Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
Scorpio 2.9 v6 4x4 -92 seissyt kuivassa tallissa 7 vuotta (tosin viimeksi ollut 4v sitten käynnissä ilman ongelmia) pari vuotta sitten piti laittaa kone tulille, mutta bensapumppu oli jämähtänyt. Nyt on siis toinen pumppu ja bensaa pumppaa, mutta eipä lähtenyt, ei ees luvannut aluksi. Tulpat on uusittu, puola uusittu, sytytysmoduli uusittu virranjakajan kansi uusittu... Pienen puolen sekunnin hörähdyksen saattaa antaa heti starttauksen alkuvaiheessa, mutta sitten bensa haisee ja kastellut tulpat. Tosin mielestäni tulpat kastuu, mutta ei kuitenkaan "litimäriksi"? Kipinää tulee... Niin joo, ja bensatankki on tyhjennetty ja laitettu tuoretta menovettä...
Keinot loppuu vaan multa kesken.
Mittailin puolanjohdon ja tulppien johtojen vastukset. Puolan johdossa n.15k ohmia ja tulpanjohdoissa about 6k ohmia??
Keinot loppuu vaan multa kesken.
Mittailin puolanjohdon ja tulppien johtojen vastukset. Puolan johdossa n.15k ohmia ja tulpanjohdoissa about 6k ohmia??
Re: Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
Noin pitkän seisomisen jälkeen tulee mieleen et toimivatko suuttimet oikein. Lyhyemmänkin ajan aikana jumittuvat helposti.
Mitäs tekee jos starttipilottia suihkuttaa imusarjaan.
Mitäs tekee jos starttipilottia suihkuttaa imusarjaan.
gti golo palloilija
Re: Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
Unohdin mainita, että testasin suuttimet yksi kerrallaan irtonaisena erillisvirralla ja ne pelaa kaikki samalla tavalla.
Pilottia en ole vielä testannut. Ainoastaan pelkkää bensaa olen kahvikupillisen suoraan sisään ruiskuun työntänyt. Ei vaikutusta...
Pilottia en ole vielä testannut. Ainoastaan pelkkää bensaa olen kahvikupillisen suoraan sisään ruiskuun työntänyt. Ei vaikutusta...
Re: Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
En ole ihan varma pystyikö näissä säätämään(?) perusennakkoa, mutta jos kipinä hyppää, niin hyppääkö oikealla hetkellä...?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
Vielä semmonen juttu, että onko jollakin varmaa tietoa siitä, että käykö esim 2.0i ruiskupumppu 2.9i:hin? Eli tankin sisällä oleva bensapumppu? Kun vaihdoin pumpun scorppariin, niin tämä "uusi" pumppu on vähän lyhyempi, kuin vanha ja vanhassa oli pumpun yläpuolella joku semmonen hökötys, jossa oli 2 "purkkia"...
Tuli vaan mieleen, että jos tuo mun pumppu onkin pienempään koneeseen tarkoitettu, niin riittääkö pumpussa paine?
Tuli vaan mieleen, että jos tuo mun pumppu onkin pienempään koneeseen tarkoitettu, niin riittääkö pumpussa paine?
Re: Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
Riippuu mistä se on.
1.6L cvh koneen pumppu ei ainakaan riitä.
1.6L cvh koneen pumppu ei ainakaan riitä.
gti golo palloilija
Re: Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
En usko että niin pienestä on. Pumppu oli siis purkaamolta ja tietojen mukaan se olisi 2.9l pumppu... Mutta silti hieman pienempi, kuin se mun alkuperäinen..
Re: Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
Olikos b-painetta mitattu?
Mullakin ollut pumppu jumissa ja muutamalla napautuksella herännyt. Mutta ei tehnyt enää kunnon painetta.
Tuli vaan mieleen et millanen/kauan seissyt sekin on.
Mullakin ollut pumppu jumissa ja muutamalla napautuksella herännyt. Mutta ei tehnyt enää kunnon painetta.
Tuli vaan mieleen et millanen/kauan seissyt sekin on.
gti golo palloilija
Re: Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
En ole bensan painetta mitannut, koska en tiedä millainen mittari pitäisi olla ja mistä mitata?? Mielessä kävi tuo bensanpaine, mutta tosiaankin em. Asiat ovat hakusessa...
Re: Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
Jostain kohtaa b-pumpun ja b-paiineensäätimen välistä.
Joku painemittari jossa 0-6bar toimii kokeilun verran aina
Joku painemittari jossa 0-6bar toimii kokeilun verran aina
gti golo palloilija
Re: Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
No niin. Vikakoodit katsottu.: - map sensori out of self test range, imuilman lmpötila anturi out of selftest range, moottorin lämpötila anturi out of selftest range...
