Ford Mondeo mk5 2015

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
69dude
Viestit: 432
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:52

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja 69dude »

^Juuri näin. silloin kun auto käyttää ominpäin webaa niin mitään merkkiä ei syty,mutta sen kohinan kuulee kyllä aivan selvästi.

Tämä on muutenkin aivan käsittämätöntä, että tuota automatiikkaa ei saa kytkettyä pois. Mahtaapa mennä kauan ennen kun koko vekotin karstoittuu umpeen.Esim kauppa rundilla kun pysähdytään lyhyillä matkoilla useampaan eri kauppaan, niin eihän vekotin kerkeä edes kunnolla käyntiin kun jo ollaan seuraavalla stopilla ja sitten taas sama rumba uudestaan. Aivan älytön aivopieru tuo automatiikka...
:ford: Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

69dude kirjoitti:^Juuri näin. silloin kun auto käyttää ominpäin webaa niin mitään merkkiä ei syty,mutta sen kohinan kuulee kyllä aivan selvästi.

Tämä on muutenkin aivan käsittämätöntä, että tuota automatiikkaa ei saa kytkettyä pois. Mahtaapa mennä kauan ennen kun koko vekotin karstoittuu umpeen.Esim kauppa rundilla kun pysähdytään lyhyillä matkoilla useampaan eri kauppaan, niin eihän vekotin kerkeä edes kunnolla käyntiin kun jo ollaan seuraavalla stopilla ja sitten taas sama rumba uudestaan. Aivan älytön aivopieru tuo automatiikka...

Sehän tuossa on kummaa. Vastaavalla tavalla toimiva automatiikka on ollut varmaan kymmenen vuotta käytössä monella merkillä. Lyhyet käytöt tukki ainakin volvon polttoainekäyttöisen polttimen äkkiä ja alkoi savuttamaan ja oireilemaan. Homma lähti taas toimimaan kun antoi käydä pidempään kerralla. Ilmeisesti lyhyiden weban käyttöjen tukkeutumisongwlmaa ei kuitenkaan pidetä kovin isona.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
DeepImpactBlue
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Elo 2015 07:57

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja DeepImpactBlue »

Semmosta kyselisin teiltä uuden Mondeon käyttöönottaneilta, että mitä kaikkia säätöjä ja asetuksia suosittelisitte säätämään kohdalleen heti tuohon auton käyttöönoton yhteyteen? Eli esim. herkkyys aktiiviseen vakionopeudensäätimeen, herkkyys aktiiviseen city-stop järjestelmään, jalankulkijan törmäyksen estoon, kaista-avustin, Blis, Sync2, avaimeton lukitus, Navi, sähköinen takaluukku, jne? Onko näissä jotain selviä tapauksia, jotka kannattaa suosiolla säätää johonkin tiettyyn herkkyyteen/asetukseen?

Onko tuo avainmuisti helppo ohjelmoida? Olemme vaimon kanssa aika eri pituiset ja siksi haluan heti alkuun nuo sähköpenkkien, peilien ja ratin asentomuistit kuntoon. Eikös tuohon avaimeen saa kaikenlaista muutakin asetusta talletettua, kuten esim. käyttäjäkohtainen nopeudenrajoitin?

Kyselen siksi, että ajansäästö on huomattava jos jotkin asetukset ovat ns. "itsestäänselviä", eikä tarvitse kaikkea käydä erikseen läpi koeajoineen. Saan myös avuksi Ford-harrastajan, jolla ei kuitenkaan ole kokemusta tästä uusimmasta Mondeosta, mutta tietopankki on hänellä erittäin laaja.

Onko tuo webaston kaukosäädin kaksisuuntainen? Tarkoittaa siis sitä, että auto vastaa kuittausviestillä käskyyn, jos haluan esim. aamulla kaukokäynnistää lämmittimen 15min ennen töihin lähtöä?

Jonkin hifi-järjestelmän basson korostuksen ehdin tehdä kyllä ajan kanssa, mutta mitä säätöjä ja asetuksia siis suosittelisitte laittamaan heti alkuun kondikseen? Ja mitkä näistä on sellaisia, joihin on vain yksi järkevä vaihtoehto?

