Juu ei mullakaan sinänsä "oikeita"vikoja ole ollut...Mutta sitten on näitä lastentauteja esim. Ilmastoinnin päivitykset ja hillstart assist herjat,ja valojen suuntaukset ja ihme sirinäsummeri äänet mihin ei oikein ole selityksiä löytynyt...Kaikki nämä vikoja mitä ei todennäköisesti tule löytymään 2016-2017 tuotannon autoista...Ja eikös jossain Fordin promossa todetttu että tässä monkussa on Fusioniin verrattuna uutta noin 70%.janti kirjoitti: Itse ostin edellisen Mondeon Mk4 2009 tuolla säännöllä.
Tämän kohdalla en malttanut, ostin koeajamatta 10/2014 ja sain autoni 2/2015. Meinasin että pahimmat viat on Fusionin myötä löytyneet.
Toistaiseksi vain yksi oikea vika on ollut, automaatti-ilmastoinnin ohjelmavika ja siinä kaikki. Autolla ajettu nyt 25000 km. Ehkäpä syynä vikojen alhaiseen määrään on 1.6 TDCI manuaali vaihteistolla, Trend-varustelulla ja ilman vetokoukkua.
Ford Mondeo mk5 2015
Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Re: Uusi Mondeo mk5 2015
En nyt ihan ymmärrä jotain sirinäsummereista valittamista. Erinäisiä servomoottoreiden ääniä nyt vain väkisellä jossain tilanteissa kuuluu, jos jotain venttiileitä tai läppiä liikutellaan sähkön voimin. Itsellä pelannut nyt reilun 3kk:n ja 23tkm ajalla ihan hyvin. Toki se oven särinä harmitti, mutta hoitui kuitenkin kondikseen. Auto on kokonaisuutena monimutkaisuuteensa nähden hämmentävän hyvin toimiva laite.
Valojen heikkous harmitti myös, mutta sekin oli ostaessa tiedossa. Tuo on niin hyvä ajaa, että vaikka viikossa sen 1300-1500 kilsaa työmatkaa ajan, niin silti tekee mieli käydä hupilenkilläkin
Mielenkiinnolla odotan, kuinka sutjakkaasti toi kaksoiskytkinlaatikko kovalla pakkasella toimii.
Miten muuten, kun pissapoikaa käytätte, niin palautuuko teillä sulat sinne normaaliin alimpaan asentoon joka kerta, vai jääkö joskus siihen odotteluasentoon hetkeksi aikaa hiukan korkeammalle, missä se käy silloinkin kun sulat on jatkuvasti päällä?
Itsellä ei kyllä noin hyvin toimivaa automaattista ilmastointia ole aiemmissa autoissa ollut. Nyt kylmälläkään ei tarvitse romplata ensin kuumemmalle ja sitten takaisin normaaliin. Pitää tosi tasaisesti sen lämmön, mitä pyydetäänkin.
Valojen heikkous harmitti myös, mutta sekin oli ostaessa tiedossa. Tuo on niin hyvä ajaa, että vaikka viikossa sen 1300-1500 kilsaa työmatkaa ajan, niin silti tekee mieli käydä hupilenkilläkin

Mielenkiinnolla odotan, kuinka sutjakkaasti toi kaksoiskytkinlaatikko kovalla pakkasella toimii.
Miten muuten, kun pissapoikaa käytätte, niin palautuuko teillä sulat sinne normaaliin alimpaan asentoon joka kerta, vai jääkö joskus siihen odotteluasentoon hetkeksi aikaa hiukan korkeammalle, missä se käy silloinkin kun sulat on jatkuvasti päällä?
Itsellä ei kyllä noin hyvin toimivaa automaattista ilmastointia ole aiemmissa autoissa ollut. Nyt kylmälläkään ei tarvitse romplata ensin kuumemmalle ja sitten takaisin normaaliin. Pitää tosi tasaisesti sen lämmön, mitä pyydetäänkin.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari
Edellinen Volvo S80 D5
Edellinen Volvo S80 D5
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Juu kyllä mäkin ymmärrän pikku sirinät ja surinat,niitä kuuluu aina autoista. Mutta siinä vaiheessa kun kuuluu nurmikkotrimmeriin tai sähkövatkaimmeen verrattavaa ääntä joka kerta kun avaat oven tai sammutat auton ja mikä jo oikeastaan sattuu korviin, niin luulen kyllä että sinuakin rupeaisi häiritsemään.

Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Riippuu siitä onko viiksi ollut aluksi automaatti pyyhintä asennossa vai ei, ennen pesutapahtumaa. Jos on ollut automaattiasennossa niin palautuu tuohon odotteluasentoon. Minulla on päällä tuo courtesy wipe -toiminto. https://owner.ford.com/how-tos/vehicle- ... -wipe.htmlavvifor kirjoitti: Miten muuten, kun pissapoikaa käytätte, niin palautuuko teillä sulat sinne normaaliin alimpaan asentoon joka kerta, vai jääkö joskus siihen odotteluasentoon hetkeksi aikaa hiukan korkeammalle, missä se käy silloinkin kun sulat on jatkuvasti päällä?
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
janti kirjoitti: Riippuu siitä onko viiksi ollut aluksi automaatti pyyhintä asennossa vai ei, ennen pesutapahtumaa. Jos on ollut automaattiasennossa niin palautuu tuohon odotteluasentoon. Minulla on päällä tuo courtesy wipe -toiminto. https://owner.ford.com/how-tos/vehicle- ... -wipe.html
Mulla on aina automaatilla ja palautuu siis yleensä pissapojan käytön jälkeen alas asti, jos ei siis muuten sada.
niin joo, tuo on sellanen jälkipyyhkäisy. Pitäs ottaakin käyttöön, ei se nyt käytössä ole. Voisi olla ihan näppärä, kun ajoittain ton jälkipyyhkäisyn joutuu kuitenkin tekemään käsin.
Viimeksi muokannut avvifor, 21 Marras 2015 18:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari
Edellinen Volvo S80 D5
Edellinen Volvo S80 D5
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
69dude kirjoitti:Juu kyllä mäkin ymmärrän pikku sirinät ja surinat,niitä kuuluu aina autoista. Mutta siinä vaiheessa kun kuuluu nurmikkotrimmeriin tai sähkövatkaimmeen verrattavaa ääntä joka kerta kun avaat oven tai sammutat auton ja mikä jo oikeastaan sattuu korviin, niin luulen kyllä että sinuakin rupeaisi häiritsemään.
Niin eli sulla oli jokin sähkömoottori viallinen.. Paljohan niitä autossa on, helposti kymmeniä eri tarkoituksiin.
Sehän noissa takuujutuissakin on keljua, että vaatii nekin aikamoiset järjestelyt. Itse joudun käytännössä olemaan pois töistä tai vuokraamaan sijaisauton, jos tulee probleemia sellaisena päivänä ettei lomapäivää voi pitää.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari
Edellinen Volvo S80 D5
Edellinen Volvo S80 D5
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Auto lopetti herjaamisen talvirenkaista itsestään. Vaati vaan sen pari nollauskertaa, hyvä!
Inhottaa kun peruutuskameran linssissä on usein sateen jälkeen (joka aamu) pisara, joka sotkee näkökentän täysin. Joutuu kääntelee päätä #firstworldproblems
Inhottaa kun peruutuskameran linssissä on usein sateen jälkeen (joka aamu) pisara, joka sotkee näkökentän täysin. Joutuu kääntelee päätä #firstworldproblems

Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Tällä hetkellä odottamassa hinausautoa moottoritien rampin jälkeen. Hyvin alkoi työmatka. Herjasi ensin ylikuummenneesta jäähdytysnesteestä, sitten ilmoitti että vaihteiston toimintaa on rajoitettu.
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
- Salesman1966
- Viestit: 126
- Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
- Paikkakunta: Vinkkilä
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Noi voi..prk. ilmoittele sitten mikä oli vikana? Olis kiva tietää, kun on tuo sama kone..akk1965 kirjoitti:Tällä hetkellä odottamassa hinausautoa moottoritien rampin jälkeen. Hyvin alkoi työmatka. Herjasi ensin ylikuummenneesta jäähdytysnesteestä, sitten ilmoitti että vaihteiston toimintaa on rajoitettu.
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009

vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
^ Tietoja odotellessa
Sijaisautoksi sain Fiestan esittelyautomaatin, sillä pääsee ainakin pommin varmasti eteenpäin 


Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Varsinaista mekaanista vikaa ei löytynyt, ilmoittivat että kyse on väylähäiriöstä. Moottorin ohjausyksikköön ei ollut jäänyt erillistä virhekoodia. Epäilivät että PDF-katalysaattorin hiukkaspoltto voi aiheuttaa tuollaisen "ylikuumenemistilanteen".Salesman1966 kirjoitti: Noi voi..prk. ilmoittele sitten mikä oli vikana? Olis kiva tietää, kun on tuo sama kone..
Joka tapauksessa autollahan ei pääse vikatilanteessa eteenpäin kuin matelemalla. Nyt sitten sydän kylmänä tarkkaillaan tilannetta, uusiutuuko tämä

Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
akk1965 kirjoitti: Varsinaista mekaanista vikaa ei löytynyt, ilmoittivat että kyse on väylähäiriöstä. Moottorin ohjausyksikköön ei ollut jäänyt erillistä virhekoodia. Epäilivät että PDF-katalysaattorin hiukkaspoltto voi aiheuttaa tuollaisen "ylikuumenemistilanteen".
Joka tapauksessa autollahan ei pääse vikatilanteessa eteenpäin kuin matelemalla. Nyt sitten sydän kylmänä tarkkaillaan tilannetta, uusiutuuko tämä
Ompa vittumainen vika, jos alkaa tiheään uusia...
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari
Edellinen Volvo S80 D5
Edellinen Volvo S80 D5
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
ilmaantui uusi mielenkiintoinen ominaisuus näiden valojen kanssa. Eli toisinaan valot alkavat osoittamaan alas siten, että näkyvyys pimeällä metsätaipaleella on lyhyillä vain n. 5metriä. Tosin valot alkavat toimimaan normaalisti muutaman uusintakäynnistyksen jälkeen. Jos teitä tulee Mondeo vastaan, joka ei vaihda lyhyille niin se olen minä. Pitäisi käydä korjaamolla, mutta kun ei vain jaksa, kun eivät kumminkaan mitään vikaa löydä, kuten eivät löytäneet radion huonon kuuluvuuden osalta vikaa, eivätkä myöskään ilmastoinnin epämääräisen käytöksenkään osalta.
Myös uusi vittumainen, heinäsirkkalaumalta kuulostava ääni ilmaantunut... Kuuluu vaikka tuuletin on kiinni, mutta ääni loppuu, kun sammuttaa järjestelmän oikean alakulman napista. Muutaman viikon kärsin ja sitten siihen onkin tottunut.
Myös uusi vittumainen, heinäsirkkalaumalta kuulostava ääni ilmaantunut... Kuuluu vaikka tuuletin on kiinni, mutta ääni loppuu, kun sammuttaa järjestelmän oikean alakulman napista. Muutaman viikon kärsin ja sitten siihen onkin tottunut.
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Lieneekö lopullista, että ETIS:stä ei enää näe ohjelmistotietoja. Lienee Ford kyllästynyt meihin aktiiveihin autonomistajiin, jotka ovat penänneet heidän mielestään perusteetta päivityksiä uuteen malliin.
Ford ei ole ymmärtänyt sitä, että jos auton ohjelmistotiedot saisi myös itse autosta selville, niin aktiivisten autoharrastajien keskuudessa olisi aika pian selvitetty mikä ohjelmaversio aiheuttaa mitäkin. Olisi siitä apua monille ja Fordille itselleenkin.
Nyt olemme siis täydessä pimennossa ja joudumme täysin huollon ja sitä kautta Fordinkin armoille. Tälläkin foorumilla selvästi näkee, että jos osuu osaamaton huolto kohdalle, on tilanne aika toivoton eikä tästä foorumistakaan ole apua kun ei ole vertailutietoa mihin nojata. Pitää sitten vain löytää huolto, jossa on taitoa ja tietoa, tai sitten nostaa valkoinen lippu ja käydä autokaupassa.
Ford ei ole ymmärtänyt sitä, että jos auton ohjelmistotiedot saisi myös itse autosta selville, niin aktiivisten autoharrastajien keskuudessa olisi aika pian selvitetty mikä ohjelmaversio aiheuttaa mitäkin. Olisi siitä apua monille ja Fordille itselleenkin.
Nyt olemme siis täydessä pimennossa ja joudumme täysin huollon ja sitä kautta Fordinkin armoille. Tälläkin foorumilla selvästi näkee, että jos osuu osaamaton huolto kohdalle, on tilanne aika toivoton eikä tästä foorumistakaan ole apua kun ei ole vertailutietoa mihin nojata. Pitää sitten vain löytää huolto, jossa on taitoa ja tietoa, tai sitten nostaa valkoinen lippu ja käydä autokaupassa.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
^Huomasin kanssa tuon ettei Etiksestä enää näe kaikkia tietoja. "Auton Ratkaisut" kyllä löytyy mutta ne koodit tuskin kertovat kenellekkään mitään.
Toisaalta kertoivat eilisen väyläsekoilun jälkeen että softat oli tarkastettu, pitänee vain luottaa siihen
Toisaalta kertoivat eilisen väyläsekoilun jälkeen että softat oli tarkastettu, pitänee vain luottaa siihen

Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Hapero79 kirjoitti:ilmaantui uusi mielenkiintoinen ominaisuus näiden valojen kanssa. Eli toisinaan valot alkavat osoittamaan alas siten, että näkyvyys pimeällä metsätaipaleella on lyhyillä vain n. 5metriä. Tosin valot alkavat toimimaan normaalisti muutaman uusintakäynnistyksen jälkeen. Jos teitä tulee Mondeo vastaan, joka ei vaihda lyhyille niin se olen minä. Pitäisi käydä korjaamolla, mutta kun ei vain jaksa, kun eivät kumminkaan mitään vikaa löydä, kuten eivät löytäneet radion huonon kuuluvuuden osalta vikaa, eivätkä myöskään ilmastoinnin epämääräisen käytöksenkään osalta.
Myös uusi vittumainen, heinäsirkkalaumalta kuulostava ääni ilmaantunut... Kuuluu vaikka tuuletin on kiinni, mutta ääni loppuu, kun sammuttaa järjestelmän oikean alakulman napista. Muutaman viikon kärsin ja sitten siihen onkin tottunut.

Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari
Edellinen Volvo S80 D5
Edellinen Volvo S80 D5
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Oletteko huomannut onko mahdollista että valojen automaattiasennossa palaa päivävalot (ledit, mittaristossa ei vihreätä valosymbolia), mutta samalla kaukovaloautomatiikka (A-kirjain valkoisen ajovalosymbolin sisällä) on aktivoitunut ? Äsken näin oli ajossa, mutta kun pysähdyin, ajovalot syttyivät palamaan ja edelleen tuo kaukovaloautomatiikka oli päällä (niin kuin pitääkin)
. Aamulla oli myöskin hämminkiä peilien taittumisen suhteen, kun ne eivät kotipihassa millään taittuneet enää sisäänpäin, vaikka kuinka avasi/lukitsi ovet. Vasta työpaikalla (tällä kertaa ilman hinausautoa
) lukittaessa ovia peilit taittuivat jälleen. En tiedä alkaako tämä auto nyt kunnolla kummittelemaan, vai mikä on kyseessä 



Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
- Salesman1966
- Viestit: 126
- Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
- Paikkakunta: Vinkkilä
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Olen huomannut valoissa saman. Olen tullut siihen tulokseen, että järjestelmä ilmeisesti ilmoittaa etukäteen, että kohta on alkaa hämärtämään ja vaihtaa hetken päästä päivävalot ajovaloille. Koska se A symboli rupeaa usein palaamaan esim. tunneliin ajaessa ja sitten vasta se vaihtaa ajovalot päälle...seuraappa tekeekö näin?akk1965 kirjoitti:Oletteko huomannut onko mahdollista että valojen automaattiasennossa palaa päivävalot (ledit, mittaristossa ei vihreätä valosymbolia), mutta samalla kaukovaloautomatiikka (A-kirjain valkoisen ajovalosymbolin sisällä) on aktivoitunut ? Äsken näin oli ajossa, mutta kun pysähdyin, ajovalot syttyivät palamaan ja edelleen tuo kaukovaloautomatiikka oli päällä (niin kuin pitääkin). Aamulla oli myöskin hämminkiä peilien taittumisen suhteen, kun ne eivät kotipihassa millään taittuneet enää sisäänpäin, vaikka kuinka avasi/lukitsi ovet. Vasta työpaikalla (tällä kertaa ilman hinausautoa
) lukittaessa ovia peilit taittuivat jälleen. En tiedä alkaako tämä auto nyt kunnolla kummittelemaan, vai mikä on kyseessä
Peilien taittumisessa mullakin kerran on ollut häiriö, mutta ei ole uusinut. Pakkaskeleillä se kannattaa kytkeä pois, ettei hajoa mitään..

ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009

vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
^ Valitettavasti tunneleita ei usein satu ajoreitille
Äsken juuri suunnilleen sama kuvio toistui: valoautomaatti päällä, päivävalot päällä, mutta automaattipitkien merkkivalo myös päällä. Kun vaihtaa manuaaliseen (ajovaloasento), ajovalot syttyvät, mutta tuo automaattipitkien merkkivalo häipyy...minusta ei tässä ole mitään logiikan häivää...

Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
- Salesman1966
- Viestit: 126
- Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
- Paikkakunta: Vinkkilä
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Kyllä siinä hiukan on. Seurasin tänään tarkemmin. Kun alkaa aamu valkenee niin ensin sammuu A merkkivalo ja vähän ajan päästä kytkeytyy päivävalot. Sitten toisin päin. Päivän valo kun alkaa loppumaan, niin ensin syttyy A valo ja sitten kohta syttyy ajovalot. Manuaaliasennossa ei tietenkään A merkkivalo pala koska silloin ei ole automatiikka ollenkaan käytössäakk1965 kirjoitti:^ Valitettavasti tunneleita ei usein satu ajoreitilleÄsken juuri suunnilleen sama kuvio toistui: valoautomaatti päällä, päivävalot päällä, mutta automaattipitkien merkkivalo myös päällä. Kun vaihtaa manuaaliseen (ajovaloasento), ajovalot syttyvät, mutta tuo automaattipitkien merkkivalo häipyy...minusta ei tässä ole mitään logiikan häivää...
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009

vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
Re: Uusi Mondeo mk5
^ Hmm, tuo kullostaa mahdolliselta, mutta oudolta, miksi päivävalojen (eli ledinauhan) kanssa toimisi automaattipitkät, sitähän tuon merkkivalon pitäisi kai tarkoittaa
Mutta tosiaan nuo automaattipitkät toiminevat vain automaattiasennossa, eivätkä manuaaliasennossa, vaikka tämäkin olisi mahdollista (automaattipitkäthän saa pois toiminnasta menusta)

Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Edellisiin viitaten listaan tähän muutamia (softa)omituisuuksia mitä eteen on tullut:
- Nopeusrajoitusnäyttö: toimii liian hätäisesti, eli vaihtaa tunnistetun merkin tiedon navitietoon (ja usein siis väärään) turhan nopeasti. Ainoa keino lienee kytkeä navigaattori pois (sd-kortti pois)
- Jos sadetunnistin on aktivoitunut, automaattivaihteen siirtäminen D:stä P:lle aiheuttaa takalasin pyyhkijän toiminnan
- Tuulilasin pyyhin herkimmälläkin automaattiasennolla alkaa pyyhkimään vasta kun lasi on todella märkä (oilisko tämä parantunut nyt päivitysten myötä ?)
- Automaattikaukovalojen merkkivalon käytös (näkyvissä "ennakoiden")
- Jos start-stop on toiminnassa, ja ajan pihaan pysäköidäkseni, niin moottori sammuu kun auto pysähtynyt (vaihde P-asento?), mutta kun avaan oven, niin moottori käynnistyy. Kyllähän sen ehkä noin pitäisi toimia, mutta aina jaksaa yllättää
- Miksi avoinaisten ovien varoitus pitää antaa erillisin tekstein "left front door.." jne. Miksei sitä muutenkin näkyvää autosymbolia voisi muuttaa siten että siinä näkyisivät kukin avonainen ovi erikseen yhdellä silmäyksellä ?
- Ääniohjausnappi: vähänkin pidempi painallus, niin mitään ei tapahdu ennekuin vapautat napin. Jos painat tarpeeksi pitkään, mitään ei tapahdu.
- Jos avaat ovet kauko-ohjaimella, ja olet auton vieressä, niin jos joku kerkeää tarttumaan ovenkahvaan apukuskin puolelta, niin ovet menevät lukkoon
Tämä siis keyless-systeemin kanssa.
- Nopeusrajoitusnäyttö: toimii liian hätäisesti, eli vaihtaa tunnistetun merkin tiedon navitietoon (ja usein siis väärään) turhan nopeasti. Ainoa keino lienee kytkeä navigaattori pois (sd-kortti pois)
- Jos sadetunnistin on aktivoitunut, automaattivaihteen siirtäminen D:stä P:lle aiheuttaa takalasin pyyhkijän toiminnan
- Tuulilasin pyyhin herkimmälläkin automaattiasennolla alkaa pyyhkimään vasta kun lasi on todella märkä (oilisko tämä parantunut nyt päivitysten myötä ?)
- Automaattikaukovalojen merkkivalon käytös (näkyvissä "ennakoiden")
- Jos start-stop on toiminnassa, ja ajan pihaan pysäköidäkseni, niin moottori sammuu kun auto pysähtynyt (vaihde P-asento?), mutta kun avaan oven, niin moottori käynnistyy. Kyllähän sen ehkä noin pitäisi toimia, mutta aina jaksaa yllättää

- Miksi avoinaisten ovien varoitus pitää antaa erillisin tekstein "left front door.." jne. Miksei sitä muutenkin näkyvää autosymbolia voisi muuttaa siten että siinä näkyisivät kukin avonainen ovi erikseen yhdellä silmäyksellä ?
- Ääniohjausnappi: vähänkin pidempi painallus, niin mitään ei tapahdu ennekuin vapautat napin. Jos painat tarpeeksi pitkään, mitään ei tapahdu.
- Jos avaat ovet kauko-ohjaimella, ja olet auton vieressä, niin jos joku kerkeää tarttumaan ovenkahvaan apukuskin puolelta, niin ovet menevät lukkoon

Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Menee offtopicin puolelle, mutta kirjataan nyt tähän samaan kun jo aikaisemmin kirjailin kokemuksia tästä Mk5 Mondeon koeajosta autonvaihtoajatuksineen. Suurin ongelma on työpaikan ahdas parkkihalli ja siksi tavoitteena oli löytää ulkomitoiltaa nykyistä Mk4 Mondeota pienempi, hiljainen auto. Mk5 Mondeo on vielä Mk4:stakin suurempi, lisäksi koeajossa omalla työmatkalenkillä 1,5 Ecoboost Automaatin kulutus oli 8,2 l/100 km, kun nykyinen Mk4 1,6 Ecoboost Man menee 6,57 l/100km, 10 tkm otannan mukaan.
Uudeksi autoksi valikoitui loppujen lopuksi Volvo S60 T4 Aut. Työmatkalenkkini koeajolla, sisältäen parkkihallissa käynnin, oli kulutus 6,8 l/100 km. jagrullar.se -sivuston mukaan Volvon kulutus vähenee pikku hiljaa 30 tkm asti. Lisäksi Volvon oma kulutusmittari on useimmilla pari desiä pessimistinen, kun se ainakin omassa Mk4 Mondeossa on vähintään puoli litraa optimistinen. Mk5 Mondeon kulutus voi siis Mk4:n kokemusten perusteella olla jopa suurempi kuin tuo 8,2, kun taas Volvon pitäisi kyllä mennä omalla kevyellä kaasujalallani reilusti alle seitsemällä litralla.
Volvo on myös hiljainen ja hyvä ajaa. Peräluukku pieni, mutta kuomullinen kärry hoitaa suuremmat tarpeet, en nähnyt kahden hengen talouteen V60 -mallin lisähintaa tarpeelliseksi. Varustetasoksi Kinetic, haluamillani lisävarusteilla. Hinta meni lähelle Momentumia, mutta tarpeettomia harmituksen aiheita (sadetunnistin, joka ainakaan Mk4 Mondeossa ei koskaan toimi kuten ajattelisi, mukautuvat kaarreajovalot jne). Jäi pois. Xenonit olisi kyllä kelvanneet, mutta niitä ei saa ilman kaarretoimintoa enkä halua sellaista riesakseni. Tulen ajamaan autolla viitisen vuotta, joten tarkoituksella jätin potentiaalisia harmin lähteitä pois. Mk5 Mondeo olisi ollut siis potentiaalinen vaihtoehto, mutta sen suuret ulkomitat ja reilusti Volvoa isompi kulutus käänsi valinnan Volvoon.
Uudeksi autoksi valikoitui loppujen lopuksi Volvo S60 T4 Aut. Työmatkalenkkini koeajolla, sisältäen parkkihallissa käynnin, oli kulutus 6,8 l/100 km. jagrullar.se -sivuston mukaan Volvon kulutus vähenee pikku hiljaa 30 tkm asti. Lisäksi Volvon oma kulutusmittari on useimmilla pari desiä pessimistinen, kun se ainakin omassa Mk4 Mondeossa on vähintään puoli litraa optimistinen. Mk5 Mondeon kulutus voi siis Mk4:n kokemusten perusteella olla jopa suurempi kuin tuo 8,2, kun taas Volvon pitäisi kyllä mennä omalla kevyellä kaasujalallani reilusti alle seitsemällä litralla.
Volvo on myös hiljainen ja hyvä ajaa. Peräluukku pieni, mutta kuomullinen kärry hoitaa suuremmat tarpeet, en nähnyt kahden hengen talouteen V60 -mallin lisähintaa tarpeelliseksi. Varustetasoksi Kinetic, haluamillani lisävarusteilla. Hinta meni lähelle Momentumia, mutta tarpeettomia harmituksen aiheita (sadetunnistin, joka ainakaan Mk4 Mondeossa ei koskaan toimi kuten ajattelisi, mukautuvat kaarreajovalot jne). Jäi pois. Xenonit olisi kyllä kelvanneet, mutta niitä ei saa ilman kaarretoimintoa enkä halua sellaista riesakseni. Tulen ajamaan autolla viitisen vuotta, joten tarkoituksella jätin potentiaalisia harmin lähteitä pois. Mk5 Mondeo olisi ollut siis potentiaalinen vaihtoehto, mutta sen suuret ulkomitat ja reilusti Volvoa isompi kulutus käänsi valinnan Volvoon.