Eipä noistakaan taida mikään estää käynnistystä?
Autossa on joku laserline varashälytin, oliskohan tuossa joku ajonestolaite tms??? Mut jos olisi, niin tuskinpa se kipinää antaisi...
Perkele et rupee oikeesti keinot käymään vähiin! En millään usko että tuossa isoa vikaa ole, koska se kuitenkin ennen toimi moitteettomasti... Ainoastaan jos eec-iv boxissa on jotain mätää, tiedä tuota? Pienä hapettumaa sen boxin sisällä kyllä oli, mutta ei viitsisi ostaa toista boxia vaan koemielessä
Eipä noistakaan taida mikään estää käynnistystä?
Autossa on joku laserline varashälytin, oliskohan tuossa joku ajonestolaite tms??? Mut jos olisi, niin tuskinpa se kipinää antaisi...
Perkele et rupee oikeesti keinot käymään vähiin! En millään usko että tuossa isoa vikaa ole, koska se kuitenkin ennen toimi moitteettomasti... Ainoastaan jos eec-iv boxissa on jotain mätää, tiedä tuota? Pienä hapettumaa sen boxin sisällä kyllä oli, mutta ei viitsisi ostaa toista boxia vaan koemielessä

Re: Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
joo o noin se menee että ei sitten voi näitä "digitaaliautoja" seisottaa,tunhan olen jo huomannu muistakin elektronisista vehkeistä,laitappa toimiva digiboxi tai vahvistin komeroon jemmaan niin jopa poksuukin konkat parinvuoden päästä!
Taitaa olla autoilla samajuttu,omassa 1-piste riesassa samaa vikaa ihan itekseen hajoo millo mistäkin,hienoa on tää nykytekniikka ihan liian hienoa.
Uusilla autoilla ei olekkaan sitten mitään tulevaisuutta harrastajien piireissä kun eivät säily
Taitaa olla autoilla samajuttu,omassa 1-piste riesassa samaa vikaa ihan itekseen hajoo millo mistäkin,hienoa on tää nykytekniikka ihan liian hienoa.
Uusilla autoilla ei olekkaan sitten mitään tulevaisuutta harrastajien piireissä kun eivät säily
Re: Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
Laserline - mulla oli joskus sata vuotta sitten ekassa autossa tuollainen hälytin. Varmaan samanlainen häksätin jonka asensin -93-94 akselilla sen jälkeen kun joku *keleen nisti oli käynyt ikkunan kautta pöllimässä pari cd-levyä ja yhdet 30mk wanna-be-raybanit.högge kirjoitti:No niin. Vikakoodit katsottu.: - map sensori out of self test range, imuilman lmpötila anturi out of selftest range, moottorin lämpötila anturi out of selftest range...
Eipä noistakaan taida mikään estää käynnistystä?
Autossa on joku laserline varashälytin, oliskohan tuossa joku ajonestolaite tms??? Mut jos olisi, niin tuskinpa se kipinää antaisi...
Perkele et rupee oikeesti keinot käymään vähiin! En millään usko että tuossa isoa vikaa ole, koska se kuitenkin ennen toimi moitteettomasti... Ainoastaan jos eec-iv boxissa on jotain mätää, tiedä tuota? Pienä hapettumaa sen boxin sisällä kyllä oli, mutta ei viitsisi ostaa toista boxia vaan koemielessä
Hälyssä oli käynnistyksenesto ja se toteutettiin kaasarivehkeeseen siten, että sytkän ohjaussignaali (muistaakseni virtalukolta) ohjattiin boxin läpi. Kun signaali oli poikki, ei auto lähtenyt käyntiin kipinän puuttuessa.
Uudemmassa ruiskuautossa tuon saman voisi hyvinkin (paremmin) toteuttaa siten, että katkoo suuttimien ohjausta. Näin kone ei edes kastele itseään ajonesto kytkettynä.
Onko sinulla hälyn kake käytössä ja kunnossa? Onko pääsyä siihen hälyboxiin käsiksi - voisiko siinä olla joku sisäinen paristo joka on kuivunut?