Parin viikon päästä olis luovutus. Auto on 2,0 TDCi 150hv M6 Titanium Business Wagon. Lisävarusteet(toiminnalliset): ultimate pack, sähköinen takaluukku, active city stop, lisälämmittimen kaukosäätö ja ajastin.
ajossa Mondeo Tdci 150 hv M6 Titanium Business Wagon 2015 Shadow Black
69dude
Viestit: 432
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:52

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja 69dude »

^Webaston kake kuittaa takaisin vihreällä valolla kun komento on mennyt sinne läpi.
Noihin muihin kyssäreihin en ota kantaa, koska ovat aika henkilökohtaisia mieltymyksiä ja tuntuvat olevan kaikilla aika erilaisia. Kokeilemalla löytyy parhaiten itseään miellyttävät :D
:ford: Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
Kettu
Viestit: 68
Liittynyt: 21 Heinä 2015 09:43

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Kettu »

Itse lähtisin siitä, että ajoasento hinkataan kohilleen, mutta sekin pikkuhiljaa.
Ei se ensimmäisellä yrittämällä kuitenkaan ole aivan just.
Säätöjä voi tallentaa jatkuvastikin.
Mitä aivan varmasti tulen itse ensimmäiseksi tekemään on takaluukun avautumiskorkeus, ettei se suotta hakkaa tallin oveen.
Ans kattoo, josko jo reilun parin viikon päästä olisi peli käsissä.
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

Onko kukaan tutkinut, toimivatko nuo navigaattorin liikennetiedotteet Suomessa ? Itse en ole niitä saanut toimimaan, en tiedä onko se sitten radiokanavariippuvainen (ainakin TCM-data tulee RDS:n yhteydessä), vai mikä systeemi tässä on...
Uudessa Superbissa ainakin liikennetiedotteet näkyvät navigaattorissa, ja jopa pienimuotoisen kartankin saa onnettomuuspaikasta näkyviin :shock:
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

Ei ole vissiin vielä kukaan näiden adaptiivisten valojen yhteyteen lisävaloja laittanut. Soittelin veholle ja sieltä työnjohtaja sanoi, ettei ainakaan heillä onnistu vielä laittaa.

Alkaa olla sateista ja pimeää, niin häviää kantama kuin tuhnu saharaan. Toki audin bixenoneiden jälkeen nuokin tuntuu erinomaisilta.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

^ Tänään pimeässä ja vesisateessa ensimmäistä kertaa tällä autolla ajaneena sanoisin että nämä LED-valot ovat korkeintaan H4-tasoa tms., muttei mitenkään verrattavissa edellisen superbin xenon-valoihin. Mahtoi Audin valot olla kyllä syvältä :D
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Avatar
janti
Viestit: 494
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

Kannattaa säädättää tai säätää itse niitä ajovaloja hieman ylemmäksi. Ovat tehtaalla olleet liian konservatiivisia niiden säädöissä.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja avvifor »

akk1965 kirjoitti:^ Tänään pimeässä ja vesisateessa ensimmäistä kertaa tällä autolla ajaneena sanoisin että nämä LED-valot ovat korkeintaan H4-tasoa tms., muttei mitenkään verrattavissa edellisen superbin xenon-valoihin. Mahtoi Audin valot olla kyllä syvältä :D

2005 audin bixenonin lähivalot oli hyvät, mutta kaukovaloille vaihtaessa ei tapahtunut juuri mitään. Kantama oli tosi lyhyt. Sillä oli syyspimeillä ahdistava ajaa.

Kyllä tuossa foordissa ei kannata korkeutta säätää. Näyttää ihan riittävän ylös kyllä kaukovaloilla. Teho vaan hukkuu kun sataa vettä ja on yö. Lähivalot ihan ok.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja calculus »

Pitkälti samaa mieltä nykymallin led-valoista kuin avvifor. Valaisemattomilla tieosuuksilla tulee ikävä edellisen mallin ksenoneita, joissa myös kaukovalot olivat todella hyvät.

Nykyisissä lähivaloissa varsinkin valaisun leveys on erittäin hyvä.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Avatar
Salesman1966
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
Paikkakunta: Vinkkilä

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Salesman1966 »

Tähän valokeskusteluun vielä. Taisin jo aikaisemmin jo mainita, että olemme monet tottuneet ns. ylikirkkaisiin valoihin. Jos muistellaan Halogenivaloja 90 luvulla, niin ollaan menty aika moinen harppaus eteenpäin..ja slloin ajeltiin niillä saunalyhdyillä räntäsateessa komeasti 100 kmh, kun ei ollut talvirajotuksia... :D Tää nyt oli vaan heitto..

