Ford Sierran viritys
Ford Sierran viritys
Moro!
Ostettiin sitte tollanen kolmeovinen vanha sierra. Niin ja nyt täytys sitten virittää tätä. Kone on ohc 2 litranen.
Etsin noita aiheita ja kyähän sieltä kaikkee löytyi.. Eli sellanen suunnitelma olisi että lohko porataan ja uusitaan männät tarvittaessa jos osoittautuu väljäksi. Lohko on 205 eli ymmärtääkseni hyvä/kestävä?! Kantena käytetään todennäköisesti 2 litrasen kantta, jota madalletaan puristusten nostamiseksi, vai onko järkevämpää ottaa lohkosta siivu pois?
Nokka-akseli vaihdetaan ja samoin seuraajat. Niissä lukemani perusteella täytyy huomioida että seuraajat ovat oikeassa asennossa. Säädettävän nokkapyörän pystynee tekeen vanhasta. Mitähän nokka tohon olisi hyvä.
Kaasuttimiksi on kaavailtu 40mm webereitä ja imusarja aateltiin tehdä teräksestä.. Onko pois suljettu mahdollisuus?
Peltipakosarja myöskin on valmitus listalla
Sytys on kärjetön, käykö se suoraan viritykseen, sytysenakkoo pitäisi saada vissiin pienennettyä, että vältytään mäntien sulamiselta. Jossain oli puhetta että kärjetön aikaistaa liikaa?!
Vauhtipyörää voinee keventää huoletta sorvissa?!
Näillä eväillä ja kun nää osat saadaan säätöihin niin lienee se 150 hv olevan aika todennäköinen, vai olenko ihan mettässä?
Koneen rakentamisella ei ole hirveä kiire, mutta nyt se roikkuu autotalli katossa lohko maalattuna, että kaikista vihjeistä ollaan kiitollisia!
Ostettiin sitte tollanen kolmeovinen vanha sierra. Niin ja nyt täytys sitten virittää tätä. Kone on ohc 2 litranen.
Etsin noita aiheita ja kyähän sieltä kaikkee löytyi.. Eli sellanen suunnitelma olisi että lohko porataan ja uusitaan männät tarvittaessa jos osoittautuu väljäksi. Lohko on 205 eli ymmärtääkseni hyvä/kestävä?! Kantena käytetään todennäköisesti 2 litrasen kantta, jota madalletaan puristusten nostamiseksi, vai onko järkevämpää ottaa lohkosta siivu pois?
Nokka-akseli vaihdetaan ja samoin seuraajat. Niissä lukemani perusteella täytyy huomioida että seuraajat ovat oikeassa asennossa. Säädettävän nokkapyörän pystynee tekeen vanhasta. Mitähän nokka tohon olisi hyvä.
Kaasuttimiksi on kaavailtu 40mm webereitä ja imusarja aateltiin tehdä teräksestä.. Onko pois suljettu mahdollisuus?
Peltipakosarja myöskin on valmitus listalla
Sytys on kärjetön, käykö se suoraan viritykseen, sytysenakkoo pitäisi saada vissiin pienennettyä, että vältytään mäntien sulamiselta. Jossain oli puhetta että kärjetön aikaistaa liikaa?!
Vauhtipyörää voinee keventää huoletta sorvissa?!
Näillä eväillä ja kun nää osat saadaan säätöihin niin lienee se 150 hv olevan aika todennäköinen, vai olenko ihan mettässä?
Koneen rakentamisella ei ole hirveä kiire, mutta nyt se roikkuu autotalli katossa lohko maalattuna, että kaikista vihjeistä ollaan kiitollisia!
ford
Joopa. Kannataisiko aloittaa renkaista, vanteista, jarruista, iskareista, puslista, tuennoista, jousista, vetoakseleista, perästä, kardaanista, vaihdelaatikosta, ohjauslaitteista ja korista.
Siinä rakennellessa ehtii miettiä eri moottori variaatiota ja pudjettia.
moottorin virityksessä pätee sama sääntö kun monessa muussakin - pienistä puroista muodostuu suuri virta!
Eli heppa sieltä ja kaksi täältä....
Siinä rakennellessa ehtii miettiä eri moottori variaatiota ja pudjettia.
moottorin virityksessä pätee sama sääntö kun monessa muussakin - pienistä puroista muodostuu suuri virta!
Eli heppa sieltä ja kaksi täältä....
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
Re: ford
Just!!Hoppa kirjoitti:Joopa. Kannataisiko aloittaa renkaista, vanteista, jarruista, iskareista, puslista, tuennoista, jousista, vetoakseleista, perästä, kardaanista, vaihdelaatikosta, ohjauslaitteista ja korista.
