltavat jo ostaa sähköauton sillä muuten ei kehitystä tapahdu ellei autotehtaat usko kuluttajien olevan niistä kiinnostuneita.
Käykää itse lukemassa juttuja sieltä sähköautot palstalta ja muodostakaa oma mielipide että kannattaako SINUN TAPAUKSESSASI sellainen ostaa lähivuosina. Sanoin vain oman mielipiteeni jota muutan varmasti tulevaisuudessa... kun tekniikka ja hinta kehittyy.
Re: Onko seuraava autosi sähköauto?
Ei, eikä tuskin ikinä tule olemaankaan.
Re: Onko seuraava autosi sähköauto?
^ Jos toi 97 nimimerkissä viittää syntymävuoteen niin sä tuut vielä näkemään sen ajan kun muilla ei saa enää ajakaan - ainakaan mihinkään arkiautoiluun sopivalla hinnalla
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Onko seuraava autosi sähköauto?
Viittaa viittaa ja sitten en aja.Krisse kirjoitti:^ Jos toi 97 nimimerkissä viittää syntymävuoteen niin sä tuut vielä näkemään sen ajan kun muilla ei saa enää ajakaan - ainakaan mihinkään arkiautoiluun sopivalla hinnalla
Re: Onko seuraava autosi sähköauto?
Itse olen aika vakavasti miettinyt, että nyt tulevan fordini jälkeen se voisi olla mahdollista. Ainakin jos jykyiset pitkät, yli sadan kilometrin työmatkat jatkuu. Esimerkiksi Tesla tulisi omassa ajossa riittävän pitkällä ajalla 30-40 prossaa halvemmaksi kuin joku vitosbemmi tai eemersu. Kärsisi akkupakettikin vaihtaa joka kolmas, neljäs vuosi. Olis mielenkiintoista tietää, kuinka paljon Teslalla olis mahdollista ja minkälaisilla tekniikan vaihdoksilla ajaa. Ajan hiukan vajaat 90tkm vuodessa ja 98% ajosta on ajoa joka menis teslalla. Ne kaks, kolme kertaa vuodessa kun olis jotain muuta, voisi vuokrata toisenlaisen auton.
Jos leikitellään ajatuksella että teslalla ajelisi sen 700-800 tkm vajaan kymmenen vuoden aikana, niin mitähän kaikkea siihen joutuisi vaihtamaan kun tosiaan polttoainesäästö olis kuitenkin sen noin 7000€ vuodessa. Kestäisi helpos akkupaketti vaihtaa. Vaikka näinnäisestihän sillehän luvataan 8 vuoden kilsarajaton takuu?!
Jos leikitellään ajatuksella että teslalla ajelisi sen 700-800 tkm vajaan kymmenen vuoden aikana, niin mitähän kaikkea siihen joutuisi vaihtamaan kun tosiaan polttoainesäästö olis kuitenkin sen noin 7000€ vuodessa. Kestäisi helpos akkupaketti vaihtaa. Vaikka näinnäisestihän sillehän luvataan 8 vuoden kilsarajaton takuu?!
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari
Edellinen Volvo S80 D5
Edellinen Volvo S80 D5
Re: Onko seuraava autosi sähköauto?
Minä taas näen sähkössä hyvinkin varteen otettavan kilpailijan polttomoottoreille. Kunhan akkutekniikka kehittyy tarpeeksi hyväksi, ja hinta ei enää ole este, niin sähköautoja alkaa tulla ryminällä. Saisivat stantardisoida nuo akut, ettei huoltsikalla tarvittisi kuin vaihtaa uudet patterit perälootaan ja matka jatkuis.
Ja kyllähän sähkössä voimaakin on, ja vääntökäyrä on ihan omaa luokkaansa verrattuna polttomoottoriin.
https://www.youtube.com/watch?v=YrGnsERK3aE
https://www.youtube.com/watch?v=SVkJjt_Peg0
Ja kyllähän sähkössä voimaakin on, ja vääntökäyrä on ihan omaa luokkaansa verrattuna polttomoottoriin.
https://www.youtube.com/watch?v=YrGnsERK3aE
https://www.youtube.com/watch?v=SVkJjt_Peg0
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Onko seuraava autosi sähköauto?