Tämä on myös pitkälti tottumuskysymys. Kun otin oman Monkun käyttöön tammikuussa, niin ajattelin, että onpa ihme valot, mutta nyt on ajatus toinen kun on niihin tottunut. Kyllä ne pitkät näyttää ihan sinne asti kun sun pitääkin näissä nopeuksissa nähdä. Olen tähän mennessä väistänyt pimeässä jo 5 peuraa ja 2 hirveä ja hyvin näkyivät jo kaukaa. Ennen mullakin oli Xenon valot ja sitten Skodassa oli vielä umpiossa lisänä Halogeni pitkät. Onhan siinä valoa ihan eri tavalla, sitten taas lyhyet valot oli huonommat, mikä olisi sitten taas tärkeää että on kunnolla valoa kohtaamistilanteessa.
Näissä hienoissa valoissahan on 8 eri toimintoa... Muistakaa vaan pitää valot automaattiasennossa ja sitten ei saa käyttää sumareita sateessa(se lukee jo ohjekirjassakin), niin näette myös sateessa. Sitten jos haluaa kuitenkin nähdä sateessa pidemmälle, niin automatiikka pois päältä, niin keila taas pitenee. Sumarit on kyllä tässä autossa, ihan kuin monessa muussakin, niin pelkät koristeet..
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black :ford:
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
mek
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Heinä 2007 14:42

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja mek »

Kävin koeajamassa Mondeo 1,5 Ecoboost AUT titanium. Ehkä vielä hieman hiljaisempi kuin tämä IV-malli. Suhteelisen hyvä ajaa, mutta ohjaustunto ei ole edellisestä mallista ainakaan enää parantunut. Epäilyttää vähän, josko kaistavahdit sun muut härpäkkeet vievät terän parhaasta tunnosta. Mittaristossa paljon pienikokoista sekavaa informaatiota, ei erityisen helppolukuinen. Automaatin toiminta kova pettymys. Tai siis toimii kyllä hyvin ja vaihtaa pehmeästi, mutta oman työmatkalenkkini vastakarvaan erittäin kevyellä kaasujalalla ajaen oli keskikulutus 8,2 l/100 kun tällä nykyisellä 1,6 Ecoboost manuaalilla menee 6,5 l/100. Siinä on kaikki ajot, seurasin 20 tkm, joka sisälsi 5 tkm kuomullisen kärryn vetoa halkokuormalla jne. Eli kulutus on kyllä suuri pettymys tuolla automaatilla. Toinen huono puoli on vielä edellistäkin mallia 15 cm suurempi kokonaispituus. Nykyinenkin autoni on työpaikan parkkihalliin lähes liian iso. Eli merkin vaihto taitaapi seuraavalla kerralla tulla. Ei vaan ole helppoa löytää Mondeota pienempää autoa, joka olisi yhtä hiljainen ja hyvä ajaa, bensa-automaatti ja keskikulutus pysyisi omalla ajollani tuossa samassa 6,5 litrassa...
avvifor
Viestit: 188
Liittynyt: 18 Maalis 2015 10:09

Re: Uusi Mondeo mk5 201i

Viesti Kirjoittaja avvifor »

Salesman1966 kirjoitti:Tähän valokeskusteluun vielä. Taisin jo aikaisemmin jo mainita, että olemme monet tottuneet ns. ylikirkkaisiin valoihin. Jos muistellaan Halogenivaloja 90 luvulla, niin ollaan menty aika moinen harppaus eteenpäin..ja slloin ajeltiin niillä saunalyhdyillä räntäsateessa komeasti 100 kmh, kun ei ollut talvirajotuksia... :D Tää nyt oli vaan heitto..