Siinä rakennellessa ehtii miettiä eri moottori variaatiota ja pudjettia.
moottorin virityksessä pätee sama sääntö kun monessa muussakin - pienistä puroista muodostuu suuri virta!
Eli heppa sieltä ja kaksi täältä....

Meillä on kyä sierrassa alusta sarja ja kori menee hitsaukseen viikon päästä! Meillä on myös laatikossa vaihdevälin lyhentäjä! Sitten kun saadaan autoon leima niin samantien hitsataan perään lukko...
Oon kyä sen verta moottoreiden kanssa pelannut et tiedän että tehot ei tule sillai että ruuvvataan osat kiinni ja se on siinä.. Viritys vaatii moottorin kovan säätämisen.... Siksi täällä juuri kysellään mahdollisia kompastus kiviä..
Ja kiitoksia vastanneille!

-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille
muttei toi pelkkä hitsaus vielä siitä ferraria tee,tehkää samalla siihen sit vahvistehitsaukset jos kerran oikeen hitsaillaan.
ja eihän se vielä pelkästään ajettavuutta tee...
noh se siitä.evolutionolla hyviä vinkkejä...se 1,6 kansi hyvä vapari viriaihioksi.ja sitä vauhtista voi aika kivasti keventää,vaikka jotkut on toista mieltä,mut pidetään kaikki järkeen käyvät asiat siinäkin mielessä
nää itelläs olevat ajatukset tuplista,imusarjoista,peltisarjoista ihan ok.(toki kohdistus)
se 205 lohko taas nortikamaa,jollei se ole mallia cossu...nooh taidan hieman saivarrella jos tavotteet on 150hv,silloin kestää kummasti.
ota sitä lastua kannesta pois,mut en nyt yhtäkkiä muista paljoko pitäs ottaa.laskemalla toki tonkin saa...
kärjetön sytkä...ei kait se mikään ongelma ole?tästä ei kyllä tarkempaa tietoa,joten tietävämmät kertokoon.
ja eihän se vielä pelkästään ajettavuutta tee...
noh se siitä.evolutionolla hyviä vinkkejä...se 1,6 kansi hyvä vapari viriaihioksi.ja sitä vauhtista voi aika kivasti keventää,vaikka jotkut on toista mieltä,mut pidetään kaikki järkeen käyvät asiat siinäkin mielessä

nää itelläs olevat ajatukset tuplista,imusarjoista,peltisarjoista ihan ok.(toki kohdistus)
se 205 lohko taas nortikamaa,jollei se ole mallia cossu...nooh taidan hieman saivarrella jos tavotteet on 150hv,silloin kestää kummasti.
ota sitä lastua kannesta pois,mut en nyt yhtäkkiä muista paljoko pitäs ottaa.laskemalla toki tonkin saa...
kärjetön sytkä...ei kait se mikään ongelma ole?tästä ei kyllä tarkempaa tietoa,joten tietävämmät kertokoon.
Paras kansi aihio löytyy is:stä jos kannelle ei meinaa muuta tehdä kuin laskea.
is:n kanavat on paremmin muotoillut kuin 1,6 tai 2,0 kansissa.
Silmät kun pitää auki, niin ei tarvi kemppilukkoa tehdä.
Is sierroihin (ja muihinkin?) on saanut optiona lukkoperän, ja ainakin omassa '86 EX-is:ssä semmoinen löytyi...
8)
Nokan valinnassa olis hyvä tietää auton tuleva käyttötarkoitus, mutta ~270° nokka on aika hyvä valinta moneen lähtöön.
is:n kanavat on paremmin muotoillut kuin 1,6 tai 2,0 kansissa.
Silmät kun pitää auki, niin ei tarvi kemppilukkoa tehdä.
Is sierroihin (ja muihinkin?) on saanut optiona lukkoperän, ja ainakin omassa '86 EX-is:ssä semmoinen löytyi...
8)
Nokan valinnassa olis hyvä tietää auton tuleva käyttötarkoitus, mutta ~270° nokka on aika hyvä valinta moneen lähtöön.
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille
ainakin kaasaripelin tiiviste yltää nuitten kolojen yli..turbiiniriesa kirjoitti:is:n kannessa on suuttimien lovet,jos olet kaarasipeliä tekemässä.en oo koskaan kokeillu kuinka noi lovet peittyy kaasarinpelin imusarjalla,toki nämä voidaan täyttää hitsillä,mut sen takia en tuota is.kantta ehdottanut tähän tarkotukseeen.