Käy läpi suuttimien ohjausvirta konehuoneesta - tarkista vaikka, että ne ruuttaa bensaa startatessa. Jos ei ruuttaa, niin tutki lisää


Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
Joo on mulla siihen kaukosäätimet 3kpl , tosin yksikään niistä ei toimi.. Varmaan patteri tyhjä?? Ja sit mulla on semmonen kolmi vai kaks-napainen kuittausavain joka kyllä pelittää.. Kun akun laittaa paikalle, niin rupee häly huutamaan ja se huuto lakkaa, kun sillä kuittausavaimella painaa siihen pistokkeeseen... En ole vain keksinyt, millä katson että suihkuttaako suuttimet bensaa vai ei? On sen verran "suljettu" järjestelmä, et suutin irrallaan ei ole mahdollista suihkuttaa...
Mutta tutkimpa kuitenkin, jos vaikka löydän sen hälyboksin jostakin...
Mutta tutkimpa kuitenkin, jos vaikka löydän sen hälyboksin jostakin...
Re: Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
Ok arvot. Mutta seisomisen takia nuo saattaa silti olla hapertuneet. Eräs Honda tapaus suvussa kun ottivat 87 vuoden Accordin käyttöön jossa oli vain 100tkm mittarissa. Siinähän oli ongelmia kun yritti tuoda takaisin käyttöön.högge kirjoitti:Mittailin puolanjohdon ja tulppien johtojen vastukset. Puolan johdossa n.15k ohmia ja tulpanjohdoissa about 6k ohmia??
Noh jos saat märäks kaikki niin vähän aikaa starttia kaasupohjassa niin EEC-IV tappaa suuttimet ja tyhjennät sylinterit pahimmasta tulvasta..högge kirjoitti:Unohdin mainita, että testasin suuttimet yksi kerrallaan irtonaisena erillisvirralla ja ne pelaa kaikki samalla tavalla.
Pilottia en ole vielä testannut. Ainoastaan pelkkää bensaa olen kahvikupillisen suoraan sisään ruiskuun työntänyt. Ei vaikutusta...
SPOUT (uudemmalta kutsumanimeltä ilman erillistä EDIS boxia) eli SAW signaalin katkoaminen ECUlta EDIS pitää ennakon 10 - asteessa ilman ECUn korjattua sytytysennakkoa. EEC-IV liittimestä on helppo ohuella lattaruuvarilla irroittaa pinni ilman minkään johdon katkoamista...duckworth kirjoitti:En ole ihan varma pystyikö näissä säätämään(?) perusennakkoa, mutta jos kipinä hyppää, niin hyppääkö oikealla hetkellä...?
Melkein jokainen noista sekoittaa pahasti käynnistystä ja ECT ainakin itsellä esti Escortin käynnistystä. Imuilmasta ei tarvii niin välittää.högge kirjoitti:No niin. Vikakoodit katsottu.: - map sensori out of self test range, imuilman lmpötila anturi out of selftest range, moottorin lämpötila anturi out of selftest range...
Eipä noistakaan taida mikään estää käynnistystä?
Autossa on joku laserline varashälytin, oliskohan tuossa joku ajonestolaite tms??? Mut jos olisi, niin tuskinpa se kipinää antaisi...
Perkele et rupee oikeesti keinot käymään vähiin! En millään usko että tuossa isoa vikaa ole, koska se kuitenkin ennen toimi moitteettomasti... Ainoastaan jos eec-iv boxissa on jotain mätää, tiedä tuota? Pienä hapettumaa sen boxin sisällä kyllä oli, mutta ei viitsisi ostaa toista boxia vaan koemielessä
Huom! Käyppäs liittimet läpi jollain Contact Cleanerillä jos jotain hapettumaa sattunut seistessä. Jospa anturit on kunnossa? Kampiakselin ihan ekana ja kunnolla. Myös jos jotain liittimiin tarkoitettua kuten Enston valmistamaa SR1 Liitosrasva väliin sitten.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Re: Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
Niin tota noin nii.. Mun käsittääkseni tässäkin on jakajasytkä eli tuo SPOUT nimenomaan on se ennakkotieto joka tulee EEC-IV-boksilta jakajan kyljessä olevaan TFI-moduulin, josta sitten vahvistuu puolalle signaali. Vähän kuten oharissakin, kun harmaa Hall-jakajaXanthe_ kirjoitti: SPOUT (uudemmalta kutsumanimeltä ilman erillistä EDIS boxia) eli SAW signaalin katkoaminen ECUlta EDIS pitää ennakon 10 - asteessa ilman ECUn korjattua sytytysennakkoa. EEC-IV liittimestä on helppo ohuella lattaruuvarilla irroittaa pinni ilman minkään johdon katkoamista...