Tämä on myös pitkälti tottumuskysymys. Kun otin oman Monkun käyttöön tammikuussa, niin ajattelin, että onpa ihme valot, mutta nyt on ajatus toinen kun on niihin tottunut. Kyllä ne pitkät näyttää ihan sinne asti kun sun pitääkin näissä nopeuksissa nähdä. Olen tähän mennessä väistänyt pimeässä jo 5 peuraa ja 2 hirveä ja hyvin näkyivät jo kaukaa. Ennen mullakin oli Xenon valot ja sitten Skodassa oli vielä umpiossa lisänä Halogeni pitkät. Onhan siinä valoa ihan eri tavalla, sitten taas lyhyet valot oli huonommat, mikä olisi sitten taas tärkeää että on kunnolla valoa kohtaamistilanteessa.
Näissä hienoissa valoissahan on 8 eri toimintoa... Muistakaa vaan pitää valot automaattiasennossa ja sitten ei saa käyttää sumareita sateessa(se lukee jo ohjekirjassakin), niin näette myös sateessa. Sitten jos haluaa kuitenkin nähdä sateessa pidemmälle, niin automatiikka pois päältä, niin keila taas pitenee. Sumarit on kyllä tässä autossa, ihan kuin monessa muussakin, niin pelkät koristeet..

Kyllä, näiden valojen kanssa ei tule sellaista onnetonta oloa, että joutuisi ajamaan kohti tuntematonta. Sen verran nuo kaukovalotkin näyttää. Itseasiassa hiukan isompi "ongelma" on se, että kaukovalot menee lyhyille huomattavan aikaisin. Olin jo ajaa päin poroja, kun mondeo vaihtoi rekan pitkät vielä palaessa lyhyille, varmaan kilometrin ennen kohtaamista?! Siinä sitten ajelin lyhyet päällä ja eteen tuli porotokka. Liinat kiinni, onneksi ei ollut vielä liukasta, olisi rysähtänyt ehkä muuten. Toisaalta, lyhyetkin näytti sen verran, että siinä porojakin vasten ehti vauhdin lähes pysäyttää.

Toinen mikä näissä on, että hajavaloa tulee vähän. Vaikka siis sitä sinistä heijastusta vastaantulijoille tuleekin, niin hukkavaloa muuten on vähän.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari

Edellinen Volvo S80 D5
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

Miten teillä toimii tuo puheohjausnappi ratissa ? Tässä nimittäin auto oli jo korjattavana mm. napin "vian" takia, mutta kysymys taitaa olla enemmänkin ominaisuudesta. Kun ko. nappia painaa pidempään (useita sekunteja), mitään ei tapahdu ennnen kuin lopettaa painamisen. Jos painaa oikein pitkään, edes lopettaminen ei toimi. Eli näköjään ainoa oikea tapa on nopeasti "näpäyttää" puheohjausnappia, niin toimii :roll:
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja calculus »

Kyllä näilläkin valoilla näkee, mutta kun edellisillä näki vielä paremmin... ;)

Odotukset vaan olivat varsin korkealla, kun toivoi samaa valotehoa lyhyillä ja pitkillä kuin ennenkin + kääntyvyyden. Siihen ei ihan pitkien osalta päästy, mutta kyllä kääntyvyydestä on oikeasti hyötyä mutkaisilla osuuksilla. Automatiikka tosiaan vaihtaa aika herkästi lyhyille, mutta mielestäni suurempi ongelma on se, että kohtaamisen jälkeen pitkille takaisin vaihtaminen kestää liian kauan. Sekunti tai kaksi kohtaamisen jälkeen on aivan liian myöhään. Onneksi automatiikan ohittaminen on helppoa. Lähivalojen vähäinen hajavalo on myös ongelma tilanteessa, jossa on tulossa jyrkähkö ylämäki, ja on vastaantulija, eli pitkiä ei voi käyttää. Näkyvyys eteen on 25 m luokkaa. Toki sama ominaisuus oli myös ksenoneissa. Led-valojen seuraavaa sukupolvea odotellessa... :D

En ole koskaan edes yrittänyt painaa puheohjausnappia useita sekunteja. Aina kun olen nappia painanut, niin hyvin on toiminut. Vähän kuin hiirellä klikkaisi, eli ennen kuin napin päästää ylös, mitään ei tapahdu (eikä kuuluisikaan tapahtua). :-)

Älä vielä mek heitä kirvestä kaivoon Mondeon suhteen. Tarvitsetko todella automaatin, vai kävisikö manuaali? Sillä olen päässyt käytännön ajossa samoihin lukemiin kuin edelliselläkin mallilla. Lisäksi kokonaispituus ei käsikirjojen mukaan ole pidentynyt ihan noin paljon, vaan vajaat 9 senttiä 5-ovisen tapauksessa. Ihan samoihin ruutuihin olen nykymallin saanut mahtumaan kuin edellisenkin. Peruutuskameran avulla voi ajaa tarkasti hyvin lähelle estettä.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
mek
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Heinä 2007 14:42