Mutta kaasari tiivisteellä is:n sarja vuotaa tuolta yläreunasta. Joskus mitailin vakio(kaasari) imusarjaa tuohon is:n kanteen niin tiivistys alaksi jäi n.1-2mm kolojen yläreunassa hieman pieni omasta mielestä.Jaakko85 kirjoitti: ainakin kaasaripelin tiiviste yltää nuitten kolojen yli..
gti golo palloilija
niin vuotaa, is-sarjassa nuo "pisarat" on paljon korkeammat tietysti kuin kannessa olevat suuttimien viisteet. eli ei tiivistä ainakaan is imusarjaa.Aksu kirjoitti: Mutta kaasari tiivisteellä is:n sarja vuotaa tuolta yläreunasta. Joskus mitailin vakio(kaasari) imusarjaa tuohon is:n kanteen niin tiivistys alaksi jäi n.1-2mm kolojen yläreunassa hieman pieni omasta mielestä.
-
- Viestit: 454
- Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
- Paikkakunta: nääs nääswille
ford
No niin löyty jotain ohjetta(puhaltelee arkistopölyä)
Ohjetta esim F-läiseen
- Porataan litratilavuuteen 2,o5
- Edulliset männät löytyy vw:stä (esim takomännät)
- Cossun kiertokanget
- 1.6 litrasen kansi huolellisesti tehtynä
- Kunnon kansipahvi
- Venttiilit löytyvät mm Volvosta
- Keinuksi käyvät omat ALKUPERÄISET ja kevennettynä nekin
- Alakerta kevennetään, kiillotetaan ja tasapainotetaan
- Öljypohjaan asennetaan ns kampiakselitunneli
- Uusi öijypumppu. suurteho tai ainakin nostetaan painetta
- Asiaan kuuluvat pakosarja(421) ja kaasarit suppiloilla
- Propeli korvataan sähköflektillä
- Laturiin pienempi halkaisiainen hihnapyörä
- Ja se nokka ... tietysti käyttötarkoituksen mukaan
Oliskonäistä mitään apua?
Lupailevat jopa 209hv/6730r/min jos kaikki menee oikein!
LT mm VM 4/92
Ohjetta esim F-läiseen
- Porataan litratilavuuteen 2,o5
- Edulliset männät löytyy vw:stä (esim takomännät)
- Cossun kiertokanget
- 1.6 litrasen kansi huolellisesti tehtynä
- Kunnon kansipahvi
- Venttiilit löytyvät mm Volvosta
- Keinuksi käyvät omat ALKUPERÄISET ja kevennettynä nekin
- Alakerta kevennetään, kiillotetaan ja tasapainotetaan
- Öljypohjaan asennetaan ns kampiakselitunneli
- Uusi öijypumppu. suurteho tai ainakin nostetaan painetta
- Asiaan kuuluvat pakosarja(421) ja kaasarit suppiloilla
- Propeli korvataan sähköflektillä
- Laturiin pienempi halkaisiainen hihnapyörä
- Ja se nokka ... tietysti käyttötarkoituksen mukaan
Oliskonäistä mitään apua?
Lupailevat jopa 209hv/6730r/min jos kaikki menee oikein!
LT mm VM 4/92
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
veiveinä kyllä kestää vapari käytössä ne 205 lohkon omat ihan hyvin kun ne vaan muotoilee ja pyöristelee ja tietenkin kiilloitetaan.
noista keinuista en oikeen tiedä, mulle on aikoinaan kerrottu jos ollaan rakentamassa kierros konetta niin alkuperäiset voi katketa, tiedä häntä sitten
tossa laturin hihnapyörän pienentämisessä kannattaa olla tarkkana ettei laturi rupea pyörimään koneen maksimi kieroksilla liian kovin, mutta eikös apulaitteiden pyöriä yleensä suurenneta niin saadaan ne pyörimään hitaammin jolloin tulee taas niitä teoreettisia hevosvoimia.
noista keinuista en oikeen tiedä, mulle on aikoinaan kerrottu jos ollaan rakentamassa kierros konetta niin alkuperäiset voi katketa, tiedä häntä sitten
tossa laturin hihnapyörän pienentämisessä kannattaa olla tarkkana ettei laturi rupea pyörimään koneen maksimi kieroksilla liian kovin, mutta eikös apulaitteiden pyöriä yleensä suurenneta niin saadaan ne pyörimään hitaammin jolloin tulee taas niitä teoreettisia hevosvoimia.