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Onpa ärsyttävää kun lattialistan "Mondeo" -tekstiä ei ole valaistu kuten esim VW:llä, viime aikoina ärsyttäny tämmönen asia.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Sadetunnistimesta en kyllä luopuisi mistään hinnasta. Ehdoton varuste yhdessä (aktiivisen)vakionopeussäätimen kanssa.
Noh. Jumalauta. Joku valitteli mondeon hälyääniä. Oon pari kertaa ihmetellyt, kun auton sammuttua tulen autosta ulos ja laitan ovet lukkoon, moottoritilasta kuuluu sellanen fläpfläpfläp ääni, kuin jotain huopamattoa heikohkolla voimalla lyötäisi. Siis ääni kuulostaa siltä...
Lisävalot asennutin tänään. Nyt muuten näkee! Tosin alkaa nuo lyhyetkin valot foordissa tuntumaan lähinnä vitsiltä noiden hyvien pitkien valojen jälkeen.
Lisäksi, olen alkanut pohtia sähköautoilua. Itsellä tänä vuonna vain kerran ollut tarve saman päivän aikana ajaa yli 400 kilsaa. Tosin, lähes joka arkipäivä se noin 320 kilsaa tulee. Vuodessa siis se noin 80-90tkm. Esimerkiksi Tesla olisi kokonaiskustannuksiltaan näillä ajoilla halvempi kuin tuo mondeoni. Nimittäin sille värkille luvataan kilometrirajaton täystakuu viideksi vuodeksi, ja akun ja voimansiirton osalta kahdeksaksi vuodeksi. Huoltoihin menee 700€/90tkm jnejne... Ainoa "pieni" mutta on teslan jälleenmyyntiarvo, joka on ainakin vielä osoittautunut paremmaksi kuin polttisautoilla. Onhan hyvällä takuulla varustettu, edullisilla käyttökustannuksilla oleva auto halutti myös käytettynä.
Noh. Jumalauta. Joku valitteli mondeon hälyääniä. Oon pari kertaa ihmetellyt, kun auton sammuttua tulen autosta ulos ja laitan ovet lukkoon, moottoritilasta kuuluu sellanen fläpfläpfläp ääni, kuin jotain huopamattoa heikohkolla voimalla lyötäisi. Siis ääni kuulostaa siltä...
Lisävalot asennutin tänään. Nyt muuten näkee! Tosin alkaa nuo lyhyetkin valot foordissa tuntumaan lähinnä vitsiltä noiden hyvien pitkien valojen jälkeen.
Lisäksi, olen alkanut pohtia sähköautoilua. Itsellä tänä vuonna vain kerran ollut tarve saman päivän aikana ajaa yli 400 kilsaa. Tosin, lähes joka arkipäivä se noin 320 kilsaa tulee. Vuodessa siis se noin 80-90tkm. Esimerkiksi Tesla olisi kokonaiskustannuksiltaan näillä ajoilla halvempi kuin tuo mondeoni. Nimittäin sille värkille luvataan kilometrirajaton täystakuu viideksi vuodeksi, ja akun ja voimansiirton osalta kahdeksaksi vuodeksi. Huoltoihin menee 700€/90tkm jnejne... Ainoa "pieni" mutta on teslan jälleenmyyntiarvo, joka on ainakin vielä osoittautunut paremmaksi kuin polttisautoilla. Onhan hyvällä takuulla varustettu, edullisilla käyttökustannuksilla oleva auto halutti myös käytettynä.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari
Edellinen Volvo S80 D5
Edellinen Volvo S80 D5