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja mek »

Älä vielä mek heitä kirvestä kaivoon Mondeon suhteen. Tarvitsetko todella automaatin, vai kävisikö manuaali? Sillä olen päässyt käytännön ajossa samoihin lukemiin kuin edelliselläkin mallilla. Lisäksi kokonaispituus ei käsikirjojen mukaan ole pidentynyt ihan noin paljon, vaan vajaat 9 senttiä 5-ovisen tapauksessa. Ihan samoihin ruutuihin olen nykymallin saanut mahtumaan kuin edellisenkin. Peruutuskameran avulla voi ajaa tarkasti hyvin lähelle estettä.
No kun se automaatti olisi ainut autonvaihdon syy. Nykyinen -11 1,6 Ecoboost Titanium pelaa hyvin, 92 tkm mittarissa, on hyvä ajaa, korvakuulolta yhtä hiljainen kuin tuo uusi malli ja mielestäni jopa ällistyttävän pieniruokainen tuon kokoiseksi autoksi bensakoneella, minun ajossa menee (2/3 maantieajoa, josta osa kuomullisen kärryn kanssa, 1/3 työmatka-ajoa 15 km sivu) 6,5 litran kulutuksella, seurasin ekan vuoden eli 20 tkm. Ajotietokone näyttää vain 5,9, joten jos uudessa mallissa on yhtä suuri virhe toiseen suuntaan, niin se tietysti tasoittaisi kulutuseroa. Vuosi sitten päivitettiin mittariston softa, sitä ennen keskikulutusmittari näytti 6,1, eli virhe suureni päivityksessä. Ajossa ei ole tapahtunut muutosta. Volkkarit menee (1,4 TSI) vielä puolisen litraa pienemmällä kulutuksella esim. Octavia, mutta niissä ei tarkene talvella, kokemusta on. Ja muutenkin mulla on vanhojen kokemusten perua aika vahva VW-konsernin allergia.

Pituudessa on tosiaan tuo 9 sentin ero, leveys peilien kanssa on kasvanut muutaman millin, ilman peilejä vähän kaventunut. Mielestäni uuden Mondeon Titanium-mallin penkkien reisituki on huonompi kuin IV-mallin Titaniumissa, istuinosa tuntuu silmämääräisesti lyhyemmältä. Kaiken kaikkiaan mk3 => mk4 mallien välillä ero oli todella suuri, sen sijaan uusi mk5 ei tunnu juuri sen enempää autolta kuin mk4:kaan. Ohjaustunto oli mielestäni paras mk3:ssa. Tämä mk4 ei ole ihan niin hyvä ja mk5 on vielä tästä vähän perässä, toki hyvä sekin, tässä suhteessa tämä on hiusten halkomista kun priimuksia pannaan järjestykseen. Vahvin ehdokas seuraavaksi autokseni olisi tällä hetkellä Volvo V60 T4 Aut joka on 15 cm tätä mk4:sta lyhyempi. Sisätilat eivät ole rajoittava tekijä, niiden puolesta riittäisi vaikka V40. Koeajolenkilläni meni 7 litran kulutuksella, eli litraa vähemmällä kuin mk5-Mondeo. Volvossa on lisäksi erittäin hyvät penkit, ehkä parhaat vakiopenkit autoista, joita olen koeajanut tai istunut.

Pykälää pienemmän kokoluokan autoista ei löydy yhtä hiljaista, kuin mk4 Mondeo. No, BMW 1-sarja pääsee ehkä lähelle ja Opel Astra. A3 ja A-Mersu ovat hieman äänekkäämpiä, varsinkin GLA:ssa rengasäänet ovat kovat, samoin V40:ssä, Focuksessa, Golfissa, Octaviassa jne.