-
- Viestit: 268
- Liittynyt: 14 Touko 2005 01:24
- Paikkakunta: Frankfurt
Re: ford
Mikäs tuo kampiakselitunneli on ?Hoppa kirjoitti:No niin löyty jotain ohjetta(puhaltelee arkistopölyä)
Ohjetta esim F-läiseen
- Porataan litratilavuuteen 2,o5
- Edulliset männät löytyy vw:stä (esim takomännät)
- Cossun kiertokanget
- 1.6 litrasen kansi huolellisesti tehtynä
- Kunnon kansipahvi
- Venttiilit löytyvät mm Volvosta
- Keinuksi käyvät omat ALKUPERÄISET ja kevennettynä nekin
- Alakerta kevennetään, kiillotetaan ja tasapainotetaan
- Öljypohjaan asennetaan ns kampiakselitunneli
- Uusi öijypumppu. suurteho tai ainakin nostetaan painetta
- Asiaan kuuluvat pakosarja(421) ja kaasarit suppiloilla
- Propeli korvataan sähköflektillä
- Laturiin pienempi halkaisiainen hihnapyörä
- Ja se nokka ... tietysti käyttötarkoituksen mukaan
Oliskonäistä mitään apua?
Lupailevat jopa 209hv/6730r/min jos kaikki menee oikein!
LT mm VM 4/92
ford
Hups! niin tierysti laturin hihnapyörää isonnetaan että pyörimisnopeus vähenisi -> + 1-2 heppaa?
Vesipumpunkin voi tietysti laittaa pyörimään sähkömoottorilla-> +1-2 heppaa?
Kampiakseli tunneli on sellainen peltikouru joka erottaa kampiakselin muusta öljytilasta ja näin estää loiskuvan öljyn hakkaamisen kampiakseliin ja kiertokankiin.
Muistaakseni ainakin OPEL käyttää tuota peltiä ihan vakiona jossain moottoreissa.
Tuo sylinterin porausmitta on vaan ohjeellinen. Tietenkin porataan männän mukaa ei kuitenkaan liian isoksi sillä syvemmällä sylinterinseinämä on pehmeämpää materiaalia.
Jos kestävyys ei ole tavoite voihan tietysti porata männille kunnon reijät ja betonoida sitten vesikanavat.
Kunnon kiertokanget aina puolustavat paikkaansa kun ajattelee mitä tapahtuu jos sellanen pärähtää.
Vesipumpunkin voi tietysti laittaa pyörimään sähkömoottorilla-> +1-2 heppaa?
Kampiakseli tunneli on sellainen peltikouru joka erottaa kampiakselin muusta öljytilasta ja näin estää loiskuvan öljyn hakkaamisen kampiakseliin ja kiertokankiin.
Muistaakseni ainakin OPEL käyttää tuota peltiä ihan vakiona jossain moottoreissa.
Tuo sylinterin porausmitta on vaan ohjeellinen. Tietenkin porataan männän mukaa ei kuitenkaan liian isoksi sillä syvemmällä sylinterinseinämä on pehmeämpää materiaalia.
Jos kestävyys ei ole tavoite voihan tietysti porata männille kunnon reijät ja betonoida sitten vesikanavat.
Kunnon kiertokanget aina puolustavat paikkaansa kun ajattelee mitä tapahtuu jos sellanen pärähtää.
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
Re: ford
kunnon kiertokangille kunnon pultit myös.Hoppa kirjoitti:Hups! niin tierysti laturin hihnapyörää isonnetaan että pyörimisnopeus vähenisi -> + 1-2 heppaa?
Vesipumpunkin voi tietysti laittaa pyörimään sähkömoottorilla-> +1-2 heppaa?
Kampiakseli tunneli on sellainen peltikouru joka erottaa kampiakselin muusta öljytilasta ja näin estää loiskuvan öljyn hakkaamisen kampiakseliin ja kiertokankiin.
Muistaakseni ainakin OPEL käyttää tuota peltiä ihan vakiona jossain moottoreissa.
Tuo sylinterin porausmitta on vaan ohjeellinen. Tietenkin porataan männän mukaa ei kuitenkaan liian isoksi sillä syvemmällä sylinterinseinämä on pehmeämpää materiaalia.
Jos kestävyys ei ole tavoite voihan tietysti porata männille kunnon reijät ja betonoida sitten vesikanavat.
Kunnon kiertokanget aina puolustavat paikkaansa kun ajattelee mitä tapahtuu jos sellanen pärähtää.
Moro!
Joo, alustaan vaihdetaan puslat ja muutenkin koria jäykistetään juurikin vahvike hitsauksilla.. Että ei tässä olla mitään pommia tekemässä.
Vauhtipyörä täytyy ilmanmuuta tasapainottaa kampiakselin kanssa.