Odottelin vähän aikaa millaisia vastauksia tähän ketjuun alkaa tulla, mutta kannattaa miettiä vähän sitäkin millä sähkö siihen sähköautoon sitten tuotetaan? Mikäli se kerta on sitä kestävää kehitystä. Ja kun asiaa mietitään vähän muiltakin näkökulmilta kuin käyttäjän, niin kumpikohan tuo esim. Suomeen enemmän työpaikkoja, sähköautot ja niiden valmistus vai biopolttoainelaitokset (käsittäen kattiloiden valmistuksen, suunnittelun ja laitosten työllistämä jengi)? Varsinkin kun täällä ei enää paperin valmistus kannata ja metsää on, niin kai nekin kannnattaa jotenkin hyödyntää? Kaikki varmaan tietävät mitä Äänekoskellekin ollaan rakentamassa, eikö?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Onko seuraava autosi sähköauto?
Kivihiili on maailman eniten käytetty sähköntuotannon polttoaine.
Kyllä maailma pelastuu, kun sähköautolla ihmiset ajelee.
Kyllä maailma pelastuu, kun sähköautolla ihmiset ajelee.
Re: Onko seuraava autosi sähköauto?
Esimerkkinä Focus. Sähköversio on karkeasti laskettuna noin 15 t€ kalliimpi kuin bensa tai diesel.
Mikä mahtaa olla hinnanero kun autot on käytettyjä? Vuoden vanha näkyy olevan myynnissä 35 t€.
3 vuoden päästä ero on enää 7,5 t€ jos hinta putoaa samaa rataa kuin bensa/diesel autoissa.
Menettämälläsi ylimääräisellä 7500 €:lla ostat bensaa noin 5000 litraa ja sillä ajat 80 tkm.
Tai dieseliä 5600 litraa ja sillä ajat yli 110 tkm.
Sähköäkään et ilmaiseksi saa.
Säästääkö sähköautolla? Pikkasen epäilen.
Ostaisinko = maksaisinko enemmän pelkästään vihreyden vuoksi? En.
Mikä mahtaa olla hinnanero kun autot on käytettyjä? Vuoden vanha näkyy olevan myynnissä 35 t€.
3 vuoden päästä ero on enää 7,5 t€ jos hinta putoaa samaa rataa kuin bensa/diesel autoissa.
Menettämälläsi ylimääräisellä 7500 €:lla ostat bensaa noin 5000 litraa ja sillä ajat 80 tkm.
Tai dieseliä 5600 litraa ja sillä ajat yli 110 tkm.
Sähköäkään et ilmaiseksi saa.
Säästääkö sähköautolla? Pikkasen epäilen.
Ostaisinko = maksaisinko enemmän pelkästään vihreyden vuoksi? En.
Re: Onko seuraava autosi sähköauto?
Minä ajelen tällä planeetalla autoa enää maksimissaan noin 30 vuotta. Sekin arvio on yläkanttiin, 20 v voi olla parempi arvaus. Epäilen etten nää tuota kirjoittamaasi akkutekniikan kehittymistä ja hintojen muuttumista lähelle bensa-/dieselautoja kuin pilven reunalta tai hel**tin tulestaemax kirjoitti:Minä taas näen sähkössä hyvinkin varteen otettavan kilpailijan polttomoottoreille. Kunhan akkutekniikka kehittyy tarpeeksi hyväksi, ja hinta ei enää ole este, niin sähköautoja alkaa tulla ryminällä. Saisivat stantardisoida nuo akut, ettei huoltsikalla tarvittisi kuin vaihtaa uudet patterit perälootaan ja matka jatkuis.