Ja älkää vaan tyrkyttäkö Dieseliä, tai Mersua ja Bemaria saa ehdottaa, kun niissä ei ole Eberiä, mutta esim. Toyotaa, Fordia tai Volvoa ei koska niiden Dieseleissä on Eberi vakiovarusteena. Eberi on pari talvea mukava kun se pelaa, mutta sen jälkeen yksi p****le.
Avatar
Salesman1966
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
Paikkakunta: Vinkkilä

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Salesman1966 »

Eberi??? Kyllä ainakin mun Mk 5 ssa on kyllä Webasto. ja mitä toimintaan tulee, niin edellisessä Skoda Suberbissa oli myös Webasto. Ajoin ko. autolla 240 000 ja autoon ei tehty kun määräaikaishuollot ja kuluvat osat vaihdettiin...Webastoon ei koskettu kertaakaan 4 vuoden aikana.

Näissä lämmitimissä on molemmissa se vika, että ne ei tykkää pätkäajosta.

Se on kyllä totta, että VW konsernin bensa-autoissa ei meinaa tarkentua.. :D

Volvo on ihan ok. vaihtoehto, mutta kannattaa ottaa huolenpitosopimus. Huollot on kalliita.
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black :ford:
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja calculus »

Ehkäpä Ford on vaihtanut lisälämmittimen toimittajaa tähän uuteen malliin. Ainakin pakupuolella on ollut tähän mennessä eberit. Mutta joo, merkistä viis, kun pätkäajossa automaattikäynnistys tukkii vähitellen koko laitteen. Poltin ei ehdi aina lämmetä tarpeeksi, ja nokeentuu vähitellen niin, että päästää melkoiset savumerkit. Oikeasti luulin, että konehuoneessa syttyi tulipalo. :lol: Lähinnä firman huoltoliisatuista löytyy kokemusta, ja niitä olikin merkkihuollon pihassa jono menossa eberihuoltoon. :evil:

Jos bensa-automaatti on pakollinen yhdistelmä, niin sitten en todellakaan voi suositella 1.5 ecoboostia automaatilla. Perinteinen momentinmuunninlaatikko nostaa kulutusta nykyautoksi kohtuuttomasti manuaaliin verrattuna. Kyllähän se vaihtaa pehmeästi jne, mutta löi pienessäkin kiihdytyksessä helposti pykälän tai kaksi pienempää sisään. 1500 rpm jälkeen kone kuitenkin vääntäisi jo jouhevasti. En myöskään saanut koeajoautoa (automaatti) menemään omalla ajotavallani alle 8 litran, vaikka tosissani yritin. Omalla viimeisin tankkaus meni ajotietokoneen mukaan 6.2 keskikulutuksella, josta reilut 75 % kehä- ja maantieajoa, loput pk-seudun taajamissa.

Istuimista sen verran, että jos tilaa lisävarusteiset 10-suunnan sähkösäätöiset penkit, niin saa selvästi vakio-titanium jakkaroita paremmat istuimet. Suurin ero itselleni (192 cm) oli se, että istuinosan etu- ja takareunojen korkeutta voi säätää erikseen -> reisituesta sai riittävän. Penkki myös tukee paremmin kaikin puolin kuin edellisen mallin nahka/alcantara-istuin, ja itse olen erittäin tyytyväinen ajomukavuuteen. Mutta makuasioita nämä ovat, ja vartaloita on monenlaisia.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Avatar
janti
Viestit: 494
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

Salesman1966 kirjoitti:Eberi??? Kyllä ainakin mun Mk 5 ssa on kyllä Webasto.
Mullakin on konepellin alla Webasto Termo Top Evo 5 (DG9H-18D649-AA). ;)
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
69dude
Viestit: 432
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:52

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja 69dude »

Onko kukaan kuullut onko tuohon webaston automatiikkaan tulossa päivitystä?

Mahtoi taas tänään systeemi tukkeentua mukavasti. Ensin kotoa lapset päiväkotiin alle 1 km matkaa. Sieltä kaupalle taas noin 1 km. Sitten kaupalta postiin taas n.1km ja sieltä kotiin ehkä taas 1 km.
Ja joka helekutin kerta automatiikka käynnistää webaston...Siis aivan käsittämätön aivopieru tämä automatiikka mitä ei saa kytkettyä pois päältä :thumbup: :ford:
:ford: Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
Avatar
janti
Viestit: 494
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

69dude kirjoitti:Onko kukaan kuullut onko tuohon webaston automatiikkaan tulossa päivitystä?
Olen tuota 3 kertaa tämän vuoden aikana kysellyt Fordilta ja eivät ole lupailleet mitään. Kannattaa reklamoida sinne rohkeasti tästä puutteesta.
Itse otin sulakkeen irti kun kyllästyin tuon laitteen toimintaan ja turhaan dieselin polttoon.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
mek
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Heinä 2007 14:42