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
Lisää testejä... Laitoin lampun kiinni suuttimen töpseliin ja starttasin, lamppu hehkui hyvin vaimeana.?? Katsoin myös samaisella lampulla eec-iv boksin pinnistä, joka syöttää virtaa suuttimille, niin sieltä löytyi kyllä 12v jos lampun toisen pään maadoitti runkoon. Mutta ilmeisesti miinus puoli boxissa on heikko??? Olisko boxi tullut tiensä päähän?? En tiedä.... On vaan näköjään vaikeata löytää samalla numerolla olevaa boxia netistä?? Käsittääkseni töpseliin tulee molempiin johtoihin jatkuvaa plussaa, ja boxi syöttää toiseen johtoon miinusta katkoen. Olenko väärässä? Jännä homma oli se, että kun laitoin lampun toisen pään boxin suuttimien +pinniin ja toisen maihin, niin auto lupaili huomattavasti enemmän kuin ilman sitä lamppua....
Re: Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
laittaa uusi maa johto alkuperäisen lisäksi. saat varmistettua et onko vain maadoitus vikaa boxin johdoissa,hapettunut liitos jossain kohtaa esim.
Ainakin ymmärtäisin et sulla on tiedossa kytkentäkaavio kun pinnit löytänyt boxin päästä.
Ainakin ymmärtäisin et sulla on tiedossa kytkentäkaavio kun pinnit löytänyt boxin päästä.
gti golo palloilija
Re: Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
Mulla ei ole boxin kaaviota, ainostaan mitä korjausoppaasta löytyi ruiskutusjärjestelmään liittyen. Siitä vain näki että mitkä 2 pinniä on suuttimien pinnit. Ok, on siinä 2 pinniä, jotka liittyy aika moneen asiaan(mustat johdot) eli olettaisin niiden olevan miinus pinnit, mutta veikkaampa, että ne pinnit liittyvät boksista lähteviin miinuksiin.
Re: Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
Varmista tuo musta johtoisuus huolella. Ford käyttänyt mustaa +12v johtona ja ruskeaa -johtona.
Esim. cossussa virtalukon heräte +12v on mustana.
Esim. cossussa virtalukon heräte +12v on mustana.
gti golo palloilija
Re: Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
No niin... Nyt on sitten bensan paine mitattu tukilta. 3bar. Kirjan mukaan pitäisi olla system controll pressure 2.5bar ja fuel pump output pressure greater than 5 bar at 12 volts, no flow.
Eli ymmärränkö huonon enkun taitoni kanssa, että toi mun tukilta mitattu 3barin paine on hyvä? Ja jos pumpun ja suodattimen välistä mittaisi, niin sen olisi oltava enemmän kuin 5baria? Siis putken päästä mitattuna tiiviisti, niin, ettei ole läpivirtausta, eli yhtään bensaa ei mene suodattimelle asti?
Eli ymmärränkö huonon enkun taitoni kanssa, että toi mun tukilta mitattu 3barin paine on hyvä? Ja jos pumpun ja suodattimen välistä mittaisi, niin sen olisi oltava enemmän kuin 5baria? Siis putken päästä mitattuna tiiviisti, niin, ettei ole läpivirtausta, eli yhtään bensaa ei mene suodattimelle asti?
Re: Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
3 bar paine on riittävä, ehkä jopa vähän korkeahko... Tukkimalla paluulinjan paine kyllä nousee, varmaan sinne 5 bar, jollei korkeammaksi...Riippuu pumpusta... Bokseja noista ei kait ole rikki juurikaan mennyt, joten tarkista virransyötöt ja varsinkin maadoitukset akun seudulta.... Ja heitä helvettiin se jälkiasennettu varashälytin...
Re: Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
Tutkin sen hälyn "käynnistykseneston" . Se katkaisee ainoastaan virransyötön virtalukolle, ei muuta. ohitin sen , mutta ei vaikutusta. Kävin siis hälyn jokaisen piuhan läpi, eikä yksikään johto mennyt "ns sytytys tai polttoaine piuhoihin".


Re: Apua!! Scorpio ei lähde käymään...
jos tulpat kerran kastuu, niin bensaahan se saa. mutta kipinä, voihan se tulppa irtallaan kipinän lyyä, mutta paineessa välttämättä ei riitä kipinä. kokeilepa eri puolaa siihen varalta, ja oliko vaihtamasi osa uusi/toimiva b? sitten kai se on lähettävä jostain ettii iskeekö kipinää oikealla hetkellä. asentoantureita..tms. millanen lie nuissa rikastus piiri? voisiko siinäkin olla jotain? tosin jos oot kaatanu suoraan bensaa mottii nii oishan sen pitäny hörähtää edes..
Ford Mondeo -15 2.0tdciM6 Titanium Busines
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.