Ja kyllähän sähkössä voimaakin on, ja vääntökäyrä on ihan omaa luokkaansa verrattuna polttomoottoriin.
https://www.youtube.com/watch?v=YrGnsERK3aE
https://www.youtube.com/watch?v=SVkJjt_Peg0
Re: Onko seuraava autosi sähköauto?
Ehkä näinkin voi ajatella, mutta todennäköisemmin käy niin, että bensa-/dieselautojen hinnat nousevat lähelle sähköautojen hintoja kiitos verotuksen ja polttoainettakin saa sitten enää vain Yliopiston Apteekista 200 ml:n pulloissa.ahintikka kirjoitti: Minä ajelen tällä planeetalla autoa enää maksimissaan noin 30 vuotta. Sekin arvio on yläkanttiin, 20 v voi olla parempi arvaus. Epäilen etten nää tuota kirjoittamaasi akkutekniikan kehittymistä ja hintojen muuttumista lähelle bensa-/dieselautoja kuin pilven reunalta tai hel**tin tulesta
Menee ohi aiheen, mutta kävin eilen ajamassa Electric Arenassa motocrossia KTM Freeride E:llä. Täytyy sanoa, että on aika vaikea enää keksiä syytä miksi rataa pitäisi kiertää polttomoottorivehkeellä.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 12 Marras 2015 19:22
Re: Onko seuraava autosi sähköauto?
En ole sähköautoihin kovasti perehtynyt, joten varsinaista mielipidettä en ole muodostanut. En kuitenkaan usko, että vielä vuosiin sähköiseen vaihtaisin.
Re: Onko seuraava autosi sähköauto?
https://www.youtube.com/watch?v=5gFGX43vubM
Kyllä sähköautotkin voi 30:ssä vuodessa kehittyä melko huimaa vauhtia kun siihen aletaan panostaa.
Kuka olis esim. parikymmentä vuotta sitte ennustanu nykypäivän kännykät, tai että rälläkkä voi toimia akulla, tai että usbilla ladattavalla käden kokoisella akulla saa auton käyntiin.
Ei mua kiinnosta vaikka autot polttais keijuja ja menninkäisiä, kunhan kulkee
Kyllä sähköautotkin voi 30:ssä vuodessa kehittyä melko huimaa vauhtia kun siihen aletaan panostaa.
Kuka olis esim. parikymmentä vuotta sitte ennustanu nykypäivän kännykät, tai että rälläkkä voi toimia akulla, tai että usbilla ladattavalla käden kokoisella akulla saa auton käyntiin.
Ei mua kiinnosta vaikka autot polttais keijuja ja menninkäisiä, kunhan kulkee
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Onko seuraava autosi sähköauto?
Olen vakuuttunut, että seuraava autoni on sähköinen ja todennäköisesti Tesla jos kaikki menee putkeen.
-Tesla on halvempi kuin vastaava polttomoottori auto
-Tilaa ihan tolkuttomasti, enemmän kuin monessa farmarissa
-Neliveto
-Kulkee ihan ok joten voi luopua harrasteautosta
-Pitkä toimintamatka joka riittää kutakuinkin kaikkeen. Täältä Tampereelle ja takaisin n.400km onnistuu Teslalla, sen pidempiä matkoja harvemmin tulee tehtyä.
Uusi Gigafactory pitäisi olla täydessä toiminnassa 2020 jolloin akkujen hintojen pitäisi pudota -30%. Esim Audi ja Volvo panostaa nyt aika paljon sähkö ja plug in hybrideihin, veikkaan sähköautoja olevan markkinoilla useita vuonna 2020 jolloin hinnat putoaa. Teslalta pitäisi tulla model 3 joka maksaa 50% model s hinnasta. Akkupaketti Teslaan maksaa nyt n.30000€, robotti vaihtaa sen parissa minuutissa.