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja mek »

Ennen tätä nykyistä Ecoboostia mulla oli -07 2,0 TdCI Mondeo, siinä oli Eberi. Juonitteli, mutta pelasi jotenkuten. Fordissa tuo Eberi oli sikäli fiksummin ohjelmoitu, että kun se lähti automaattisesti kylmän koneen kera käyntiin, niin se kävi sitten lämpimäksi asti, 3-5 minuuttia vaikka auton olisi sammuttanutkin. Mulla oli vuosina 2006-2010 Saab 9-3 1,9 TiDS, vuosimallia 2006. Se oli kallein auto ylläpitää, mitä mulla on koskaan ollut, ja tuskin taitaa tullakaan kalliimpaa ylläpidettävää. Siinä Eberiä piti kolmannesta talvesta alkaen korjata vuosittain vähintään 500 eurolla. Yksi syypää oli Eberin huono ohjelmointi, eli se käynnistyi kylmällä koneella aina, jos ulkolämpötila oli alle 0, mutta sammui heti kun moottorin sammutti, eli ei ehtinyt käydä lämpimäksi. Toinen syy suuriin huoltolaskuihin oli Eberin sijoitus koneen ja rintapellin välissä. Pienikin työ oli aina vähintään puolen päivän homma, kun konehuoneesta piti purkaa osia edestä pois jotta Eberin sai pöydälle.

Laskennallisesti Diesel olisi minun ajomäärällä, n. 25 tkm vuodessa, mallista riippuen suurin piirtein saman hintainen ylläpidettävä kuin bensa. Mulla oli noita Dieseleitä (VW, Skoda, Audi, Saab, Ford) 16 vuotta, kaikki muut uutena ostettuja paitsi tuo viimeinen Mondeo. Sillä kokemuksella väitän, että 100 tkm jälkeen Diesel-auton ylläpitokustannukset nousevat jyrkästi bensa-autoon verrattuna (mm. nuo Eberi-ongelmat, kaksoismassavauhtipyörät, ruiskusuuttimet, tukkeentuvat imusarjat ja EGR-venttiilit jne.). Muutaman vuoden päästä tulee viimeistään yksi riesa lisää, eli SCR-laitteisto ja AddBlue-lisäaineistus. Jos ajomäärät eivät tästä kasva, niin minä ajan jatkossakin bensamalleilla. Minun kevyellä kaasujalallani kulutuskin näkyy pysyvän kohtuullisena.
Kahvikerma
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Maalis 2015 13:51

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Kahvikerma »

Itsellä on kokemus, että jos webasto on ollut päällä ennen käynnistystä, niin pikkuajon jälkeen webasto jatkaa kunnes moottori saavuttaa normaalin käyntilämpötilan tai on kulunut max puolituntia webaston käynnistyksestä.
esim. jos 10 min webaston käynnistuksen (kaukosäädin) jälkeen olen ajanut muutaman kilometrin (kauppaan) ja moottori ei ole vielä saavuttanut normaalikäyntilämpötilaa on webasto jatkanut toimintaansa sammutuksen jälkeen. Mittaristoon tulee ilmoitus lämmityksen jatkamisesta ja kysymys haluaako sammuttaa lämmittimen.

Ilmiesti tähän vaikuttaa valikkoasetus: Park heater - Continue Heat (lämmityksen jatkaminen)

Ainakin tällä "kikalla" voi parantaa webaston kuumaksikäyttöä
kk1970
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Maalis 2015 07:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja kk1970 »

kk1970 kirjoitti:Tuo on mun työsuhdeauto, sinänsä hätää ei ole. Ei taida meidän yrityksen puolelta onnistua purku, pitää vain odotella. Vaihtoehto oli Passat, Mondeo vei voiton koska varusteet. Onneksi on sentään käytössä nykyinen työsuhdeauto, eikä oman arvo ole laskemassa.
Jee maali! Eilen auto luovutettiin käyttöön, ja olen kyllä tyytyväinen. Ei nitise eikä natise, hiljainen talvirenkailla. Vaikka kesti saapuminen, niin nyt on hyvä fiilis.
Vastaa Viestiin