Tossa juuri purettiin toi vanha moottori. No se on kyllä aika valmis! Kaikki kiertokangen laakerit on valmiit, yhdessä männässä reikä.. No täytyy tässä miettiä, että kunnostetaanko tästä vai etsitäänkö parempi aihio.. Toisaalta kun tästä tekis niin tietäisi ainakin että on kaikki kunnossa. Eihän sitä koskaan tiedä missä kunnossa ne muutkin on. (Tässä tapauksessa oli tiedossa että kone on valmis!)
Täytyy toi kansi vielä purkaa ja kattoo että saako siitä..
Luulis ton alakerran kestävän aika helposti noin 150hv tehon ilman älytöntä osien vaihtoa?!
Joo, alustaan vaihdetaan puslat ja muutenkin koria jäykistetään juurikin vahvike hitsauksilla.. Että ei tässä olla mitään pommia tekemässä.
Vauhtipyörä täytyy ilmanmuuta tasapainottaa kampiakselin kanssa.
Tossa juuri purettiin toi vanha moottori. No se on kyllä aika valmis! Kaikki kiertokangen laakerit on valmiit, yhdessä männässä reikä.. No täytyy tässä miettiä, että kunnostetaanko tästä vai etsitäänkö parempi aihio.. Toisaalta kun tästä tekis niin tietäisi ainakin että on kaikki kunnossa. Eihän sitä koskaan tiedä missä kunnossa ne muutkin on. (Tässä tapauksessa oli tiedossa että kone on valmis!)
Täytyy toi kansi vielä purkaa ja kattoo että saako siitä..
Luulis ton alakerran kestävän aika helposti noin 150hv tehon ilman älytöntä osien vaihtoa?!
Re: ford
tosta kiertokangesta vaan,on se hyvä olla sellanen kaverilla meni kiertokanki paskaks jo öljypohjaan parin sormen mentävä reika,tosin se oli toyota.Hoppa kirjoitti:Hups! niin tierysti laturin hihnapyörää isonnetaan että pyörimisnopeus vähenisi -> + 1-2 heppaa?
Vesipumpunkin voi tietysti laittaa pyörimään sähkömoottorilla-> +1-2 heppaa?
Kampiakseli tunneli on sellainen peltikouru joka erottaa kampiakselin muusta öljytilasta ja näin estää loiskuvan öljyn hakkaamisen kampiakseliin ja kiertokankiin.
Muistaakseni ainakin OPEL käyttää tuota peltiä ihan vakiona jossain moottoreissa.
Tuo sylinterin porausmitta on vaan ohjeellinen. Tietenkin porataan männän mukaa ei kuitenkaan liian isoksi sillä syvemmällä sylinterinseinämä on pehmeämpää materiaalia.
Jos kestävyys ei ole tavoite voihan tietysti porata männille kunnon reijät ja betonoida sitten vesikanavat.
Kunnon kiertokanget aina puolustavat paikkaansa kun ajattelee mitä tapahtuu jos sellanen pärähtää.
ford
Kestävän moottorin raskennuksessa voisi ajatella sitä vanhaa sääntöä että "Ketju on yhtä vahva kun sen heikoin lenkki".
Eli jos koneessa on palikkaa 10 000e edestä ja sitten joku std 2e tarkoitukseen sopimaton pultti pettää aiheuttaen liikkuvien osien joukkotuhon.
SE syö miestä rotan lailla!... Ja pudjettia!
Eli jos koneessa on palikkaa 10 000e edestä ja sitten joku std 2e tarkoitukseen sopimaton pultti pettää aiheuttaen liikkuvien osien joukkotuhon.
SE syö miestä rotan lailla!... Ja pudjettia!
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
*Vesipumpunkin voi tietysti laittaa pyörimään sähkömoottorilla-> +1-2 heppaa*
Tulos +-0 koska se vesipumppu ottaa silloin käyttövoimansa laturilta joka taas kampiakselilta jota taas pyörittää...
Tuolla sähköisellä pumpulla saat lisää tehoa kun jätät laturin pois kokonaan, sitä ei varttimaililla tarvita mutta jos kadulle meinaat niin unohda sähköinen-> ei hyötyä kadulla ja epävarma toiminta.
Tulos +-0 koska se vesipumppu ottaa silloin käyttövoimansa laturilta joka taas kampiakselilta jota taas pyörittää...
Tuolla sähköisellä pumpulla saat lisää tehoa kun jätät laturin pois kokonaan, sitä ei varttimaililla tarvita mutta jos kadulle meinaat niin unohda sähköinen-> ei hyötyä kadulla ja epävarma toiminta.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/