-Tesla on halvempi kuin vastaava polttomoottori auto
-Tilaa ihan tolkuttomasti, enemmän kuin monessa farmarissa
-Neliveto
-Kulkee ihan ok joten voi luopua harrasteautosta
-Pitkä toimintamatka joka riittää kutakuinkin kaikkeen. Täältä Tampereelle ja takaisin n.400km onnistuu Teslalla, sen pidempiä matkoja harvemmin tulee tehtyä.
Uusi Gigafactory pitäisi olla täydessä toiminnassa 2020 jolloin akkujen hintojen pitäisi pudota -30%. Esim Audi ja Volvo panostaa nyt aika paljon sähkö ja plug in hybrideihin, veikkaan sähköautoja olevan markkinoilla useita vuonna 2020 jolloin hinnat putoaa. Teslalta pitäisi tulla model 3 joka maksaa 50% model s hinnasta. Akkupaketti Teslaan maksaa nyt n.30000€, robotti vaihtaa sen parissa minuutissa.
Re: Onko seuraava autosi sähköauto?
Mondeo 2015 topicissa oli juttua Teslan kuluista vs polttomoottoriauto.
Tesla perusmalli ilman lisävarusteita maksaa listahinnaltaan 85k€, Mondeo 240hv automaatti business 50k€. Hinta eroa 35k€.
Mondeo on huonommin varusteltu ja laiskempi kulkemaan mutta ei huomioida sitä tässä.
Teslan käyttövoimavero+ajoneuvovero vuodessa 212€, Mondeon 220€ eli voidaan jättää huomioimatta.
Tesla kuluttaa n.20kwh/100km, Mondeo n.10l/100km (Lähde spritmonitor). Sähkönhinta 10c/kwh ja bensan 1,4€/l. Teslaa saa ladattua ilmaiseksi Supercharger asemilla ja joissain kauppakeskuksissa yms. Voisi ajatella, että 10% ajoista olisi ilmaista. 25tkm vuoteen ajoa kokonaisuudessaan.
Teslalla vuoden ajot maksaa 450€, Mondeolla 3500€. 5 vuodessa Tesla säästää 15250€, 10vuodessa 30500€.
Tesla perusmalli ilman lisävarusteita maksaa listahinnaltaan 85k€, Mondeo 240hv automaatti business 50k€. Hinta eroa 35k€.
Mondeo on huonommin varusteltu ja laiskempi kulkemaan mutta ei huomioida sitä tässä.
Teslan käyttövoimavero+ajoneuvovero vuodessa 212€, Mondeon 220€ eli voidaan jättää huomioimatta.
Tesla kuluttaa n.20kwh/100km, Mondeo n.10l/100km (Lähde spritmonitor). Sähkönhinta 10c/kwh ja bensan 1,4€/l. Teslaa saa ladattua ilmaiseksi Supercharger asemilla ja joissain kauppakeskuksissa yms. Voisi ajatella, että 10% ajoista olisi ilmaista. 25tkm vuoteen ajoa kokonaisuudessaan.
Teslalla vuoden ajot maksaa 450€, Mondeolla 3500€. 5 vuodessa Tesla säästää 15250€, 10vuodessa 30500€.
Re: Onko seuraava autosi sähköauto?
Erikoinen kysymys, mutta kertoo kuka osaa, että ketkä on suurimpia maailmassa olevia akun valmistajia?
Muistelisin,että joku kiinalainen valmistaja on suurin,mutta en muista kyseisen yrityksen nimeä?
Muistelisin,että joku kiinalainen valmistaja on suurin,mutta en muista kyseisen yrityksen nimeä?
Re: Onko seuraava autosi sähköauto?
Panasonic suurin, AESC kakkonen ja LG Chem kolmonen.
http://www.greentechmedia.com/articles/ ... -the-world
http://www.greentechmedia.com/articles/ ... -the-world
Re: Onko seuraava autosi sähköauto?
5 vuoden päästä jos saan neliveto mondeon joka on täys sähköauto ja todellinen toimintasäde 500km sekä ostohinta 35 000€ niin kyllä ostan.
Mondeo Hybrid 4D